تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۵۸۸۰۶
کبنا گزارش می‌دهد:

حواشی اولین کنگره استانی زنان اثرگذار کهگیلویه و بویراحمد؛ از حضور پررنگ و قدرتمند آقایان در صف اول برنامه‌ تا حرف‌های قابل تأمل دختر 14 ساله /زنی که مورد تمجید استاندار قرار گرفت ( + تصاویر )

۴
۲
حواشی اولین کنگره استانی زنان اثرگذار کهگیلویه و بویراحمد؛ از حضور پررنگ و قدرتمند آقایان در صف اول برنامه‌ تا حرف‌های قابل تأمل دختر 14 ساله /زنی که مورد تمجید استاندار قرار گرفت ( + تصاویر )
کبنا ؛اولین کنگره استانی بانوان اثرگذار عصر روز سه‌شنبه ( 2 اسفندماه 1401) در اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. در حالی می‌گفتند؛ فراخوان ثبت‌نام در این کنگره قبلاٌ از طرق مختلف اطلاع‌رسانی شد که خیلی‌ها از این موضوع بی‌اطلاع بودند.
به گزارش کبنا، روز سه‌شنبه ( 2 اسفندماه 1401) اولین کنگره استانی بانوان اثرگذار کهگیلویه و بویراحمد با حضور مقامات ارشد این استان در سالن همایش‌های اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد. این مراسم حواشی قابل توجهی داشت که در ادامه آن را می‌خوانید.
بعد از اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دیگر سخنرانان در این کنگره به اهمیت فرزندآوری تأکید بسیار و حاضرین در جلسه را به این امر تشویق کردند؛ بعد از سخنرانی استاندار دختر نوجوان چهارده پانزده ساله‌ای از میان جمع برخواست و روبه‌روی استاندار ایستاد و به او گفت: شما که این همه از فرزندآوری سخن می‌گویید؛ لطفاٌ کمی به فکر اقتصاد و معیشت آنها نیز باشید.
این دختر کم سن‌و سال که شهامت قابل وصفی از خود نشان داد در ادامه گفت: بیشتر مردم کم‌درآمد به این حرف‌ها اهمیت می‌دهند؛ اما کسی بعد از فرزندآوری حال آنها را نمی‌پرسد. شما فقط می‌گویید فرزندآوری و نمی‌گوید بعد از فرزندآوری چه؟!
در همین حین، مجری برنامه به جای اینکه این نوجوان چهارده‌ ساله را حمایت و از او دعوت کند تا بیاید حرفش را محکم و صریح بزند با لحنی نهیب گونه مانع از آن می‌شد که صدای دخترک به گوش حاضرین برسد. این در حالی بود که شاید یکی از اهداف این کنگره تربیت و الگوسازی زنان اثرگذار برای جامعه بود. در نهایت این نوجوان چهارده ساله سرجای خود نشست و بغض گلویش را گرفت و...
بعد از اتمام مراسم، خیرنگار کبنا نیوز از این نوجوان چهارده ساله پرسید چه چیزی باعث شد که در وسط برنامه بخواهید حرف بزنید و فکر می‌کردی، جوابی هم خواهید گرفت؟ این نوجوان 14ساله در پاسخ گفت: من خواستم حرفم را بزنم و امیدی به جواب ندارم؛ اما مسوولان باید بدانند من دانش‌آموز هزار نیاز دارم و بهتر است در کنار تشویق به فرزندآوری تلاش کنند تا دیگر نیاز فرزندان این کشور برآورده شود. 
 مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در خصوص نحوه برگزاری کنگره و انتخاب افراد مورد انتقادهای زیادی شده بود، گفت: با این دختر نوجوان صحبت کردیم و قرار است از اوحمایت‌هایی شود.
مسئله دیگری که در این برنامه به چشم‌می‌خورد و احتمالاٌ ناشی از کچ‌سلیقگی عوامل برگزاری این کنگره بود حضور پررنگ و قدرتمند آقایان در صف اول برنامه‌ مربوط و اتفاقاٌ مخصوص بانوان بود و سخنرانی‌های محکم و کوبنده آقایان مسوول درباره ارزش و اهمیت زن و مقام والای زن!!!

