کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امیرعبداللهیان: در سفر اخیر معاون مدیرکل اژانس، برای سفر گروسی به تهران توافق شد

8 اسفند 1401 ساعت 16:45

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و گفتگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و گفتگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.
به گزارش کبنا به نقل از انتخاب، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اولین دیدار دوجانبه در چارچوب سفر به ژنو، صبح امروز با "پکا هاویستو" وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار در خصوص موضوعات مورد علاقه روابط دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی، تحولات اوکراین و بویژه آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفتگو و تبادل نظر شد.
امیرعبداللهیان با اظهار خرسندی از دیدارهای خوب قبلی با همتای فنلاندی در نیویورک و نیز تهران و همچنین گفتگوهای تلفنی قبلی با یکدیگر، از استمرار این رایزنی‌های دیپلماتیک استقبال کرد.
وزیر امور خارجه ایران روابط دو کشور ایران و فنلاند را تاریخی و توأم با احترام متقابل توصیف کرد و افزود، دو کشور در مسیر گسترش روابط حرکت می‌کنند.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری آتش بس در اوکراین توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، تاکید کرد ما قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنجالهای غیرواقعی در مورد ادعای صدور پهبادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به مفاد گفتگوهای تیم فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و افزود، تاکنون سند و مدرکی موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی نشده و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از کانال های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفتگوهای تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است.
امیرعبداللهیان بر حمایت ایران از توقف جنگ در اوکراین و بازگشت به گفتگو تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و گفتگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.
امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات احیای برجام نیز گفت، ما از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آماده احیای برجام و بازگشت همه طرفها به توافق بودیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد.
وزیر امور خارجه ایران ، همچنین با اشاره به پیام های تبادل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر، اظهار امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرفها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال ۲۰۱۵ باشیم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با انتقاد از رویکرد غیرسازنده و محاسبات غلط تعداد معدودی از کشورهای اروپایی در ارتباط با اغتشاشات اخیر در ایران، اقدامات توام با حسن نیت ایران در ارتباط با برخی اتباع اروپائی نقش آفرین در اغتشاشات اخیر ایران را به اطلاع طرف فنلاندی رساند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد برای افراد اروپایی که در چارچوب قوانین در ایران هستند و یا سفر می‌کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد.
او همچنین با اشاره به شرایط عادی ایران ، عفو عمومی مقام معظم رهبری در ارتباط با عوامل ذینقش در حوادث اخیر را به اطلاع طرف فنلاندی رساند.
وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با اشاره روابط خوب سیاسی میان دو کشور، از استمرار تماس ها و گفتگوهای دوجانبه میان مقامات دو کشور و وزیر امور خارجه ایران اظهار خرسندی کرد.
وی با اشاره‌ به اهمیت مسئله اوکراین برای اروپا و امنیت این قاره، مواضع و نیز اطلاعات مطرح شده از سوی وزیر خارجه ایران در خصوص اوکراین و خاصه مسئله پهپادها را مهم دانست و از آن تشکر کرد و افزود من در این زمینه با وزیر خارجه اوکراین صحبت می‌کنم.
وزیر خارجه فنلاند با اظهار خرسندی از نکات و اطلاعات مطرح شده توسط وزیر خارجه ایران در خصوص توافق هسته ای و نیز گفتگوها و همکاری‌های ایران و آژانس، تاکید کرد ما خواستار احیای برجام و اجرا و پایبندی همه طرفها به آن هستیم.
وزیر خارجه فنلاند با اشاره به اهمیت استمرار گفتگوهای دوجانبه، علاقمندی خود را به ادامه این رایزنی‌ها در آینده مورد تاکید قرار داد.


کد مطلب: 459075

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459075/امیرعبداللهیان-سفر-اخیر-معاون-مدیرکل-اژانس-گروسی-تهران-توافق

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1