تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۵۸۰۴۷
کبنا گزارش می دهد؛

زنبورداران کهگیلویه و بویراحمدی: اینجا به کشاورزان باید باج بدهیم و آخرش هیچ همکاری هم نمی کنند / رواج استفاده بی رویه و غیراصولی سموم شیمیایی و تقلبی در میان کشاورزان

۱۲
۳
زنبورداران کهگیلویه و بویراحمدی: اینجا به کشاورزان باید باج بدهیم و آخرش هیچ همکاری هم نمی کنند / رواج استفاده بی رویه و غیراصولی سموم شیمیایی و تقلبی در میان کشاورزان
کبنا ؛
زنبورداری و باغداری دو فعالیت مکمل یکدیگر می توانند باشند، در کشورهای اروپایی و غربی زنبورداری بیش از آنکه برای تولید عسل باشد برای گردافشانی و افزایش تولید باغات است، ولی زنبورداران از نبود آگاهی و عدم همکاری کشاورزان و باغداران منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد شکایت دارند. از طرفی سم پاشی های بی رویه و تقلبی شدن سم ها موجب مشکلات عدیده ای می شود که گریبانگیر زنبورداران نیز شده است.
به گزارش کبنا، سم پاشی ها در باغ ها و مزارع کشاورزی باید با اطلاعیه قبلی انجام بگیرد، این امر آنقدر مهم است که در صورت عدم رعایت موجب مسموم شدن و از بین رفتن زنبورهای عسل می شود. سم مناسب و استاندارد، زمان سم پاشی (بعد از غروب)، جهت باد باید رعایت شود تا مشکلی برای کندو و زنبورها پیش نیاید.
زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد می گویند بخاطر همین عدم همکاری و سم پاشی های بی رویه خسارت های زیادی دیده اند، چند تن از زنبورداران یاسوجی و دهدشتی می گویند بخاطر سم پاشی های بدون هماهنگی و بی رویه بخش زیادی از سرمایه شان از بین رفته و خسارت های 50 یا 200 میلیونی دیده اند. آنها می گویند وقتی زنبور شروع به فعالیت کند سم پاشی غیرقانونی و غیرمنطقی است ولی کشاورزان اهمیتی نمی دهند و اطلاعی نمی دهند.
زنبورها به گردافشانی و افزایش محصول کشاورزی کمک می کنند
در مناطق اروپایی زنبوردارها از گردافشانی در باغ ها درآمدزایی می کنند، چون محصولات یک باغ با گردافشانی تا 8 برابر افزایش می یابد، ولی در منطقه ما آنقدر سم پاشی زیاد است که زنبورها از بین می روند.
زمانی یکی از زنبورداران دهدشتی در گفت و گو با خبرنگار کبنا می گوید: اگر سموم شیمیایی در موقع خودش زده شود و به میزان استاندارد زده شود، مشکلی پیش نمی آید، ولی نه کشاورز، نه باغدار، نه جهاد کشاورزی هیچ دغدغه و نگرانی ندارند.
زمانی با بیان اینکه «باید فرهنگ سازی شود، زنبوردارها ضرر زیادی از این وضعیت می کنند» افزود: در کل دنیا به خاطر گردافشانی به زنبورداران حقوق می دهند، ولی اینجا به کشاورزان باید باج بدهیم و آخرش هیچ همکاری هم نمی کنند.
زنبورداران کهگیلویه و بویراحمدی: اینجا به کشاورزان باید باج بدهیم و آخرش هیچ همکاری هم نمی کنند / رواج استفاده بی رویه و غیراصولی سموم شیمیایی و تقلبی در میان کشاورزان
فقط با سمپاشی یک کشاورز 500 میلیون تومان ضرر کردم
زمانی تأکید کرد: سم پاشی کشاورزان زمان خاصی دارد و نباید سم ها بی رویه استفاده شوند، در مناطق گرمسیر  این موقع باید آخر سمپاشی باشد ولی کشاورزان رعایت نمی کنند، پارسال زنبورم سر باغ مرکبات چرام بود، هیچ کس سم پاشی نکرد، و فقط یک نفر سم پاشی را انجام داد کل زنبورهای من نابود شد، 500 میلیون تومان ضرر کردم.
زمانی گفت: هیچ برنامه ریزی وجود ندارد، من مسوول تعاونی و عضو اتحادیه زنبورداری استان هستم، چندین بار به کارشناسان جهاد کشاورزی درباره این موضوع گفتم، ولی هیچ کاری انجام نمی دهند.
وی گفت: اینجا زنبوردار نمی تواند وارد باغ باغدار شود، و باغدارها نمی دانند و توجهی نمی کنند که اگر زنبور در باغ رفت و آمد داشته باشد باعث افزایش میزان محصول باغش می شود.
