کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشکلی با ادامه تحصیل دانش‌آموزان معترض حوادث اخیر نداریم/جزئیات اردوی زیارت اولی‌ها

17 بهمن 1401 ساعت 14:50

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات اردوی دانش‌آموزان زیارت اولی‌ به مشهد، گفت: در مرحله نخست ۴۵۰۰ دانش آموز دختر که شامل دو گروه از دانش آموزان استان‌های مختلف هستند، در سال جاری به این سفر اعزام می‌شوند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات اردوی دانش‌آموزان زیارت اولی‌ به مشهد، گفت: در مرحله نخست ۴۵۰۰ دانش آموز دختر که شامل دو گروه از دانش آموزان استان‌های مختلف هستند، در سال جاری به این سفر اعزام می‌شوند.
به گزارش کبنا،
 اصغر باقرزاده در نشست خبری با موضوع اعزام دانش آموزان زیارت اولی به مشهد مقدس، با بیان اینکه سفرهای تربیتی یا همان اردوها سابقه طولانی دارند و موقعیتی جذاب و تاثیرگذار برای دانش آموزان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: تلاش داریم برای اعزام دانش آموزان به این سفر از گروه خیرین استفاده کنیم تا کمترین فشار به دانش آموزان وارد شود، لذا از دانش آموز زیارت اولی هیچ مبلغی دریافت نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در مرحله اول دختران به این سفر اعزام می‌شوند، گفت: برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ویژه دختران کمرنگ بوده است و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم البته که در اعزام زیارت اولی ها به مشهد مقدس دانش آموزان پسر هم هستند.
به گفته باقرزاده، در مرحله اول ۴۵۰۰ نفر تا پایان اسفند امسال به سفر مشهد مقدس اعزام می‌شوند، این مرحله شامل ۹ دوره ۵۰۰ نفری  است که گروه اول از استان مرکزی، خراسان جنوبی و شهرستان‌های تهران و گروه بعدی از خوزستان، فارس و قم اعزام می‌شوند و سال بعد این سفر از استان های دیگر آغاز می‌شود و دانش آموزان دو شب و سه روز در مشهد هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که گروه‌های اول و دوم اعزامی به این سفر دختران مقطع تحصیلی متوسطه هفتم، هشتم و نهم هستند.
تعداد دانش‌آموزانی که در حوادث اخیر به کانون اصلاح و تربیت رفتند، انگشت‌شمار بود 
رئیس سازمان دانش آموزی در پاسخ به سوالی درباره برنامه آموزش و پرورش برای دانش آموزانی که در حوادث اخیر دچار مشکل جدی شدند، افزود: ممکن است برخی از دانش آموزان ناهنجاری در مدرسه ایجاد کرده باشند اما عمدتا در خارج مدرسه بوده است. شاید در طول روزهای نخست این ناهنجاری‌ها در مدرسه بوده باشد اما حدودا در ماه دوم جریانات اخیر ما در مدرسه مشکلی نداشتیم. تعدادی از دانش آموزان که دچار مشکل شدند و به کانون اصلاح و تربیت رفتند در حد انگشت شمار و به شدت کم بود. ما نه تنها برای آنها بلکه برای همه بچه‌ها باید این فرصت را به وجود آوریم تا گفتگو کنند و حرفشان را بیان کنند. بیشتر مشکل این  بچه‌ها سطحی بود.
اعزام مدیران به استانها برای شنیدن حرف بچه‌ها
وی ادامه داد: اغلب این بچه‌ها اعتراض سطحی و به نوعی سوال داشتند. این بچه‌ها به برنامه‌های یک روزه ۲۴ ساعته دعوت شدند که با استقبال بیش از ۹۰ درصدی بچه‌ها مواجه شد. فضای گفتگو فراهم و ممکن شد. سوالات مطرح شد. از همین رو معاونین آنها و حتی مدیران استانی در استان‌ها به درخواست ما برای شنیدن حرف بچه‌ها به مدارس اعزام شدند. در بدو ورود در تعدادی از مدارس با اعتراض شدید دانش آموزان مواجه بودند اما پس از آن منطقی برخورد کردند. حتی اقای دکتر نوری شخصا در مدارس سمپاد حضور یافتند و حرف بچه ها را شنیدند.
