کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اظهارات مقامات ترکیه از احتمال افزایش آمار به بیش از 10 هزار جان باخته حکایت دارد

کابوس هزاران کشته در زلزله ترکیه / تیم امدادی و درمانی هلال احمر ایران به ترکیه اعزام شد

18 بهمن 1401 ساعت 9:48

مردم منطقه دیروز با خبر هولناکی روز خود را شروع کردند .زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.8 ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و تا زمان تنظیم این گزارش دست‌کم 2600 کشته و هزاران زخمی در ترکیه و سوریه برجا گذاشته است.


مردم منطقه دیروز با خبر هولناکی روز خود را شروع کردند .زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.8 ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و تا زمان تنظیم این گزارش  دست‌کم 2600 کشته و هزاران زخمی در ترکیه و سوریه  برجا گذاشته است.
به گزارش کبنا به نقل از خراسان، اردوغان این زمین لرزه را بزرگ ترین فاجعه طبیعی در ترکیه بعد از زلزله 1939 اعلام کرد اظهاراتی که نشان می دهد باید انتظار چندین هزار کشته را داشت .کانون این زلزله در ۲۳ کیلومتری شرق نورداغی در 24.1 کیلومتری عمق زمین بوده است. زمین لرزه ساعت ۰۴:۱۷ بامداد رخ داده است و اگرچه برخی منابع ترکیه ای در گزارش های اولیه شدت این زمین لرزه را 7.4 ریشتر اعلام کرده بودند اما  مرکز لرزه نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را 7.8 ریشتر در عمق 24 کیلومتری زمین  اعلام کرد . گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشور‌های  لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌هایی از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستان  به خیابان‌ها آمده اند.غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد. قلعه تاریخی غازی آنتپ ترکیه در پی زلزله دیروز به طور کامل تخریب شد.۱۱ دقیقه بعد از این زلزله، پس لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه حس شده و  تا شامگاه دیروز 145 پس لرزه ثبت شده است. بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، این زلزله در ۱۰ استان ترکیه خسارت جانی و مالی شدید به بار آورده است.چند ساعت بعد از زلزله اولیه  براساس گزارشی از آناتولی، زمین‌لرزه جدیدی به بزرگی 7.8 ریشتر، دوباره  جنوب ترکیه را لرزاند.این زمین‌لرزه در دمشق و دیگر استان‌های سوریه نیز احساس شد.
اردوغان: زلزله امروز بزرگ ترین فاجعه طبیعی ترکیه از سال 1939
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از میزان خسارت های مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».وی افزود: همه یگان‌ها و مؤسسات و نهاد‌ها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.
رئیس جمهور ترکیه  در گزارش اولیه خود  گفت: «تعداد افراد نجات‌یافته از زیر آوار به ۲۴۷۰ نفر رسیده است. تعداد ساختمان‌های تخریب‌شده ۲۸۱۸ دستگاه است. از ناتو، اتحادیه اروپا و ۴۵ کشور خارجی به ما پیشنهاد کمک شده است.» اردوغان همچنین اعلام کرد :این  زلزله‌ بزرگ ترین فاجعه طبیعی این کشور از سال 1939 تاکنون است.زلزله سال 1939 ارزنجان که اردوغان به آن اشاره کرد، 33000 نفر کشته داد.  زمین لرزه 7.6 ریشتری ازمیت در سال 1999 نیز بیش از 17000 کشته برجا گذاشت. این سخنان اردوغان نشان می دهد وی انتظار تلفات بیشتر از زلزله سال 1999 را دارد و حداقل باید منتظر اعلام چندین  هزار کشته بود.زلزله مهیب سال 1999 میلادی، بحران بزرگی بود که به معنای واقعی کلمه، دولت و اقتصاد ترکیه را گرفتار کرد و تبعات آن باعث شد که تمام احزاب ترکیه در موقعیت دشوار قرار بگیرند و امکانات دولتی برای رسیدگی به زلزله زدگان، کفایت نکند.پروفسور دکتر شریف بارش در مصاحبه با تلویزیون خبرترک اعلام کرد:«متاسفانه زلزله بسیار بزرگی است. این زلزله دقیقاً شبیه زلزله 1999 کوجا علی است. مسلم است که باعث تخریب گسترده خواهد شد.» در شرایطی که ترکیه به شدت گرفتار بحران اقتصادی شده و در آستانه انتخابات هم قرار گرفته، زلزله مهیب و گسترده، عاملی است که می تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.
در همین حال بنا بر اعلام شب گذشته   وزیر بهداشت ترکیه، تعداد قربانیان زمین‌لرزه ترکیه به 1651 نفر رسیده است.دست‌کم 11 هزار نفر نیز زخمی شدند و به ۲۸۳۴ ساختمان آسیب وارد شده است.تعداد کل قربانیان در سوریه نیز به بیش از 950 نفر رسیده است.گمان می‌رود که هنوز صدها نفر در زیر آوارها حبس باشند و با تداوم جست وجوها، شمار تلفات نیز افزایش یابد.اخبار همچنین حاکی از فروریختن یک بیمارستان در ترکیه بر اثر تکان‌های زمین است.

