تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۴۶۶۱۹۹
کبنا گزارش می دهد؛
آقای شاهینی تعریف و تمجیدها فایده ای ندارد / عقب گرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد / پاسخ مردم را بدهید: اعتبارات یک سوم نفت گچساران و بهمئی چه شد؟
۱
کبنا ؛
در استان کهگیلویه وبویراحمد، شهرستان گچساران منطقه محروم ندارد اما از آنجا که منطقه نفتخیز است بر اساس قانون، یک سوم اعتبارات نفت به گچساران تخصیص داده میشود.
به گزارش کبنا نیوز، با وجود اینکه تخصیص اعتبارات نفت به شهرهای نفت خیز در قانون آمده است، در سال 1402 سازمان برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال دور زدن قانون است.
اول ) در جلسه شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اعتبارات نفت گچساران اصلا بازگو نشد، در عوض اینطور گفته شد که اعتبارات نفت به شهرستان بویراحمد تخصیص می یابد که خود جای ابهام داشت، اینکه این اعتبارات از چه محلی تخصیص می یابد؟ آیا این اعتبارات از محل اعتبارات یک سوم نفت است؟
دوم ) در نشست خبرنگاران با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد، جهانگیز شاهینی در مقابل پرسش خبرنگار کبنا نیوز در خصوص «میزان اعتبارات یک سوم نفت گچساران و بهمئی» سکوت کرده و هیچ عدد و رقمی را عنوان نکرده و گفت: این اعتبارات بر اساس قانون تخصیص می یابد.
سوم) شائبه دور زدن قانون با واکنش نماینده سابق شهرستان های گچساران و باشت بیش از پیش پررنگ شد. غلامرضا تاجگردون که «تخصیص اعتبار یک سوم نفت به مناطق نفت خیز و محروم» در دوره او مصوب قانون شد، با قرار دادن صفحه ای از تغییر مصوبات قانون اعتبارات نفت خبر داده است.
به گزارش کبنا نیوز، با وجود اینکه تخصیص اعتبارات نفت به شهرهای نفت خیز در قانون آمده است، در سال 1402 سازمان برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال دور زدن قانون است.
اول ) در جلسه شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اعتبارات نفت گچساران اصلا بازگو نشد، در عوض اینطور گفته شد که اعتبارات نفت به شهرستان بویراحمد تخصیص می یابد که خود جای ابهام داشت، اینکه این اعتبارات از چه محلی تخصیص می یابد؟ آیا این اعتبارات از محل اعتبارات یک سوم نفت است؟
دوم ) در نشست خبرنگاران با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد، جهانگیز شاهینی در مقابل پرسش خبرنگار کبنا نیوز در خصوص «میزان اعتبارات یک سوم نفت گچساران و بهمئی» سکوت کرده و هیچ عدد و رقمی را عنوان نکرده و گفت: این اعتبارات بر اساس قانون تخصیص می یابد.
سوم) شائبه دور زدن قانون با واکنش نماینده سابق شهرستان های گچساران و باشت بیش از پیش پررنگ شد. غلامرضا تاجگردون که «تخصیص اعتبار یک سوم نفت به مناطق نفت خیز و محروم» در دوره او مصوب قانون شد، با قرار دادن صفحه ای از تغییر مصوبات قانون اعتبارات نفت خبر داده است.
چهارم) سید ناصر حسینیپور نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیهای نسبت به سهم بودجه مناطق نفت خیز از سه درصد نفت و گاز واکنش نشان داد. متن این بیانیه به شرح زیر میباشد:
به نام خدا
با استناد به جدول (10-ج) قانون بودجه 1402، سهم اعتبار مناطق نفت خیز (یک سوم) و مناطق کمتر توسعه یافته (دو سوم) از سه درصد نفت و گاز به تفکیک آمده و مشهود است.
بنا به گزارشات و بررسیهای انجام گرفته، سازمان برنامه و بودجه با تفسیر سلیقهای از مفاد بند (10) در بخش تغییرات متفرقه قانون بودجه سال 1402، در توزیع اعتبارات مناطق نفتخیز دچار اشتباه اساسی شده است.
