کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رابرت مالی:

بایدن هرگز نگفت دیپلماسی و احتمال تفاهم با ایران مرده است / من منصوب شده‌ام تا نتیجه دیپلماتیک را پیگیری کنم / آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم / گزینه نظامی دشوار و خطرناک است؛ رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد / به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم، به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم

11 بهمن 1401 ساعت 0:50

نماینده ویژه امریکا در امور ایران  گفت که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است. مالی بیان کرد که تمایلی ندارد تا توانمندی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را دستکم بگیرد و تکرار کرد که اگر مسیر دیپلماتیک به شکست منجر شود، آمریکا سایر گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. وی با این حال پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «نگران کننده» خواند و آن را عاملی برای تهدید جامعه جهانی توصیف کرد.


 نماینده ویژه امریکا در امور ایران  گفت که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است.
به گزارش کبنا، «رابرت مالی» این اظهارات را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و گفت: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»
به نوشته فارس، وی گفت: «دو سال پیش که ما (دمکرات‌ها) روی کار آمدیم به دلیل تصمیم نسنجیده دولت قبل برای خروج از توافقی که کار می‌کرد شرایط خطرناکی را تحویل گرفتیم»
نماینده آمریکا که ریاست هیات این کشور در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام را برعهده دارد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و دورنمای رسیدن به توافق در وین گفت: می‌دانم که می‌خواهید بدانید امروز در چه مرحله‌ای قرار داریم و منصفانه است که بگویم اوضاع بهتر نشده است. اما فکر می کنم مهم است بدانیم چرا در این نقطه هستیم.
وی  اظهار کرد: «ما امروز خیلی بیشتر از دوران ریاست جمهوری ترامپ با اروپا متحد شده ایم و اتحاد با شرکای اروپایی و دیگران ما را در موقعیت بسیار قوی تری برای مقابله با ایران قرار داده است. بنابراین اوضاع بدتر شده است، ایران برنامه هسته‌ای خود را به گونه‌ای توسعه داده است که بسیار خطرناک است، اما ما متحدتر هستیم و موضع قوی‌تری برای مقابله با ایران داریم.»
مالی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی براینکه آیا از نظر او برجام مُرده است این طور پاسخ داد که کار او نوشتن متن ترحیم نیست و تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند. وی گفت: «ایران چندین فرصت را برای پایان دادن به این بحران از بین برد؛ تا ما به برجام و آن ها هم اجرای به تعهداتشان بازگردند. آن ها بودند که به این (فرصت) پشت کردند. بنابراین شما می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید اما اعلام کردیم که آماده‌ایم به گفت‌وگوها با ایران ادامه دهیم تا به یک نتیجه دیپلماتیک برسیم»
مجری برنامه به کلیپ جنجالی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره که برجام را مرده اعلام کرد و گفته بود ماجرای آن طولانی است. مالی در این باره گفت: به نظر من نکته مهم این است که شانس واقعی برای احیای برجام وجود داشت، آن‌ها به این فرصت پشت کردند. ما هم طوری رفتار نمی‌کنیم که انگار اتفاقی نیفتاده است. اما نتیجه دیپلماتیک هرچه باشد ما آماده پیگیری آن هستیم و باید ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه برسیم.
نماینده آمریکا در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه که ایران از نظر او تا چه اندازه به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک است عنوان کرد که موضوع غنی سازی اورانیوم از تولید بمب هسته‌ای مجزاست. وی بیان کرد: «آن ها برنامه تولید سلاح هسته‌ای خود را از ازسر نگرفته‌اند. اگر این اقدام صورت گیرد شرایط تغییر خواهد کرد اما به این مرحله چندان نزدیک نیستیم چراکه (ساخت بمب هسته‌ای) به تلاش‌های طولانی‌تری نیاز دارد. با این حال ما با این مقدار که آن‌ها (به تولید سلاح هسته‌ای) نردیک هستند راحت نیستیم. به همین خاطر مسیر دیپلماتیک را در پیش گرفته‌ایم و همانطور که بایدن گفت اگر این راه به نتیجه نرسد تمام گزینه‌ها روی میز خواهد بود.»
