تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۴۵۹۹۲۸
کبنا گزارش می دهد

پای صحبت های کارآفرین با انگیزه گچسارانی/ در صورت حمایت مسئولان، گچساران قطب تولید محصولات کشاورزی و قارچ می شود/ خواص خیره کننده قارچ/ شرایط ویژه فروش قارچ گچساران

۰
پای صحبت های کارآفرین با انگیزه گچسارانی/ در صورت حمایت مسئولان، گچساران قطب تولید محصولات کشاورزی و قارچ می شود/ خواص خیره کننده قارچ/ شرایط ویژه فروش قارچ گچساران
کبنا ؛سرمایه گذاری و کارآفرینی کار بزرگ و عبادت است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمانی به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا مانند عقابی تیز پرواز در فضای پیشرفت و آبادانی اوج بگیرد.    ((مقام معظم رهبری))
 
سیامک پورخسرو کارآفرین خوش ذوق و پرانگیزه 54 ساله گچسارانی توانسته با استفاده از مواد ارگانیک که از ساخته های خودش است در زمینه پرورش قارچ فعالیت منحصر به فردی را آغاز کند.
به گزارش کبنا نیوز، امروز نگاه جامعه، جوانان تحصیل کرده و در حال تحصیل به مقوله اشتغال این است که تنها پشت میز نشینی را شغل می‌دانند، این در حالی است که کارشناسان تأکید دارند که برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارآفرینی میان نوجوانان گسترش یابد و چرخه تولید داخل به راه افتد.
مهم‌ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل، بلافاصله تقاضای کار پشت میز نشینی را دارند و اعتقاد دارند که موفقیت تنها با کارمند دولتی بودن تحقق می‌یابد.
سیامک پورخسرو کارآفرین نمونه که با سرمایه اولیه خود توانسته است به دنبال علاقه خود که همان پرورش قارچ است برود و از همه مهم‌تر، قدم در راه اشتغالزایی روستائیان بگذارد.
صحبت از یک نوآور در زمینه پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی است که با علاقه و پشتکار خود، موفق به ایجاد اشتغال شده و کارگاه پرورش قارچی را در شهرستان گچساران برای خود دست و پا کرده و چنان به کارآفرینی و اشتغالزایی علاقه مند شده که معتقد است که با یک سرمایه کوچک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
این کارآفرین نمونه صحبت های خود در رابطه با فعالیتش را در گفتگو با کبنا نیوز، این گونه آغاز کرد:

«کارآفرینی» خلق فرصت ها از سخت ترین بحران هاست.

در ابتدا بصورت تحقیقاتی فعالیت میکردم و در روستاهای اطراف شهرستان کار میکردم هم اکنون مدت 2 سال است که وارد پارک علم و فن آوری شدم.
پورخسرو افزود: حدود 15 سالی می‌شود که در زمینه پرورش قارچ، فعالیت دارم و با فروش وسیله نقلیه و چند وام بیش از 500 میلیون تومان که آورده خودم بود به این شغل روی آورده‌ ام و توانستم دستگاهها و وسایل مورد نیاز کارم بیشتر دستگاه ها طراحی خودم بوده را تامیین نمایم .


وی گفت: از زمان ورود به پارک علم و فناوری بیش از 10 هزار نفر ساعت کارهای اجرایی و تحقیقاتی انجام شده که نشان از پشتکار و جدیت در رسیدن به تولید و کارآفرینی می باشد.

این کارآفرین فناور ادامه داد : در زمینه کاراجرایی با توجه به مکانی که از طرف پارک علم و فناوری 14 ماه است به ما ارائه  داده اند بیشتر هزینه را خودمان تامین کرده ایم البته مقداری پارک علم و فناوری به ما کمک کرده ولی بدلیل بالا بودن هزینه های تحقیقاتی این مبلغ کفاف مخارج و هزینه ها را نمیداد.

پورخسرو اظهار داشت: کمک پارک به ما مبلغ 250 میلیون بود که 150 میلیون تومانش سرمایه در گردش 6 ماهه و 100 میلیون هم بصورت اقساط 3 ساله که یکسال تنفس داشته و همانطور که گفتم کفاف کار ما را نمیده .
پورخسرو ادامه داد: در اوایل که شروع به این کارنمودم، تنها با یک سالن پرورش قارچ شروع بکار کردم اما با توجه به بازاری که به دست آوردم در حال حاضر موفق شده‌ام یک سالن را به 5 سالن پرورش قارچ، افزایش دهم.