سه سال است که سموم شیمیایی وحشتناک زیاد شده
قاسمیان زنبوردار شهرستان کهگیلویه و کارشناس بازنشسته جهاد کشاورزی استان گفت: نزدیک به 30 سال است زنبوردار هستم، در جهاد کشاورزی فعالیت داشتم، همه خانواده و برادرها و خواهرهایم همگی زنبوردار هستیم.
قاسمیان در مورد روند فعالیت زنبورها در فصل های زمستان و تابستان گفت: ما زنبور را تابستان می بریم روی کوه ها در یاسوج، بعد از آن می بریم روی کُنار، بعد از آن روی مزرعه ذرت می بریم، بعد از آن روی کلزا می بریم، بعد دوباره می بریم توی کوه.
بخاطر عدم همکاری 250 زنبورم یکجا از بین رفت
وی اظهار کرد: سم پاشی انسان ها و حشرات را از بین می برد، ولی هیچ کس جوابگو نیست. پارسال یکی از کشاورزها محصولش را سم پاشی کرد، می گفت من همین الان می خواهم سمپاشی کنم، به من هیچ ربطی ندارد، زنبورهایت را نباید اینجا می آوردی. هر چقدر خواهش کردیم، گفتم 24 ساعت اجازه بده تا زنبورها را بار کنیم، اجازه نداد و سم پاشی را شروع کرد، بخاطر عدم همکاری 250 زنبورم یکجا از بین رفت. بیمه هم داشتند ولی هر چقدر پیگیری کردم فایده ای نداشت و گفتند بیمه شامل سموم نمی شود.
قاسمیان افزود: سه سال است که سموم شیمیایی وحشتناک زیاد شده است. من با یکی از کشاورزان صحبت می کردم می گفت 150 تن گوجه اش از بین رفته و بیرون ریخته است. گوجه هایش را زیاد سم پاشی کرده و تمام گوجه ها سوخته بودند، متأسفانه هیچ ارگان و نهادی، نه جهاد کشاورزی این سم پاشی ها را نه نظارت می کند و نه کنترل می کند. این همه سرطان هایی که در کشور وجود دارد عاملش همین سموم هستند.
قبلا سموم بود ولی خیلی کمتر
وی بیان کرد: قبلا سموم بود ولی خیلی کمتر. مثلا طرف قول سم آلمانی به کشاورز می دهد، برایش سم دیگری می آورد، دوباره هفته بعد برایش سم پاکستانی می آورد، هر هفته با قول اینکه سم آلمانی می خواهد بیاورد، یک مدل سم برای کشاورز می آورد و کشاورز هم هر بار سم پاشی می کند، هزینه های زیادی هم برای این سموم می کنند.
وی افزود: خیلی مسائل را نمی شود گفت، طرف توی پمپاژ تلمبه اش اسید ریخته، چند هفته بعد آمده دیده گوجه ها ترکیده اند، بعد می گوید که اسید زیاد ریخته بودم باید کمتر می ریختم. متأسفانه کسی کنترل نمی کند.
قاسمیان می گوید: قبلا من در جهاد کشاورزی مسوول زنبورداری بودم، ما با بخش نباتات هماهنگی می کردیم و سم پاشی اطلاع داده می شد، الان بازنشسته هستم. قانون می گوید کشاورز باید 48 ساعت قبل به زنبوردار خبر بدهد تا زنبوردار کندوها را بردارد.
سم ها تقلبی و زیاد شده
قاسمیان اظهار کرد: الان سم ها تقلبی شده و خیلی زیاد شده است، بعضی از کشاورزها از کلزا بگیر تا حتی گندم، سم پاشی پشت سم پاشی انجام می دهند. مثلا در زمین گندم چند تا علف هرز هست، انقدر سم پاشی می کنند فقط بخاطر چند تا علف هرز.
برخی سم ها قدغن هستند ولی اینجا استفاده می شود
فتحی زنبوردار شهرستان کهگیلویه گفت: حدود 40 سال زنبوردار هستم، از کودکی با زنبور بودم. تعدادی از زنبورهایم را فروختم و الان حول و حوش 250 زنبور دارم.
فتحی در خصوص سم های شیمیایی گفت: کشاورزها به زمین هایشان سم می زنند و  زنبورها هم از این سموم استفاده می کنند و خسارت جبران ناپذیری به زنبوردار وارد می شود. سموم در مناطقی مثل خوزستان و بهبهان زیاد زده می شود و زنبورهای ما هم به این مناطق می روند، برای از بین بردن علف های هرز هم سم پاشی می کنند که زنبورها از این سم ها استفاده می کنند.