جان باختن خواهر نخست وزیر سوریه و 11 فرزند و نوه اش در زلزله
در ترکیه بیشترین آسیب به شهرهای آدانا و دیاربکر و در سوریه به شهرهای حلب و لاذقیه وارد شده است.در سوریه، زمین لرزه مناطق تحت کنترل مخالفان دولت با حدود ۴ میلیون نفر جمعیت را نیز به شدت تکان داده است. خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌هاست.همچنین در اثر این  زلزله  خواهر نخست وزیر سوریه به همراه 11 فرزند و نوه‌هایش در خانه خود در  شهر «حماه» کشته شدند.«نسوم عرنوس» خواهر«حسین عرنوس» به همراه یازده فرزند و نوه اش در شهر حماه و در پی زلزله شدید دیروز که سوریه را به لرزه در آورد جان خود را از دست دادند.
ایتالیا هشدار سونامی صادر کرد
به‌دنبال وقوع زلزله ۷.۴ ریشتری در ترکیه   مقامات ایتالیا به وقوع سونامی در سواحل این کشور هشدار دادند.
زلزله شدید  در ترکیه به «قلعه حلب»، کاخ قرون وسطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد.
اعلام آمادگی جهانی برای ارسال کمک‌های امدادی
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه از اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه خبر داد.علاوه بر ایران همزمان کشورهای مختلف از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه، چین، پاکستان، ایتالیا، آمریکا ، ژاپن، یونان، اسپانیا و سوئد برای کمک رسانی به ترکیه اقدام یا اعلام آمادگی کرده اند . همچنین رژیم صهیونیستی و قبرس ترک نشین اقدام کرده اند. همزمان ترکیه پیشنهاد ایلان ماسک برای فعال‌سازی استارلینک را رد کرد.
 علی قلی زاده :نمی دانم چگونه زنده ام یک چیز آخر الزمانی بود
 در همین حال به گزارش ورزش سه، علی قلی‌زاده و هم‌تیمی‌هایش  در تیم فوتبال کاسیم پاشا برای مسابقه در شرایطی به شهر هاتای  که نزدیک به مرکز زلزله است به سر می‌بردند که به دلیل سازه جدید و مقاومش مقابل زلزله شدید ترکیه مقاومت کرده و فرو نریخته است، اما به گفته او، تمام ساختمان‌های اطراف هتل فرو ریخته و افراد بسیار زیادی زیر آوار مانده‌اند.علی قلی‌زاده در  ویدئویی با صدای گرفته و لحنی که پر از بغض بود، گفت: «به هیچ وجه الان نمی‌توانم این کار را انجام بدهم و تا می‌خواهم صحبت کنم، گریه‌ام می‌گیرد. اصلا نمی‌دانم چطور زنده ماندم. واقعا وحشتناک بود و تجربه خیلی تلخی بود. امیدوارم خدا به مردم رحم کند...این زلزله چیزی بود که هیچ کس تصورش را نمی‌کرد. همه به در و دیوار خوردیم و با زحمت خودمان را به بیرون محوطه هتل رساندیم. درحالی‌که ساختمان‌های اطراف فرو می‌ریخت. یک چیز آخر الزمانی بود و من نمی‌توانم آن را با کلمات توصیف کنم.»

