کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رايزني‌هاي سياسي - امنيتي - اقتصادي دبير شوراي عالي امنيت ملي در ابوظبي

صفحه‌جديد روابط ايران و امارات

27 اسفند 1401 ساعت 9:29

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي صبح پنجشنبه براي انجام سفري يك‌روزه، تهران را به مقصد ابوظبي، پايتخت امارات متحده عربي ترك كرد. سفر شمخاني به ابوظبي تنها چند روز پس از توافق جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي سعودي در پكن براي عادي‌سازي رابطه توجه را به سمت تغيير فرمان در سياست خارجي ايران با محوريت دبير شوراي عالي امنيت ملي جلب كرد.


علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي صبح پنجشنبه براي انجام سفري يك‌روزه، تهران را به مقصد ابوظبي، پايتخت امارات متحده عربي ترك كرد. سفر شمخاني به ابوظبي تنها چند روز پس از توافق جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي سعودي در پكن براي عادي‌سازي رابطه توجه را به سمت تغيير فرمان در سياست خارجي ايران با محوريت دبير شوراي عالي امنيت ملي جلب كرد.
همزمان با اين سفر بالاگرفتن زمزمه‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌اي درباره چرايي پيشبرد پرونده‌هاي مهم سياست خارجي توسط شوراي عالي امنيت ملي به جاي وزارت امور خارجه، حسين اميرعبداللهيان را بر آن داشت تا با انتشار يك توييت، گمانه‌زني‌ها درباره كمرنگ شدن نقش وزارت خارجه را رد كند. وزير خارجه در اين توييت نوشت: «سفر دريابان شمخاني به امارات و عراق در چارچوب غالب مناسبات امنيتي انجام مي‌شود. پديده جديدي نيست. نماينده وزارت خارجه در سفرها همراه ايشان است. در سياست خارجي هماهنگي وجود دارد. همه‌چيز در چارچوب نظام و زير نظر رييس‌جمهور است. هماهنگي وجود دارد؛ دشمنان بدانند، اختلافي نيست.»
علي شمخاني را در اين سفر، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان اطلاعات خارجي وزارت اطلاعات و دستيار وزير امورخارجه در امور كشورهاي حوزه خليج فارس همراهي كردند. دبير شوراي عالي امنيت ملي پيش از ترك تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي ايرنا گفت: «نگاه دولت سيزدهم به همكاري‌هاي منطقه‌اي كه در چارچوب ديپلماسي همسايگي در حال پيگيري بوده، ايجاد «منطقه قوي» است. در صورتي كه همه كشورهاي منطقه به اين باور برسند كه تنها با تلاش براي ايجاد منطقه قوي مي‌توانند به ثبات و امنيت پايدار دست پيدا كنند، مي‌توان به شكل‌گيري تحولات جديد در روابط دو و چند جانبه در منطقه اميدوار بود. اشتراكات اقتصادي، سياسي و امنيتي متعددي ميان دو كشور وجود دارد كه لازم است براي تقويت آن، رايزني مستمر ميان مقامات عالي ايران و امارات متحده عربي ادامه داشته باشد.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بدو ورود به ابوظبي با محمد بن‌زايد بن‌سلطان آل‌نهيان، رييس امارات متحده عربي ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه و مهم‌ترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي با او گفت‌وگو كرد.
