تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۴۵۷۸۶۵
موضوعی که سوژه فضای مجازی شد؛

«انقلابی‌گری» کار دست قاليباف داد / گاف رئیس مجلس در دیدار با صالح قوجيل

۱
۰
«انقلابی‌گری» کار دست قاليباف داد / گاف رئیس مجلس در دیدار با صالح قوجيل
کبنا ؛
«جنگ الجزاير» يا «انقلاب الجزاير» به مجموعه‌اي از زد و خوردهاي ميان فرانسه و الجزايري‌هاي استقلال‌طلب زير استعمار اين کشور مي‌گويند که ميان سال‌هاي 1954 تا 1962 رخ داد و در تاريخ  سوم ژوئيه 1962 (12 تير 1341) كشور الجزاير بعد از 132 سال كه تحت سلطه فرانسه بود به استقلال رسيد اين انقلاب به نام استقلال الجزاير معروف شد.
از ديگر اثرهاي اين جنگ سرنگوني جمهوري چهارم فرانسه و پايه‌ريزي جمهوري پنجم به رياست «شارل دوگل» بود. از مشخصه‌هاي اين جنگ همچنين استفاده از شکنجه در هر دو طرف درگير بود. اگر چه «ارتش فرانسه» در جنگ به پيروزي رسيد ولي اوضاع به شکلي پيش رفته بود که ديگر جلو استقلال الجزاير را نمي‌شد گرفت. رخدادهاي اين جنگ آسيب‌هايي را بر هر دو کشور برجاي گذاشت. سايه‌هاي خشونت‌هاي دو سوي درگيري هم هنوز بر روابط فرانسه و الجزاير باقي‌است. اما مردم دو طرف کم کم خصومت ها را کنار گذاشته و دو دولت را تشويق به صلح مي کنند. لازم به ذکر است که «انقلاب الجزاير» در کنار «انقلاب فرانسه»، «انقلاب روسيه» و «انقلاب ايران» بزرگترين و تاثيرگذارترين انقلاب‌هاي قرن بيستم نام گرفته است.
«محمدباقر قاليباف»، رئيس مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه 9 بهمن در حاشيه ملاقات‌هاي دوجانبه خود با رؤساي مجالس حاضر در هفدهمين اجلاس PUIC پس از ديدار با «صالح قوجيل»، رئيس مجلس الجزاير، در گفت‌وگوي کوتاه، ضمن تشکر از دعوت رئيس مجلس اين کشور براي حضور در اجلاس، گفت: اين توفيقي براي بنده است که براي نخستين بار به الجزائر سفر کرده‌ام. ملت ما از همان دهه 70 ميلادي با انقلاب آزادي‌بخش الجزاير آشنا شدند؛ آن زمان خود «من» به عنوان يک جوان انقلابي در ايران مشغول مبارزه با استبداد بودم و همراه ساير جوانان، مسائل مربوط به الجزائر و انقلاب اين کشور را از طريق اخبار دنبال مي‌کرديم. رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه ارتباط عميقي ميان ملت‌هاي دو کشور به لحاظ فرهنگي، سياسي، اقتصادي و رويکردها در مبارزه با رژيم صهيونيستي و دفاع از آرمان هاي فلسطين وجود دارد، عنوان کرد: امروز با هر دو رئيس مجالس ملي و سناي الجزائر ديدار داشتم و بر توسعه روابط اقتصادي و سياسي تأکيد کردم.
زمان وقوع انقلاب الجزاير قاليباف چند ساله بود؟
وي در اول شهريور سال 1340 در «شهر طرقبه» زاده شد که باتوجه به تاريخ ميلادي و رخ دادن انقلاب الجزاير او بايد کمتر از يک سال سن مي‌داشت. موضوعي که حالا مورد توجه رسانه‌ها و برخي فعالان سياسي قرار گرفته است اين اظهار نظر قاليباف است که خطاب به صالح قوجيل گفته است: «ملت ما از همان دهه 70 ميلادي با انقلاب آزادي‌بخش الجزاير آشنا شدند؛ آن زمان خود «من» به عنوان يک جوان انقلابي در ايران مشغول مبارزه با استبداد بودم و همراه ساير جوانان، مسائل مربوط به الجزائر و انقلاب اين کشور را از طريق اخبار دنبال مي‌کرديم». در همين رابطه «رحمت‌الله بيگدلي»، فعال سياسي اصلاح‌طلب در حساب توييتر خود نوشت: قاليباف در ديدار با رئيس مجلس الجزاير گفت: «من در دوران انقلاب الجزاير به عنوان يک جوان انقلابي در ايران مشغول مبارزه با استبداد بودم و انقلاب الجزاير را از طريق اخبار دنبال مي‌کردم.»
البته اين اولين گاف و آخرين گاف رييس مجلس نيست. لغزش زباني قاليباف در راهپيمايي روز قدس امسال نيز مورد توجه شبکه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. او به اشتباه گفت: حضور مردم در همه کشورها به ويژه ايران، در حقيقت اوج وحدت در روحيه مبارزه با فلسطين است. پيشتر هم قاليباف در نطق پيش از دستور خود در بيان واژه «مهربانانه» چندين بار تعلل کرده و سوژه کاربران فضاي مجازي شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
دروغ ریشه همه فسادهاست دروغگو دشمن خداست
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1