کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار کساد میدان تره بار یاسوج؛

آیا بازار میوه یاسوج ر‌ها شده است؟

27 اسفند 1401 ساعت 10:07

پس از کش وقوس‌های فراوان بالاخره در آذرماه ۱۴۰۰میدان میوه و تره بار یاسوج راه‌اندازی شد اما پس از گذشت چند ماه از فعالیت، عوامل بسیاری کمر همت برای به زمین زدن این میدان نوپا بسته‌اند در حالی که دود رکود این میدان تا حد زیادی به چشم مردم می‌رود و در نهایت میوه‌هایی گران به دست شهروندان می‌رسد.


پس از کش وقوس‌های فراوان بالاخره در آذرماه ۱۴۰۰میدان میوه و تره بار یاسوج راه‌اندازی شد اما پس از گذشت چند ماه از فعالیت، عوامل بسیاری کمر همت برای به زمین زدن این میدان نوپا بسته‌اند در حالی که دود رکود این میدان تا حد زیادی به چشم مردم می‌رود و در نهایت میوه‌هایی گران به دست شهروندان می‌رسد.
به گزارش کبنا، بازار میوه یاسوج به عنوان یک بازار پردرآمد به حساب می‌آید و وانت بار‌های میوه فروش و کپر‌های میوه فروشی دور تا دور شهر را احاطه کرده‌اند.
برخورداری از آب و هوای چهار فصل موجب شده است تا استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد تولید انواع میوه‌های شامل سیب ارگانیک، هلو، انگور، زردآلو و گردو در مناطق سردسیری و پرتقال و لیمو ترش مرغوب در مناطق گرمسیری باشد.
ایجاد میدان میوه و تره بار یاسوج به عنوان یکی از مطالبات مردمی مطرح بوده است که اکنون در سایه برخی عوامل رونق چندانی ندارد و هر دم از هر طرف مانع تراشی‌هایی برای جلوگیری از رشد این میدان صورت می‌گیرد.
سرمایه‌گذار میدان میوه و تره بار یاسوج می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت میوه روی آن درج نشده، معمولاً بسیاری از خرده‌فروشان میوه درجه ۲ را به قیمت میوه درجه یک به مشتریان می‌فروشند، همین موضوع ضرورت نظارت بر بازار میوه و تره‌بار را دوچندان می‌کند.
علی‌اصغر عوض‌پور افزود: یکی از اهداف راه‌اندازی میدان میوه و تره بار شکل‌گیری شفافیت است و در گذشته در نبود میدان، مغازه‌دار فاکتور را از شیراز می‌آورد و به قیمت دلخواه می‌فروخت اما میدان این بستر را فراهم آورده که به خریداران فاکتور ارائه دهد.
وی تصریح کرد: بنابراین هر مسئولی می‌تواند با تطبیق قیمت فروش میوه با فاکتور، به راحتی بر بازار نظارت کند.
سرمایه‌گذار میدان میوه و تره بار یاسوج عنوان کرد: با وجود اینکه ما میوه را به قیمت عمده می‌فروشیم اما برخی دستگاه‌های دولتی، میوه مورد نیازشان را از خرده‌فروشان تهیه می‌کنند و ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای میوه با کیفیت کمتری پرداخت کنند.
عوض‌پور ابراز کرد: حتی برای باغداران و کشاورزان نیز مشوق‌هایی در نظر گرفتیم که میوه خود را در میدان بفروشند؛ به آن‌ها گفتیم حق‌العملی از شما دریافت نمی‌کنیم اما با این وجود آن‌ها میوه را به شیراز می‌برند، سپس باید این میوه را از شیراز خرید و با پرداخت دو کرایه و در نهایت ۱۰ درصد حق‌العمل، موجب افزایش قیمت ۲۰ درصدی میوه در یاسوج می‌شود.
وی گفت: مهمترین مشکل بازار میوه در حال حاضر این است که صنف خرده‌فروشی برای عمده‌فروشی تعیین قیمت می‌کند.
سرمایه‌گذار میدان میوه و تره بار یاسوج ادامه داد: آن‌ها یک کمیته قیمت‌گذاری تشکیل دادند که متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، صنف و میدان است، اختلاف ما همواره با آن‌ها در این است که می‌گوییم قیمت‌ها را واقعی تعیین کنید اما متأسفانه قیمت‌های میدان شیراز مدنظر آنهاست.
عوض‌پور افزود: در جلسه روز ۲۲ اسفند گذشته، آنقدر موضوع میوه شب عید برای این کمیته بی‌اهمیت بود که تنها نمایندگان جهاد و صنعت و معدن حاضر شده بودند. این در حالی است که در ایام عید مصرف میوه بسیار بیشتر و در نتیجه بااهمیت‌تر است.
وی تأکید کرد: گویی اصلاً برای آن‌ها مدیریت بازار اهمیتی ندارد؛ چرا که در این شرایط مردم به شدت ضرر می‌کنند.
سرمایه‌گذار میدان میوه و تره بار یاسوج افزود: مشکل ما بر سر قیمت‌های غیرواقعی است، حالا دیگر پیشنهاد بستن گلوگاه‌ها را نیز نمی‌دهیم، فقط انتظار ما این است که بر بازار نظارت شود تا خرده‌فروشان بدانند یک اهرم نظارتی نیز وجود دارد و آنطور که دلشان می‌خواهد به قیمت‌های بالاتر از عرف میوه‌شان را به مردم نفروشند.
وی با بیان اینکه از اوایل سال ۱۴۰۱ تاکنون بازار میوه و تره‌بار یاسوج کاملاً ر‌ها شده است، تصریح کرد: کافی است پنج مغازه را بررسی کنید تا ببینید قیمت یک میوه خاص چقدر در بین آن‌ها متفاوت است.
وی ادامه داد: مهمترین معضل ما این است که کسی بر بازار میوه و تره‌بار نظارت نمی‌کند در حالی که در صورت وجود نظارت، قیمت میوه در خرده فروشی‌های یاسوج ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
جهاد کشاورزی تلاش دارد قیمت میوه در استان بشکند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظارت کامل بر بازار میوه یاسوج وجود دارد و حتی این روز‌ها در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان نظارت‌ها بسیار بیشتر شده است.
سید علی معتمدی پور افزود: تمام تلاش ما این بوده که قیمت میوه در استان شکسته شود و به طور روزانه کارشناسان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، تعزیرات و غیره بازار میوه را رصد می‌کنند.
وی عنوان کرد: با میوه فروشانی که بیش از نرخ مصوب میوه بفروشند و گران فروشی کنند به جد برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان جزء استان‌های برتر در زمینه مناسب‌ترین قیمت‌گذاری برای میوه شب عید تعیین شده است.
معتمدی پور ابراز کرد: قیمت میوه شب عید به صورت کارشناسی تعیین شده که بهای هر کیلو سیب و پرتقال ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.
در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.


کد مطلب: 459945

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459945/آیا-بازار-میوه-یاسوج-ر-ها-شده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1