تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۴۶۱۳۵۸

رئیس اداره امور آب: افت آب‌های زیرزمینی کهگیلویه یک تهدید جدی است

۲
۰
رئیس اداره امور آب: افت آب‌های زیرزمینی کهگیلویه یک تهدید جدی است
کبنا ؛رئیس اداره امور آب کهگیلویه افت محسوس سطح آب‌های زیرزمینی را یک تهدید جدی دانست و گفت: باید با استفاده مناسب از الگوی کشت مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی را مدیریت کرد.
سید هادی خاضعی اظهار داشت: طی سالیان اخیر با توجه به عدم مدیریت مصرف صحیح و استفاده از الگوی کشت نامناسب سطح آب‌های زیرزمینی کاهش زیادی داشته است.
وی بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد و گفت: کشت محصولاتی که آب فراوانی نیاز دارند ممنوع اعلام می‌شود.
خاضعی یکی از محصولات ممنوعه را برنج دانست و بیان کرد: کشت این محصول تحت پوشش آب‌های زیرزمینی ممنوع است.
وی حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی کشت را یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد در سال جاری دانست و گفت: مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد.
خاضعی تصریح کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته و با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، ۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته پر و با پایش‌های مستمر از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شد.
وی تعداد چاه‌های مجاز کهگیلویه در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب را ۷۸۰حلقه چاه و غیرمجاز را ۲۵۰ حلقه دانست و اظهار داشت: سالانه در این شهرستان ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب از چاه‌های مجاز کشاورزی، سه میلیون و ۶۰۰ مترمکعب برای صنعت و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب جهت شرب برداشت می‌شود.
خاضعی میزان برداشت آب سالانه از چاه‌های غیرمجاز کشاورزی را بیش از چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پلمب چاه‌های غیر مجاز از برنامه‌های در دست اجرا برای پیشگیری از این روند است.
در شهرستان گرمسیری کهگیلویه که هیچگونه سدی برای ذخیره‌سازی آب‌های سطحی وجود ندارد استفاده بلند مدت از آب چاه‌ها طی این سال‌ها باعث افت محسوس سطح آب زیرزمینی دشت سه هزار هکتاری کلاچو شده است.
به گفته کارشناسان و متولیان امور آب با بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر آب دشت‌های شهرستان کهگیلویه بخصوص دشت کلاچو ۹ متر افت کرده است.
دشت سه هزار هکتاری کلاچو در شهرستان کهگیلویه یکی از دشت‌های حاصلخیزی است که هر ساله کشت‌های مختلفی در آن انجام می‌شود اما استفاده بی‌رویه از آب و کشاورزی سنتی در این منطقه سبب افت سطح سفره‌های زیرزمینی آب شده است.
ایرنا در ادامه نوشت: در این دشت وسیع ۹۷۵ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۱۵۴ حلقه چاه غیرمجاز هستند. سطح منابع آب شهرستان کهگیلویه ۹۵۰ کیلومتر مربع است که به صورت بهینه از این آب‌ها برای توسعه کشاورزی استفاده نمی‌شود. کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

بر اساس برآورد‌های سازمان جهاد کشاورزی، ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

برده نباشیم
Iran, Islamic Republic of
غارت آب های استان و خوش خدمتی شماها برای مافیای زورگوی دیگر استان های اطراف آفت نیست؟؟؟؟
کشاورزی که تنها در آمد سالیانه لرهای مظلوم هم استانی است،و برای نان و زندگی عذتمند دارن عرق میریزن و تلاش میکنن آفت به حساب میاد!؟!؟!

چراغی که ب خانه رواست به م..د حرام است
نخبه
Iran, Islamic Republic of
وقتی استان غنی کهگیلویه بویر احمد آب رودخانه های خروشانش غارت میشه و دیگر استان ها لذتشو میبرن و امثال شماها سکوت میکنید و از ترس برکناری پست مدیریتی ظلم میکنید آفت به حساب نمیاد….؟

صدای کشاورزان مظلوم باشید
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1