وی در خصوص خسارت وارده به زنبورهایش در سال گذشته گفت: بطور دقیق نمی توانم بگویم چقدر خسارت به زنبورهایم وارد شده، ولی سال گذشته حدود 50 میلیون خسارت به زنبورهایم وارد شد. جهاد کشاورزی باید نظارت کند که متأسفانه نمی کند، برخی سم ها قدغن هستند و کشورهای اروپایی آن را ممنوع کرده اند ولی اینجا استفاده می شوند.
فتحی در پاسخ به اینکه «چه مدت است سموم شیمیایی زیاد شده» افزود: قبلا سم ها زیاد نبود، الان هر هفته ای دو بار گوجه را سم می زدند. زنبور به درک، این سموم شیمیایی وارد بدن انسان می شوند و برای سلامتی انسان ها ضرر دارد. من زنبورهایم را سر مزرعه ذرت آوردم، قبلا ذرت را سم نمی زدند ولی الان ذرت را هم سم می زنند.
زنبورداران کهگیلویه و بویراحمدی: اینجا به کشاورزان باید باج بدهیم و آخرش هیچ همکاری هم نمی کنند / رواج استفاده بی رویه و غیراصولی سموم شیمیایی و تقلبی در میان کشاورزان
جهاد کشاورزی مسوول تفاهم میان زنبوردار و کشاورز نیست
رئیس جهاد کشاورزی استان در این خصوص گفت: موقع سم پاشی معمولا پیش آگاهی صورت می گیرد، و در زمان مشخصی سم پاشی صورت می گیرد، اکثر سم پاشی ها در زمانی انجام می گیرد که زنبور فعالیت زیادی انجام نمی دهد، همچنین در زمان گل دهی سم پاشی توصیه نمی شود. بنابراین باید منطقه هشداری بین باغدار و زنبوردار وجود داشته باشد و حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند، چون مناطق سم پاشی و مناطق پرورش زنبور از یکدیگر متفاوت هستند.
معتمدی پور اظهار کرد: در قوانین و مقررات تعریف خاصی از این موضوع در جهاد کشاورزی وجود ندارد، تفاهم نانوشته ای بین همه وجود دارد، اگر کسی خواست سمپاشی کند قانونا اطلاع می دهد، و زنبوردار باید زنبورها را بردارد. اگر اطلاع نداد زنبوردار می تواند شکایت قضایی بکند.
وی گفت: جهاد کشاورزی مسوول تفاهم میان زنبوردار و کشاورز نیست، مسائل عرفی است که باید حل شود.
استفاده از سموم شیمیایی در کل کشور وجود دارد
معتمدی پور افزود: کلاس های آموزشی و طرح کاهش مصرف سموم داریم، روش های جایگزین و غیرشیمیایی را بطور مرتب در روستاها آموزش می دهیم. در کل کشور متأسفانه استفاده از سموم شیمیایی وجود دارد.
وی گفت: به دلیل اینکه توپوگرافی استان ما خوش آب و هوا است، محصولات ما عموما ارگانیک است، کشاورزهای ما اکثرا کشاورز معیشتی هستند تا تجاری، خیلی از مردم پول هزینه کردن برای سموم را ندارند و اصلا سم نمی زنند.
وی با بیان اینکه محصولات بصورت «ارگانیک، سالم، کمتر آلوده، آلوده تقسیم می شوند» اظهار کرد: محصولات ما در کل کشور محصولات کمتر آلوده یا سالم است.
وی با اشاره به اینکه «هماهنگی بین کشاورز و زنبوردار جزو وظایف جهاد کشاورزی نیست» گفت: ما آموزش، اطلاع رسانی و مسائل آموزشی خطرات سموم برای زنبور داریم.
مسئله ای که وجود دارد، علاوه بر عدم هماهنگی های بین کشاورزان و زنبورداران که می توان با تفاهم نامه هایی و همچنین ایجاد هماهنگی میان نهادهای مربوطه آن را حل کرد، استفاده بی رویه سموم شیمیایی است، سمومی که نه فقط زنبورها بلکه سلامتی انسان ها را به خطر می اندازد، نبود آزمایشگاه برای آزمایش محصولات کشاورزی، استفاده بی رویه و غیراصولی از سموم کشاورزی در میان برخی از کشاورزان و باغداران از عواملی است که موجب به خطر افتادن سلامتی انسان ها می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
جهادکشاورزی محض رضای خدا بیادجلوی این سموم بگیره ونظارت کنه...جایی هم درنظربگیرندکه عسل به قیمت واقعی وتعاونی دست مردم برسه وتضمینی باشه...الان هرجانگاه میکنی هرکی تبلیغ وسازخودش راداره...
کمال
Iran, Islamic Republic of
قیمتهای دولاپهنایی هم که عسلهارابه مردم میدیداشاره میکردیدبدنبود....بیشتراینها باشکرواب قندوداره دیابت رابیشترگسترش میده وسلامتی مردم را درخطرانداخته....
