کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اخبار استان /

پیش از انقلاب زیرساخت های بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد چگونه بود؟

13 بهمن 1401 ساعت 22:57

روایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از سیمای سلامت کهگیلویه وبویراحمد به خوبی آشکار می‌کند که شاخص های موجود در این حوزه شامل توسعه بیمارستانها، افزایش خانه های بهداشت، افزایش پزشکان متخصص،کاهش مرگ ومیرمادران باردار، پایگاه اورژانس هوایی و غیره پس از انقلاب اسلامی به طور چشمگیری بهبود یافته است.


روایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از سیمای سلامت کهگیلویه وبویراحمد به خوبی آشکار می‌کند که شاخص های موجود در این حوزه شامل توسعه بیمارستانها، افزایش خانه های بهداشت، افزایش پزشکان متخصص،کاهش مرگ ومیرمادران باردار، پایگاه اورژانس هوایی و غیره پس از انقلاب اسلامی به طور چشمگیری بهبود یافته است.
به گزارش کبنا، پیش از انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان وجود نداشت و سالانه افراد بسیاری به دلیل نبود امکانات جان خود را از دست می دادند.
کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته بیشترین وابستگی را به لحاظ درمانی به سایر استان های همجوار داشته در حالی که اکنون بسیاری از نیروهای متخصص و کارآمد همین استان در دیگر استان ها مشغول اراِئه خدمت به مردم هستند.
یک سال قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سازمان منطقه ای بهداری و بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج تشکیل شد و در سال ۱۳۶۴ و با تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان منطقه ای بهداشت و درمان استان شکل گرفت.
محمد غلام نژاد در این باره گفت: سال ۱۳۶۹ در جوار سازمان منطقه ای و درمان استان، اولین موسسه اموزش عالی پزشکی تحت عنوان دانشکده علوم پزشکی یاسوج تاسیس شد و در سال ۱۳۷۲ با ادغام دانشکده علوم پزشکی و سازمان منطقه ای بهداشت و درمان استان، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود آمد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: سال ۱۳۷۴، در پی سفر پربرکت مقام معظم رهبری آهنگ توسعه و گسترش مراکز آموزش عالی شدت گرفت.
وی تصریح کرد: با پیگیری مسئولان استانی و حمایت های وزارت متبوع پس از تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، شهریور ماه سال ۱۳۷۴، با تحولی عظیم چهره آموزش پزشکی استان دگرگون شد و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد ارتقا یافت.
غلام نژاد ابراز کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲ بیمارستان در استان خدمات درمانی ارائه می دادند که پس از انقلاب اسلامی تعداد بیمارستان های استان به ۱۲ عدد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۵۲۹ تخت فعال در استان وجود دارد در حالی که تعداد تخت فعال استان در پیش از انقلاب بالغ بر ۸۵ تخت بود.
وی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی بالغ بر ۱۲ پزشک متخصص و ۴۳ پزشک عمومی در استان ارائه خدمت می کردند که خوشبختانه این آمار پس از انقلاب اسلامی به ۴۵۳ پزشک متخصص و ۳۷۲ پزشک عمومی رسیده است.
غلام نژاد ادامه داد: هم اکنون هفت سی تی اسکن، ۳ ام آر آی، ۵۸ پایگاه سلامت، یک پایگاه اورژانس هوایی و ۵۲ پایگاه اورژانس در سطح استان ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی هستند که قبل از انقلاب هیچ موردی وجود نداشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز کرد: وجود اورژانس هوایی برای انتقال مادران باردار از مناطق محروم، سخت گذر و دور افتاده استان میزان مرگ و میر مادران باردار را در کهگیلویه و بویراحمد را به صفر رسانده است.