مالی گفت که تمایلی ندارد تا توانمندی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را دستکم بگیرد و تکرار کرد که اگر مسیر دیپلماتیک به شکست منجر شود، آمریکا سایر گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. وی با این حال پیشرفت‌های هسته ای ایران از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «نگران کننده» خواند و آن‌ را عاملی برای تهدید جامعه جهانی توصیف کرد.
مجری برنامه در ادامه پیرامون تبعات روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو در قدرت و دورنمای حصول توافق وین پرسید. مالی اظهار کرد که تجربه گذشته نشان داده است که فشار توام با تلاش‌های دیپلماتیک منجر به توافق سال ۲۰۱۵ شد. «بنابراین من نمی‌خواهم این واقعیت را نادیده بگیرم که این روش (دیپلماسی) ممکن است دوباره کار کند»
هنگامی که مجری دوباره به اظهارات بایدن درباره مردن برجام اشاره کرد، نماینده آمریکا گفت: «من باید در اینجا یک نکته را روشن کنم. او مطلبی را مطرح کرده است اما هرگز نگفت که دیپلماسی و احتمال تفاهم با ایران مرده است، بلکه ما درست مخالف آن را بارها بیان کرده‌ایم. ما می‌توانیم با کلمات درباره اینکه دقیقا چه چیزی مرده یا نمرده است بازی کنیم؛ اما من از طرف رئیس جمهوری انتخاب شده‌ام تا نتیجه دیپلماتیک را پیگیری کنم و این کاری است که هم زمان با سایر اقدامات (در کاخ سفید)، من انجام می‌دهم.»
وی در همین پیوند تصریح کرد: اقدام نظامی نخستین گزینه آمریکا نیست. این گزینه دشوار و خطرناکی است و رئیس جمهوری آمریکا تنها در صورت لزوم به ان متوسل خواهد شد.
او گفت: «ما در کار تغییر رژیم نیستیم و فکر می‌کنم ما به اندازه کافی تجربه غم‌انگیز در زمینه مهندسی کردن تغییر رژیم به ویژه در خاورمیانه داشته‌ایم. این وظیفه ما نیست. وظیفه ما ایستادن در کنار مردم ایران و انجام دادن کارهایی از جمله تحریم‌، بسیج جامعه بین‌المللی، قرار دادن ایران در کانون توجه و اطمینان از شنیده شدن صدای ایرانی‌ها است.»
مالی درباره نتانیاهو و رژیم صهیونیستی هم گفت: «اسرائیل منافع خود را پیگیری می‌کند و دیدگاه خودش را درباره ایران دارد. ما همیشه درباره تاکتیک‌ها اتفاق نظر نداریم و به نظرم درباره اهداف با یکدیگر موافق هستیم؛ که اطمینان حاصل شود ایران به سلاح هسته‌ای دستت پیدا نمی‌کند.»
در ادامه این گفت‌وگو مجری به رزمایش اخیر مشترک میان آمریکا و اسرائیل اشاره کرد و پرسید که آیا این اقدام برای ارسال پیام به تهران است که دو طرف درحال برنامه ریزی اقدام نظامی علیه ایران هستند» مالی گفت: «نه. این رزمایش طراحی شده که نشان دهد ما از حمایت اسرائیل برخوردار هستیم و دو طرف می‌توانند برای دفاع از منافع مشترک با هم کار کنند. همین انعکاس دهنده این واقعیت است که فارغ از آنچه در اوکراین، روسیه و اروپا رخ می‌دهد می‌توانیم کارهای دیگری را صورت دهیم، قوای نظامی خود را بسیج کنیم تا از منافع خود دفاع کنیم. بنابراین این نشان‌دهنده اتحاد ما با اسرائیل است و ظرفیت ما که می‌توانیم بیش از یک کار به طور هم زمان انجام دهیم.»
او همچنین گفت به‌عنوان نماینده آمریکا در امور ایران، پیام‌هایی را که از دولت جدید تل‌آویو درباره ایران شنیده با دولت‌های قبل تفاوتی ندارد. مالی گفت که دیدگاه‌های دو طرف درباره ایران مشابه است اما مقاطعی وجود دارد که نظرات بایکدیگر فرق می‌کنند.


کد مطلب: 457806

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457806/بایدن-هرگز-نگفت-دیپلماسی-احتمال-تفاهم-ایران-مرده-منصوب-شده-ام-نتیجه-دیپلماتیک-پیگیری-کنم-آماده-تداوم-مذاکرات-غیرمستقیم-هستیم-گزینه-نظامی-دشوار-خطرناک-رئیس-جمهور-آمریکا-تنها-صورت-لزوم-متوسل-خواهد-دنبال-تغییر-حکومت-نیستیم-اندازه-کافی-تجربه-غم-انگیز-بحث-رژیم-داشته-ایم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1