تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۴۵۲۶۷۲
کبنا گزارش می‌دهد

گزارشی از تجمع‌ها در تهران و برخی شهرها / توضیح دکتر شیروانی درباره پرونده پزشکی مهسا امینی / اظهار نظر اولیه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت مهسا امینی نیست / بازبینی همه تصاویر دوربین‌های شهری مسیر تردد خانم امینی

۱۳
۲۳
گزارشی از تجمع‌ها در تهران و برخی شهرها / توضیح دکتر شیروانی درباره پرونده پزشکی مهسا امینی / اظهار نظر اولیه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت مهسا امینی نیست / بازبینی همه تصاویر دوربین‌های شهری مسیر تردد خانم امینی
کبنا ؛فوت دختر 22 ساله به نام مهسا امینی هنگامی که توسط گشت ارشاد بازداشت شد، موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد. افراد متعددی در باره این اتفاق اظهار نکردند. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری کشور در برخی از شهرها تجمع‌های اعتراضی راه افتاد که این تجمع‌ها بدون درگیری و واکنشی به پایان رسید.
به گزارش کبنا، خبرگزاری دانشجو از تجمع جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران ظهر امروز در اعتراض به ماجرای درگذشت مهسا امینی خبر داد و فیلم زیر را منتشر کرد.
             
بیشتر بخوانید:

رسانه‌ها: تجمعات در تهران و برخی شهرها / استاندار تهران: بازداشت تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی در تجمعات / چه کسانی از فضای دو قطبی سود می‌برند؟ /قتل مشکوک ۳ نفر در اعتراضات اخیر کردستان / بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره مهسا امینی
        
خبرگزاری مهر نوشت:  سرهنگ حیدری فرمانده یگان زنان یگان‌های ویژه فراجا با اشاره به اعتراضات مردمی در پی درگذشت مهسا امینی گفت: برای نخستین بار یگان زنان یگان‌های ویژه وارد میدان شدند و این مأموریت را می‌توان به عنوان اولین مأموریت رسمی این خانم‌ها دانست. 
توضیح دکتر شیروانی درباره پرونده پزشکی مهسا امینی
فرارو از نقل جراح مرحوم مهسا امینی  نوشت: مهسا امینی در ۸ سالگی بر اثر تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته و عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.
دکتر مسعود شیروانی جراح مغر اعصاب گفت: مرحوم مهسا امینی در ۸ سالگی بر اثر تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته و عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.
 جراح محروم مهسا امینی درباره عمل جراحی مرحوم امینی در کودکی گفت: مرحوم مهسا امینی در ۸ سالگی بر اثر تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته و عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است؛ اما این قبیل بیماران به دلیل اینکه دچار مشکل هورمونی می‌شوند باید تحت درمان دارویی زیر نظر متخصص غدد قرار بگیرند و مرحوم مهسا امینی تحت درمان زیر نظر متخصص غدد بوده است.
شیروانی ادامه داد: این بیماران در صورتی که دارو‌ها را مرتبط مصرف کنند و از نظر هورمونی بررسی شوند؛ بیمار عوارض خاصی نخواهد داشت.

جراح محروم مهسا امینی در پاسخ به این سوال که بیماری زمینه‌ای فرد آیا می‌توانسته در وضعیت اخیر این مرحوم تاثیر گذار باشد؟ گفت: خود بیماری مهسا امینی نمی‌تواند مستقیم موجب عارضه شود؛ اما مسائل هورمونی و تغییرات در اثر هورمون‌های مصرفی وقتی با استرس همراه شود می‌تواند فرد را دچار مشکل کند.
خبرگزاری فارس هم با انتشار فیلمی برخورد پلیس با یک معترض را تکذیب کرد و نوشت: نیروی انتظامی استان یزد با اقدام به موقع موفق به دستگیری یک شرور سابقه دار در محله امامشهر یزد شد. این تصاویر به عنوان برخورد وحشتناک پلیس با یک معترض در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود.
بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فارس، عصر امروز(سه شنبه، ۲۹ شهریور)، عده ای از جوانان در اعتراض به درگذشت مهسا امینی تجمع اعتراض آمیزی در تبریز برگزار کردند.
در ادامه این گزارش آمده است که این تجمع با فراخوان برخی رسانه‌های معاند و فارسی زبان خارج انجام شده بود از تقاطع ارک  و چهارراه شریعتی از ساعت ۱۸ شروع شد.
تجمع کنندگان که اکثر از رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بودند و جمعیتی کمتر از ۵۰۰ نفر داشتند، با سر دادن برخی شعارهای هنجارشکنانه ابتدا نرده‌های فضای سبز پیاده روها را شکستند سپس چند لاستیک و سطل آشغال را در خیابان شریعتی آتش زده و موجب مسدود کردن خیابان شریعتی به سمت ۱۷ شهریور کردند و بعد به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرتاب کردند.
نیروی انتظامی علیرغم پرتاب سنگ به سمتشان برخورد فیزیکی با تجمع کنندگان انجام نداد اما با پرتاب گاز اشک آور تجمع را متفرق کرد تا شهروندان پشت ترافیک نمانند.
شب آرام شهرهای کردستان پس از سه روز اعتراض
فارس همچنین نوشت: در حالیکه از روز شنبه اعتراضات مردمی به مرگ مهسا امینی در شهرهای کردستان آغاز شده بود، امشب تمامی شهرهای استان آرام بود و مورد خاص اعتراضی پیش نیامد.
 به دنبال مرگ مهسا امینی دختر 22 ساله سقزی و تدفین آن در آرامستان آیچی سقز، تجمعاتی غیرقانونی در سقز شکل گرفت و شعارهای ساختارشکنانه‌ای علیه مسوولان سر دادند.
دامنه این اعتراضات به شهرهای سنندج، مریوان، دیواندره و کامیاران و پس از آن به سایر شهرهای کردستان کشیده شد.
