اشاره دوباره رئیسجمهور سابق به وضعیت برجام و پاسخ روزنامه کیهان؛
روحانی: تمام شده بود / کیهان: کارنامهای که تحریفشدنی نیست
17 ارديبهشت 1402 ساعت 10:43
«در مذاکرت احیای برجام امتیاز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروههای تروریستی و لغو تحریم دفتر رهبری و نهادهای مربوط به ایشان را گرفتیم». این بخشی از سخنان اخیر روحانی از شرایط احیای توافقی است که این روزها دیگر امید کمی برای احیای آن وجود دارند و شایعه اجرای سیستم ماشه و تبعات آن بیش از گذشته است. رئیسجمهور سابق در حالی تلاش کرده با لفاظی و بازی با کلمات کارنامه فاجعهبار دولت خود را بزک کرده و به خورد افکار عمومی دهد که مردم نتیجه 8 سال سوءمدیریت، بیتدبیری و ناکارآمدی او را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کردهاند و به این زودیها فراموش نخواهند کرد.
«در مذاکرت احیای برجام امتیاز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروههای تروریستی و لغو تحریم دفتر رهبری و نهادهای مربوط به ایشان را گرفتیم». این بخشی از سخنان اخیر روحانی از شرایط احیای توافقی است که این روزها دیگر امید کمی برای احیای آن وجود دارند و شایعه اجرای سیستم ماشه و تبعات آن بیش از گذشته است. دولت سیزدهم آنطورکه گفته میشود، ظاهرا تحت تأثیر ایدههای افرادی مانند سعید جلیلی و یارانش در جبهه پایداری کار را بهگونهای هدایت کرده است که نتوانسته تاکنون در مذاکرات برجام توفیقی کسب کند و سکون خاصی برای بازگشت طرفین به میز مذاکرات وجود دارد و البته ارادهای هم در این رابطه از سوی برخی که منافعشان با منافع کاسبان تحریمها گره خورده، وجود ندارد. این در حالی است که اگر برجام در زمان مناسبش یعنی اسفند 99 امضا میشد، تبعات منفی تحریمها دو سال پیش تمام شده بود، ارزش پول ملی در سراشیبی تند دو سال گذشته نمیافتاد و سفرههای مردم از حداقلهای معاش محروم نمیشد. اشتباهات راهبردی جناح اصولگرا، تحت تأثیر تندروها و کاسبان تحریم دلخوش به زمستان سخت اروپا ماند و در پس مدیریت بحرانزده دو سال اخیر اصولگرایان نه اروپا به دنبال ایران آمد نه ایران توانست طرفین را بار دیگر به میز مذاکره بازگرداند؛ توافقی که با تلاش تیم مذاکرهکننده دولت دوازدهم و حضور ظریف و عراقچی، با درنظرگرفتن بخش مهمی از منافع ملی در جریان رفع تحریمها در دسترس بود، ماههاست رها شده و مردم عادی تاوان تحریمهای سخت عدم احیای برجام را میپردازند که البته برای کاسبان تحریم فرصتی تکرارنشدنی است.