شمخاني در اين ديدار با اشاره به سابقه تاريخي روابط دوجانبه و همچنين اشتراكات فرهنگي و مذهبي ميان دو كشور بر ضرورت گسترش و تعميق روابط ايران و امارات متحده عربي در همه حوزه‌ها تاكيد كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روند رو به افزايش مراودات سياسي- اقتصادي ميان تهران و ابوظبي طي سال‌هاي اخير و نقش ويژه رييس امارات متحده عربي در اين زمينه را مثبت و مهم ارزيابي كرد و گفت: ايران و امارات مي‌توانند در مسير گسترش همكاري‌هاي دوجانبه و تقويت ديپلماسي همسايگي گام‌هاي بلندي بردارند.
شمخاني با تبيين نقش عوامل بحران‌زا كه با هدايت كشورهاي فرامنطقه‌اي، امنيت و ثبات خليج فارس را تهديد مي‌كند، اظهار كرد: تلاش براي دستيابي به امنيت دسته‌جمعي متكي بر توانمندي‌هاي بومي مي‌تواند پايان‌بخش بسياري از بحران‌هاي فعلي باشد. مشكلات موجود عمدتا ناشي از مداخلات بيگانگان و شيطنت‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي در حوزه خليج فارس است. شكل‌گيري منطقه قوي‌تر آرماني دست‌يافتني است كه همه بايد در مسير آن گام‌ برداريم. بايد با جديت، كليه موانع داخلي و خارجي در راه همكارهاي دوجانبه به ويژه همكاري‌هاي اقتصادي- تجاري را شناسايي و به سرعت از سر راه برداشت، زيرا هرگونه تاخير در اين زمينه به زيان همه خواهد بود. امروز جهان اسلام و منطقه خليج فارس بيش از هر چيز به مودت، همكاري و همگرايي نياز دارد. اين مهم مي‌تواند موجب اعتلاي همه كشورهاي اسلامي شده و رفاه و آرامش را به ارمغان بياورد.
شيخ محمد بن‌زايد، رييس امارات متحده عربي نيز با ابراز خرسندي از سفر دريابان شمخاني به امارات و همچنين تبريك توافق اخير ميان تهران و رياض كه گامي تعيين‌كننده در هم‌افزايي و همگرايي كشورهاي منطقه است، ابراز اميدواري كرد در اين سفر صفحه جديدي در روابط ايران و امارات گشوده شود.
رييس امارات متحده عربي تصريح كرد: امارات بسيار علاقه‌مند است و آمادگي دارد با رفع برخي سوءتفاهم‌ها ميان دو كشور، روابط و مناسبات دوجانبه را در همه حوزه‌ها به بالاترين سطح ارتقا دهد.
علي شمخاني در ديدار با «شيخ طحنون بن‌زايد آل‌نهيان»، مشاور امنيت ملي امارات، اين سفر را آغازي معنادار براي وارد شدن دو كشور به مرحله‌اي جديد از مناسبات سياسي، اقتصادي و امنيتي دانست و گفت: براي برون‌رفت از چالش‌هاي موجود كه تداوم آن به نفع هيچ كشوري در منطقه نيست بايد همكاري و همگرايي جايگزين خصومت و واگرايي شود. وجود اختلاف و بي‌اعتمادي ميان كشورهاي حوزه استراتژيك خليج فارس، مانعي جدي براي توسعه اقتصادي منطقه و خواست دشمنان فرامنطقه‌اي است. بايد با گفت‌وگو و تعامل و گسترش همكاري‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي ضمن جلوگيري ايفاي نقش غيرسازنده بيگانگان، براي افزايش امنيت، آرامش و رفاه مردم منطقه تلاش كنيم.
شمخاني، همه كشورهاي منطقه را هم سرنوشت و اعضاي يك خانواده بزرگ خوانده و گفت: اختلافات خانوادگي بايد با گفت‌وگو، حسن نيت و مدارا حل‌و‌فصل شود تا همه بتوانيم در فرآيندي مبتني بر مشاركت دسته‌جمعي، به سمت ايجاد منطقه‌اي قوي و توسعه‌يافته حركت كنيم.
شيخ طحنون بن‌زايد، مشاور امنيت ملي امارات نيز در اين ديدار با ابراز مسرت از سفر دريابان شمخاني به امارات متحده عربي گفت: همكاري و مودت با كشور بزرگ و قدرتمند ايران براي امارات متحده بسيار مهم و مغتنم است.
مشاور امنيت ملي امارات؛ با تبريك توافق اخير ميان جمهوري‌ اسلامي‌ ايران و پادشاهي عربستان سعودي گفت: اين توافق نقش سازنده‌اي در گسترش صلح، ثبات و امنيت پايدار و بومي در منطقه دارد.