سنندج دیروز شاهد بیشترین ناآرامی و تجمعات غیرقانونی بود، تعداد افرادی که در تجمعات حضور داشتند جدای از سردادن شعارهای ساختارشکنانه، به سمت نیروهای امنیتی و انتظامی سنگ و اشیایی را پرتاپ می‌کردند و موجب شکستن شیشه برخی خودروهای شخصی شدند که در نهایت با دخالت پلیس و با استفاده از گاز اشک‌آور این قضایا جمع شد.
روز گذشته همچنین سه نفر در جریان اعتراضات مردمی کشته شد که بنا به گفته استاندار کردستان، برای کشتن این افراد از سلاح‌هایی استفاده شده که نیروهای انتظامی و ضدشورش استان در اختیار نداشتند و این در راستای پروژه کشته‌سازی دشمنان است تا آن را به نظام نسبت دهند.
امروز با حضور گسترده نیروی پلیس، تمامی شهرهای کردستان آرام بود و جز سنندج که در دو نقطه شریف‌آباد و چهار راه انقلاب دو تجمع ۳۰، ۴۰ نفره شکل گرفت، در هیچ شهری تجمع وجود نداشت و کردستان شب آرامی را سپری کرد.
خبرگزاری فارس از اعتراضات بندر عباس و کیش در روز سه شنبه (29 شهریور ماه 1401) نیز خبری منتشر کرده است و نوشت: از حوالی ساعت ۱۹ امروز و بدنبال اعلام فراخوان‌هایی از سوی رسانه‌های معاند، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در بندرعباس حدفاصل سه راه برق تا مرکز خرید سیتی‌سنتر در اعتراض به فوت مهسا امینی تجمع کردند. 
شماری از افراد حاضر در این تجمع، شعارهای ساختارشکنانه نیز سر می‌دادند و برخی دختران و زنان حاضر در این تجمع، روسری را نیز از سر خود بر داشته بودند. این تجمع بدلیل برگزاری در بافت مرکزی شهر بندرعباس که روزانه میزبان تردد شما زیادی از مردم است، با ترافیک و جمعیت تماشاچی نیز همراه بود.
برخی خانواده‌ها نیز با مشاهده این وضعیت به سرعت منطقه تجمع را ترک کردند.
جمعیت در حوالی ساعت ۲۰:۳۰ چند بار متفرق و دوباره متجمع شد و برخی از افراد مشکوک نیز که اقدام به پرتاب سنگ و یا تحریک جمعیت می‌کردند از سوی پلیس بازداشت شدند.جمعیت  معترضان از حوالی ساعت ۲۱:۳۰ به تدریج کمتر شد.
برخی از مغازه‌‌های بافت مرکزی شهر بندرعباس نیز عصر امروز پس از برخی آتش افروزی‌ها و سنگ‌پراکنی‌ها از ترس بروز آسیب تعطیل کردند.
تجمع حدود ۳۰۰ نفر در جزیره کیش
حوالی ساعت ۲۰ امروز و بدنبال اعلام فراخوان‌هایی از سوی رسانه‌های معاند، حدود ۳۰۰نفر در مقابل بازار مرکز تجاری کیش تجمع کردند.
این عده پس از حدود ۳۰ دقیقه و پس از سر دادن شعارهایی ساختارشکنانه به تجمع خود پایان دادند.
هیچ درگیری میان پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان در کیش گزارش نشده است.
همچنین خبرگزاری فارس در باره تجمع‌های امروز (چهارشنبه 30 شهریورماه 1401) خبری انتشار داد و نوشت: عصر امروز و در پی فراخوان جریان ضدانقلاب، افرادی با همان مشخصات دیشب اما با تعداد کمتری قصد داشتند در حوالی میدان و خیابان ولیعصر تجمع کنند.

ساعت 17:30
نیروهای انتظامی در میدان فردوسی، چهارراه تئاتر شهر، میدان و خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، ابتدای خیابان حجاب، خیابان طالقانی و خیابان های اطراف میدان ولیعصر تا تئاتر شهر حضور دارند.
از حدود ساعت 17:30 گروه های 10 تا 30 نفر به سمت خیابان ولیعصر در حال حرکت هستند. اینترنت تقریبا قطع شده است.
ساعت 18
تعدادی از معترضان در میدان ولیعصر و تعدادی هم در چهارراه تئاتر شهر تجمع کرده  و شعارهای تند و ساختارشکنانه سر می دهند، پلیس چندین بار از آنها خواست محل را ترک کنند و در ادامه برای پراکنده کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کرد. گاز اشک آور موجب شد معترضان پراکنده شود. معترضان در خیان ولیعصر و اطراف پراکنده شده اند.
ساعت 18:30
برخی از معترضان تفنگ پینت بال به همراه دارند. برخی نیز با ماسک صورت خود را پوشانده اند. پلیس از کسانی که همکاری می کنند، چندین بار قدردانی کرد و به سایر حاضرین در تجمع هشدار داد تا ظرف مدت کوتاهی محل را ترک کنند. در برخی مواقع شعار مرگ بر دیکتاتور، ما همه با هم هستیم، می کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت شنیده می شود. ترافیک سنگینی در خیابان وجود دارد.
ساعت: 19:00
جمعیت تقریبا پراکنده شده. هر از گاهی چند نفری به خیابان های اصلی وارد می شوند و شعار می دهند. عبور و مرور خودرها بهتر شده و اوضاع در کنترل پلیس است. نیروهای انتظامی به افرادی که در خیابان در حال عبور یا نظاره گر تجمعات بودند کمک می کنند که از فضای تجمع خارج شوند. در فضا گاز اشک آور منتشر شده، پلیس به افرادی عبوری که دچار تنگی نفس یا سوزش چشم شده اند نیز کمک می کند.
ساعت 19:30
ترافیک روان تر شده است. هر ازگاهی شعارهایی شنیده می شود. به نظر می رسد بیشتر معترضان از اطراف محل تجمع خارج شده اند. در خیابان کشاور چند سطل زباله سوخته قرار دارد ولی اوضاع آرام است.