چندی پیش بود که میدلایستآی در گزارشی در رابطه با روند مذاکرات برجام و دلیل نتیجهبخش نشدن این مذاکرات نوشت: با رویکارآمدن بایدن در سال ۲۰۲۱، مذاکرات بین ایران و آمریکا از کانالهای رسمی آغاز شد، یک منبع با آگاهی مستقیم از مذاکرات به میدلایستآی گفته در ماه آگوست همان سال، پس از چندین دور مذاکره در وین، دو طرف به یک پیشنویس توافقی رسیدند که آماده امضا بود. این منبع گفت: تیم دیپلماتیک روحانی پیشنهاد داده بود و مذاکرهکنندگان آنها برای امضا آماده بودند. این منبع مدعی شده بعد از تغییر دولت: «رئیسی ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت و به آنها گفت که در دو یا سه جلسه کار را تمام کنند، اما بعدا نظرش تغییر کرد». در ادامه این گزارش به نقل از این منبع آگاه نوشته شده: «علی باقریکنی و علی حسنتاش که به ترتیب مذاکرهکننده ارشد پرونده هستهای و از چهرههای مؤثر بر دولت رئیسی هستند، در این زمینه قانع نشدند». این منبع ادعا کرده: «علی باقری و علی حسنتاش رئیسی را برای رد این پیشنویس متقاعد کردند». در آن زمان، باقری و حسنتاش هر دو از مدعیان تصدی وزارت امور خارجه بودند و در حلقه نزدیک رئیسی نفوذ قابلتوجهی داشتند. به گفته یکی دیگر از منابع نزدیک به تیم مذاکرهکننده روحانی، باقری معتقد بود که اکنون زمان مناسبی برای امضای توافق نیست و باور داشت که مذاکرات باید طولانی شود زیرا گذشت زمان به نفع ایران است. درحالیکه قبلا رئیسی «پیش از ورود به پاستور» مشتاق بود تا تیم روحانی به یک توافق سریع دست یابد «تا نتایج آن اگر مثبت نبود، متوجه دولت قبل قرار گیرد و اگر مثبت بود دولت جدید ماحصل آن را برداشت کند»، درنهایت او با ورود به پاستور، از مذاکرهکنندگان خود خواست که به دنبال یک توافق «خوب» باشند. اما امروز، مذاکرات با پیروی از ایده جلیلی و نزدیکان او به بنبست رسیده و در هفتماه گذشته، هیچ گفتوگوی رسمی انجام نشده است. حال حسن روحانی، رئیسجمهور سابق ایران در جلسه دورهای خود با وزیران و معاونان رئیسجمهور دولتهای یازدهم و دوازدهم گفته است: من امیدوار بودم که مسئله برجام در اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ حل شود تا دولتی که بر سر کار میآید، دچار این مشکل بزرگ نباشد. برای احیای برجام همهچیز تمام شده و آماده بود. حتی موفق شدیم از طرفهای مذاکره امتیاز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروههای تروریستی و لغو تحریم دفتر رهبری و نهادهای مربوط به ایشان را بگیریم که وقتی آن را به مقام معظم رهبری گزارش دادم، ایشان خیلی خوشحال شدند اما متأسفانه این امکان فراهم نشد. حسن روحانی، رئیسجمهور سابق ایران در جلسه دورهای خود با وزیران و معاونان رئیسجمهور دولتهای یازدهم و دوازدهم که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم گفت: امروز شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و اکثریتی از جامعه، کاهش قدرت خرید خود را لمس میکنند. وقتی تورم بالاتر از ۵۰ درصد است و افزایش حقوق حدود ۲۰ درصد، معلوم است که قدرت خرید مردم پایین میآید و این میزان یارانه هم کفاف زندگی مردم را نمیدهد.
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود: ما واکسن کرونا به اندازه کافی آماده کردیم و رقم بالایی را سفارش دادیم. علاوه بر آن معادل ۴۰۰ همت اسکناس ارز در بانک مرکزی در اختیار این دولت گذاشتیم. طرحهای ۹۵ تا ۹۸ درصد آماده افتتاح را برای دولت سیزدهم به جا گذاشتیم. دولت تا دیماه میتوانست همه این طرحهای بزرگ را افتتاح کند. راهآهن زاهدان به خاش و چابهار به ایرانشهر آماده افتتاح بود. فاز اول طرح بسیار بزرگ خط لوله گوره–جاسک که رهبری فرمودند استراتژیکترین طرح است، عملیاتی شد که میتواند ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود اما آن را تعطیل کردند و فاز ۳ هم دنبال نمیشود. بزرگترین