Iran, Islamic Republic of
شما زنبور داران که عسل تون همش شکر این موضوع را کسی نمی تون کتمان کن چه ربطی دار وقتی مرتبا شکر ومواد دیگر به زنبور می دین وعسل تقلبی به مردم می فروشید عقلتون بعد از چند روز مثل قند کله ای سفت می شود بابا جون کدام زنبور کدام عسل همش تقلب کاری
Iran, Islamic Republic of
واقعا از ضررات سمپاشی هر چی بگی کم زنبورداری دیگ بااین شرایط هیچ اعتباری ندارد جهاد کشاورزی باید کنترل کند اگرنه زنبوردار باید هرروز زنبورشا بار کن جابه جا بش به هر جارسید میگن زنبورتا پیاده نکن میخایم سمپاشی کنیم من امسال ی ضرر بزرگی سر سمپاشی دیدم ۱۵۰ از زنبورام کامل نابود شدن مابقی شونم ضعیف شدن که دیگ هیچ درآمدی نداشتن واقعاکه زنبوردار نمیتونه با این شرایط پیش بردی بکن تازه ورشکست میش ،
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیر
از قدیم گفتند به اندازه ای که پول میدی آش میخوری
شما تقو داری عسل ۵۰هزارتومانی که شرکت ها از زنبوردار میگیرند به قیمت ۱۷۰تا ۱۸۰ هزارتومان در فروشگاه ها فروش می رود هیچ سودی به جیب زنبوردار نمیرود
اگر شما عسل خوب بخوایین قیمت عسل طبیعی ۳۰۰تا ۵۰۰هزار تومان هست با بهترین کیفیت
چون زتبور دار برای عسل طبیعی اش باید التماس کند تا فروش برود
وشخصی که میخواهد عسل خرید کند قیمت که نگاه کند ترجیح میده عسل تغذیه ای خرید کند تا عسل طبیعی رو
Iran, Islamic Republic of
سلام بزرگوار فرمایش شما درسته دربازارعسل تقلبی زیاده اما این خلاف میل زنبورداره چون عسل تقلبی روزنبورتولیدنمی کنه پس مال زنبوردارنیست من خودم بیست وپنج ساله زنبوردارم وهیچ وقت به مشتریهام دروغ نگفتم وهمیشه سعی کردم عسل روبابهترین کیفیت به مشتری برسونم این روهم بگم بیشترزنبوردارهایی که میشناسم ازمن راستگوترند لطفا بادیدن چنددروغگواین برچسب روبه همه نزنیدباتشکر
Iran, Islamic Republic of
تو که اطلاع از زنبور و زنبورداری نداری بی خودی حرف مفت نزن
امیری
Iran, Islamic Republic of
سلام
وقتی از جهاد کشاورزی فقط نام نشانی مانده کشاورز بحال خودش رها شده ،زنبوردارن زحمت کش برای رشد وجایگاه ایران در سطح دنیا دارند از جان و مال خودت مایه میگذارند حتی اتحادیه زنبورداران و تعاونی ها جهادکشاورزی زنبورداران رو حمایت نمی کنند، این خود زنبور دار هست،که باید جهاد و اتحادیه های مربوطه رو حفظ کند که این اصل کار درست نیست ، از لحاظ علمی وپژوهشی جهاد ضعیف عمل می کند با کارمندانی که هیچ گونه علمی در هیچ رشته ای ندارند فقط جایگاهی رو اشغال کردند ،کشاورز باید زیر نظر جهادکشاورزی از سموم استفاده کند و قبل از سموم ای که میخواهد استفاده کند به زنبودار ندای بدهد ولی متاسفانه کشاورز فقط به فکر خودش هست نمی داند که زنبورچه ثاثیری در چند برابری محصولش دارد ،چون کشاورزی در کشور ما بصورت سنتی عمل میکنند و هنوز از لحاظ عملی سوادی ندارند
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاملا دقیق میفرمایند همکار ما چون سموم تقلبی شده اند وتاثیری بر افات ندارند کشاورزان به سموم قوی تر وکشنده پناه میبرن وغافل از اینکه ما زنبور داران هم با ازدست دادن زنبورها بیچاره میشویم
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوستان از قیمت و تغذیه بودن عسل نظر دادن اما قضاوت نکنید بخدا قسم عسل خالص به قیمت وتغذیه هم به قیمت جداگانه از ما میخرن ولی ما اصلا راضی نیستیم یک کیلوعسل خالص رو با هزار قسم به مشتری بفروشیم فروش زنبور بدون قسم سودش بهتر از فروش زنبوره
Romania
مرد سیاست حاج نادر
Iran, Islamic Republic of
عسل ها همش شکر کیلوی ۴۰۰ و۳۵۰ هم خریدم وجدان همش شکر بود عسل خوب نیست
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1