طراح این برنامه کافی بود حداقل یکی از زنان اثرگذار را انتخاب می‌کرد و از او می‌خواست تا دقایقی صحبت کند تا مردم بدانند زن اثرگذار کیست و چه ویژگی‌هایی دارد!! تمام لطفی که در این برنامه در حق زنان شده بود این بود که مجری برنامه زن بود که آن همه متأسفانه  نه به دختر14ساله‌ای که می‌خواست صحبت کند اجازه صحبت داد و نه در معرفی زنان اثرگذار مهارت داشت و در معرفی یکی از زنان اثرگذار استان گفت: او مادر دوقلوهای 6ماهه است! آیا مادر دوقلو بودن یک نوع اثرگذاری است؟!  هرچند مادر بودن مقام مقدسی است؛ اما لطفاٌ کمی مطالعه کنید و ببینید ارزش واقعی یک زن چیست و زن را فقط به مادر بودن محدود نکنید.
البته این موضوع همه زنان حاضر در سالن را آزرده کرد و هر کدام زیر لب می‌گفتند؛ خب ما هم 3 فرزند داریم، ما هم فرزند داریم؛ اگر معیار انتخاب این بود چرا ما انتخاب نشدیم؟!!
کنداکتور برنامه چنان با بی‌سلیقگی و بی‌ذوق و روحی چیده شده بود که در واقع می‌توان گفت: این یک کار تماماٌ مردانه بود و نمادین چند زن را جمع کردند که بگویند؛ بله زنان هم یک گوشه‌ای هستند و گر نه چرا ده تا زن مسوول نداریم. جز همین مدیرکل امور بانوان، چند بانوی مدیر و مسوول داریم؟!
خوب شد آخر برنامه یادتان آمد بگویید آقایان ما بنشینیم تا بانوان خودشان از خودشان تجلیل کنند!! چرا ابتدای برنامه یادتان نبود بگویید آقایان میدان را به بانوان بدهید تا در ردیف اول باشند؟!! 
مگر نه موقع حرف می‌گویند؛ آمار زنان تحصیل‌کرده چندین برابر مردان است و زنان به نسبت مردان بیشتر به مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌پردازند پس چرا یکی از این زنان تحصیل‌کرده اثرگذار رئیس یک اداره نیست؟!
آقایانی که مرتب از بانوان و جایگاه آنها می‌گویید، چرا ده مدیر زن در لیست بلندبالای مدیرانتان ندارید. مدیر کل امور بانوان را هم نمی‌شد از بین بانوان انتخاب نکنید و گرنه همان هم نصیب مقاوم والای یک زن نمی‌شد.
بگذریم برگردیم به حواشی برنامه،  برای نخستین بار، کنگره «بانوان تأثیرگذار کهگیلویه و بویراحمد» با حضور حدود ۳۰۰ نفر و همچنین سخنرانی استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری استان برگزار شد که یقیناً می‌توانست بهتر برگزار شود.
حال و هوای مراسم یاد شده دیدنی بود از در ورودی که وارد شدیم زنان دست بافته‌ها و هنر‌هایشان را به نمایش گذاشته بودند.
بوی نان تیری و رنگ‌های چشم نواز گلیم و جاجیم‌ها و بوی گیاهان دارویی که زنان جمع‌آوری و بسته‌بندی کرده بودند از همان جلو در حواس‌ها را به خود جلب می‌کرد.[پخت نان همواره در جشنواره‌های استانی دیده می‌شود. بعضی به این نقد دارند و می‌گویند، این کار برای جشنواره سبک زندگی سالم خوب است نه برای تمام جشنواره‌ها.]
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در همان ابتدای برگزاری مراسم پس از قرائت قرآن و سرود ملی به جایگاه برای سخنرانی دعوت شد با لحنی متواضعانه بیان کرد که اگر اجازه بدهید بگذارید آخرین نفر صحبت کنم زیرا می‌خواست اول سخنان بانوان حاضر در جمع را بشنود و سپس برای کمک و حمایت از آن‌ها پای تریبون بیاید.
یکی از زنان روستایی کهگیلویه و بویراحمد که اکنون زن برتر کارآفرین عشایری شناخته شده است می‌گوید: فعالیت‌اش را در روستا آغاز کرده و با خودباوری تعاونی خرد زنان را تشکیل داده است.
خانم نادری افزود: با هفت نفر خانم در سال ۸۷ کار خود را شروع کرده و اکنون ۳۶ نفر به طور مستقیم و ۷۵۰ نفر به طور غیرمستقیم در کارگاه‌اش کار می‌کنند.
وی می‌گوید توانسته است حدود ۲ هزار زن بی‌سرپرست و بدسرپرست را به صورت رایگان آموزش دهد و اکنون مهارت یاد گرفته‌اند.
یک زن یک تنه توانسته است برای ۷۵۰ نفر در استان شغل ایجاد کند که مورد تمجید استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم قرار گرفت.