وی گفت : متاسفانه بازار گچساران بازاری است که از همه شهرها  قارچ وارد میکنند و با توجه به بی کیفیت بودن و قیمت های نامعقولی که در بازار بود ما شروع به تولید قارچ نمودیم  لذا با توجه به کیفیت و طعم و تازگی قارچ موفق شدیم در کار فروش هم به صورت مستقیم هم بصورت آنلاین و هم از طریق بازاریابی در مدت زمان کمتر از شش ماه حداقل یک سوم بازار قارچ را در دست بگیریم و این برای ما یک موفقیت محسوب میشد. با توجه به اینکه شرکتهای بزرگی مانند قارچ یکتای اصفهان و قارچ دزفول سالهاست که قارچ شهرستان رو تامین میکردند ما موفق شدیم یک سوم بازار این دو شرکت را به دست بیاوریم.



این کارافرین موفق در ادامه گفت : یک سالن در شهرک صنعتی احداث نموده ام که هم اکنون دارم آن را گسترش میدهم و قصدم این است که انشالا بتوانم تا پایان تابستان 5 سالن را به 10 سالن افزایش دهم تا بتوانم حداقل بیش از دو سوم بازار گچساران را به دست بیاورم .

 پورخسرو میگوید : متاسفانه در این سالها که قارچ  وارد شهرستان میشد طعم و کیفیت بسیار پایین بود  و مردم ما بخاطر فاقدان اطلاع رسانی صحیح شاید نمیدانند در خصوص قارچ که یک محصول راهبردی محسوب میشود و جایگزینی برای گوشت است  بگونه ای که  انواع ویتامین ها  ، مواد معدنی و پروتئین را خود دارد می توانند  در اغلب غذاهایشان استفاده و میل کنند، این محصول را میتوان در انواع خورشت ها انواع دسرها و پلوها استفاده کرد ولی مردم ما فقط در فست فود از این محصول استفاده می کنند که شاید 10 درصد از نیاز آشپزی و همچنین خاصیت آن را تامین میکند .



کارآفرین پرورش قارچ خوراکی در گچساران گفت : با یک سری نشست هایی با محوریت اشتغالزایی که در فرمانداری شهرستان داشتیم موفق شدیم با بنیاد مسکن یک تفاهم نامه در زمینه اشتغالزایی طرح منظومه که برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود را به امضا برسانیم .اینگونه که ما آموزش های لازم را بصورت رایگان میدهیم و سپس بعد از کسب مهارت های لازم  قارچ مورد نیازمان را آنها تولید کنند و ما خریداری نماییم .



او گفت : صفر تا  100 در کنارشان خواهیم بود و اگر خانواده هایی هم در مناطق روستایی هستند که هم شرایطش را داشته باشند و هم علاقمند به پرورش قارچ هستند ما حاضر هستیم متقاضیان را به بنیاد مسکن معرفی کنیم تا هم نیازهای خودمان و هم نیاز شهر را تامین کنیم .



پورخسرو شرایط علاقمندان به این صنعت را یک سالن سرپوشیده و کاملاً بهداشتی که باید دارای تنظیمات دما، رطوبت، کولر و… باشد عنوان کرد. وی اظهار داشت : ما درخواست داده بودیم میتوانیم زمینه اشتغال تولید قارچ را برای 50 خانوار ایجاد کنیم که به لطف پروردگار و جدیت مسئولین محترم بنیاد مسکن شهرستان در مدت کمتر از 50 روز موفق شدیم 15 خانوار روستایی را برای دریافت تسهیلات در راستای راه اندازی سالن پرورش قارچ به بانک معرفی شدند.که از این عزیزان بنیاد مسکن به خاطر این همکاری کمال تشکر را دارم.



پورخسرو بیان کرد : نیروهایی که با ما همکاری دارند همگی معرفی شده ازاداره بهزیستی و سرپرست خانوار هستند و ما تمام سعی و تلاش خود را بکار بستم تا محیطی کاملا زنانه و با امنیت شغلی بالا را برایشان ایجاد کنم .
این کارآفرین گفت : موفق شده ام 15 خانوار روستایی ، 6 نفر جهت چینش قارچ و4نفر پرسنل را بصورت مستقیم ،6 نفر نیروی روزمزد برای کارهایی  از قبیل:  تخلیه بار – بارگیری – و امور نظافتی ،2 نفر بازاریاب بصورت فروش آنلاین و مستقیم را مشغول به کار نمایم .