تشکیل تیم فوریت مشاورین برای دانش‌آموزانی که مشکل داشتند
دانش‌آموزان تحت تاثیر فضای مجازی شبهات دارند
باقرزاده تصریح کرد: برای آن دسته از دانش آموزانی که مشکل داشتند تیم فوریت مشاورین تشکیل دادیم. این تیم فوریت با خانواده و خود دانش آموز و مربیان گفتگو کردند و در صورت لزوم اقدامات لازم نظیر  تغییر کلاس یا ..‌. را انجام دادند. ما مشکلی از حیث اغتشاشات نداریم.  دختر و پسرها دانش آموز ما به دلایلی نظیر تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفتن، شبهات دارند. شاید برخی دختران حتی دچار اختلالات هویت جنستیی باشند و احتیاج به مشاوران و گرفتن مشورت دقیق دارند. ما درخواست کردیم با خط ۱۵۷۰ فوریت مشاوره‌ای تماس بگیرند و اگر جواب نگرفتند برای مشاوره تخصصی ارجاع می‌شوند.
مشکلی با ادامه تحصیل دانش‌آموزان معترض نداریم 
دانش‌آموزانمان اغتشاشگر به حساب نمی‌آیند و معترض هستند 
باقرزاده در پاسخ به این سوال که دانش آموزانی که در حوادث اخیر فعالیتی داشتند و با مشکل مواجه بودند برای ادامه تحصیل مشکلی ندارند؟ توضیح داد: برای ادامه تحصیل این بچه‌ها هیچ مشکلی نداریم. رهبر عزیز ما اخیرا به بازداشت‌شدگان اغتشاشات عفو دادند، این بچه‌ها که حتی جزو اغتشاش گران نیز به حساب نمی‌آیند و تهش می‌توان گفت معترض هستند.
جمع‌آوری ۶۰۰۰ سوال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان
ابایی در پاسخگویی به سوالات نداریم
به گزارش ایسنا، باقرزاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه به مربیان پرورشی گفته‌ایم شبهات و سوالات جدی دانش آموزان را جمع آوری کنند و حتی اگر خودشان نمی‌توانند از ما کمک بگیرند، توضیح داد: ما بیش از ۶ هزار سوال از دانش آموزان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی پیرامون جریانات اخیر جمع آوری کردیم و جواب می‌دهیم. کانال "درنگ" در شبکه شاد را می‌توانید دنبال کنید. در این کانال سوالات و شبهات دانش آموزان طرح و پاسخ آنها داده می‌شود. ما هیچ ابایی نداریم سوالات جدی دانش آموزان را طرح و پاسخ دهیم. ممکن است قانع نشوند اما سوالات طرح می‌شود. این اتفاقات باید در مدرسه شکل گیرد، این گفتگو ها اتفاقا باعث می‌شود فضا تعاملی و نه تهاجمی شود. ما از نظر اسلام و فلسفه انقلاب اسلامی چیزی برای پاسخگویی کم نداریم.
روحانیون به کمک مدیران مدارس می‌آیند
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کمبود مربی پرورشی مدارس، توضیح داد: به عنوان راهکار موقت ۱۵ هزار روحانی طرح امین در ساعات محدودی برای اجرای برنامه‌ فرهنگی و تربیتی به کمک مدیران مدارس آمده‌اند. ظرفیت این‌ها تا ۲۵ هزار نفر قابلیت افزایش دارد و در حال اعزام و به کار گیری در مدارس هستند. این افراد عمدتا نسبت استخدامی و رسمی با آموزش و پرورش ندارند و جهادی کار می‌کنند. در جلسات پرسش و پاسخ، اقامه نماز و همکاری با مدیران و معاونین مدرسه مشغول هستند. البته این اقدام مخصوص امسال نیست پیش از کرونا هم بود، در دوران کرونا کاهش یافت اما  پس از کرونا مجدد افزایش یافت.