یکی دیگر از زنان کارآفرین دیگر که مدیر شرکت دارؤسازان خامی گچساران است، گفت: برای نخستین بار توانسته است در این شرکت پانسمان برای زخم دیابت تهیه کند و این مجموعه دانش بنیان است.
رودشتیان افزود: اکنون نیز ساخت دارو‌هایی در حوزه زنان، اعتیاد و غیره در دست اجراست که‌امید است به نتیجه برسند.
صحبت‌های این زنان توانمند در یک کلمه گنجید و از استاندار استان خواستند که از بانوان حمایت کند و به زنان میدان داده شود.
راه‌های نرفته زیادی در حوزه پیشرفت‌های زنان استان وجود دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه بانوان به پیشرفت‌های مدنظر نرسیده‌ایم، گفت: زنان کارآفرین در استان ویژه حمایت می‌شوند.
احمدزاده بالاترین و سخت‌ترین مرحله علمی را حوزه هسته‌ای دانست و عنوان کرد: در حوزه هسته‌ای و در میان دانشمندان هسته‌ای ایران نیز نام بانوان دانشمند به چشم می‌خورد و زنان ایرانی از مراحل سخت هسته‌ای هم عبور کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه زنان در روند پیشرفت علمی کشور نقش بسزایی دارند و هیچگاه راه زنان برای پیشرفت و ترقی بسته نشد، گفت: در میان همین بانوان تأثیرگذار کهگیلویه و بویراحمد بانوی کارآفرینی علاوه بر اینکه برای خود اشتغال ایجاد کرده زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۷۰۰ نفر دیگر را فراهم کرده که بسیار ارزشمند است.
احمدزاده عنوان کرد: به عنوان استاندار تمام تلاشم این است که بتوانم سرمایه‌گذار برای استان جذب کنم تا با احداث کارخانه‌ای زمینه اشتغال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از جوانان جویای کار استان فراهم شود اما بانوی کارآفرینی در حومه یاسوج توانسته یک سوم تلاش‌های ما را انجام دهد و با همت و پشتکار برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به همراه نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی توانستیم پتروشیمی دوم دهدشت در منطقه دشت آهو را مصوب کنیم که در سفر دوم دولت به استان کلنگ این پروژه که برای سه هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد به زمین‌زده می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برخی از زنان صادرکننده استان با معاون زنان رئیس جمهور در ارتباط هستند و میوه خشک و گیاهان دارویی تولید استان صادر می‌شود که مایه افتخار است که زنان در حوزه صادرات هم دارای توانمندی و توانایی هستند.
وی با بیان اینکه برخی از تولیدات زنان استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور رقیب ندارد، عنوان کرد: ادارات استان از جمله سازمان صمت و جهاد کشاورزی زمینه را برای رشد و ترقی بانوان کارآفرین و تولید‌کننده باز کنند تا شاهد روز‌های بهتری برای بانوان استان باشیم.
احمدزاده به درخشش زنان در حوزه ورزشی هم اشاره کرد و یادآور شد: زنان نه تنها در حوزه تولید و کارآفرینی بلکه در حوزه ورزش هم حرف برای گفتن دارند و برخی از بانوان ورزشکار استان در سطح ملی و حتی بین‌المللی شناخته شده هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه زنان تنها در حوزه تولید و اشتغال مؤثر نیستند، افزود: فرزندآوری موضوع مهمی است که بانوان به آن توجه کنند جمعیت کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در حال کاهش است و کاهش جمعیت در آینده کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.
وی عنوان کرد: طبق آمار رشد جمعیت استان در سال گذشته ۱.۷۶ درصد بود که در سال جاری به ۱.۷۰ درصد کاهش پیدا کرده و طبق نظر کارشناسان برای اینکه جمعیت کنونی استان که ۷۲۰ هزار نفر است را حفظ کنیم باید رشد جمعیت ۲. ۵ داشته باشیم اما متأسفانه رشد جمعیت پایین و سیر نزولی دارد.