ساعت: 20:00
 اتوبوس بی آر تی در خیابان ولیعصر که قبل از میدان ولیعصر متوقف شده بود مجددا به فعالیت خود ادامه داد. خیابان تقریبا به حالت عادی بازگشته. ماموران همچنان در میدان حضور دارند. تعدای از معترضان خیابان را بسته بودند که با حضور نیروهای امنیتی به سمت پارک لاله پراکنده شدند.
ساعت:21:00
تردد خودروها در چهارراه تئاتر شهر و خیابان ولیعصر به حالت عادی بازگشته است و منطقه تحت کنترل نیروهای پلیس است. در میدان فردوسی نیز برای دقایقی اقدام به برگزاری تجمع کردند که با حضور پلیس شلیک گاز اشک‌آور این افراد متفرق شدند. لیدرهای تجمع کننده‌ها اغلب موتورسوار بودند و اغلب افرادی که تجمع کرده بودند از جوانان کم سن و سال بودند که عمدتا برای تخلیه هیجان اقدام به سر دادن شعار می کردند.. ترافیک سنگین در میدان فردوسی برقرار است و همچنان برخی نیروهای یگان ویژه در میدان حضور دارند.
دادستان: در درگیری‌های شب گذشته در کرمانشاه ۲ نفر کشته شدند / مجروح شدن ۲۵ نفر
شهرام کرمی دادستان کرمانشاه گفت: متأسفانه در درگیری‌های شب گذشته در کرمانشاه ۲ نفر کشته شده‌اند که مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده، چرا که این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.
او ادامه داد: در جریان این نا آرامی‌ها ۲۵ نفر از معترضین و نیروهای انتظامی و همچنین مردم عادی که توسط معترضین مورد هجوم قرار گرفتند، نیز مجروح شده‌اند.
دادستان کرمانشاه گفت: متأسفانه در درگیری‌های شب گذشته در کرمانشاه ۲ نفر کشته شده‌اند که مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده ، چرا که این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.
شهرام کرمی دادستان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ناآرامی‌های روز گذشته کرمانشاه، اظهار کرد: متأسفانه در جریان اغتشاشات روز گذشته ۲ نفر به قتل رسیده‌اند.
وی افزود: مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده چراکه این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.
دادستان کرمانشاه ادامه داد: در جریان این نا آرامی‌ها ۲۵ نفر از معترضین و نیروهای انتظامی و همچنین مردم عادی که توسط معترضین مورد هجوم قرار گرفتند، نیز مجروح شده‌اند.
وی در پایان از خانواده‌ها خواست، مواظب جوانان و نوجوانان خود باشند تا وارد این قضایا نشوند. چون ضدانقلاب قطعا در صدد برانگیخته کردن جوانان است.
واکنش ۱۳ نماینده مجلس به اعتراضات اخیر: کاش دولت اجازه دهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی، طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تجمعات اخیر در برخی شهرها بعد از فوت «مهسا امینی» واکنش نشان دادند. جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن نوشت: «کشیدن چادر‬⁩ از سر زنان مومن دست منافقین و سرویس های جاسوسی خارجی را رو کرد که اصل اسلام و انقلاب را نشانه گرفته اند و فوت ⁧‫مهسا امینی‬⁩ را بهانه قرارداده اند. ⁧‫خون غیرتمندان‬⁩ به جوش آمده؛ کاش دولت اجازه بدهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند.» زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی هم نوشت: «لیدرهای اغتشاشات مرگ مهسا امینی را ⁧‫بهانه‬⁩ قرار داده و می خواهند کشور را درگیر آشوب های خیابانی کنند و آشکارا اعلام می کنند که نام او برای ما اسم رمز حمله است .
واکنش ۱۳ نماینده مجلس به اعتراضات اخیر: با اسم رمز مهسا امینی می‌خواهند کشور را درگیر آشوب‌های خیابانی کنند / کاش دولت اجازه دهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی، طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تجمعات اخیر در برخی شهرها بعد از فوت «مهسا امینی» واکنش نشان دادند.
 در دو روز گذشته تجمعاتی در برخی از شهرهای کشور برگزار شد.
در واکنش به این تجمعات و اتفاقات رخ داده در آن، تعدادی از نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود در توییتر مطالبی را منتشر کردند که در زیر می‌خوانید:
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور:
«فرق است بین اعتراض به یک روند اشتباه در اجرای یک جزء(گشت ارشاد) تا؛
‏آتش زدن قرآن
‏آتش زدن امام‌زاده
‏آتش زدن پرچم کشور عزیزمان ایران
‏زنده زنده سوزاندن مامور پلیس
‏کشیدن چادر از سر زن مسمان
‏یقینا این رفتار مردم معترض نیست.
‏حساب جنایتکاران جداست.
‏جان ناقابلم فدای دین و قرآن و ایران»
ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
«پرچم ایران نماد ملت و حاکمیت ایران است و برای برافراشتن آن خون صدها هزار شهید تقدیم شده است. آتش زدن پرچم ملی اعلام جنگ با ایران است، انتظار می‌رود که نیروهای انتظامی و امنیتی پاسخی سخت و عبرت‌آموز به هتاکان، مزدوران و اراذل و اوباش بدهند.»
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
«پیگیری حق با آشوب و شورش خیابانی فرق دارد؛ مجلس با همه توان در حال بررسی حادثه فوت خانم امینی است و دیروز با فراجا؛پزشکی قانونی و اورژانس جلسه کارشناسی داشتیم مردم باید مرز بین حق طلبی با ساختار شکنی های منافقین و معاندین را رعایت کنند این‌ساختار شکنی جز پایمال شدن حق حاصلی ندارد.
به همان میزانی که مردم باید مرز بین خود با معاندین را رعایت کنند؛ مسئولان هم باید به فکر تغییرات اساسی در سیاستها و روشهای نادرست و پر هزینه باشند و مطالبات به حق مردم را پاسخ دهند.کشورداری و مردم سالاری نیازمند درایت و عقلانیت است نه تعصب و تحقیر و وصل مطالبات مردم به دشمنان.»
سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن:
«کشیدن چادر‬⁩ از سر زنان مومن دست منافقین و سرویس های جاسوسی خارجی را رو کرد که اصل اسلام و انقلاب را نشانه گرفته اند و فوت ⁧‫مهسا امینی‬⁩ را بهانه قرارداده اند. ⁧‫خون غیرتمندان‬⁩ به جوش آمده؛ کاش دولت اجازه بدهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند.»
روح الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات:
«حادثه تلخ فوت مهسا امینی برای همه ما تکان دهنده بود در همین راستا امروز جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تشکیل شد، آنچه به صورت خلاصه می توانم پس از استماع گزارش فراجا، پزشکی قانونی و فوریت های پزشکی بگویم، فرضیه ضرب و جرح مرحومه امینی قطعا رد است.
مجلس و دیگر دستگاه ها پیگیر حق خانواده امینی و پاسخگوی افکار عمومی هستند اما متاسفانه این اتفاق تلخ فرصتی برای عقده گشایی برخی جریانات سیاسی داخلی و دشمنان خارجی شده تا در آستانه شکسته شدن حصار تحریم های ظالمانه در سایه پیمان هایی مثل شانگهای، علیه مردم عقده گشایی کنند.»
زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی:
«لیدرهای اغتشاشات مرگ مهسا امینی را ⁧‫بهانه‬⁩ قرار داده و می خواهند کشور را درگیر آشوب های خیابانی کنند و آشکارا اعلام می کنند که نام او برای ما اسم رمز حمله است .
مرگ ⁧‫مهسا امینی‬⁩ باید از طریق مراجع قانونی رسیدگی شود و نتیجه به اطلاع مردم برسد مراقب باشیم فتنه سال ٨٨ تکرار نشود .»
سیدنظام موسوی عضو هیات رییسه مجلس:
«۱.حجاب، ضرورت دینی، قانون کشور و سنت تاریخی ایرانیان است.
‏۲.جان انسانها در اسلام حرمت دارد و حاکمیت باید در این ساحت، طبق عدالت، بررسی و احقاق حق کند.
‏۳.وقتی سران قوا درباره فوت خانم ⁧‫مهساامینی‬⁩ تاکید بر پیگیری جدی دارند، تلاش برخی جریانها برای بلواسازی، چیزی جز کاسبی سیاسی نیست.»
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور:
«نیروی‌ انتظامی‬⁩ ضامن امنیت و آرامش در کشور است. ضمن پیگیری مجدانه علت فوت خانم ⁧‫مهسا امینی‬⁩ درصورت اثبات تخلف از ناحیه هر مأموری باید با وی برخورد شود‏ اما به خود اجازه نمی دهم برای خوش خدمتی به شبکه های معاند و به دست آوردن چهار رای بیشتر سرمایه امنیت کشور را زیرسوال ببرم.»
علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی:
«کسی که به دنبال حقیقت باشد فضا را آرام می‌کند و آنکه به دنبال آشوب است حقیقت را جستجو نمی‌کند
‏البته اقلیتی که تعداد آنها از یک‌ چهارراه هم کمتر است قطعا نمی‌توانند مطالبات مردمی را از مسیر صحیح خود منحرف کنند.»
محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی:
«شخصی که از آنسوی مرزها سیگنال تجزیه طلبی به داخل کشور ارسال می‌کند، تمام موجودیت خود را مدیون جمهوری اسلامی و فداکاری شهید سلیمانی است. اگر قدردان نیستید حداقل نمک به حرامی نکنید.»
محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات:
«در مجلس همانقدر که در پیگیری علت فوت خانم امینی پیگیر هستیم به تجزیه طلبان نیز اجازه نخواهیم داد از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. دستانی که به خون هزاران دختر و پسر ایرانی آلوده است امروز کفتارگونه خونخواه این بانو شده‌اند.»
سیدعلی موسوی نماینده ملکان:
«تصویر و رویه ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دفاع از نوامیس ایران در قاب تاریخ ثبت است. هر شخصی این تصویر را در اذهان ملت غیور ایران مخدوش کند شایسته بدترین برخوردهاست.»
احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور:
«وزیر کشور باید پاسخگو باشد و مردم از مجلس انتظار دارند. وزیر کشور به عنوان رییس شورای اجتماعی کشور و ناظر بر عملکرد نیروی انتظامی به جلسه علنی مجلس فرا خوانده شود.»
پلیس گیلان: در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیارمان استفاده خواهیم کرد / ۶۸ نفر در رشت دستگیر شدند / ۴۳ نفر از عوامل انتظامی، بسیج و سپاه مجروح شده‌اند
جانشین فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد گفت: ۶۸ نفر از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی در شهر رشت دستگیر شدند.
انتخاب نوشت: سرهنگ حسین حسن پور در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: پلیس در برقراری نظم و امنیت با هیچ کسی تعارف ندارد و با هماهنگی‌های انجام شده با مرجع قضائی برخورد با اغتشاشگران و متعرضان به حقوق شهروندان، قاطع و پشیمان کننده خواهد بود.
 وی در ادامه از دستگیری ۶۸ نفر از معترضان در دو روز گذشته در شهر رشت خبر داد و گفت: این افراد با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.
جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان با بیان اینکه ۳۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت شخصی و دولتی در دو روز گذشته توسط اغتشاشگران تخریب شده است عنوان کرد: ۴۳ نفر از عوامل انتظامی، بسیج و سپاه نیز در حوادث اخیر مجروح شده‌اند.
این مقام انتظامی همچنین از ایراد خسارت به شیشه تعدادی از واحدهای صنفی و بانک ها در خیابان بیستون و لاکانی رشت و حریق یک باب مسجد در سبزه میدان و تخریب ۹ دستگاه خودروی امدادی شامل چهار دستگاه خودروی آتش نشانی، چهار دستگاه خودروی اورژانس و یک دستگاه اتوبوس سازمان انتقال خون خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها باید پیامدهای قانونی و بلندمدت دستگیری و محکومیت را برای فرزندانشان تشریح کرده و نظارت بیشتری بر فرزندانشان داشته باشند و مراقب تخلیه هیجانات فرزندانشان باشند افزود: بحمدالله تعداد زیادی از افراد و خودروهایی که در اغتشاشات اخیر نسبت به ایجاد بلوا و تخریب اموال دولتی شرکت داشتند شناسایی شدند.
