تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۵۶۴۲۴
پروازهای فرودگاه یاسوج از چهار مورد در هفته به ۲ مورد در هفته تقلیل یافته است
فکر جدید معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد برای افزایش پرواز فرودگاه یاسوج
۱
کبنا ؛هفتهها است که کاهش پرواز فرودگاه یاسوج سوژه رسانهها شده و موضعگیریهای مسوولان در این رابطه جالب است. میلیاردها تومان پول هزینه شده تا فرودگاه یاسوج به اینجا رسیده و به گفته مدیران کهگیلویه و بویراحمد و مدیر فرودگاه یاسوج تلاشهای انجام گرفته که پروازها در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رونق بگیرد. با این وجود فعلاً خبری از پروازها نیست و پروازهای فرودگاه یاسوج از چهار مورد در هفته به 2 مورد تقلیل یافته است. معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در آخرین اظهارنظرش گفته که به منظور افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج، هم اکنون خرید هواپیما توسط سرمایهگذاران بومی و غیر بومی در دستور کار قرار گرفته است. باید ببینیم که آیا این سخن احسان عسکری تحقق مییابد یا خیر؟
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج، هم اکنون خرید هواپیما توسط سرمایهگذاران بومی و غیر بومی در دستور کار قرار گرفته است.
سید احسان عسکری اظهار داشت: این سرمایهگذاران با استفاده از مساعدتها و کمکهای استان چند هواپیما خریداری خواهند کرد تا این هواپیماها در ایرلاین اختصاصی استان به پرواز درآیند.
وی افزود: در حال حاضر پروازهای فرودگاه یاسوج از چهار مورد در هفته به ۲ مورد در هفته تقلیل یافته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تیم اقتصادی استان در فرآیندهای مختلف به دنبال باز کردن مسیرهای توسعه استان هستند که یکی از این مسیرها برقراری ایرلاین و فعال کردن پروازها به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.
عسکری به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است.
نگاهی به فرودگاه یاسوج
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیتترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
اعطای مجوز پروازهای بینالمللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد.
هرچند مصوبه هیأت دولت در بهمن ماه ۱۴۰۰ و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده ولی حلقههای زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی دستگاههای ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده است.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.
هم اینک شرکتهای هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راهاندازی پروازهای عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج، هم اکنون خرید هواپیما توسط سرمایهگذاران بومی و غیر بومی در دستور کار قرار گرفته است.
سید احسان عسکری اظهار داشت: این سرمایهگذاران با استفاده از مساعدتها و کمکهای استان چند هواپیما خریداری خواهند کرد تا این هواپیماها در ایرلاین اختصاصی استان به پرواز درآیند.
وی افزود: در حال حاضر پروازهای فرودگاه یاسوج از چهار مورد در هفته به ۲ مورد در هفته تقلیل یافته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تیم اقتصادی استان در فرآیندهای مختلف به دنبال باز کردن مسیرهای توسعه استان هستند که یکی از این مسیرها برقراری ایرلاین و فعال کردن پروازها به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.
عسکری به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است.
نگاهی به فرودگاه یاسوج
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیتترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
اعطای مجوز پروازهای بینالمللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد.
هرچند مصوبه هیأت دولت در بهمن ماه ۱۴۰۰ و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده ولی حلقههای زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی دستگاههای ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده است.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.
هم اینک شرکتهای هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راهاندازی پروازهای عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.