شيخ طحنون بن‌زايد با اشاره به سفر خود به تهران بر ضرورت فعال‌سازي توافقات حاصل‌شده و همچنين تسريع در فرآيند مبادله ظرفيت‌هاي اقتصادي ميان دو كشور در حوزه‌هاي بانكي، ترانزيتي، انرژي، حمل‌و‌نقل، بهداشت و درمان و سرمايه‌گذاري تاكيد كرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه سفر دريابان شمخاني به ابوظبي به نقطه عطفي در روابط دو كشور تبديل و به تسريع در ارتقاي هر چه بيشتر همكارهاي تهران - ابوظبي منجر شود. 
علي شمخاني در ديدار با شيخ محمد بن‌راشد آل‌مكتوم، معاون رييس دولت، نخست‌وزير و امير دوبي كه در كاخ زعبيل دوبي برگزار شد با تاكيد بر تسريع توافقات قبلي براي رفع موانع همكاري دوجانبه گفت: جمهوري اسلامي‌ ايران مجدانه به دنبال تقويت همكاري مستمر و سازنده با همسايگان است و مجموعه ظرفيت‌هاي خود را در اين خصوص به ‌كار گرفته است.
دبير شوراي امنيت ملي با اشاره به نياز منطقه به صلح، ثبات و آرامش، بي‌اعتمادي ميان كشورهاي منطقه را مانعي جدي براي تحقق اين هدف و ضربه به توسعه اقتصادي منطقه عنوان كرد و افزود: نيازمند تعامل و توسعه همكاري‌ها در همه ابعاد هستيم، موضوعي كه قطعا افزايش امنيت، آرامش و رفاه مردم منطقه را در پي خواهد داشت.
شمخاني امارات متحده عربي و شيخ‌نشين دوبي را از جمله بازيگران موثر در تحولات اقتصادي و تجاري منطقه خواند و گفت: دولت سيزدهم با اتخاذ راهبرد همسايه‌محوري مصمم به عبور از موانع تصنعي و تحميلي است كه در مسير توسعه روابط كشورهاي منطقه ايجاد شده است. گفت‌وگوهاي انجام‌شده در اين سفر با مقامات عالي سياسي، اقتصادي، بانكي و امنيتي امارات، چشم‌انداز بسيار روشني را در زمينه ايجاد جهش در روابط دو جانبه و چند جانبه نويد مي‌دهد.
شيخ محمد بن‌راشد آل‌مكتوم نيز در اين ديدار ضمن تبريك به شمخاني در خصوص توافق حاصل‌شده ميان ايران و عربستان براي آغاز مجدد روابط دو جانبه گفت: كشورش تمام ظرفيت‌هاي خود را در راستاي كمك به اجرايي‌سازي اين توافق به‌ خدمت خواهد گرفت.
امير دوبي همچنين با ابراز خشنودي از سفر شمخاني به امارات متحده عربي افزود: ارتقاي مناسبات دوجانبه و راهبردي با ايران همواره براي امارات متحده عربي بسيار مهم و مغتنم بوده است.
شيخ محمد بن‌ راشد در اين ديدار، نسبت به حل مشكلات اتباع و نهادهاي ايراني مستقر در دوبي قول مساعد داد و گفت: تمام تلاش خود را براي حل‌‌و‌فصل اين مشكلات به‌ كار خواهيم بست.
او همچنين بر عدم اجازه امارات به تلاش بيگانگان براي تخريب روابط دوجانبه با ايران تاكيد كرد و افزود: سابقه نشان داده كه تنها برنده اختلاف ميان دو كشور، دشمنان ملت‌هاي منطقه هستند، لذا سياست قطعي ما اين است كه به هيچ كشور يا بازيگر ثالثي اجازه ندهيم ميان دو كشور تفرقه‌افكني كرده يا از جغرافياي امارات عليه ايران استفاده كند.
در اين ديدار شيخ مكتوم بن‌محمد بن‌راشد آل‌مكتوم، معاون حاكم دوبي و وزير دارايي، انور بن‌محمد قرقاش، مشاور ديپلماتيك رييس دولت امارات و طلال حميد بلحول الفلاسي، مديركل آژانس امنيت دولتي دوبي نيز حضور داشتند.

 


کد مطلب: 459940

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459940/صفحه-جديد-روابط-ايران-امارات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1