طرح انتقال آب از خلیج فارس به کویر اجرا شد و به سیرجان، اردکان و یزد رسید ولی حالا دنبال نمیشود. در پنجماه آخر دولت دوازدهم 68 هزارو 855 طرح مهم را افتتاح کردیم به ارزش 815 هزار و 127 میلیارد تومان که به غیر از افتتاح طرحها توسط وزرا و استانداران بود. سابقه ندارد که در هفتههای آخر یک دولت این همه طرح مهم افتتاح شود. روحانی اظهار کرد: ما در آغاز کار دولت یازدهم شرایط بسیار سختی داشتیم اما در سایه امید و اعتماد مردم و قبل از اینکه طرحهای دولت آغاز شود، شرایط بهبود حاصل کرد. نرخ دلار در اواخر سال ۹۱ حدود ۳۹۰۰ تومان بود اما در بهمن و اسفند ۹۲ به دوهزارو 700 تومان رسید. پس از ۹ ماه تورم نقطهبهنقطه از ۴۵ درصد به ۱۴ درصد رسید، یعنی ۳۱ واحد درصد کاهش پیدا کرد که بینظیر بود. تورم خوراکیها در اردیبهشت ۹۲ ماهانه ۶.۹ درصد بود و در اردیبهشت ۹۳ به ۱.۸ درصد رسید. رئیسجمهور سابق افزود: حالا با اینکه گفته میشود حاکمیت یکدست شده، انتظار میرود مشکلات زیادی حل شود. البته باید دید منظور از حاکمیت یکدست چیست و آیا میتواند مفید باشد؟ چون قوه قضائیه که باید بیطرف باشد، پس لابد منظور از حاکمیت یکدست، دولت و مجلس است. انشاءالله که برای صداوسیما و ائمه جمعه و نیروهای مسلح هم فرق نمیکند که چه دولت یا مجلسی سر کار باشد. در اصل باید ملت و حاکمیت یکدست شوند نه قوای حاکمیت. اگر ملت و حاکمیت یکدست شدند، مشکلات حل میشود. دولت قوی نمیتواند کاری کند، جامعه قوی میتواند مشکلات را حل کند، آنهم با همراهی یکدیگر.
او با ابراز نگرانی نسبت به بروز اختلافات در جامعه گفت: در این ۴۴ سال همه تلاشها بر این بود که فاصلهها کم و وحدت اجتماعی تقویت شود؛ وحدت بین اقشار مختلف مردم با هر مذهب و عقیده و سلیقهای. امروز اما مسئله از شکاف اجتماعی گذشته و تبدیل به تنازع اجتماعی شده است. نباید گذاشت در جامعه دودستگی و چنددستگی ایجاد شود و یک جمعیت به جمعیتی دیگر یا صاحبان یک تفکر به تفکری دیگر متعرض شوند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در دوره حکومت، قصد داشت برخی انحرافات آشکار را اصلاح کند اما سکوت کرد چون نگران بود در جامعه و حتی در صفوف لشکریان خودش اختلاف ایجاد شود.
روحانی با تأکید بر اینکه باید توجه کنیم جامعه عوض شده است، افزود: اکثریت قاطع جامعه، جوانانی هستند که در ۴۰ سال گذشته به دنیا آمدهاند. این نسل جدید و جوان، فرهنگ خود، زبان خود و خواستههای خود را دارد. دنیای اطراف خود را میبیند و مقایسه میکند. ما نمیتوانیم با زبان تحکم با آنها سخن بگوییم. آنها برای مشارکت، باید قانع شوند. باید انگیزه پیدا کنند. باید ببینند که رأی و نظر آنها مهم و محترم است. راه همراهکردن جوانان، دورباش و کورباش نیست. زبان تازیانه در این عرصه کارساز نیست. جوانان باید امکان تغییر را ببینند تا سرمایه کار و ابتکار خود را به میدان بیاورند. خطر بزرگ فرار مغزها تنها با ایجاد زمینه جذب و امید به اثرگذاری، از سر کشور دور میشود. میدان را باید برای جوانان باز کرد تا بمانند و بسازند.
او تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمود اگر به مردم ظلم شود و مردم از حاکمیت فاصله بگیرند، اخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ الْکَلِمَةُ، جامعه دچار اختلاف و پراکندگی میشود، فریبکاری در دین آغاز و نشانههای تجاوز و ظلم پدیدار میشود. در آن شرایط خوبان خوار و خانهنشین و بدان و اشرار بر مردم حاکم میشوند. باید راه برای حضور و مشارکت آنها فراهم شود. این مملکت به همه ایرانیها تعلق دارد؛ مگر میشود یک جمع بگوید من به بقیه نیاز ندارم. حاکمیت باید دستان خودش را به سمت پیران خردمند و باتجربه و جوانان اندیشمند و پرابتکار دراز کند و از آنها راهحل را بخواهد. تنها راه اصلاح و خروج ما از مشکلات، رجوع به مردم و طلب یاری از آنهاست، جز این راهی نیست.
