تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۵۵۳۸۰
مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت:

پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی تصفیه خانه پتروشیمی پساب شیمیایی گچساران

۰
پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی تصفیه خانه پتروشیمی پساب شیمیایی گچساران
کبنا ؛مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: پیشرفته ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی کشور در پتروشیمی گچساران هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد در دست ساخت است.
به گزارش کبنا، مصطفی حیدریان افزود: این واحد تصفیه پساب شیمیایی یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های صنعتی در کشور است که می تواند در هر ساعت ۲۵۰متر مکعب فاضلاب شیمیایی با بازیافت ۱۰۰ درصدی را تصفیه کند.
وی بیان کرد: در زمینه ساخت این واحد صنعتی علاوه بر حمایت از پیمانکاران اجرایی داخلی، گام بسیار ارزشمندی در راستای عدم تولید پساب و حفظ محیط ‌زیست برداشته است.
حیدریان به سیستم تصفیه پساب بدون مایع (ZLD) پتروشیمی گچساران اشاره کرد و تصریح کرد: این واحد یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین سیستم‌های تصفیه پساب است که خروجی آن بدون هیچ‌گونه پساب مایع و شیرابه است و به صورت لجن جامد کیک مانند می‌باشد.
وی با بیان اینکه طراحی این طرح در راستای حفظ محیط‌زیست و پایبندی به شعار توسعه پایدار بوده اظهار داشت: کاهش هدر رفت آب با بازگردانی آب مصرفی پساب، از ویژگی‌های اقتصادی این طرح می‌باشد.

حیدریان تصریح کرد: این سیستم پیشرفته برای رفع نواقص سیستم‌های قدیمی تصفیه پساب از جمله سیستم RO بوده که پساب زیاد، شوری و TDS (جامدات محلول در آب) بالا ایجاد می‌کرد.
وی ادامه داد: این فناوری بیشتر در کشورهای خارجی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا طراحی و اجرا می گردید که با تلاش و همت مهندسان ایرانی، پتروشیمی گچساران پیشگام در اجرای این سیستم در کشور بوده است.
حیدریان اظهار داشت: پساب اسپنت کاستیک یکی از خطرناک ترین پساب های تولیدی در صنایع بوده که با اجرای این روش بطور کامل خنثی خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرآیند تصفیه پساب این طرح صنعتی در چهار مرحله انجام می شود گفت: در مرحله پایانی این طرح آب شفاف برای استفاده مجدد به سیستم برگردانده می‌شود و از هدر رفت بالای آب و انرژی جلوگیری خواهد شد.
حیدریان تصریح کرد: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۴درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
مرحله اول این طرح تصفیه پساب شیمیایی، شفاف‌سازی / راکتور (Softening / Reactor): در این مرحله با تزریق مواد منعقد کننده از جمله کلرید آهن (FeCL۳) و آنتی اسکالانت در سه حوضچه راکتوری و مخازن سختی گیر، رسوب‌دهی افزایش و گروهی از فلزات، بی‌کربنات‌ها، سیلیس و غیره رسوب و بصورت لخته های جامد از آب جدا می شوند.
مرحله دوم اولترافیلتراسیون می‌باشد. در این مرحله حدود ۳۶ گروه فیلتر غشایی وجود دارد که پساب مرحله قبل از این فیلترها عبور می‌کند و ذرات جامد در بین این فیلترها جمع‌آوری و به ‌صورت دوره‌ای خارج گردیده و پساب وارد مرحله بعد می‌شود.
مرحله سوم شامل اسمز معکوس شماره یک (RO ۱) و اسمز معکوس شماره دو (CCRO) می‌باشد که پساب با فشار بالا به سمت میکرو فیلترهای کارتریجی هدایت و ذرات معلق جامد به دام می‌افتد.
مرحله چهارم تبخیرکننده چندگانه (MEE) می‌باشد که پساب اسپنت کاستیک (Spent Caustic) خنثی‌شده، طی فرایندهایی کریستالیزه می‌شود و نمک آن دفع و آب شفاف سرریز می‌شود.
مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1