احمدزاده با بیان اینکه جمعیت جوان نیاز کشور است، عنوان کرد: برای حفظ و سازندگی ایران اسلامی نیازمند جمعیت جوان هستیم چرا که جمعیت کهنسال توان حفظ و سازندگی کشور و تولید را ندارند لذا موضوع مهم جمعیت و فرزندآوری مورد توجه باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: زنان تأثیرگذار بیشتری در استان هستند که نیاز است چنین برنامه‌هایی برای شناسایی آن‌ها برگزار و از می‌همان ملی برای حضور در استان دعوت شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به معاون اقتصادی استانداری این مورد را تأکید کردم که هر وقت بانویی می‌خواهد شغل ایجاد کند و به دنبال تسهیلات است حتماً مورد حمایت قرار گیرد چرا که در حوزه بانوان به پیشرفت‌های لازم نرسیده‌ایم و باید در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: مجموعه مدیریتی استان بر روی اشتغال بانوان حساسیت خاصی دارند به همین دلیل بخش اقتصادی استان را مکلف کردیم طرح‌هایی که بانی آن‌ها بانوان هستند یا با اجرای آن طرح برای جمعی از بانوان شغل ایجاد می‌شود قاطعانه مورد حمایت قرار دهند و ضمن برداشتن موانع تسهیلات مورد نیاز را ارائه کنند.
عاطفه‌سادات مدبرنژاد_ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ سعی کرد در نطق خود به برخی ابهامات و انتقادهای پیرامون کنگره زنان اثرگذار پاسخ دهد. او درباره انتخاب نحوه بانوان اثرگذار گفت: کنگره استانی زنان تأثیرگذار از اوایل بهمن ۱۴۰۱ در استان رقم خورد و سایتی طراحی شد تا بانوان بتوانند در این کنگره شرکت کنند.
عاطفه سادات مدبرنژاد افزود: حدود ۱۵۰ نفر از زنان خبره و توانمند استان، برای شرکت در اولین کنگره زنان تأثیرگذار استان نام‌نویسی و آثار خود را ارسال کردند.
وی با بیان اینکه تعداد زنان تأثیرگذار استان از آمار ثبت‌نام شده بیشتر است، گفت: هیأت داورانی برای داوری آثار دریافتی بانوان مشخص شدند و اثر هر فرد توسط سه داور، داوری شد. میانگین نمره برای هر فرد مشخص شد و کسانی که نمره لازم را دریافت کردند برگزیده شدند.
مدبرنژاد اتفاق مثبت این کنگره را چاپ کتاب زنان تأثیرگذار استان دانست و گفت: رزومه و آثار زنان در قالب کتاب به چاپ می‌رسد.
حدود ۲۰ نفر از بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان زنان تأثیرگذار انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفتند. جالب‌تر اینکه محبوبه هادوی نژاد خبرنگار صدا و سیما نیز به عنوان زن اثرگذار انتخاب شد. 
 پیشنهاد کبنا نیوز:
یا برنامه و کنگره برگزار نکنید یا اگر برگزار می‌کنید مخاطبتان را دلسرد و دلزده نکنید این پیشنهاد را هم از ما به یادگار بپذیرید، دیگر بار اگر به سرتان زد برنامه‌ای برابر با شأن بانوان برگزار کنید، ده بانوی زبده و خلاق را بیاورید تا راه و مسیرش را روایت کند. موانع مسیر بانوان را شناسایی کنید و ببینید ضعف زنان که نه ضعف‌های حاکم بر زندگی زنان چیستند و در حل آنها بکوشید. ببینید در سطح جامعه چقدر به زنان توجه کرده‌اید و چه عملکردی داشته‌اید. ببینید چه فضای فرهنگی و تفریحی‌ای برای بانوان ایجاد کرده‌اید؟! ببنید توانستید در کل استان یک پارک بانوان که واقعاٌ پارک بانوان باشد در اختیار بانوان بگذارید؟! اصلاٌ واکاوی کنید برای اثرگذاری بانوان چه اقداماتی انجام داده‌اید نه اینکه گاهی و به مناسبتی به ذهنتان خطور کند حالا یک گوشه تاری را هم به زنان اختصاص دهیم بد نیست و بعد هم با تأخیر و در اسفند برگزار کنید!! چرا روز زن و مادر یک برنامه و جشنی درخور برگزار نکردید و...
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پیمان
Iran, Islamic Republic of
استاندار
آگاه
Iran, Islamic Republic of
تو برنامه ای که برای زنان هست ردیف‌های جلو متعلق به آقایان هست و پنج مدیر زن موفق در این جمع دیده نمیشه...
Iran, Islamic Republic of
مگه کنگره زنان نبوده .مردان اکثر صتدلی ها را پرکرده بودند .زنانی تاثیر گذارند که فرزندانی نخبه به جامعه تحویل داده اند اکثر اینها تحصیلات رسمی دانشگاه های دولتی ومعروف ندارند از جاهای شبه دانشکاه مدرک گرفته اند
Iran, Islamic Republic of
عکسها که بیشتر مردان را نشان میدهد!!!!!!
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

علیرغم تمام صحبت‌هایی که مطرح شده پوتین هنوز دستورالعمل استالینیستی را اتخاذ نکرده است....
1