راستیآزمایی اظهارات اخیر رئیس دولت سابق
کیهان در مطلبی به صحبتهای حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران نوشت: «شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و اکثریتی از جامعه، کاهش قدرت خرید خود را لمس میکنند»، «وقتی تورم بالاتر از ۵۰ درصد است و افزایش حقوق حدود ۲۰ درصد، معلوم است که قدرت خرید مردم پایین میآید و این میزان یارانه هم کفاف زندگی مردم را نمیدهد»، « امروز مسئله از شکاف اجتماعی گذشته و تبدیل به تنازع اجتماعی شده است. نباید گذاشت در جامعه دودستگی و چنددستگی ایجاد شود»، «جوانان باید امکان تغییر را ببینند تا سرمایه کار و ابتکار خود را به میدان بیاورند»، «میدان را باید برای جوانان باز کرد تا بمانند و بسازند».
این عبارات بریده از یک روزنامه، سخنان بایگانی شده از یک منتقد، کارشناس اقتصادی یا فعال سیاسی و اجتماعی درباره وضعیت کشور در دوره گذشته نیست بلکه تازهترین اظهارات حسن روحانی رئیسجمهور سابق در جلسه دورهای خود با وزیران و معاونان خود است که از جای متهم بر جای شاکی نشسته و نتیجه و کارنامه فاجعهبار دوره 8 ساله خود را به دیگران نسبت میدهد.
از نابودی معیشت مردم
تا برباد دادن آرزوهای نسل جوان
فردی که با شعار مذاکره و رفع تحریم و درآمد سرشار آنچنانی رای مردم را گرفت و اما 8 سال بعد علاوهبر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.
فردی که با شعار گفتوگو، تعامل و پناه بردن به خدا از بستن زبان منتقدان آمد و رکورد توهین و فحاشی به منتقدان دلسوز را با عناوینی همچون «عصر حجریها»، «بزدلهای سیاسی»، «اقلیت تندرو»، «هراسان و ترسان و لرزان»، «تازه به دوران رسیده»، تا توصیفاتی چون «کاسبان تحریم» و... شکست و با حمله به دستاوردهای 38 ساله انقلاب، متهم کردن نظام اسلامی به 38 سال اعدام و زندان و اتهام زدن به حافظان امنیت و اقتدار کشور کلکسیونی از بیاخلاقیها، تخریبها و تهمتها را در کارنامه خود ثبت کرد. و فردی که با پیرترین کابینه پس از پیروزی انقلاب فرصت عرضاندام را از جوانان نخبه و شایسته گرفت و با دهها و صدها وعده دروغ و غیر قابل تحقق امید را در نسل جوان ما کشت و آرزوهای آنها را بر باد داد و به کابوس تبدیل کرد.
از طرفی روحانی در حالی تلاش کرده با لفاضی و بازی با کلمات کارنامه فاجعه بار دولت خود را بزک کرده و به خورد افکار عمومی دهد که مردم نتیجه 8 سال سوءمدیریت، بیتدبیری و ناکارآمدی او را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کردهاند و به این زودیها فراموش نخواهند کرد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع معاونین و وزاری خود ادعاهای نخنمای دیگری را نیز مطرح کرده که اگر چه بارها راستیآزمایی شده و صحت و سقم آنها نیز پیش از همه برای مردم و افکار عمومی جامعه واضح و مبرهن است اما پاسخ دوباره نیز به اعتبار مصرع نغز و پرمعنای تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد» خالی از لطف نیست.
ادعای حل مسئله برجام
با پیشنهاد اهانتآمیز آمریکا!
روحانی در این نشست ادعا کرده است که «من امیدوار بودم که مسئله برجام در اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ حل شود تا دولتی که بر سر کار میآید، دچار این مشکل بزرگ نباشد. برای احیای برجام همه چیز تمام شده و آماده بود... اما متاسفانه این امکان فراهم نشد.»
چنین ادعایی درحالی برای چندمین بار از سوی روحانی مطرح شده این ادعا در حالی است که آمریکا همچنان در همان زمان نیز صراحتاً کلیدواژه توافق قویتر را استفاده میکرد و هر گونه مطالبات منطقی کشورمان را رد میکرد.