آقای پورخسرو با بیان اینکه به امید خدا اگر مسئولین حمایت کنند از سال آینده کارگاه شهرک صنعتی احداث خواهد شد و قطعا نیروها افزایش پیدا خواهند کرد افزود :  در مجموع اگر 10 سالن ما راه اندازی شود زمینه اشتغال  22 نفر را بصورت مستقیم ایجاد خواهم کرد و البته قبل از شروع به کار متقاضیان باید  یک دوره آموزشی 3-4 ماهه و همچنین آموزش چینش قارچ که اصلی ترین مرحله کار است را  پشت سر بگذرانند.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که با اداره بهزیستی و کمیته امداد بسته خواهد شد گفت :  انشالا نیروها پس از فرا گرفتن مهارت و اموزش های لازم اگر تمایل به ادامه همکاری داشتند  باید حداقل 5سال تعهد کاری بدهند چرا که  بعنوان نیروهای ثابت و ماندگار مشغول بکار خواهند شد و حقوق اداره کار به ایشان تعلق خواهد گرفت و بیمه هایشان هم به عهده کارفرما که کمیته یا بهزیستی می باشد پرداخت خواهد شد و همچنین یک سری امکانات و مزایا و ... در راستای نیاز نیروها فراهم خواهد گرفت .

این کارآفرین هدفمند در ادامه خاطر نشان کرد : از همین رسانه به مردم و مسئولین اعلام میکنم در صورت همکاری های لازم میتوانم زمینه اشتغالزایی 50 خانوار یعنی به عبارتی  200 نفر را در مدت زمان 1 سال ایجاد نمایم.
به گفته پورخسرواشتغالزایی در حوزه صنعت ، هزینه های بالا و زمان زیادی را در بر دارد ولی در زمینه پرورش قارچ خوشبختانه این پروسه زمانی 2 ماهه است لذا اگر مسئولین حمایت کنند و آنچه که ما نیاز داریم و در رفع مشکلات ما را یاری دهند ما میتوانیم ظرف مدت 6 ماه با هزینه های پایین صنعت پرورش قارچ را در شهرستان به سرانجام خوبی برسانیم.


این کارآفرین باانگیزه و نوآور ، گچساران را یک قطب مهم صنعت کشاورزی عنوان کرد و گفت: این شهرستان با توجه به منابع آب و خاکی که دارد و یک شاهراه اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب-چهار فصل بودن و همچنین دارا بودن امتیاز منطقه ویژه اقتصادی-ایجاد تونل دیل و طرح ایجاد خط آهن، که باعث سهولت در حمل ونقل میشود می توان بصورت مستقیم به آن سوی مرزها محصولات کشاورزی مرغوبی را به کشورهایی مانند روسیه -قزاقزستان -ارمنستان و اذربایجان کشورهای حوزه خلیج فارس صادر نمود که علاوه بر اشتغالزایی و ارز آوری باعث ایجاد اشتغال پایدار شود.

شهرستان گچساران این پتانسیل را دارد که به یک قطب مهم در اقتصاد کشور تبدیل شود.

 ضمنا خارج از قارچ هم میتوان در سبزی جات ، صیفی جات ، مرکبات ، گیاهان دارویی ، شیلات ، دامپروری و صنایع دستی ، توریسم سرمایه گذاری نمود و با فرآوری این محصولات و صادرات نقش بسزایی در اقتصاد با
توجه به تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان ایفا نمود.

من بر این باورم که گچساران میتواند پایتخت اقتصادی کشور باشد چون صنعت غذایی تحریم پذیر نیست.

پورخسرو با اشاره به دیگر محصولاتش عنوان کرد : پودر قارچ که یکی از بهترین دستاوردهای محصولات فراوری قارچ است ماندگاری بالا یی دارد تا 2 سال میتوان آن را نگهداری نمود و بطور کامل  تمام مواد معدنی و پروتئینی و ویتامین ها را در خود حفظ می کند و میتوان از این پودر به عنوان ادویه در انواع خورشت ها-سوپ ها-دسرها و پلو ها استفاده نمود ، همچنین بدلیل ویتامین دی بالا میتوان با شیر مخلوط نمود و بعنوان ماسک صورت استفاده نمود .