حسن پور در پایان از شهروندان خواست به عنوان سرمایه‌های اجتماعی پلیس با توجه به خطرات احتمالی و منع قانونی، از حضور در محل تجمع غیرقانونی خودداری کرده و در این زمینه هرگونه اطلاعات را از طریق مرکز فوریت های ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.
اظهار نظر اولیه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت مهسا امینی نیست

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در اولین اظهار نظر اعلام کرد: هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه مشاهده نشده است.
به گزارش کبنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در گفت‌گویی اظهار نظر اولیه این سازمان درخصوص بررسی پرونده مهسا امینی را تشریح کرد.
در این اظهار نظر صرفاً به مواردی همچون سوابق پزشکی مرحومه امینی و معاینه ظاهری جسد اشاره شده است در این میان آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است که آن هم پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات نمونه‌های برداشته شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدگشایی پیکر و سوابق پزشکی به انجام خواهد رسید و در قالب گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی به مرجع قضائی ارائه خواهد شد.
مهدی فروزش درباره روند بررسی پرونده مهسا امینی در سازمان پزشکی قانونی و چرایی تحویل پیکر متوفی در فاصله زمانی کوتاه به خانواده وی و عدم نگهداری چند روزه جسد در مرکز پزشکی قانونی برای انجام معاینات، اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها و آیتم‌های تعریف شده در سازمان پزشکی قانونی کشور در روند رسیدگی و فرایند پرونده‌های ارجاعی به این سازمان و همچنین با توجه به اینکه هویت جسد معلوم بوده است، نیاز به مستندات تعیین هویت وجود نداشت.
وی افزود: فرایند رسیدگی به پرونده‌های اجساد دارای هویت مشخص طبیعتاً بسیار کوتاه‌تر از اجسادی است که هویتشان نامشخص و مجهول الهویه هستند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه هویت متوفی مهسا امینی مشخص بود؛ رسیدگی به این پرونده در کمترین مدت زمان صورت گرفت.
فروزش افزود: با توجه به اینکه هرگونه اظهار نظر در سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص پرونده‌های ارجاعی به این سازمان نیاز به مستندات دقیق و مستدل دارد، در این مورد خاص تا این لحظه مستندات پزشکی که بتوان به آن استناد کرد صرفاً یک پرونده بستری در بیمارستان آن هم در سال ۱۳۸۶ و در سن ۸ سالگی متوفی است که این پرونده مربوط به جراحی مغز در یکی از بیمارستان‌های تهران بر روی وی است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در مورد شبهات مطرح شده در مورد پرونده مهسا امینی گفت: با توجه به اینکه در فضای مجازی نسبت به اطلاع رسانی نادرست و غیر علمی در خصوص خروج خون از گوش‌ها، شکستگی قاعده جمجمه و صدمه به احشای داخلی بدن متوفی اقدام کرده بودند، باید اعلام کنیم که در معاینه ظاهری و کالبد گشایی هیچ گونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه، مشاهده نشده است.
فروزش بیان کرد: در کالبد گشایی تنه و شکم نیز هیچ گونه آثاری از خونریزی، له شدگی و یا پاره شدگی در احشای داخلی بدن مشاهده نشده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پایان تاکید کرد: در این میان آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است که آن هم پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات نمونه‌های برداشته شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدگشایی پیکر و سوابق پزشکی به انجام خواهد رسید و در قالب گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی به مرجع قضائی ارائه خواهد شد.

«شورش در شهر»؛ شعله‌های کوتاه و تماشاچیان نگران
خبرگزاری مهر همچنین در باره اتفاقات اخیر نوشت: شب گذشته (سه‌شنبه) تعداد محدودی از آشوب‌گران در برخی از خیابان‌های شهر اقدام به تخریب اموال عمومی کردند که با حضور نیروهای انتظامی فضا به سمت آرامش بازگشت.
خیابان استاد نجات الهی - ۲۹ شهریور ساعت ۲۱؛ اغلب مغازه‌ها بسته اند و معدود مغازه‌هایی کرکره‌ها را تا نزدیک زمین پایین کشیده و چند نفری کنار آن ایستاده و خیابان را تماشا می‌کنند.
وقتی به محل تجمع می‌رسم اولین چیزی که توجهم را جلب می‌کند دو نفرند که مشغول شکستن بلوکی سیمانی و تبدیل آن به قطعات کوچک‌تر هستند. در پیاده رو می‌ایستم و تماشا می‌کنم.
تجمع کنندگان در این نقطه کمتر از ۳۰ نفر هستند که در میان آنان ۵ دختر دیده می‌شود. اغلب ماسک زده اند اما می‌شود تخمین زد که تقریباً همگی زیر ۲۵ سال هستند. سه سطل آشغال را وسط خیابان کنار هم روی زمین خوابانده و محتویات آن را آتش زده اند. ظاهراً سطل ها خالی هستند و آتش خیلی کوچک و محقر است.
تجمع کنندگان رو به جنوب و پشت به خیابان کریم خان ایستاده اند. دو سه نفر از آنها چماق در دست دارند و گاهی آن را در هوا می‌چرخانند.
به حرکات و حرف‌ها دقت می‌کنم. حس می‌کنم از این هیجان لذت می‌برند و انگار صحنه را شبیه بازی‌های کامپیوتری می‌بینند. البته نه از نوع بازی‌های استراتژیک. چیزی شبیه بازی قدیمی و مشهور «شورش در شهر» که به خاطر محبوبیت زیاد، چند سال پیش نسخه جدید و پلی استیشن آن هم روانه بازار شد.
دو نفر هر از گاهی بنزین داخل سطل و روی زمین اطراف سطل‌ها می‌ریزند. آتش به سرعت زبانه می‌کشد و شور و حالی در پسران و دختران جوان می دمد اما دوامی ندارد و چند ثانیه بعد فروکش می‌کند. یکی با بنری در دست می‌آید و بنر را در آتش می‌اندازد. بنر را از دیوار ساختمان دولتی روبرو کنده است. قبلاً آن را دیده‌ام. تسلیت ایام عزاداری محرم و صفر بود و حدیثی درباره این ایام.
