کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‎ای کهگیلویه و بویراحمد:

 احداث سد تنگ سرخ بویراحمد مشکلی برای نظام تولید آب دنا ندارد

5 مهر 1401 ساعت 23:43

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث سد تنگ سرخ بویراحمد هیچگونه خلأیی در نظام تولید آب دنا به وجود نخواهد آورد و با احداث سد تنگ سرخ پارک ملی دنا در بهار و تابستان متحول می شود به گونه ای که آن را شاداب‌تر و سرزنده‌تر خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث سد تنگ سرخ بویراحمد هیچگونه خلأیی در نظام تولید آب دنا به وجود نخواهد آورد و با احداث سد تنگ سرخ پارک ملی دنا در بهار و تابستان متحول می شود به گونه ای که آن را شاداب‌تر و سرزنده‌تر خواهد کرد.
به گزارش کبنا، آرش مصلح با اعلام این مطلب به رسانه ها اظهار داشت: چنانچه سد تنگ سرخ ساخته شود، سهم محیط زیست پارک ملی دنا داده خواهد شد و حتی پارک ملی دنا در بهار و تابستان شاداب‌تر و می‌شود.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بنا بر این است که از ذخیره سد برای بهبود محیط زیست استفاده شود، همانطور که سد کوثر سیلاب‌ها را گرفته و پس می‌دهد، تنگ سرخ هم از این نظر، فرقی با سد کوثر ندارد.
مصلح ابراز داشت: سد تنگ سرخ در پایین تر از تنگ تیزاب است و چشمه‌های خرم ناز و گردوکنگک زیر این سد هستند و گمانه ها در خصوص انتقال آب خرم‌ناز به شیراز صحت ندارد و خرم‌ناز زیر سد بوده و نمی‌توان آن را انتقال داد.
وی عنوان کرد: هم اینک آب شرب یاسوج از طریق چند حلقه چاه و منابع آبشار تأمین می‌شود، اما منابع آب زیرزمینی و آب آبشار قابل اتکا نیستند و منابع آب جاری هم در بارش‌ها عملاً گل‌آلود می‌شوند.

وی اضافه کرد: آب جمعیت نیم میلیون نفری ۱۰ سال آینده را نمی‌توان با اتکا به چند حلقه چاه و آب آبشار تأمین کرد و بر اساس دستورات پدافند غیرعامل و آینده‌نگاری آب، سد تنگ سرخ پیش‌بینی شده تا بارش‌های آن چهار ماه را کنترل و در هشت ماه بعد در اختیار مردم قرار دهد البته در کنار آن، اصلاح شبکه هم حتماً ضرورت دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این سد با حجم ۱۲۵ میلیون و با تنظیم ۱۵۷ میلیون مترمکعب، سالیانه ۱۵۷ میلیون متر مکعب آب تأمین می‌کند.
مصلح گفت: تخصیص آب سد تنگ سرخ بر اساس اسناد بالادستی بوده که مقامات ارشد نظام تصویب کرده‌اند، این سند به ما می‌گوید ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای شرب، ۳/ ۱۳ میلیون برای صنایع، ۳/ ۳۳ میلیون برای کشاورزی و ۵/ ۳۴ برای زیست محیط که سرجمع این‌ها ۱۰۱ میلیون متر مکعب برای بویراحمد است.
مصلح عنوان کرد: ۵۶ میلیون متر مکعب باقیمانده هم برای شیراز خواهد بود زیرا ۷۴ درصد تولید آب در حوزه سد تنگ سرخ از استان فارس سرچشمه می‌گیرد و باید سهمی از این آب داشته باشند.


کد مطلب: 452876

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/452876/احداث-سد-تنگ-سرخ-بویراحمد-مشکلی-نظام-تولید-آب-دنا-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1