وی بیان کرد : همین پودر قارچ در کشورهای آسیای شرقی – اروپایی– حوزه خلیج فارس  طرفداران زیادی دارد  و باعث ارز آوری بالا می باشد.
ترشی قارچ – شورقارچ – کنسرو قارچ – بلنچ قارچ و.....از محصولات فراوری شده می باشد که اگر مسئولین حمایت های مالی جهت مکان و تهیه دستگاه های فرآوری انجام بدن میتواند علاوه بر اشتغالزایی بالا در امر صادرات ارز آوری بالایی نصیب شهرستان کند
از دیگر محصولات مربای قارچ و لواشک قارچ که قرار است برای اولین بار توسط این کارافرین گچسارانی تولید شود.
وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت : برای تولیدات محصولاتش هیچ مواد شیمیایی بکارنرفته نه درمواد ضد عفونی نه در کودها ، همگی ارگانیک برپایه گیاهان دارویی اعم از بابونه – پونه کوهی – آویشن – نعنا و -  سرکه و زعفران و ..... بوده و ساخته خودش است .
پورخسرو گفت : در سال آینده مراحل آزمایشگاهی محصولاتش  به اتمام میرسد و بلافاصله پس از اخذ مجوزهای لازم روانه بازار خواهد شد .
او اسلایس قارچ را از دیگر خدماتش نام برد و گفت که قارچ ها بصورت ورقه ورقه ای خورد شده که برای فست فودها با قیمت مناسب ارائه میشود و در تسریع روند کارو هزینه هایشان بسیار موثر است.
همچنین از اوایل سال آیندهدو محصول جدید روانه بازار خواهد شد یکی قارچ مخصوص کبابی و دیگری قارچ مخصوص شکم پر می باشد  این کارآفرین گچسارانی با لبخند گفت: لطفا اجازه دهید بقیه محصولات را فعلا نام نبرم .



پورخسرو خطاب به کشاورزان عنوان کرد : تیم ما بر روی  یک نمونه کود کار میکند  که رو به اتمام است این کود خواص زیادی دارد یکی از خواص آن برای درختان مرکبات این است که اگر کود را پای درخت بریزید تمام علفهای هرز را کاملا از بین میبرد حسن دیگر این کود با توجه به فصول سال که ما مشکل آب داریم این است که میتواند ماندگاری آب را به مدت یک هفته در زمین حفظ کند که این مرطوب نگه داشتن خاک به دلیل ارگانیک بودن کود باعث شادابی درخت و کیفیت محصول میشود و نیاز به هیچ کود اضافه ی دیگری هم ندارد زیرا همه نیازهای درخت مانند فسفر-پتانسیم-آهن و نیتروژن را تامین میکند وبدون هیچ سموم کشاورزی محصولی قابل قبول و کاملآ ارگانیک تولید میشود که میتوان آن را به هر نقطه ای صادر نمود.
وی یک محصول ارگانیک دیگر را نام برد و گفت این محصول یک محلول ضدعفونی است بگونه ای است که میتواند تمام
حشرات و تمام بیماری های قارچی درختان را از بین ببرد .
پورخسرو تصریح کرد : اگر حمایت لازم به عمل آید و به خواسته های من کارافرین توجه شود قول میدهم شهرستان گچساران میتواند در مدت 3 سال اشتغالزایی بالای 1000 خانوار را داشته باشد.



وی گفت : نام شرکت ما تعاونی دو هزارو دویست و نود چهار ایثارگران است ، ویک شرکت نوپایی است که مدتی مسکوت بود ولی با پیگیری های مستمر چند ماهی است شرکت پویا و فعال شده ، استاندارد سازی های لازم  را انجام داده ایم بازرس هایی از تهران آمدند مکان را دیدند نیازهای ما برای استاندارد سازی سال آینده در خصوص خرید دستگاهها و تجهیزات فراوری محصولاتمان و برنامه هایی که داریم مطرح شده است ما مکانی را در شهرک صنعتی مد نظر داریم انشالا اگر مسولین همت و همکاری کنند و  با در اختیار گذاشتن منابع مالی ما را در پیشبرد اهدافمان حمایت کنند در واقع  به رشد و شکوفایی شهر کمک کرده اند.
پورخسرو خاطر نشان کرد: ازاستاندار محترم که دغدغه اشتغالزایی دارد و فرمانداری شهرستان،  شبکه بهداشت و درمان، صنعت،معدن و تجارت – شهرکهای صنعتی و صنف کشاورزان انتظار داریم دست به دست هم دهیم تا گچساران  را به یک قطب مهم اقتصادی و کشاورزی تبدیل کنیم .
چراکه همه ما متعلق به این شهر هستیم فرزندان ما متعلق به این شهر هستند آینده این شهر متعلق به نوجوان و جوانان ماست اگر به جوانان توجه شود خواهیم توانست معضل بیکاری را تا حدودی مرتفع نماییم .امنیت و اشتغال پایدار با توجه به منابع آب و خاک شهرستان در گروه کشاورزی پایدار می باشد اگر مسئولین به این امر مهم توجه کنند.