ماشین‌هایی که از پایین خیابان می آیند وقتی می‌بینند راه بسته است از خیابان سمت راست به سمت قرنی می‌پیچند. به قیافه راننده‌ها و سرنشینان دقت می‌کنم. بعضی کنجکاوند ببینند چه می‌گذرد. در صورت برخی می‌توان نگرانی با چاشنی ترس را دید و برخی هم به نظر می‌رسد عصبانی هستند.
ماشین‌هایی که از سمت شمال به جنوب می آیند راهی برای خروج ندارند و از همانجا دور می‌زنند و بر می‌گردند. چند ماشین بوق می‌زنند و راه می‌خواهند که با برخورد نسبتاً تندی روبرو می‌شوند.
چندان از شعار خبری نیست. گاهی یکی شعاری می‌دهد. بقیه چند بار تکرار می‌کنند و تمام. گاهی هم یکی شروع می‌کند بلند بلند با بقیه صحبت کردن. محتوای صحبت‌ها هم این است که نباید بترسیم.
موتوری‌ها نقش پیام رسان را بازی می‌کنند. البته اغلب از نوع اجباری اش. جلویشان را می‌گیرند و می‌پرسند چه خبر است و پلیس‌ها کجا هستند و سوالاتی از این دست.

دختر و پسری از راه می رسند. دختر دست به کمر دارد و ناله می‌کند. چرایش معلوم نیست. چند نفری از تجمع کنندگان به سمت آنها می‌روند و کنار دیواری دور هم حلقه می‌زنند و ظاهراً معاینه اش می‌کنند. یکی از پسرهایی که چوبدستی دارد می‌گوید چیزی نیست. سیگاری آتش می‌زند و به دست دختر می‌دهد.
سه پسر و یک دختر دیگر چند قدمی من هستند و با هم حرف می‌زنند. پسرها هر کدام یک کوله پشت خود دارند که به نظر سنگین است. هر سه تیشرت مشکی پوشیده‌اند. می‌گویند اینجا ایستادن فایده‌ای ندارد چون جمعیت خیلی کم است و اگر یگان ویژه سر برسد یا همه را دستگیر می‌کند یا همه به سرعت فرار می‌کنند. بحث درباره این است که کجا بروند.
از دوستشان اسم می‌برند که در شلوغی از آنها جدا شده و نمی‌دانند کجاست. یکی از پسرها فحشی رکیک حواله رفیق غایبشان می‌کند و می‌گوید تلفنش را هم جواب نمی‌دهد.
یک موتوری از راه می‌رسد و می‌گوید مامورهای یگان ویژه از بالای خیابان دارند به سمت پایین می آیند. همه به سمت پشت سر خود می‌چرخند. چند نفر می‌گویند بهتر است جایمان را عوض کنیم و برویم آن طرف سطل آشغال‌ها بایستیم. دیگر از آتش کم رمق سطل آشغال‌ها هم خبری نیست و فقط دود اندکی از آنها بلند است.
پسری از داخل کوچه نزدیک جمعیت می‌آید و چند بار داد می‌زند اگر مامورها آمدند از این طرف فرار نکنید کوچه بن بست است. چنان داد می‌زند که گویی کشف بزرگی کرده و جماعتی را از خطری بزرگ می‌رهاند. اما مشخص بود اهل این اطراف نیست و به خودش هم زحمت نداده بود تا ته کوچه برود و درست ببیند. چون نرسیده به ته کوچه یک راه بود که به کوچه بعدی می‌رسید.
چند نفر وسط خیابان روی زمین نشسته اند. نمی‌شود فهمید از خستگی است یا نوعی اعتراض. چشمم در جمع به یکی می‌افتد که روی زمین نشسته و پاهایش را دراز کرده. با دست نوک کفش‌هایش را می‌گیرد و کمرش قوس بر می‌دارد. بعد چند بار با چپ و راست بدنش را خم می‌کند و کش می‌دهد. انگار دارد خودش را گرم می‌کند.
بیشتر افرادی که وسط خیابان هستند و آن را بسته اند، کسانی هستند که مثل من در پیاده رو ایستاده و تماشاچی هستند. عابرانی هم هستند که می آیند و نگاهی می‌اندازند و به سرعت می‌روند. برخی از آنها به شکل مشهودی قدم‌هایشان سریع است و می‌شود حدس زد سعی دارند هر چه زودتر از این التهاب خارج شوند.
ماشینی که یک زن و مرد جوان در آن هستند می‌خواهد وارد کوچه شود. چند نفر می‌گویند نرو بن بست است. مرد جوان می خندد و می‌گوید: خونمون اینجاس بابا!
یکی از میان جمعیت رو به کسانی که در پیاده‌رو نظاره گر هستند می‌کند و سعی دارد با حرفایش آنها را به پیوستن به جمع خود دعوت و متقاعد کند. لحنش در ابتدا تشویقی است و در انتها به چیزی شبیه توهین می‌رسد. یکی از دو مرد میانسالی که به دیوار تکیه داده‌اند، آخرین پک را به سیگارش می‌زند و در حالی که ته سیگارش را زیر پا له می‌کند آهسته چیزی می‌گوید که پاستوریزه‌اش می‌شود خیلی دیوانه‌ای!
یک ساختمان بلند دولتی نزدیک محل تجمع است. چند نفر تکه‌های بلوک را به سمت آن پرتاب می‌کنند. یک جاهایی از نمای ساختمان شیشه‌ای است. یکی از شیشه‌ها می شکند و عده‌ای پرتاب کننده را تشویق می‌کنند. می‌روند سراغ تابلوی یکی از خیابان‌های فرعی. چند نفری آویزان می‌شوند و به چپ و راست هل می‌دهند. برخی اعتراض می‌کنند که با تابلو چکار دارید و بالاخره رها می‌کنند. تابلو کج شده و معلوم است از پایه جاکن شده است.
