کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مردم گچساران از سد چم شیر چه سودی می‌برند؟

مزیت سد چم‌شیر برای میزبان

23 اسفند 1401 ساعت 21:17

سد چم شیر گچساران دوشنبه هفته جاری آبگیری شد، اکنون بسیاری از شهروندان این شهرستان می‌پرسند که آیا این سازه آبی، مزیتی برای سرزمین میزبان دارد؟


سد چم شیر گچساران دوشنبه هفته جاری آبگیری شد، اکنون بسیاری از شهروندان این شهرستان می‌پرسند که آیا این سازه آبی، مزیتی برای سرزمین میزبان دارد؟
سد چم شیر به منظور تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، تولید برق آبی برنامه‌ریزی شده است که شهرستان گچساران هم از از آب کشاورزی، صنعت و هم از برق آن بهره‌مند خواهد شد.
البته آن طور که کارشناسان می‌گویند سد مذکور افزون بر این موارد زیرساختی برای آبزی پروری و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارت سیلاب و اشتغال زایی کاربرد دارد.
مزایای سد چم شیر برای کشاورزی و صنعت گچساران
رئیس اداره امور آب گچساران می‌گوید که براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۲۰ میلیون متر مکعب از آب سد چم شیر برای استفاده کشاورزی و صنعت این شهرستان پیش‌بینی شده است.
افضلی با اشاره به اینکه نیمی از آب تخصیص یافته به گچساران برای مصارف کشاورزی اختصاص یافته افزود: براساس مطالعات صورت گرفته با استفاده از این میزان آب ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست سد در مناطق مختلف از جمله باباکلان، آب شیرین، پیشکان، سرابننیز و کمبل و سایر روستا‌های اطراف تأمین آب خواهد شد.
وی عنوان کرد: همچنین ۶۰ میلیون متر مکعب آب سد چم شیر برای تأمین آب صنایع این شهرستان تخصیص یافته است.
رئیس اداره امور گچساران ابراز کرد: این میزان آب برای تأمین نیاز‌های شهرک‌های صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و توسعه صنعت پتروشیمی در این شهرستان اختصاص یافته است.
مشارکت در احیای جنگل‌ها
از آنجا که کارشناسان همواره جنگل‌ها را زیرساخت توسعه پایدار می‌دانند مسئولان سد چم شیر قصد دارند با تلاش در تولید نهال‌های جنگلی گامی بلند به سوی ایرانی سبز بردارند.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به احیای جنگل‌ها مسئولان این سد تولید ۱۵۰ هزار اصله نهال برای اجرای پویش کاشت یک میلیارد درخت را به عهده گرفتند.
محمد رضا فاضل افزود: این نهال‌ها که از گونه‌های جنگلی و متناسب با اقلیم منطقه هستند پس از تولید برای کاشت در اختیار مسئولان متولی گچساران برای غرس در جنگل‌ها قرار می‌گیرد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران تصریح کرد: از یک دهه گذشته تاکنون ۱۰ هزار اصله نهال از گونه‌های بادام، کلخنگ و بنه تولید شده توسط سد چم شیر در حاشیه سد و منطقه سرآبننیز کاشته شده است.
وی ابراز کرد: این اقدام به منظور افزایش حفاظت از خاک، گردشگری و تلطیف آب و هوای منطقه، اهداف حفاظتی انجام شده است.
برنامه‌ریزی دهکده سد چم شیر
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: ساخت دهکده گردشگری در نزدیکی سد چم شیر در دستور کار مسئولان قرار گرفته که با تحقق آن افزون بر ایجاد بستر ورزش‌های آبی زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در این منطقه را فراهم می‌کند.
رحیم خردمند تأکید کرد: سکوبندی، آلاچیق، سنگ فرش، جاده سلامت، سوئیت‌های اقامتی و زیرساخت‌های ورزش‌های آبی از مهمترین بخش‌های پیش‌بینی شده در طرح دهکده گردشگری سد چم شیر گچساران است.
خردمند اظهار کرد: اقدام برای ساخت دهکده گردشگری در نزدیکی سد چم شیر با توجه به پیش‌بینی ورزش‌های آبی هوای مطلوب این منطقه حداقل در سه فصل سال می‌تواند تکمیل‌کننده جذابیت‌های گردشگری این شهرستان باشد.
خردمند تأکید کرد: رونق گردشگری در سواحل سد چم شیر افزون بر امکان ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم زمینه فروش سوغات محلی و صنایع دستی تولیدکنندگان بومی را فراهم می‌کند.