از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار محترم انتظار میرود نسبت به رعایت عدالت در زیر مجموعههای خود حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت صحت موضوع رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان باید در خصوص تضییع حق مردم شریف این مناطق پاسخگو باشد و در اسرع وقت نسبت به اصلاح و جبران آن اقدام نماید.
دلیل اعتراض نمایندگان اسبق و فعلی گچساران و باشت در خصوص نحوه توزیع اعتبارات یک سوم نفت چیست؟ آیا میتوان گفت رسانه، نماینده اسبق که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور بوده و یا سازمان چند استان بزرگ، در شیوه توزیع ۱/۳ نفت اشتباه کردهاند و فقط شورای برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد درست عمل کرده است؟
با وجودی که دو نماینده مردم و سایت های خبری به جریانات اعتبار یک سوم نفت واکنش نشان داده و خواستار پاسخ منطقی درخصوص آن شده اند، ولی متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی غیرحرفه ای و بی توجه به خواسته مردم متنی در تمجید و تعریف از رئیس این سازمان را انتشار داده است.
اینها در حالی است که تاکنون معمول بوده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعداد و ارقام و آمارها در خصوص مصوبات دولت و اعتبارات استانی را انتشار دهد، اما متأسفانه این سازمان از رسالت حرفه ای خود دور شده است. در سالهای قبل این سازمان در مقابل واکنش رسانه ها، جوابیه صادر می کرد، مدیران پیشین ارتباط خوبی با رسانه ها داشتند و رسانه از منظر آنان پل ارتباطی میان مسوولان و مردم بود، تا صدای مردم به گوش مسوول این سازمان برسد.
متأسفانه علارغم آنچه که گفته می شد، این سازمان در رسالت های واقعی خود عقب گرد کرده است، اما این باعث نمی شود که مردم نیز از مطالبات خود عقب بکشند، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگوی مردم باشد وگرنه با حلوا حلوا کردن آقای شاهینی دهان شیرین نمی شود.
به گفته رئیس جمهوری مدیران اگر بخواهند با ناکارآمدی از جایگاه خود استفاده کنند، قطعا در میان مردم جایی نخواهند داشت و برکنار می شوند.
متن تعریف و تمجید از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در ادامه می خوانید:
تحلیلی بر نقش «جهانگیر شاهینی» در کسوت یک فرمانده
حرفهای جالب توجه کارکنان سازمان مدیریت در مورد مدیرشان/ مدیران کم تحرک و ادعای انزوای یک مدیر
جهانگیر شاهینی که به تازگی سکان سازمان حیاتی مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد را به عهده گرفته است از یک سو به عنوان یک فرمانده جوان و پرانرژی تحت آزمون است و از سوی دیگر با حاشیههای بیامان مدیریت در این استان روبهروست؛ چالش این مدیر البته با مدیران کم تحرک و بیخیال این استان نیز کمتر از سایر موارد نیست.
رسانهها در طول ۲۶ سال گذشته، دکتر جهانگیر شاهینی را به مدیری محجوب به حیا، کمحرف، پرکار، دانشگاهی و جدی میشناسند که کارهایش را در سکوت و آرامش انجام میدهد.
حالا این ویژگی دکتر شاهینی در دوران مدیریتش در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون شک، کار را برایش دشوارتر خواهد کرد؛ کوچک بودن استان، تعداد بیشمار سایتهای خبری و ذائقه حاشیهپسندی عمومی این دیار عملا با این روحیه مرد شماره یک بودجه کهگیلویه و بویراحمد سازگار نیست؛ روحیهای که بیشتر، کار را برای مدیر روابط عمومی جوان و پرانرژی او سختتر میکند تا بتواند از طرفی به کمک قدرت ارتباطاتش در بین اهالی رسانه این حواشی را به حداقل برساند و از سوی دیگر به حواشی و ابهامات مطرح شده پاسخی مناسب و به موقع دهد.
کاری که اگر انجام نشود، ناخواسته مدیر تازهنفس سازمان مدیریت و برنامهریزی و تیم بودجه این استان را اسیر حاشیهها و مسایل کماهمیتی میکند که دست کم، توان و انگیزه مدیران این حوزه را خواهد گرفت.
