کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر فضای سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون؛

سه چالش بزرگ نماینده فعلی بویراحمد

1 خرداد 1402 ساعت 1:35

نمایندگان بویراحمد اکثرا نمایندگانی دو دوره‌ای بوده‌اند. آن‌ها البته برخلاف نمایندگان کهگیلویه و گچساران توفیقی در افزایش این عدد نداشته‌اند که این خود نشان از حساسیت بالا و رقابت شدید در بویراحمد بزرگ می‌دهد و اینکه هر نماینده‌ای با هر توانی مدام در معرض مطالبات جدید و اتفاقات و تحولات خارج از کنترل است.


نمایندگان بویراحمد اکثرا نمایندگانی دو دوره‌ای بوده‌اند. آن‌ها البته برخلاف نمایندگان کهگیلویه و گچساران توفیقی در افزایش این عدد نداشته‌اند که این خود نشان از حساسیت بالا و رقابت شدید در بویراحمد بزرگ می‌دهد و اینکه هر نماینده‌ای با هر توانی مدام در معرض مطالبات جدید و اتفاقات و تحولات خارج از کنترل است.
نماینده فعلی نیز اینک در آستانه این امتحان بزرگ قرار دارد که آیا می‌تواند به مانند اسلاف خود موفق به تجربه دو دوره نمایندگی شود و یا اینکه باید در این دوره با نمایندگی خداحافظی کند. هر چند طرفداران نماینده چه در اوایل پیروزی وی و چه هنوز بر این عقیده‌اند که اتفاقاً مهدی روشنفکر نه تنها دو دوره که توان سنت شکنی در بویراحمد را در ادامه دوره‌های نمایندگی را خواهد داشت.
او اما در این مسیر و در این دوره با چالش‌های جدی و اساسی روبرو است. بخشی از چالش که در واقعیت ریزش آرا را در پی دارد برای نماینده‌ای که در قدرت است طبیعی است. سطح مطالبات عمومی بسیار بالاست و نماینده هر اندازه هم پیگیر و توانمند باشد باز بخش زیادی از مطالبات بدون پاسخ باقی می‌ماند. مضاف بر اینکه کشور در یک شرایط سخت و دشوار اقتصادی قرار دارد و عملاً کار سخت است. ضمن آن که نماینده فعلی متهم به وجود اشکالات و ایرادات اساسی در پیگیری امورات می‌باشد که نمونه آن واقعیت بودجه حوزه انتخابیه است. همچنین وی متهم به تبعیض در نحوه توجه و عملکرد به کل حوزه انتخابیه است. همین موارد سبب شده است رقبای مهدی روشنفکر با‌امیدواری بیشتری به‌امید اسفند ماه نشسته باشند و با رصد امور و در نظر گرفتن تحولات و نقاظ ضعف نماینده فعلی در همین راستا برنامه‌ریزی می‌نمایند.
محمد بهرامی در دور قبل انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت. همین موضوع باعث‌امیدواری‌های زیادی برای بهرامی و طرفدارانش شده است. اختلاف بهرامی با روشنفکر در دور قبل اگر چه عدد بزرگی بود اما او‌ امیدوار است که با ریزش در اردوگاه روشنفکر و رویش‌ها در اردوگاه خود نه تنها آن اختلاف را کم کند  که در نهایت نام محمد بهرامی به عنوان پیروز انتخابات از صندوق بیرون آید. در واقعیت نیز محمد بهرامی بیش از سایر نامزد‌ها فعال بوده است در اکثر قریب به اتفاق مراسمات همدردی، همراهی تشییع، تدفین و ختم و فاتحه در کل استان حضور پیدا می‌کند. البته در این فقره بهرامی تنها نیست و کل فعالین انتخاباتی و بعبارتی در رأس آن‌ها نماینده فعلی نیز هیچ فرصت فاتحه خوانی را از دست نمی‌دهند. بهرامی در مناسبت‌های مختلف اقدام به صدور بیانیه می‌کند و گفته می‌شود بعضا به صورت موردی با افراد مختلف بویژه جوانانی که موردی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به وی حرف یا انتقادی دارند تماس می‌گیرد و گفت و گو می‌کند.  در واقعیت البته همه چیز  مطابق میل بهرامی و خیال بافی‌های خوشبینانه برخی طرفدارانش نیست. بخش زیادی از طرفداران بهرامی نیرو‌های متمایل به جریان سیاسی اصلاح طلب بوده و می‌باشند و طبیعی است در شرایط سیاسی کشور که اصلاح طلبان کماکان بلاتکلیف هستند نسبت به حضور و حمایت افراد با این گرایش تردید‌های اساسی وجود دارد. هم چنین بهرامی در طی سالیان گذشته هیچ دسترسی به مراکز قدرت نداشته است و اگر هم حمایتی در جایی بوده است صرفاً شخصی و در سطح محدودی است. پس اینکه به صرف رتبه دوم در دور قبل و تکرر حضور در عرصه انتخابات بخواهیم شانس زیادی برای بهرامی قائل شویم نمی‌تواند در برگیرنده همه واقعیت باشد بلکه باید مرارت‌ها و سختی‌های مسیر را نیز در نظر گرفت.   با این همه بهرامی همچنان یک رقیب قدرتمند برای روشنفکر خواهد بود و در طول سه سال گذشته نیز سعی داشته است نزدیکان و برخی از طرفداران روشنفکر را جذب نماید و در منطقه و اقلیم روشنفکر نیز فعال بوده است.