 تیم امدادی و درمانی هلال احمر ایران به ترکیه اعزام شد
هزاران کشته و مجروح در زلزله مهیب 7/8 ریشتری ترکیه و سوریه
 به گزارش کبنا به نقل از کیهان، زمین لرزه بزرگی بامداد دیروز جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که میزان کشته‌ها و مجروحان آن هزاران نفر برآورد می‌شود.
ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد دیروز زمین‌لرزه مهیب 7.8 ریشتری در مرز ترکیه و سوریه رخ داد که کانون آن استان «قهرمان‌ماراش»در ترکیه بود.
به گزارش ایسنا، مرکز این زمین لرزه در شهر «پازارجیک» در استان قهرمان‌ماراش و در عمق ۲۴.۱ زمین بود و پس لرزه‌های این زلزله شدید تا ساعت‌ها بعد از آن همچنان ادامه داشت. در این حادثه تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است.
طبق اعلام مقامات ترکیه، جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد. تا کنون در جریان عملیات جست‌وجو از زیر آوار، تعدادی از شهروندان نجات یافتند.
زلزله ۷.۸ ریشتری که دیروز در ترکیه رخ داد، در دمشق و لاذقیه سوریه نیز احساس شده و خسارات چشمگیر برجا گذاشته است. شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کردند. گزارش‌ها همچنین حاکی است در بیروت عده‌ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان‌ها آمدند.
در سوریه خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.
آخرین آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه
طبق آخرین آمارها تا زمان تنظیم خبر (ساعت 20:30 دیشب) شمار جان باختگان این زمین لرزه در ترکیه به هزار و 541 نفر و در سوریه به ۹۱۱ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به دو هزار و ۴۲۶و در ترکیه به 9 هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اعلام آخرین آمارها از تلفات زلزله در این کشور گفت: پس از زلزله بامداد، ۱۴۵ پس لرزه رخ داد و سه هزار و ۴۷۱ ساختمان در زلزله فرو ریخته است.
فواد اوکتای تأکید کرد اقامت زلزله‌زدگان در تمامی مناطق آسیب دیده فراهم شده است و به زودی کمک‌های بشردوستانه به شهرهای زلزله زده ترکیه ارسال خواهد شد.:
وی با بیان اینکه کمک‌های خارجی را به مناطق آسیب‌دیده می‌فرستیم، افزود: ما در رساندن این کمک‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.
همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت سوریه، بیشترین تلفات و مجروحین زلزله دز این کشور مربوط به استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.
پیش‌بینی می‌شود تعداد کشته‌ها و مصدومان این زلزله مهیب در ترکیه و سوریه افزایش داشته باشد.
وزارت حمل‌ونقل سوریه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که در پی وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری، ارتباطات ریلی در سراسر این کشور برای بررسی وضعیت خطوط راه آهن به حالت تعلیق درآمده است.
بیمارستان‌های سوریه مملو از مصدومان زلزله
شمار بالای مصدومان این زلزله شدید منجر به پرشدن بیمارستان‌های سوریه شده است. گزارش‌ها حاکی است که شمار بالای مصدومان زلزله منجر شده تا بسیاری از زخمی‌ها در راهروهای بیمارستان‌ها بستری شوند. همچنین یک زایشگاه نیز مجبور شده تا همه نوزادان را به منظور مداوای مصدومان به یک بیمارستان مجاور منتقل کند.
جلسه فوق‌العاده بشار اسد برای پیامدهای زمین‌لرزه
خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه صبح دیروز جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه ۷.۸ ریشتری که سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.
در این جلسه تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند.
در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله ‌زدگان، جست‌وجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است. احمد گفت که زمین لرزه اصلی در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.
درخواست کمک سوریه و ترکیه از سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی
وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه کل سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدامات بشردوستانه از سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی درخواست می‌کند که دست یاری دراز کرده و از تلاش‌های دولت سوریه در مواجهه با این فاجعه انسانی حمایت کنند.
وزارت خارجه سوریه خواستار کمک به این کشور در زمینه جست‌وجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار در زیر آوار و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی و آذوقه به آسیب دیدگان از زلزله در سراسر این کشور شد.
همچنین آژانس بلایای طبیعی ترکیه برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در این کشور که مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را تحت تاثیر قرار داد، بیانیه‌ای صادر کرد.
رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: تیم‌های جست‌وجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهادهای دیگر نیز به سرعت دست به کار شدند. ما در حال هماهنگ کردن فعالیت‌هایی هستیم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است.
وی افزود: ما امیدواریم که با هم هر چه زودتر و با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم.
اردوغان گفت: زلزله ۷.۸ ریشتری که در ترکیه رخ داد، قویترین زمین لرزه از سال ۱۹۳۹ تاکنون بوده است.
اردوغان که از دفتر هماهنگی کار برای از بین بردن پیامدهای زلزله صحبت می‌کرد، گفت: امشب... ما قوی‌ترین فاجعه‌ای را که در قرن گذشته تجربه کرده‌ایم پس از زلزله ارزینجان در سال ۱۹۳۹ تجربه کردیم.
وی بیان داشت: تاکنون ۴۵ کشور به ما پیشنهاد کمک داده‌اند.
 انفجار خط لوله گاز در ترکیه و آتش‌سوزی در برخی مناطق
به گزارش آناتولی، بر اثر زلزله دیروز، یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان‌ماراش ترکیه منفجر شد.
پس از وقوع زلزله در برخی مناطق نیز آتش سوزی رخ داده و آتش نشانان برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند. همچنین برخی ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که در برخی مناطق زلزله زده در ترکیه همزمان با عملیات جست‌وجو و امدادرسانی بارش برف آغاز شده است.
پیام‌های همدردی و کمک جهانیان برای ترکیه و سوریه
جمعی از رهبران جهان دیروز را با خبر زلزله مرگبار بامداد در ترکیه و سوریه که تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته آغاز کردند، خبری که سیل پیام‌های تسلیت و همدردی و اعلام حمایت و کمک به مردم ترکیه و سوریه را در پی داشت.
زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد
خبر دیگر اینکه به گزارش ایسنا به نقل از دیلی صباح، زلزله ۷.۸ ریشتری که جنوب شرقی ترکیه را لرزاند، قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) را فرو ریخت.
در پی وقوع زمین لرزه‌های مخرب در ترکیه، فرودگاه استان آدانا واقع در جنوب این کشور تا اطلاع ثانوی برای انجام پروازها بسته شده است.

  


کد مطلب: 458098

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458098/کابوس-هزاران-کشته-زلزله-ترکیه-تیم-امدادی-درمانی-هلال-احمر-ایران-اعزام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1