دکتر شاهینی حدود ۴ ماه سکوت کرد و بدون توجه به حاشیههای مخالفین و منتقدین، طرح مدیریتیاش را برای اثرگذاری در این استان و رقم خوردن یک کارنامه موفق در همه زمینه ها از جمله بودجه برای خودش و همکارانش، ریخت و اکنون برای عملیاتی کردن این نقشه راه با این چالش و دو راهی در انتخاب رویکرد رسانهای سازمان تحت مدیریتش مواجه است.
یکی از جدیدترین حواشی مطرح شده موضوع پروازی بودن رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد است که خبرنگار ریواس جنوب مستقلاً این سوژه را حتی از چند کارمند منتقد تیم مدیریت فعلی پیگیر شد.
یکی از کارمندان سازمان به... گفت که با آمدن آقای شاهینی من به عنوان یک کارشناس قدیمی و دارای گرایش فکری غیرهمسو با تیم جدید، انتظاری از آنها ندارم اما باید انصاف داشت و واقعیت را بگوییم؛ آقای شاهینی در این ۴ ماه کمتر روزی بوده که حتی عصرها و شبها هم در محل کارش حاضر نباشد.
او گفت که موضوع پروازی بودن آقای شاهینی صحت ندارد و خانواده او در تهران زندگی نمیکنند.
یکی دیگر از کارمندان سازمان مدیریت گفت: در ابتدای مسئولیت آقای شاهینی، خانواده او در تهران منتظر اتمام مدرسه فرزندان بودند و طرح پروازی بودن او بر این اساس مطرح شد اما چون در آخر فصل مدارس بود و آقای دکتر فرزند محصل داشتند، با تعطیلی مدارس به طور کامل از تهران تسویه کرده و به استان آمدهاند و مثل سایر خانوادهها آخر هفته یا شاید وقتهای دیگر تعطیلات به والدین خود سر میزنند وخود ایشان حتی در تعطیلات هم به بازدید پروژهها میروند و واقعا وقت میگذارند.
وی گفت: از ۱۵ اردیبهشت ماه، خانه آقای شاهینی در تهران تخلیه و تحویل داده شد و از آن زمان دیگر در تهران ساکن نیستند.
حال با روشن شدن این موضوع و کذب بودن این ادعا باید پرونده پروازی بودن رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد را بست و او را برای عملی کردن طرح و برنامههای خوبی که اخیرا برای توسعه این استان از آنها سخن گفت، یاری کنیم.
البته آقای شاهینی قطعا میداند که فرصتها محدود است و باید با همراهی رسانهها و عملیاتی کردن برنامهها و طرحهای توسعهای، رفته رفته از فضای تئوری فاصله گرفت تا این رویکرد مدیریتی جدید در کف جامعه ملموس و قابل رصد شود.
او قطعا میداند که همراهی رسانهها و پرهیز از حواشی اصطکاکی در مسیر مدیریت او هرگز با میدان دادن به یکهتازی و منافع زودگذر نمایندهها و سیاسیون همخوانی ندارد.
آقای شاهینی به خوبی باید کلاس کار یک فرمانده را در میدان پول و بودجه داشته باشد و «موتور خاموش» برخی مدیران این استان را برای کار و تحرک روشن کند و از طرفی هم بتواند یک هماهنگی و انسجام در بین مدیران «موتور روشن» ایجاد کند که نتیجه آن تغییر در چهره این استان باشد.
درست است که کار سازمان مدیریت و برنامهریزی همانگونه که از اسمش پیداست در حوزه اجرا و کار عمرانی و عملیاتی نیست اما همه میدانند که سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت شاکله هر اقدامی است و اکنون وقت «عمل» است.
به نام خدا
با استناد به جدول (10-ج) قانون بودجه 1402، سهم اعتبار مناطق نفت خیز (یک سوم) و مناطق کمتر توسعه یافته (دو سوم) از سه درصد نفت و گاز به تفکیک آمده و مشهود است.