درخواست جذب ۵ هزار مربی پرورشی 
فعالیت ۴۷ هزار مربی و معاون پرورشی؛ نیاز واقعی به ۱۰۰ هزار نیرو 
رئیس سازمان دانش آموزی با بیان اینکه راه حل دائمی ما برای رفع کمبود مربی پرورشی و تربیتی، جذب و استخدام مربیان رسمی است افزود: ظربیت دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است اما تلاش دارند این ظرفیت را به ۴۰ هزار نفر در سال برساند. در ۴ سال گذشته سهم ما از این ظرفیت ۲۵ هزار نفری به طور میانگین فقط هزار مربی و مشاور بوده است و امسال درخواست داده‌ایم لااقل ۵ هزار نفر به ما نیرو دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش ۴۷ هزار مربی پرورشی و معاون پرورشی دارد و این در حالی است که باید ۱۰۰ هزار مربی و معاون پرورشی داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۷ هزار نفر از این ۴۷ هزار معاون و مربی پرورشی بازنشسته می‌شوند، تاکید کرد: همچنین در حال حاضر ۱۳ هزار و ۲۰۰ مشاور داریم اما این رقم باید ۴۰ هزار باشد.
آماری از شرکت دانش آموزان در مراسم اعتکاف امسال
باقرزاده همچنین به بیان آماری در خصوص شرکت دانش آموزان در مراسم اعتکاف امسال پرداخت و توضیح داد: این تعداد از دانش آموزان بدون اجبار و توصیه ما در مراسم اعتکاف امسال شرکت کرده‌اند. اعتکاف دانش آموزی در ۱۹۶۰ مسجد در سراسر کشور با حضور ۲۹۶ هزار دانش آموز امسال برگزار شده است. حدود نصف این تعداد دختران و نصف پسران بوده‌اند. دفتر همکاری حوزه علمیه آموزش و پرورش، بسیج دانش آموزی، کانون مساجد و ... با همکاری یکدیگر جاهایی را به اعتکاف دانش آموزان اختصاص دادند. تاکید داریم اعتکاف دانش آموزی باید دانش آموزی و نه دانشجویی باشد و اقدامات کاملا برای دانش آموزان جذاب باشد تا ضمن حفظ حرمت مسجد، شور و نشاط دانش آموزی هم داشته باشد.
 جزئیات اردوی زیارت اولی‌ها
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به بیان جزئیاتی دیگر درباره اردوی مشهد دانش آموزان زیارت اولی، پرداخت و توضیح داد: مخاطبان این برنامه دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم دختر و پسر سراسر کشور هستند. ویژگی مشترک آنها این است که همگی تا کنون به دلایلی اعم از اقتصادی، اجتماعی و حتی بُعد مسافت توفیق زیارت حضرت رضا (ع) را پیدا نکرده‌اند. با فعال سازی گروه خیرین، سازمان دانش آموزی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مجموعه شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، استانداری مشهد، معاونت متوسطه آموزش و پرورش، ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و حتی شهرداری تهران این اقدام انجام شد.
 رئیس سازمان دانش آموزی ارتقای مسئولیت پذیری دانش آموزان، مهارت آموزی دانش آموزان، رشد اجتماعی و کشف و رشد استعدادهای دانش آموزان و رشد شخصیت آنها را از جمله اهداف عمومی این سفر عنوان کرد و درباره اهداف خاص این سفر یادآور شد: انس و الفت با اهل بیت، شناخت ارزش زمان و مکان، شبکه سازی بین مربیان و متربیان در کل کشور از جمله اهداف خاص این سفر است. معتقدیم کارهای فرهنگی مقطعی، نقطه‌ای، یک باره و دفعی اثر ماندگار ندارد ولی کارهای فرهنگی فرایندی و مستمر اثر از خود باقی می‌گذارند. برای مستمر شدن نیز احتیاج داریم شبکه‌ای بین مربیان و متربیان ایجاد کنیم.
