کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به مناسبت نمایشگاه هفته پژوهش؛

اعتبارت بی‌ثمر پژوهش در ادارات کهگیلویه و بویراحمد (+ پیشنهاد کبنانیوز)

15 آذر 1401 ساعت 18:11

اگر قرار است که یک درصد بودجه پژوهشی صرف تحقیقاتی شود که نه بازخورد ملموسی دارند و نه در راستای چالش‌ها و مشکلات دستگاه‌ها هستند، آیا بهتر نیست این بودجه نیز بدون واسطه در اختیار شرکت‌های نوآور و فناور قرار گیرد؟


نمایشگاه هفته پژوهش 1401 در استان کهگیلویه و بویراحمد که از روز دوشنبه (14 آذر) شروع شده و امروز دومین روز آن است، از رونق خاصی برخوردار است؛ حضور اقشار سنی از شهرستان‌های مختلف و حتی روستاهای دورافتاده استان، نشانگر آن است که به تدریج، گفتمان پژوهش، فناوری و نوآوری در کهگیلویه و بویراحمد در حال شکل‌گیری است؛ اما واضح است تا پیدایش چنین گفتمانی، هنوز راه زیادی وجود دارد. با وجود اینکه پارک علم و فناوری به عنوان یکی از متولیان اصلی این حوزه تا حد زیادی ناشناخته بود، با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری و همچنین اقدامات رئیس جدید این پارک در کهگیلویه و بویراحمد، به تدریج پارک در حال مردمی شدن است. اما هنوز کاستی‌هایی در خصوص معرفی محصولات این شرکت‌ها و بازاریابی آنها وجود دارد که با عزمی که از سوی پارک دیده می‌شود انتظار می‌رود در سال‌های آینده این نارسایی‌ها به حداقل ممکن برسد.
با وجود رونقی که در بین غرفه‌های شرکت‌های نوآور و فناور وجود داشت، غرفه‌های دستگاه‌های مختلف استانی، به گونه‌ای بود که گویی رنگ مرده بر آنها پاشیده بودند.
این در حالی است که یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها باید صرف پژوهش شوند. از سوی دیگر، با پافشاری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، بخشی از این یک درصد نیز به بخش‌های فناوری و نوآوری اختصاص داده خواهد شد.
اما با این وجود برخی از دستگاه‌ها از وضعیت بسیار نامطلوبی در حوزه پژوهش برخوردار بودند. اگر دو دستگاه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج را قلم بگیریم، در سایر دستگاه‌ها کم و بیش این وضعیت نامطلوب دیده می‌شد.
اگر فرض را بر این بگیریم که مهمترین دستاوردهای پژوهشی دستگاه‌ها همین‌هایی بودند که در نمایشگاه هفته پژوهش در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند، مهمترین ایرادات را می‌توان این موارد دانست؛ یک) بخش زیادی از پژوهش‌ها مربوط به سال‌های پیش از 1395 بودند. هر یک یا دو مورد نیز در سال جاری منتشر شده بودند. برخی از این تحقیقات هیچ ارتباطی با مسائل دستگاه‌های مربوطه نداشتند؛ وجود یک پژوهش در حوزه جغرافیا و سنجش از دور در غرفه آموزش و پرورش یکی از اعجاب‌برانگیزترین اتفاقاتی بود که در این نمایشگاه می‌شد دید.
در حالی که یافته‌های علمی روزانه تغییر می‌کنند، وجود پژوهش‌هایی مربوط به 5 سال و یا بعضاً 10 سال گذشته نشان از آن دارد که دستگاه‌های اجرایی استان روزآمدی علمی ندارند.
از سوی دیگر، این دستگاه‌ها مشکلات و چالش‌هایی دارند که بویی از تحقیقات صورت گرفته پیرامون آنها به مشام نمی‌رسید. گویی شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد هیچ چالشی ندارد. در حالی که در همین پایگاه خبری کبنانیوز بارها چالش‌های این شرکت گوشزد شده است. غرفه این شرکت به گونه‌ای بود که گویی صرفاً برای رفع تکلیف یک نفر با چند کار پژوهشی آنجا حضور یافته است و هیچ نشانی از شور و شوق پژوهشی و نوآورانه نیز در این غرفه مشاهده نمی‌شد.
اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وضعیت به مراتب نامطلوب‌تری داشت؛ در اغلب اوقات غرفه خالی بود و روز اول چند ساعت قبل از اتمام نمایشگاه، مسئول مربوطه، در این غرفه حضور نداشت. اداره استاندارد و سازمان صنعت و معدن نیز وضعیت بهتری از دستگاه‌های مذکور نداشتند.
با مشاهدات میدانی کبنانیوز در دو روز برپایی نمایشگاه، می‌توان ادعا کرد که بار اصلی پژوهش، نوآوری و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد بر دوش بخش خصوصی افتاده است و دستگاه‌های دولتی تنها از سر رفع تکلیفی و صرف بودجه، چند کار پژوهشی بلااستفاده را منتشر می‌کنند که ممکن است هیچ زمانی موجب ایجاد تحول و یا حتی یک گام کوچک در توسعه آن دستگاه نشوند.
اگر قرار است که یک درصد بودجه پژوهشی صرف تحقیقاتی شود که نه بازخورد ملموسی دارند و نه در راستای چالش‌ها و مشکلات دستگاه‌ها هستند، آیا بهتر نیست این بودجه نیز بدون واسطه در اختیار شرکت‌های نوآور و فناور قرار گیرد؟


کد مطلب: 455325

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/455325/اعتبارت-بی-ثمر-پژوهش-ادارات-کهگیلویه-بویراحمد-پیشنهاد-کبنانیوز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1