مسئول میز ایران در گروه آمریکایی بحران و از دوستان نزدیک رابرت مالی بعدها فاش کرد آمریکا بهدنبال آن بوده تا در اواخر دولت روحانی تعلیق غنیسازی ۲۰ درصد در ازای آزادی تنها یک میلیارد دلار از اموال کشورمان را اجرایی کند. این پیشنهاد اهانتآمیز آمریکا به ایران بهعنوان دلیل اصلی عدم احیای برجام در آن زمان حتی باعث شد نزدیکان دولت روحانی بارها به انتقاد از جوبایدن دست بزنند.
علی خرم دیپلمات اصلاحطلب در سرمقالهای معروف با عنوان «آقای بایدن قرارمان این نبود» در همان تاریخ اسفند ۱۳۹۹ رئیسجمهور جدید آمریکا را متهم به عدم اجرای وعدههای انتخاباتی کرد و از پیشنهادات تحقیرآمیز این کشور خبر داد. گفتنی است قانون راهبردی مجلس باعث شد ایران با شروع غنیسازی و اقدام متقابل مانع از آن شود که آمریکا پایان مذاکرات را اعلام کند. این کشور بهدلیل دست پر تهران دچار سردرگمی شده است و اکنون راهی جز توافق با تهران در برابر خود نمیبیند.
از سوی دیگر تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکایی(NIAC) در مقالهای برای پایگاه تحلیلی این موسسه نوشته بود: «تیم مذاکرهکننده ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی میگویند تضمین کلی نمیخواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجام عمل خواهید کرد که دولت بایدن آن را هم نپذیرفته و حتی اروپاییها نیز شوکه شدهاند.» همچنین رجوع به اظهارات ظریف و عراقچی در روزهای پایانی عمر دولت درباره روند مذاکرات و توصیفاتی نظیر عدم پیشرفت مذاکرات، مذاکرات فرسایشی و... دلیل روشن دیگری بر این ادعای دروغ است.
واکسن کرونا یا سوهان قم؟! آقای روحانی یادتان هست؟!
روحانی در ادامه مدعی شده است: «ما واکسن کرونا بهاندازه کافی آماده کردیم و رقم بالایی را سفارش دادیم.»
این ادعای دروغ روحانی درحالی است که در تمام طول حدود هشت ماه پایانی دولت روحانی که آمر فوتیهای کرونا به بالا 700 نفر در روز رسیده بود و مسئله واردات واکسن داغ بود، شاهد اظهارات عجیب و قابل تامل بسیاری از مقامات ارشد دولت درباره چرایی عدم واردات واکسن کرونا به کشور و سرعت بسیار پایین واکسیناسیون بودیم؛ شخص رئیسجمهور سابق
22 اردیبهشت 1400 در جلسه هیئت دولت درباره واکسن کرونا گفته بود: «به این صورت نیست که واکسن در دنیا فراوان باشد به عبارت دیگر واکسن کرونا سوهان قم نیست که شما وقتی از در مغازه رد میشوی دائما دعوتتان کنند که یک سوهان خوب دارم. این واکسن مطمئن بهاندازه کافی در دنیا نیست و گرفتن آن آسان نیست.
علی ربیعی، سخنگوی دولت وقت نیز درباره چرایی خرید و واردات ناکافی واکسن کرونا مدعی شده بود: «در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم؛ به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد!!»
همچنین «عبدالناصر همتی» رئیسسابق بانک مرکزی و کاندیدای اصلاحطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰- آذر ۹۹- گفت: «از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است».
علاوه بر این «علی مطهری» نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم گفت: «دلیل باطل شدن سهمیه واکسن ایران، قرارداشتن در لیست سیاه FATF است».
پس از این اظهارنظرها، رسانههای اصلاحطلب همصدا با رسانههای معاند از جمله بیبیسی فارسی و صدای آمریکا، در یک فضاسازی بزرگ رسانهای مدعی شدند که چون ایران به FATF نپیوسته است، واکسن کرونا به ایران وارد نشده و شرط تغییر در واردات واکسن کرونا، تجدیدنظر ایران در مسئله افایتیاف است.
