تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۵۵۰۹۱
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان خبر داد؛

اجرای پروژه «جایکا» در کهگیلویه و بویراحمد

۰
اجرای پروژه «جایکا» در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح های اولویت دار در فاز اول پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در استان با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اجرا شد.
به گزارش کبنا، عبدال میرفردی اعلام کرد: "کشت گیاهان دارویی" و "تهیه لوازم و تولید صنایع دستی" به عنوان طرح های اولویت دار در فاز اول اجرای پروژه یاد شده، در سه روستای انتخابی از منطقه "زیلایی" در سال جاری انجام شده است.
میرفردی یادآور شد: پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع و مدیریت جامع با همکاری تیم جایکا از کشور ژاپن و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، و انتخاب حوزه پایلوت "زیلایی" در استان کهگیلویه و بویراحمد از اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده است.
معاون آبخیزداری و منابع طبیعی با اشاره به مهمترین فعالیت های انجام شده،افزود: در راستای پروژه یاد شده، تاکنون بررسی مطالعات پایه حوزه آبخیزداری و شناسایی ظرفیت های طبیعی و اجتماعی حوزه "زیلایی"، احداث ساختمانی برای آموزش و توانمند سازی در منطقه، انتخاب ۳ روستای پایلوت از ۳۸ روستای منطقه زیلایی، برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی و کشت گیاهان دارویی"کلوس" و "موسیر" انجام شده است.
وی ادامه داد: در این مرحله روستاهای "کتوزار"، "داربری محمد حسین" و "پس چات" از بخش زیلایی شهرستان مارگون، مناطق هدف این طرح انتخاب شدند.
اجرای پروژه «جایکا» در کهگیلویه و بویراحمد
میرفردی تاکید کرد: در راستای توانمند سازی جوامع محلی در جهت حفظ منابع طبیعی، دو گونه گیاه دارویی ارزشمند، اقتصادی و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه؛(کَرَفس و موسیر)، کاشته شده است.
وی گفت: برای زودبازده بودن و تشویق مردم محلی به کشت گیاهان دارویی و مرتعی، ۲۰ هزار نشا سه ساله "کرفس" که با مشارکت منابع طبیعی و جاکا تهیه شده بود، برای کاشت در اختیار مردم منطقه قرار داده شد.
این کارشناس منابع طبیعی اظهار داشت: کشت "کرفس در ۹ هکتار و موسیر در ۳ هکتار در روستاهای منتخب که با همکاری منابع طبیعی و جایکا و با مشارکت مردم در آبان سال جاری انجام شده است که در این طرح برای هر خانوار به مساحت نیم تا ۱ هکتار، برای کشت گیاه دارویی "کَرفس" اختصاص داده شد.
وی هدف از اجرای پروژه جایکا در استان را، حفظ منابع ملی، افزایش حفاظت مشارکتی و بهبود معیشت مردم با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی برشمرد که با همکاری جوامع محلی، سازمان و ارگانهای مختلف در قالب طرح انسجام سازمانی و مشارکت مردمی اجرا می شود.
میر فردی افزود: در این پروژه با ارائه آموزشهای لازم به مردم بومی منطقه تلاش شده تا روشهای بهره برداری از منابع طبیعی معقول شده و روشهای معیشتی جایگزین به مردم ارائه می شود.
این کارشناس آبخیزداری گفت: بنا به باور و ارزیابی های ما،تا زمانی که وابستگی معیشت مردم به طبیعت کمتر نشود، شاهد افزایش تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی هستیم، و لازم است برای جلوگیری از تخریب ها و کاهش وابستگی، بر اساس شناسایی ظرفیت های منطقه و توانایی ساکنان، برای توانمند سازی جوامع محلی اقدام کرد.
وی تشریح کرد: توانمندسازی از طریق آموزش و فراهم کردن فرصت های شغلی در منطقه همانند کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و پرورش طیور و... انجام می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های منطقه و دیگر طرح های اجرایی، گفت: علاوه بر گیاهان دارویی و صنایع دستی، طرح هایی؛ نظیر پرورش طیور بومی و محلی، کشت گونه های مثمر نظیر انگور و بادام، و جنگلداری اقتصادی را در منطقه یاد شده دنبال و اجرا می کنیم.
معاون آبخیزداری و منابع طبیعی با برشمردن مشکلات و چالش های موجود در منطقه برم زیلایی، گفت: وجود دام مازاد، برداشت بی رویه از گونه های مرتعی، قطع گونه های جنگلی جهت تامین سوخت، شخم های غیراصولی، وقوع حرکت های توده ای شدید مانند لغزش زمین، پرشدن حجم دریاچه برم زیلایی از رسوبات، وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی، دور از دسترس بودن منطقه پایلوت و راه دسترسی نامناسب، پراکندگی خانوارها، ناهماهنگی بین ادارات و سازمان های استان، عشایری بودن برخی از خانوارها، بی اعتمادی مردم منطقه از مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی در منطقه پایلوت پروژه مشارکتی است
به گزارش ایرنا،با توجه به خطرات حیاتی رودخانه کارون، با انتخاب مناطقی از پنج استان از سرشاخه های رودخانه کارون؛ (استان های، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان و خوزستان) پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع و مدیریت جامع با همکاری تیم جایکا از کشور ژاپن و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده است.
به گزارش ایرنا، اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع کشور ژاپن و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ایران با تقویت مدیریت جامع حوزه آبخیزداری مشکلات را در عرصه های منابع طبیعی کاهش می دهد.
جایکا (JICA) نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند و دفتر جایکا در سه حوزه محیط زیست، بلایای طبیعی و توسعه صنایع داخلی در ایران فعالیت می کند
منطقه "زیلایی" با مساحت ۱۶.۱۵۳ هکتار با دارا بودن ۵۹۵ خانوار و ۳۸۰۰ نفر جمعیت، از توابع شهرستان مارگون، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1