کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان

2 فروردين 1402 ساعت 11:54

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای ۲۰ استان‌ هشدار آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین و خسارت به کشاورزان صادر کرد.


سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای ۲۰ استان‌ هشدار آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین و خسارت به کشاورزان صادر کرد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی امروز در بیشتر مناطق کشور ادامه دارد و بیشنه بارش امروز برای استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی امتداد البرز، شرق و جنوب شرق است.
سامانه بارشی فردا پنجشنبه در شرق و بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق فعال بوده و به‌تدریج از اواخر وقت از کشور خارج می‌شود.
بعدازظهر جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب بارش پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. بعدازظهر شنبه آینده با ورود سامانه بارشی از سمت غرب بارش‌های در بخش‌هایی از غرب،‌ مرکز و دامنه‌های زاگرس شمالی و البرز غربی شروع می‌شود.
به گزارش تسنیم، فعالیت سامانه بارشی یکشنبه آینده تشدید شده و گستره آن استان‌های واقع در نیمه غربی کشور و ارتفاعات جنوب شرق را فرا می‌گیرد. طی امروز تا یکشنبه آینده بار‌ش‌ها به شکل رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف و در مناطق مستعد به شکل ریزش تگرگ خواهد بود.
امروز در نیمه غربی کشور ، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق شرق و شمال شرق کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده است. همچنین برای نیمه شرقی،‌ مرکز،‌ جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه در جنوب غرب افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش دید افقی پیش بینی شده است.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: پنجشنبه 1402/01/03
زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/03
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف
منطقه اثر:
پنجشنبه 1402/01/03: خراسان رضوی، خراسان جنوبی.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/02: کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه
توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری
زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02
نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/02: فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قم
اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.
توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید حداکثر سرعت 40 نات(حدود 75 کیلومتر بر ساعت)
زمان پایان: ظهر جمعه 1402/01/04
چهارشنبه 1402/01/02:افزایش سرعت باد تا 40 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 3 متر در تنگه هرمز و تا 2.5 متر در دریای عمان.
پنجشنبه 1402/01/03:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 2 متر در تنگه هرمز و تا 3 متر در دریای عمان.
جمعه 1402/01/04:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) وتا 2 متر در تنگه هرمز و دریای عمان.
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/02: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.
پنجشنبه 1402/01/03: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان.
جمعه 1402/01/04: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.
اثر مخاطره: آسیب به شناورهای سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، آسیب به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی
توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.
توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد
زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02
زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه 1402/01/03
نوع مخاطره: کاهش 3 تا 5 درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/02: گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران.
پنجشنبه 1402/01/03: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.
اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان
توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.
توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید غربی ،افزایش ارتفاع موج در سواحل حداکثر تا 2.5 متر و در فراسواحل حداکثر تا 3.5 متر
 زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02
زمان پایان: صبح پنجشنبه 1402/01/03
  نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا 28 نات و در فراساحل حدود 36 نات، بیشینه ارتفاع امواج در مناطق نزدیک ساحل تا 2.5 متر و در فراساحل تا 3.5 متر .
منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.
 اثر مخاطره: غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی،خسارت به شناورهای سبک، صیادی، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.
 توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.


کد مطلب: 460085

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/460085/هشدار-تشدید-فعالیت-سامانه-بارشی-۲۰-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1