بر همین اساس تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ (اتمام کار دولت روحانی) در حدود
۱۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده بود اما با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریلگذاری در امور اجرایی کشور تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مجموع واکسنهای وارد شده به کشور به حدود ۱۵۸ میلیون دُز رسید؛ یعنی در حدود ۸ ماه تقریباً واردات واکسن کرونا به کشور ۸ برابر افزایش یافت. در این مدت واکسنهای تولید داخل نیز به پیشرفتهای قابلتوجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و هماکنون به چندین کشور نیز صادر میشود.
ادعای خزانه پر با کاسه چه کنم برای پرداخت حقوقها!
رئیسجمهور سابق در ادامه ادعای کذب خود در جمع معاونین و وزاری خود مدعی شده است: «معادل
۴۰۰ همت اسکناس ارز در بانک مرکزی در اختیار این دولت گذاشتیم.»
این ادعای روحانی نیز در حالی است که بودجه در زمان تحویل دولت به رئیسی در نیمه تابستان سال ۱۴۰۰بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت و دولت روحانی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط در ۴ ماه پایانی خود از بانک مرکزی استقراض و خرج کرده بود.
همچنین در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت فقط ۸ میلیارد دلار مجوز عرضه ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی داشت. دولت روحانی در همان ۴ ماه اول سال تمامی این ارز را خرج کرده بود تا دولت رئیسی با موجودی صفر منابع ارزی برای کالاهای اساسی کار خود را شروع کند.
اما دولت سیزدهم با کاهش هزینههای غیرضروری، افزایش چشمگیر صادرات نفت و بازگرداندن درآمدهای آن و افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی توانست نیمه دوم سال ۱۴۰۰ را مدیریت کند بدون اینکه حقوق دچار تاخیر شود.
همچنین آیتالله رئیسی در توصیف شرایط موجودی خزانه کشور در زمان تحویل روحانی تصریح کرده بود: «در روزهای پایانی مردادماه که هنوز دولت جدید از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم بحث پرداخت حقوق مردادماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهیانه مرداد را پرداخت کنیم!»
از ارثیه پروژههای نیمهکاره برای دولت سیزدهم تا افتتاح نمایشی پروژهها!
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست ادعا کرده است: «طرحهای ۹۵ تا ۹۸ درصد آماده افتتاح را برای دولت سیزدهم بهجای گذاشتیم. دولت تا دیماه میتوانست همه این طرحهای بزرگ را افتتاح کند. سابقه ندارد که در هفتههای آخر یک دولت این همه طرح مهم افتتاح شود».
این ادعای رئیسجمهور سابق نیز در حالی مطرح شده که دولت سیزدهم از ابتدا میراثدار حجم انبوه مشکلات و پروژههای نیمهکاره و بلاتکلیف عمرانی بود. به گفته مقامات دولت مردمی یکی از مهمترین دغدغههای دولت، وجود بالغ بر 110 هزار پروژه نیمهتمام در کشور بوده است و در دولت سیزدهم، هیچ پروژهای کلنگزنی نخواهد شد تا طرحهای نیمهتمام پایان یابد.
از سوی دیگر موضوع افتتاح پروژههای نیمهکاره در اواخر دولت تدبیر و امید از سوی روحانی با انتقادهای گسترده مواجه شده بود. در همین رابطه نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در همان مقطع در توئیتی نوشته بود: آقای روحانی در روزهای آخر دولت، پروژههای نیمهکاره را برای فریب مردم افتتاح میکند.
کارنامه فاجعهباری که تحریفشدنی نیست
این موارد و دهها و صدها مورد دیگر نشان میدهد کارنامه فاجعهبار او با لفاضی و بازی با کلمات تحریفشدنی نیست و حتما فراموش نکرده که در دوره 8 ساله ریاست او بر دستگاه اجرایی کشور نارضایتیهای عمومی از بیکفایتی و ناکارآمدی دولتش در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه به اوج خود رسید بود و مردم از بحرانسازیهای دولت او حتی در جزئیترین مسائل کشور به ستوه آمده بودند.
او همچنین به خوبی میداند که به عنوان یکی از نامحبوبترین و ناموفقترین سیاستمداران همه ادوار تاریخ ایران، در میان مردم، گوشی برای شنیدن حرفهایش وجود ندارد و ملت به خوبی میفهمند که هدف او از طرح چنین سرپوش گذاشتن بر فاجعهای است که آفریده، نه بیان حقیقت و واقعیت.
کد مطلب: 462032