کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پروپاگاندای تازه غرب؛ ادعای غنی‌سازی 84 درصدی برای افزایش فشارها به ایران؛

تله‌رسانه‌ای برای ایران

2 اسفند 1401 ساعت 9:23

مناقشه هسته‌اي تهران و غرب وارد فازجديدي شده است. براساس گزارشي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه کرده، مقاديري اورانيوم غني شده با خلوص بالا توسط بازرسان آژانس کشف شده است. تهران در گذشته به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرده بود که قصد دارد برميزان غناي اورانيوم خود تا 60 درصد بيفزايد اما با وجود اين اعلام، آژانس درارتباط با فردو و برخي تغييرات در اين سايت اطلاعاتي منتشر کرد و اروپايي‌ها نيز طي بيانيه‌اي جداگانه به اقدامات ايران واکنش نشان دادند. دربرابر تهران واکنش سردي به آن بيانيه داد و اعلام کرد که اقدام غير اعلام شده‌اي وجود ندارد و هر اتفاق و تحولي در پرونده هسته‌اي ايران رخ داده است، قبل از آن به اطلاع آژانس رسيده. با اين وجود مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرد که آماده است به ايران سفر کند. سفري که به گفته گروسي به زودي صورت خواهد گرفت.


مناقشه هسته‌اي تهران و غرب وارد فازجديدي شده است. براساس گزارشي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه کرده، مقاديري اورانيوم غني شده با خلوص بالا توسط بازرسان آژانس کشف شده است. تهران در گذشته به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرده بود که قصد دارد برميزان غناي اورانيوم خود تا 60 درصد بيفزايد اما با وجود اين اعلام، آژانس درارتباط با فردو و برخي تغييرات در اين سايت اطلاعاتي منتشر کرد و اروپايي‌ها نيز طي بيانيه‌اي جداگانه به اقدامات ايران واکنش نشان دادند. دربرابر تهران واکنش سردي به آن بيانيه داد و اعلام کرد که اقدام غير اعلام شده‌اي وجود ندارد و هر اتفاق و تحولي در پرونده هسته‌اي ايران رخ داده است، قبل از آن به اطلاع آژانس رسيده. با اين وجود مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرد که آماده است به ايران سفر کند. سفري که به گفته گروسي به زودي صورت خواهد گرفت.
غني‌سازي 84 درصدي
ماجراي جديد رسانه‌اي عليه ايران از آنجا آغاز شد که شب گذشته خبري بر درگاه خبري بلومبرگ در مورد ابعاد جديدي از غني سازي اورانيوم در ايران درج شد. دراين خبر آمده بود: به گفته دو ديپلمات ارشد، بازرسان آژانس در ايران هفته گذشته اورانيوم غني شده‌اي در سطحي کمتر از ميزان مورد نياز براي يک سلاح هسته‌اي، پيدا کرده‌اند. اين ديپلمات‌ها بر اين خطر تأکيد کردند که فعاليت‌هاي اتمي بدون محدوديت تهران مي‌تواند باعث ايجاد يک بحران جديد شود. بلومبرگ در ادامه آورد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تلاش است تا دريابد که ايران چگونه اورانيوم غني‌شده با خلوص 84 درصد را انباشته کرده است - بالاترين سطحي که بازرسان در اين کشور تا به امروز پيدا کرده‌اند و غلظت آن تنها 6 درصد کمتر از مقدار مورد نياز براي يک سلاح است. آنتوني بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا که به ترکيه سفر کرده است، در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا آمريکا ادعاي مطرح شده در شبکه بلومبرگ را تاييد مي‌کند گفت: من اين گزارش را ديده‌ام. با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شرکايمان در تروئيکاي اروپا تماس نزديک داريم. در تلاشيم اطلاعات بيشتري کسب کنيم؛ آن موقع، چيز بيشتري براي گفتن خواهم داشت اما مسلما اين يک موضوع بسيارجدي است.
غني سازي 84 درصدي، اتفاقي است، واکنش آژانس
البته خود بلومبرگ در ادامه اين گزارش آورد: بازرسان بايد به نتيجه برسند که آيا ايران عمداً اين ماده را توليد کرده يا اينکه اين غلظت يک انباشت ناخواسته در شبکه لوله‌هايي است که صدها سانتريفيوژ سريع چرخشي مورد استفاده براي جداسازي ايزوتوپ‌ها را به هم متصل مي‌کند. ديپلمات ديگري هم گفت، حتي اگر مواد کشف شده به اشتباه به دليل مشکلات فني در عملکرد آبشارهاي سانتريفيوژ انباشته شده باشد - اتفاقي که قبلا هم افتاده است - اين خطر تصميم ايران براي توليد اورانيوم بسيارغني شده را نشان مي‌دهد. از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين ادعاها درباره غني‌سازي 84 درصدي در ايران واکنش نشان داد و اعلام کرد که در جريان گزارش‌هاي برخي رسانه‌ها در مورد غني‌سازي اورانيوم در ايران قرار دارد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأکيد کرد که «درباره نتايج فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي اخير با ايران درحال گفت‌وگو است و در صورت لزوم اين مساله را به شوراي حکام آژانس گزارش خواهد داد.» بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به گزارش بلومبرگ گفت: وجود ذرات با غناي بالا در هر يک از روندهاي غني‌سازي امري طبيعي است. به عنوان مثال در روند غني‌سازي اورانيوم تا غناي 20 درصد اورانيوم 47 درصد هم ديده مي‌شود و در روند توليد اورانيوم 60 درصد اورانيوم با غناي بالاتر هم ديده مي‌شود. آنچه در روند غني‌سازي حائز اهميت است محصول و توليد نهايي است که ايران تاکنون براي بالاتر از 60 درصد اقدام نکرده است.