وی گفت: همانگونه که در صحبتها اشاره کردم بخاطر ورود بی رویه قارچ در شهرستان مغازه دارها قارچ را با قیمت پایین خریداری میکنند و کاری به کیفیت و مرغوبیت ندارند آنها فقط سود خود را  در نظر میگیرند و ضرر و زیان این اقدام متوجه من نو آور کارافرین میشود من کارافرینی که جمعی از خانواده ها به امیدی که شغلی ایجاد میشود تا  بتوانند  دستشان را  در جیب خودشان ببرند تا مشکلات اقتصادیشان  را حل کنند ،  با این روند مشکلاتشان بیشتر خواهد شد.
این کارآفرین نمونه گفت : متاسفانه زمین های کشاورزی صرف محصولات جالیزی میشود که فقط آب را هدر میدهد و هیچ اشتغالزایی و دستاوردی برای شهرستان  ندارد اگر به ما فن آوران و نوآوران که کارمان این است می نشینیم وقت میگذاریم برای اینکه بتوانیم مشکلات یک شهر را حل کنیم کمک ، اعتماد ، توجه و میدان داده شود  مطمنا میتوانند بخشی از معضل بیکاری را حل نمایند .



وی ضمن بیان اینکه حمایت مردم خیلی برای ما مهم است خطاب به شهروندان گفت : بیایید محصولات ما را خریداری نمایید زیرا مطمنا این کار شما ، اول به چرخه اقتصاد شهرستان کمک میکند و دوم اشتغالزایی پایدار دوام پیدا میکند و همچنین به امنیت شهر کمک میکند
این کارآفرین نمونه گفت: متأسفانه آنگونه که شاید و باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار نگرفته‌ام ،متأسفانه مسئولان کمکی به کارآفرینان و افرادی که اشتغالی را به راه انداخته‌اند نمی‌کنند و دست آنان را نمی‌گیرند در حالی که اگر، کمک و همراهی مسئولان در میان باشد، بهتر و بیشتر می‌توان هر گونه فعالیتی را انجام داد.
سیامک پورخسرو این کارآفرین موفق گچسارانی بیان کرد : اگر کسانی بخواهند نمایندگی ما را اخذ نمایند با کمال میل حاضر به همکاری هستیم .



مدیرعامل  تعاونی دو هزار و دویست و نود چهار ایثارگران اظهار داشت : برای اطلاعات بیشتر در راستای اخذ نمایندگی و یا خرید قارچ و دیگر محصولات میتوانید با شماره 09394250407 تماس بگیرید یا به آدرس گچسارا ن، سه راهی تپه آفتابگردان مراجعه فرمایند.

گفتنی است: بالای 5کیلو با پیک رایگان درب منزل ارسال میشود .

این تعاونی در تعامل نزدیک با فروشگاهها ، مغازه دارها ، فست فودها  امکان تأمین روزانه قارچ خوراکی و محصولات مرتبط با قارچ را دارد.
علاقمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و فراوری و دوره های آموزشی رایگان و ... به کانال ایشان در اینستاگرام به نام قارچ هومر ارگانیک مراجعه نمایید.

پورخسرو خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم با تخیف ویژه در خدمت کلیه ادارات، سازمان ها، و نهادهای دولتی و غیر دولتی، شرکت ها و پیمانکاران و........ باشیم .

در آخر جا دارد از جناب دکتر حسینی مسئول محترم پارک علم و فناوری شهرستان گچساران بخاطر توجه و حمایت های معنویی ایشان تشکر و قدردانی نمایم




 
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1