دوباره بحث درباره ماندن و رفتن شروع می‌شود و این بار موافقان ترک محل موفق می‌شوند بقیه را راضی به جابجایی کنند. میگویند اینجا ماندن فایده ندارد و باید برویم جایی که شلوغ تر است. جمع چند ده نفره به سمت شمال خیابان راه می‌افتد. چند شعار هم می‌دهند و از دید من در پیاده رو خارج می‌شوند.
یک نفر از ماشین پیاده می‌شود و سطل زباله‌ها را به کناری هل می‌دهد تا راه باز شود. کف خیابان خرده شیشه ریخته است. ساعت حدوداً ۱۰ و نیم است. تماشاگران هم کم کم می‌روند. مردی سوار بر ماشین در حالی که از کنار سطل‌ها عبور می‌کند دستش را از پنجره ماشین بیرون آورده و فیلم می‌گیرد.
تجمع شماری از طلاب تهران برگزار شد

جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه تهران در واکنش به هتک حرمت مقدسات و آتش زدن پرچم ایران به بهانه درگذشت مهسا امینی تجمع کردند.
به گزارش کبنا به نقل از صداوسیما، جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه تهران از دستگاه‌های امنیتی و قضائی خواستند با بررسی دقیق، ابعاد جریان درگذشت مهسا امینی را روشن کنند.
در تجمع اعتراضی که امروز در واکنش به هتک حرمت مقدسات و دفاع از حریم خانواده برگزار شد، طلاب حوزه‌های علمیه تهران از مردم خواستند پیش از مشخص شدن ابعاد این واقعه، قضاوت عجولانه نکنند.
در بیانیه سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور آمده به علت سهل انگاری و بی توجهی سالیان متمادی مسئولان در مدیریت فضای مجازی و فضای رسانه‌ای کشور، دشمن می‌خواهد از درگذشت «مهسا امینی» فتنه قومی- جنسیتی و التهاب آفرینی به وجود بیاورد.
این بیانیه تأکید کرد: فارغ از همه مجادلات و بحث‌ها در رابطه با شیوه و روش تأمین امنیت اخلاقی از سوی نیروی انتظامی، غفلت از رسالت این نیرو و سایر دستگاه‌های ذیربط، به تزلزل روابط صحیح انسانی و اجتماعی خواهد انجامید.
در این تجمع مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) بر ادای حق و حقوق خانواده مهسا امینی تأکید کرد.
حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده خواستار اظهارنظر اندیشمندان و مراجع تقلید در مورد حجاب و عفاف شد و گفت: حدود حجاب شرعی و عرفی در جامعه اسلامی ایران ابهامی ندارد.
وی افزود: ما با خانواده امینی ابراز همدردی می‌کنیم و اگر خطایی رخ داده باید رسیدگی شود؛ اما متأسفانه برخی به بهانه دفاع از خانم امینی به مساجد و نهادهای دینی اهانت می‌کنند و پرچم ایران را آتش می‌زنند.
مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) همچنین از فرماندهی انتظامی خواست درباره برنامه‌هایش گزارش دهد.
او گفت: اگر فرماندهی انتظامی از برنامه‌های روزمره گشت ارشاد گزارش شفاف و درستی بدهد، همه حامی آن می‌شوند. در مفهوم گشت ارشاد برخورد فیزیکی وجود ندارد.
در این تجمع، از سوی معترضان شعار «گشت ارشاد بهانه است، اصل حجاب نشانه است» سرداده شد.
هیچکس حق ندارد بازوی اقتدار و امنیت کشور را تضعیف کند
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیچکس حق ندارد بازوی امنیت کشور را به بهانه‌های مختلف تضعیف کند، باید مراقب باشیم به بهانه‌های واهی، بازوان اقتدار خود را تضعیف نکنیم.
 احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه) در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس نماد عزت و غیرت مردان و زنان ایرانی در دفاع از آرمان‌های انقلاب ما، اسلام ناب و سرزمین پرافتخار ایران اسلامی است و به نوبه خود هفته دفاع مقدس را به پیشکسوتان ایثار و شهادت و خانواده معظم شهدا و خالقان این تاریخ با عظمت تبریک می‌گویم.
وی گفت: هیچکس حق ندارد بازوان اقتدار و امنیت کشور را به بهانه‌های مختلف تضعیف کند؛ نیروی انتظامی با تقدیم شهدای بسیار همواره در دفاع از امنیت کشور پیشتاز بوده و جوانان نیروی انتظامی فرزندان ما هستند که دفاع و حمایت از آنها و حفظ اقتدار آنها یک وظیفه همگانی است. باید مراقب باشیم به بهانه‌های واهی، بازوان اقتدار خود را تضعیف نکنیم.
هیچکس حق ندارد بازوان اقتدار و امنیت کشور را به بهانه‌های مختلف تضعیف کند؛ نیروی انتظامی در دفاع از امنیت کشور پیشتاز بوده و جوانان نیروی انتظامی فرزندان ما هستند که دفاع و حمایت از آنها و حفظ اقتدار آنها یک وظیفه همگانی است.
فرمانده انتظامی کردستان: جزییات جدید از کشته شدن چهار نفر در کردستان/کشته ها کار ضد انقلاب است
 فرمانده انتظامی کردستان گفت: چهار کشته مربوط به اعتراضات اخیر در استان، با گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفته اند در حالی که نیروی انتظامی از گلوله جنگی استفاده نمی‌کند این موضوع نشان می دهد کشته سازی کار ضد انقلاب است.
سردار علی آزادی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشتر به شهروندان هشدار داده بودیم که از حضور در تجمعات غیرقانونی خودداری کنند، چراکه ضد انقلاب به دنبال ورود به اعتراضات و کشته سازی است.
وی افزود: گروهک‌های ضدانقلاب ۲ روز قبل در سقز به یک نفر تیراندازی کرده و سپس آن فرد را در داخل یک خودرو ۴۰۵ بدون پلاک با سرنشینان ماسک‌زده سوار کرده و به بیمارستان سقز برده‌اند که یک ربع بعد از رسیدن فوت می‌کند و بلافاصله بعد از آن، رسانه‌های معاند چندین کلیپ از این فرد پخش می‌کنند، این در حالی است که نیروهای ما اصلا در محل نبودند.