 چالش دوم مهدی روشنفکر به نادر منتظریان بر می‌گردد. چهره اصولگرایی که در دور قبل حمایت شخصیت‌های مهم جریان اصولگرایی شهرستان را نیز با خود همراه داشت و با وجود زمان کوتاه حضور در عرصه انتخابات رای قابل قبولی بدست آورد. البته منتظریان و نزدیکانش آن گونه که در ابتدا انتظار می‌رفت نتوانستند در عرصه تصمیم‌گیری سیاسی و اداری استان قدرت چندانی بدست بیاورند و این نمایندگان بودند که توانستند کرسی‌های مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد را میان خود تقسیم کنند. با این وجود اما طیفی که منتظریان خروجی آن بوده است و حالا هم گفته می‌شود کماکان از وی حمایت می‌کنند در تحولات سیاسی استان نقش پررنگی دارند و احتمالات از بیشتر شدن این نقش در آستانه انتخابات نیز در میان است. بویژه که اگر قرار بر تغییرات در سطح مسئولین ارشد استان و بویژه معاون سیاسی و امنیتی باشد.
منتظریان در طی سال‌های گذشته و همچنان فعالیت‌های انتخاباتی زیادی داشته است و در اظهار نظر‌ها و مواضع سیاسی نیز سعی داشته است یک اصولگرای میانه خود را نشان دهد. حتی گفته می‌شود برخی چهره‌های مطرح اصلاح طلب که دارای اشتراکات قومی و منطقه‌ای با منتظریان هستند در دور قبل از وی حمایت داشته‌اند و کماکان از وی حمایت می‌کنند.
منتظریان در دور قبل در رتبه سوم قرار گرفت. اما احتمالاً منتظریان بخشی از آن رای عددی با فاصله با نفر اول را ناشی از زمان کم حضور خود می‌داند و‌ امیدوار است در طرف مقابل از رأی روشنفکر کاسته و در عوض به رأی وی افزوده شود. هم بهرامی و هم منتظریان نسبت به شرکت و یا عدم شرکت غلام محمد زارعی در عرصه انتخابات حساس هستند و بخوبی می‌دانند که شرکت و یا عدم شرکت وی در روند انتخابات نیز تأثیر‌گذار است. اگر زارعی نیاید مشخص نیست رأی وی به کدام سمت شیفت پیدا کند. برخی معتقدند بخشی از رای زارع ممکن است حتی به سمت مهدی روشنفکر میل پیدا کند. منتظریان بیش از سایر رقبا به جذب رای زارعی‌ امیدوار است.
 چالش سوم برای مهدی روشنفکر بدون شک شیرعلی خرامین خواهد بود. گزینه سیاسی و فعالی که اگر چه از مدت‌ها قبل احتمال حضور وی در عرصه انتخابات می‌رفت اما حدود یک سالی هست که به صورت جدی وارد عرصه انتخابات شده است. خرامین در بدو اعلام حضور با استقبال خوبی از سوی گروه‌های مختلف جامعه مواجه شد و حالا مدتی است در یک فضای آرام‌تر در حال پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های انتخاباتی خود است. خرامین را می‌توان پیشاپیش پدیده انتخابات دوازدهم مجلس در بویراحمد، دنا و مارگون دانست. با توجه به سابقه سیاسی و ارتباطی خرامین در سطح جامعه وی علاوه بر رایی که خود قادر به جذب آن است‌امیدوار به جذب آرای خاکستری و جدا شده از روشنفکر و همچنین آرای خاکستری در جریان اصولگرایی است. برخی معتقدند چالش اصلی برای مهدی روشنفکر از ناحیه خرامین است چرا که تا همین جای کار نیز بخش زیادی از نیرو‌های نزدیک به روشنفکر از خرامین حمایت کرده‌اند.
اگر چه نمی‌توان تحلیل و پیش‌بینی دقیقی از انتخابات و تحولات آن داشت ولی از مجموع تحولات آن چه روشن است یک رقابت سنگین در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون در پیش است و آینده آبستن حوادث بسیاری است.
ممکن است اضلاع چالش برای نماینده فعلی بیشتر و بیشتر نیز شود ولی آن چه تا اینجای کار روشن است وجود و واقعیت این سه ضلع به عنوان سه ضلع یک مربع بزرگتر در انتخابات است و اگر قرار باشد مهدی روشنفکر اولین نماینده‌ای باشد که قادر به تکرار نمایندگی خود نباشد نماینده جدید از این این اضلاع خارج نخواهد بود. جز آن که اتفاقاتی خاص و فراتر از تحلیل و پیش‌بینی‌ها در بویراحمد، دنا و مارگون به وقوع بپیوندد.  


کد مطلب: 462604

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/462604/سه-چالش-بزرگ-نماینده-فعلی-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1