باقرزاده معتقد است که فرصت اوقات فراغت یا اوقات غیر رسمی تربیت، معمولا در اهداف تربیتی تاثیر گذار تر هستند چراکه علاقه‌مندی، آمادگی، انگیزه و شور و نشاط دانش آموزان و زمینه برای تاثیر پذیری در اوقات غیر رسمی بیشتر است.
به گفته وی، در اوقات فراغت از تکلیف، اجبار و امتیاز بندی دانش آموزان خبری نیست، شرایط و زمینه برای تاثیرات برنامه‌های فرهنگی دو چندان می‌شود و از این رو این فرصت ویژه اگر با مسائل معنوی نیز آمیخته شود، تاثیر چند برابر می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان دانش آموزی تلاش کرده است که با تلفیق موقعیت اردو و سفرها با موقعیتی معنوی و معرفتی و جهت دهی آن از طریق زیارت اماکن مقدسه و امامان معصوم، سفر زیارت اولی‌ها را ترتیب دهد، خاطر نشان کرد: شروع ثبت نام این سفر با پخش کلیپی همراه بود. این کلیپ در شبکه شاد پخش شد و از بچه‌های سفر اولی دعوت شد تا نامه‌ای به امام مهربانی‌ها بنویسند. نامه‌ها جمع آوری و صحت سنجی می‌شود. افراد شناسایی می‌شوند و با هماهنگی مدرسه و خانواده کارت دعوت برایشان ارسال می‌شود که به زیارت بروند.
 از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی داخل مدرسه راضی نیستیم
باقرزاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دهه فجر مدارس گفت: ما هنوز از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی داخل مدرسه راضی نیستیم. برنامه‌های متمرکز منطقه‌ای، استانی و کشوری رو به جلو است. از تشکل‌های دانش آموزی تشکر می‌کنم. برای مثال از جمله فعالیت‌های اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان این است که در مدرسه انقلاب، نمایشگاهی توسط خود دانش آموزان طراحی شده که در این نمایشگاه مراحل انقلاب ۵۷ و دستاوردهای پس از انقلاب ۵۷ توسط خود دانش آموزان روایت می‌شود. بسیج نیز کانون‌های گفتگو و بحث‌های گفتگو محور ایجاد کرده است که در حضور خود دانش آموزان و هادیان صالح آنها شبهات بچه‌ها بیان می‌شود و در اینباره گفتگو می‌شود.
وی به پویش "هیستوری"، نیز اشاره و اظهار کرد: ۳۷۵ هزار دانش آموز در پویش هیستوری شرکت کردند. این پویش در خصوص خوانش کتاب "سرگشت استعمار" است که شرکت کنندگان در مسابقه شرکت می‌کنند. بچه‌های سازمان دانش آموزی نیز ارزش افزوده‌ای برای این پویش تعیین کردند و گفتند هرکسی این کتاب را خواند، بخش‌هایی از آن را در مدرسه روایت کند. این اتفاقات در مدرسه رخ می‌دهد. تزئین و جشن و سرود به مناسبت دهه فجر نیز هست. برای مثال در اصفهان جشنواره سرود کلاسی راه اندازی شده است یعنی هر کلاس یک گروه سرود برپا می‌کند.


کد مطلب: 458070

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458070/مشکلی-ادامه-تحصیل-دانش-آموزان-معترض-حوادث-اخیر-نداریم-جزئیات-اردوی-زیارت-اولی-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1