مذاکره ايران و اروپا و واکنش روسيه
از سوي ديگر حسين اميرعبداللهيان و جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا به صورت تلفني گفت‌وگو کردند. وزيرامور خارجه کشورمان در اين گفت‌وگو تاکيد کرد: رفتار ماه‌هاي اخير اتحاديه اروپا ادامه سياست‌هاي ناکارآمد ترامپ است. وي در خصوص تعاملات ميان جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص موضوعات پادماني اظهار داشت: درحال برنامه‌ريزي براي سفر آژانس به تهران هستيم و ابتکارات مشترکي را در دستور کار داريم. اگر آژانس با نگاه فني و غير سياسي عمل کند، امکان دستيابي به چارچوبي براي حل و فصل موضوع وجود دارد. البته جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در صفحه توييترش درباره گفت‌وگو با حسين‌ اميرعبداللهيان، مواردي را ذکر کرد که نمي‌توان آن را سازنده دانست به گزارش تسنيم وي نوشت: در اين گفت‌وگو دوباره موضع اتحاديه اروپا را درقبال رفتار ايران مورد تاکيد قرار دادم؛ نقض حقوق بشر را متوقف کند، دست از حمايت روسيه بکشد و بازداشت شهروندان اتحاديه اروپا را متوقف کند. ايران بايد فورا با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کند. اين موضع با واکنش مذاکره کننده روي مواجه شد. ميخائيل اوليانوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي روسيه در خصوص توئيت جوزپ بورل، مبني بر گفت‌وگو با وزير امور خارجه ايران نوشت: «به‌نظر يک اولتيماتوم مي‌رسد. اين‌روزها، اين ديپلماسي اتحاديه اروپا ناميده مي‌شود، بروکسل نمي‌فهمد که چنين زباني با مقامات ايران کار نمي‌کند.»
بازي سازي رسانه‌اي و تله براي ايران
به نوشته آرمان ملی: همان طور که بلومبرگ نيز در گزارش ادعايي خود آورده است وجود ذرات غني سازي شده با خلوص بالا آن هم در روند غني سازي‌هاي اعلام شده توسط ايران، امري طبيعي است و بارها اين مورد اتفاق افتاده است اما اينکه يک روند طبيعي و تکرار شونده به يکباره با موج سازي رسانه‌اي همراه مي‌شود و غرب و حتي آژانس تلاش مي‌کند بر آن دامن بزند؛ يک نشانه است از يک توافق نوشته شده بين غربي‌ها براي اينکه فشار بر تهران را افزايش دهند. تحليگران معتقدند غرب چاره‌اي جز توافق با ايران ندارد اما با توجه به وضعيت اقتصادي و حتي برخي تنش‌هاي اجتماعي ماه‌هاي قبل در ايران به دنبال فرصت سازي براي کمتر امتياز دادن به تهران است.
بورل: آژانس اتمی درباره غنی سازی در ایران اطلاع رسانی می کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته درباره گزارش ادعایی بلومبرگ پیرامون سطح غنی سازی در ایران اطلاع رسانی می کند.
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون غنی سازی اورانیوم در ایران خبر داد.
بر اساس این گزارش، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته درباره گزارش ادعایی بلومبرگ پیرامون سطح غنی سازی در ایران اطلاع رسانی می‌کند.
لازم به ذکر است که وب سایت آمریکایی بلومبرگ پیش از این به نقل از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ادعا کرده بود که در ایران اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد شناسایی شده است.
در این گزارش به نقل از دو دیپلمات بلندپایه غربی ادعا شده است که بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی در ایران هفته گذشته مقادیری از اورانیوم غنی‌شده کشف کردند که کمی کمتر از میزان مورد نیاز برای تولید یک سلاح هسته‌ای است.
این دیپلمات‌ها همچنین با سیاه نمایی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، این فعالیت‌ها را باعث ایجاد یک بحران جدید عنوان کرده‌اند.
در ادامه گزارش گفته شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را تولید و انبار کرده است، چون این سطح از غنی سازی بالاترین سطح غنی سازی اورانیوم است که تا کنون در ایران کشف شده و غلظت آن فقط ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.
در اولین واکنش به انتشار گزارش یک رسانه آمریکایی درباره کشف اورانیوم غنی شده با خلوص بیش از ۸۰ درصد در ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران پس از انتشار گزارش غنی‌سازی با خلوص بالاست.
آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بامداد یکشنبه به وقت ایران اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران در مورد گزارش‌های کشف اورانیوم غنی شده با خلوص نزدیک به ۸۴ درصد است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر نوشت: «آژانس از گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر با ایران گفتگو می‌کند و در صورت لزوم به شورای حکام آژانس اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار این توییت از اظهار نظر بیشتر در ارتباط با موضوع ایران خودداری کرد.


کد مطلب: 458767

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458767/تله-رسانه-ای-ایران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1