کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون اجرایی سد چم شیر گچساران خبر داد؛

سد چم شیر گچساران در آستانه بهره برداری / نیروگاه‌ برق چم شیر خرداد ماه وارد مدار می‌شود

1 ارديبهشت 1402 ساعت 15:43

معاون اجرایی سد چم شیر گچساران گفت: بهره برداری از این سد آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سه استان جنوبی تامین می‌شود.


معاون اجرایی سد چم شیر گچساران گفت: بهره برداری از این سد آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سه استان جنوبی تامین می‌شود.
به گزارش کبنانیوز، معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران افزود: سد چم شیر گچساران بلندترین سد بتون غلطکی کشور و جزء ۵ سد بزرگ ایران به لحاظ مخزن آبگیری به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است.
محمدرضا فاضل پیشرفت کاری این سد بزرگ را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر تامین می‌شود.
فاضل وسعت دریاچه پشت این سد را ۵۰ هکتار متر مربع اعلام کرد و افزود: این سد دارای ۳ نیروگاه برق ۵۵ مگاباتی، ۲ نیروگاه برق ۵ و نیم مگابایتی و در مجموع دارای ظرفیت تولید ۱۷۶ مگابات برق و همچنین ۴۸۲ گیگابات ساعت برق در سال است و یکی از نیروگاه‌های برق این سد تا خرداد ماه امسال وارد مدار می‌شود.
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران با بیان اینکه عملیات آبگیری سد چم شیر گچساران از دیماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اضافه کرد: با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری تاکنون ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه این سد ذخیره سازی شده است.
وی با بیان اینکه سد و نیرگاه چم شیر گچساران بر روی رودخانه زهره در جنوب شرقی شهرستان گچساران احداث شده است ادامه داد: این سد دارای تاج بطول ۶۸۰ متر و ارتفاع بدنه ۱۵۱ متر است و با هدف مهار روان آب‌ها و تامین آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی ساخته شده است.


کد مطلب: 461360

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/461360/سد-چم-شیر-گچساران-آستانه-بهره-برداری-نیروگاه-برق-خرداد-ماه-وارد-مدار-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1