وی تأکید کرد: رونق بیشتر گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پایه‌های توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می‌شود که دهکده گردشگری سد چم شیر با توجه به زیرساخت‌های خوب پیش‌بینی شده گامی‌امیدبخش برای تبدیل این منطقه به یکی از قطب‌های ایرانگردی است.
سهم مردم گچساران از سد چم شیر چیست؟
خردمند گفت: پس از سال‌ها تلاش و پیگیری سه هکتار زمین برای ساخت دهکده گردشگری سد چم شیر اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی احداث شبکه برق این دهکده گردشگری به طول یک کیلومتر و با اعتبار یک میلیارد تومان انجام شده است.
وی تأکید کرد: طرح مطالعاتی دهکده گردشگری نزدیک سد چم شیر گچساران با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.
خردمند بیان کرد: ساخت جاده دسترسی و شبکه انتقال آب از دیگر زیرساخت‌هایی است که قرار است در این منطقه ایجاد شود.
سد چم شیر کی به طور کامل بهره‌برداری می‌شود؟
سد و نیروگاه چمشیر بزرگترین طرح برق و آبی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده هر چند آبگیری آن آغاز شده اما عملیات اجرایی طرح تکمیل نیروگاه‌های برق آبی و بخش‌های جزئی آن باقی مانده همچنان ادامه دارد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: یکی از نیروگاه‌های برق آبی سد چم شیر بهار سال ۱۴۰۲ و ۲ نیروگاه برق آبی دیگر شهریور ماه تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.
فاضل تأکید کرد: عملیات اجرایی بخش‌های باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری خواهد شد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: مرحله نخست آبگیری با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب با موفقیت انجام شد.
محمدرضا فاضل بیان کرد: هم اکنون ۱۵ درصد از ظرفیت این سازه ابی پر شده است،
وی اظهار کرد: سد و نیروگاه چمشیر بزرگترین طرح برق و آبی در کشور است با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب اب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها و تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال بر روی رودخانه زهره ساخته شد.
فاضل اظهار کرد: آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از یک هزارو ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.
فاضل گفت: عملیات اجرایی این طرح با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ٩۵ درصد است.
وی تصریح کرد: مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای پلاک تونل انحراف، تست و بررسی دریچه‌های تخلیه‌کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن با موفقیت انجام شد.
وی ادامه داد: با تکمیل آخرین لیفت بتن تونل انحراف در اوایل این هفته آبگیری سد وارد مرحله بعدی خواهد شد که در این مرحله امکان ذخیره‌سازی آب تا ارتفاع نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود.
فاضل ابراز کرد: تمهیداتی در این طرح برای کنترل کیفیت آب با ایجاد چند مجرا در تراز‌های مختلف بدنه سد پیش‌بینی شده است.
وی افزود: با وارد شدن مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره‌سازی مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز سد چم شیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آن‌ها تنظیم خواهد شد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت.
سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران برروی رودخانه زهره ساخته شده که طول تاج ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲. ۳میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات، حجم حفاری ۴ میلیون ۷۶۱هزار مترمکعب، لاینینگ گالری‌ها و تونل‌ها ۳هزارو ۵۶متر است.


کد مطلب: 459795

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459795/مزیت-سد-چم-شیر-میزبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1