بنا به گزارشات و بررسیهای انجام گرفته، سازمان برنامه و بودجه با تفسیر سلیقهای از مفاد بند (10) در بخش تغییرات متفرقه قانون بودجه سال 1402، در توزیع اعتبارات مناطق نفتخیز دچار اشتباه اساسی شده است.
از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار محترم انتظار میرود نسبت به رعایت عدالت در زیر مجموعههای خود حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت صحت موضوع رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان باید در خصوص تضییع حق مردم شریف این مناطق پاسخگو باشد و در اسرع وقت نسبت به اصلاح و جبران آن اقدام نماید.
دلیل اعتراض نمایندگان اسبق و فعلی گچساران و باشت در خصوص نحوه توزیع اعتبارات یک سوم نفت چیست؟ آیا میتوان گفت رسانه، نماینده اسبق که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور بوده و یا سازمان چند استان بزرگ، در شیوه توزیع ۱/۳ نفت اشتباه کردهاند و فقط شورای برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد درست عمل کرده است؟
با وجودی که دو نماینده مردم و سایت های خبری به جریانات اعتبار یک سوم نفت واکنش نشان داده و خواستار پاسخ منطقی درخصوص آن شده اند، ولی متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی غیرحرفه ای و بی توجه به خواسته مردم متنی در تمجید و تعریف از رئیس این سازمان را انتشار داده است.
اینها در حالی است که تاکنون معمول بوده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعداد و ارقام و آمارها در خصوص مصوبات دولت و اعتبارات استانی را انتشار دهد، اما متأسفانه این سازمان از رسالت حرفه ای خود دور شده است. در سالهای قبل این سازمان در مقابل واکنش رسانه ها، جوابیه صادر می کرد، مدیران پیشین ارتباط خوبی با رسانه ها داشتند و رسانه از منظر آنان پل ارتباطی میان مسوولان و مردم بود، تا صدای مردم به گوش مسوول این سازمان برسد.
متأسفانه علارغم آنچه که گفته می شد، این سازمان در رسالت های واقعی خود عقب گرد کرده است، اما این باعث نمی شود که مردم نیز از مطالبات خود عقب بکشند، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگوی مردم باشد وگرنه با حلوا حلوا کردن آقای شاهینی دهان شیرین نمی شود.
به گفته رئیس جمهوری مدیران اگر بخواهند با ناکارآمدی از جایگاه خود استفاده کنند، قطعا در میان مردم جایی نخواهند داشت و برکنار می شوند.
متن تعریف و تمجید از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در ادامه می خوانید:
تحلیلی بر نقش «جهانگیر شاهینی» در کسوت یک فرمانده
حرفهای جالب توجه کارکنان سازمان مدیریت در مورد مدیرشان/ مدیران کم تحرک و ادعای انزوای یک مدیر
جهانگیر شاهینی که به تازگی سکان سازمان حیاتی مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد را به عهده گرفته است از یک سو به عنوان یک فرمانده جوان و پرانرژی تحت آزمون است و از سوی دیگر با حاشیههای بیامان مدیریت در این استان روبهروست؛ چالش این مدیر البته با مدیران کم تحرک و بیخیال این استان نیز کمتر از سایر موارد نیست.
رسانهها در طول ۲۶ سال گذشته، دکتر جهانگیر شاهینی را به مدیری محجوب به حیا، کمحرف، پرکار، دانشگاهی و جدی میشناسند که کارهایش را در سکوت و آرامش انجام میدهد.
حالا این ویژگی دکتر شاهینی در دوران مدیریتش در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون شک، کار را برایش دشوارتر خواهد کرد؛ کوچک بودن استان، تعداد بیشمار سایتهای خبری و ذائقه حاشیهپسندی عمومی این دیار عملا با این روحیه مرد شماره یک بودجه کهگیلویه و بویراحمد سازگار نیست؛ روحیهای که بیشتر، کار را برای مدیر روابط عمومی جوان و پرانرژی او سختتر میکند تا بتواند از طرفی به کمک قدرت ارتباطاتش در بین اهالی رسانه این حواشی را به حداقل برساند و از سوی دیگر به حواشی و ابهامات مطرح شده پاسخی مناسب و به موقع دهد.