اهتمام دولت سیزدهم برای تحول حوزه درمان با تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه نمونه خدمت بزرگ به مردم، مجموعه بهداشت و درمان است، گفت: ممکن است یک گرسنه را سیر، مشکل یک فرد را رفع و گره از کار کسی باز کنیم، همه اینها خوب است اما خدمتی که مجموعه بهداشت و درمان ارائه می‌کند نجات جان انسان‌ها و نجات جان یک فرد با نجات جان همه بشر مساوی است.
سید علی احمدزاده افزود: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در آغاز شروع به کارش عدالت محوری و محرومیت زدایی را در همه حوزه ها مطرح کرده است و متناسب با آن مسیری را در پیش گرفته که تحولی عظیم در حوزه سلامت به وقوع بپیوندد.
وی تاکید کرد: این دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی در حوزه های مختلف به ویژه سلامت اهتمام جدی دارد و در این رابطه تاکنون گام های ارزشمندی برداشته شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عمده پروژه های دانشگاه علوم پزشکی بعد از سال ها بلاتکلیفی شامل احداث پایگاه های سلامت زیرتل ، شاهد ، شهید دهرابپور ، تکمیل مرکز جامع سلامت بلهزار بعد از ۶ سال توقف و بلاتکلیفی پروژه، تکمیل مرکز جامع سلامت شهید صدوقی بعد از پنج سال توقف و بلاتکلیفی ، تکمیل مرکز جامع سلامت نقاره خانه بعد از چهار سال نیمه فعالیت و توقف پروژه در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین تکمیل آموزشگاه بهورزی یاسوج بعد از جهار سال نیمه فعالیت و توقف پروژه، احداث فاز دوم مرکز پزشکی هسته ای یاسوج، احداث پایگاه سلامت شهید محلاتی بعد از ۶ سال از تعریف پروژه، احداث پایگاه سلامت فرهنگیان بعد از ۶ سال از تعریف پروژه، احداث مرکز جامع سلامت خیرآباد بعد از سه سال توقف بلاتکلیفی پروژه، تکمیل مرکز جامع سالمت امام علی بعد از چهار سال توقف و بلاتکلیفی پروژه، تکمیل مرکز جامع سلامت کت بعد از چهار سال توقف و بلاتکلیفی، تکمیل خانه بهداشت نارگ موسی، احداث خانه بهداشت چهار راه گشین، احداث خانه بهداشت نازگون، احداث خانه بهداشت بهرام بیگی بعد از پنج سال توقف و بلاتکلیفی پروژه تعیین تکلیف شدند.
احمدزاده عنوان کرد: امسال همچنین تعمیر ،تجهیز و راه اندازی دو عدد چیلر تراکمی با ظرفیت ۶۰۰تن بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت در سال ۱۴۰۱ پس از ۳۰ سال انتظار، تعمیر ،تجهیز و راه اندازی چیلر ۱۵۰تنی کلینیک امام سجاد (ع)، تعمیر و تجهیز کلنیک درمانی شهید مفتح یاسوج، جذب مبلغ ۴۰ هزارمیلیون ریال اسناد خزانه اسلامی در مدت ۶ماه کاری در دولت جدید، جذب مبلغ ۱۰۵میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور و اعتبارات محرومیت زدایی استان تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی بهمئی، حداث اسکلت بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده، اقامتگاه پزشک موشمی، احداث خانه بهداشت تلچگاه به طور کامل ۱۰۰ درصد در دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی دارند و طرح هایی همچون احداث اسکلت بیمارستان۳۲ تختخوابی چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، احداث اسکلت بیمارستان ۳۲ تختخوابی سی سخت ۷۵ درصد، احداث ساختمان انتقال خون ۸۲ درصد، احداث دانشکده بهداشت و پرستاری ۸۵ درصد، حداث دانشکده دندانپزشکی ۸۰ درصد، مرکز خدمات جامع سالمت نقاره خانه ۹۰ درصد، تکمیل مرکز جامع سالمت بلهزار ۵۰ درصد و چندین طرح دیگر در دست اجرا هستند.  / منبع: ایرنا


کد مطلب: 457944

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457944/پیش-انقلاب-زیرساخت-های-بهداشتی-کهگیلویه-بویراحمد-چگونه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1