کاری که اگر انجام نشود، ناخواسته مدیر تازهنفس سازمان مدیریت و برنامهریزی و تیم بودجه این استان را اسیر حاشیهها و مسایل کماهمیتی میکند که دست کم، توان و انگیزه مدیران این حوزه را خواهد گرفت.
دکتر شاهینی حدود ۴ ماه سکوت کرد و بدون توجه به حاشیههای مخالفین و منتقدین، طرح مدیریتیاش را برای اثرگذاری در این استان و رقم خوردن یک کارنامه موفق در همه زمینه ها از جمله بودجه برای خودش و همکارانش، ریخت و اکنون برای عملیاتی کردن این نقشه راه با این چالش و دو راهی در انتخاب رویکرد رسانهای سازمان تحت مدیریتش مواجه است.
یکی از جدیدترین حواشی مطرح شده موضوع پروازی بودن رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد است که خبرنگار ریواس جنوب مستقلاً این سوژه را حتی از چند کارمند منتقد تیم مدیریت فعلی پیگیر شد.
یکی از کارمندان سازمان به... گفت که با آمدن آقای شاهینی من به عنوان یک کارشناس قدیمی و دارای گرایش فکری غیرهمسو با تیم جدید، انتظاری از آنها ندارم اما باید انصاف داشت و واقعیت را بگوییم؛ آقای شاهینی در این ۴ ماه کمتر روزی بوده که حتی عصرها و شبها هم در محل کارش حاضر نباشد.
او گفت که موضوع پروازی بودن آقای شاهینی صحت ندارد و خانواده او در تهران زندگی نمیکنند.
یکی دیگر از کارمندان سازمان مدیریت گفت: در ابتدای مسئولیت آقای شاهینی، خانواده او در تهران منتظر اتمام مدرسه فرزندان بودند و طرح پروازی بودن او بر این اساس مطرح شد اما چون در آخر فصل مدارس بود و آقای دکتر فرزند محصل داشتند، با تعطیلی مدارس به طور کامل از تهران تسویه کرده و به استان آمدهاند و مثل سایر خانوادهها آخر هفته یا شاید وقتهای دیگر تعطیلات به والدین خود سر میزنند وخود ایشان حتی در تعطیلات هم به بازدید پروژهها میروند و واقعا وقت میگذارند.
وی گفت: از ۱۵ اردیبهشت ماه، خانه آقای شاهینی در تهران تخلیه و تحویل داده شد و از آن زمان دیگر در تهران ساکن نیستند.
حال با روشن شدن این موضوع و کذب بودن این ادعا باید پرونده پروازی بودن رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد را بست و او را برای عملی کردن طرح و برنامههای خوبی که اخیرا برای توسعه این استان از آنها سخن گفت، یاری کنیم.
البته آقای شاهینی قطعا میداند که فرصتها محدود است و باید با همراهی رسانهها و عملیاتی کردن برنامهها و طرحهای توسعهای، رفته رفته از فضای تئوری فاصله گرفت تا این رویکرد مدیریتی جدید در کف جامعه ملموس و قابل رصد شود.
او قطعا میداند که همراهی رسانهها و پرهیز از حواشی اصطکاکی در مسیر مدیریت او هرگز با میدان دادن به یکهتازی و منافع زودگذر نمایندهها و سیاسیون همخوانی ندارد.
آقای شاهینی به خوبی باید کلاس کار یک فرمانده را در میدان پول و بودجه داشته باشد و «موتور خاموش» برخی مدیران این استان را برای کار و تحرک روشن کند و از طرفی هم بتواند یک هماهنگی و انسجام در بین مدیران «موتور روشن» ایجاد کند که نتیجه آن تغییر در چهره این استان باشد.
درست است که کار سازمان مدیریت و برنامهریزی همانگونه که از اسمش پیداست در حوزه اجرا و کار عمرانی و عملیاتی نیست اما همه میدانند که سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت شاکله هر اقدامی است و اکنون وقت «عمل» است.