فرمانده انتظامی کردستان با بیان اینکه ۲ کلیپ از این فرد گلوله خورده تهیه و طوری فیلمبرداری شده که مشخص است صحنه‌سازی شده است، اضافه کرد: در این کلیپ ها، هیچ‌کس غیر از خودشان در کنار آنها نیست، ضمن اینکه نیروهای انتظامی در داخل کوچه های خلوت مستقر نیستند و فقط در خیابان های اصلی حضور دارند.
سردار آزادی با بیان اینکه کشته های دیواندره نیز در یک روز و زمانی اتفاق افتاده که پلیس حضور نداشته است، ادامه داد: مردم مراقب باشند در تجمعات حضور پیدا نکنند چرا که ممکن است ضد انقلاب به ویژه گروهک های دموکرات و پژاک هر لحظه آنان را هدف قرار دهند و باز هم کشته سازی کنند.
وی تیراندازی به افراد کشته شده را از بالا و پشت عنوان کرد و گفت: از چهار نفر کشته، سه نفر با گلوله جنگی و یک نفر در فاصله نزدیک و با گلوله ساچمه‌ای (اسلحه شکاری) کشته شده‌اند اما گروهک‌ها می‌خواهند آن را بر گردن نیروی انتظامی بیاندازند.
فرمانده انتظامی کردستان از مردم خواست مراقب بیت المال باشند و از اغتشاشگران که به گروهک های ضد انقلاب وابسته هستند دوری کنند تا دچار مشکل نشوند.
سردار آزادی یادآورشد: برخورد پلیس با اغتشاشگران قاطعانه است، چرا که حفظ امنیت خواسته شهروندان است و در این رابطه با کسی تعارف نداریم.
تاکنون در جریان تجمعات و اعتراضات خیابانی در شهرهای کردستان چهار نفر (۲ نفر در دیواندره، یک نفر در سقز و یک نفر هم دهگلان) کشته شده‌اند.
مهسا امینی روز جمعه ۲۷ شهریور در بیمارستان کسری فوت کرد.
ویژگی اعتراضات اخیر/ فیلم‌هایی که یک ملت را شوکه کرد
خبرگزاری ایسنا در مطلبی نوشت: در سال‌های اخیر در موضوعاتی نظیر گرانی بنزین و سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد تجمعات اعتراضی در سطح کشور بودیم، اما تجمعات روزهای اخیر از نظر گستره و نوع اعتراضات با تجارب سال‌های اخیر تفاوت های جدی دارد. در اعتراضات آبان 98 توزیع مراکز حضور معترضین در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ به چشم میخورد اما در روزهای اخیر اعتراضات به شهرهای بزرگ و مراکز استان محدود مانده است.
از سوی دیگر در تهران هم مدل توزیع جمعیت به اعتراضات سیاسی شباهت دارد و بجای آنکه در سطح شهر پخش گسترده شود در برخی مراکز اصلی شهر تمرکز دارد؛ نقاطی که معمولا به طور سنتی کانون تشکیل اعتراضات سیاسی بوده است.
اما تفاوت محدود به گستره توزیع نیست، در میزان خشونت نیز شاهد نوع جدیدی از ساختارشکنی و بروز خشم هستیم. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از رفتارهای خارج از عرف در میان معترضان حکایت دارد به نحوی که در برخی شهرها فیلم های منتشر شده از آتش زدن آمبولانس های اورژانس مشاهده شده است، حتی فراتر از این  در یکی از فیلم های منتشر شده شاهد آتش زدن یکی از نیروهای پلیس در مشهد بودیم. این تصاویر با واکنش های گسترده در فضای مجازی منتشر شده و بسیاری از حامیان مهسا امینی از این تصاویر متاثر شدند.
پیگیری های ایسنا نشان می دهد که در روزهای گذشته 12 آمبولانس در سطح کشور مورد حمله معترضین قرار گرفته و از چرخه خدمات رسانی خارج شده است همچنین خسارت هایی به اموال عمومی و بانک ها در سطح شهر وارد شده است.
اما تلخ ترین بخش ماجرا فیلم حمله معترضین به زنی چادری در خیابان بود که چادر از سر او کشیده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. این فیلم درحالی منتشر شد که اساسا این اعتراضات برای دفاع از مهسا امینی به عنوان «دختر ایران» شکل گرفته بود و شعار «زن زندگی آزادی» اصلی ترین شعار روزهای اخیر بوده است.
البته فیلم های وایرال شده در فضای مجازی محدود به خشونت معترضین نیست در فیلمی شاهد رفتارهای تند پلیس با عابرین و معترضین بودیم. در فیلمی دیگر شاهد باتوم زدن بی دلیل به عابرین هستیم و نیروهای پلیس در واکنش به حرف‌های عابرین با خشونت رفتار می‌کنند. هرچند که این میزان از خشونت پلیس با آتش زدن نیروهای پلیس و آتش زدن آمبولانس های حامل مصدومان قابل قیاس نیست، اما انتشار این فیلم ها به تندتر شدن فضا و بازتولید خشم و ناآرامی کمک می‌کند.
در روزهای ابتدایی وقوع حادثه تلخ مهسا امینی رسانه‌های مستقل توانستند نماینده خوبی برای پوشش مطالبات مردم باشند و انتقادات به فرایندهای هزینه ساز را منعکس کنند اما با شروع اعتراضات خشن و تبدیل مطالبات مردمی به شورش های خیابانی فضای کشور از پیگیری مطالبات عبور کرده و به ناچار فضا برای پیگیری مطالبات رسانه ای و چهره های سیاسی محدود می شود.
جزییاتی از گزارش کمیسیون شوراهای مجلس درباره «مهسا امینی»
جزییاتی از گزارش کمیسیون شوراهای مجلس درباره «مهسا امینی»
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی از گزارش تهیه شده کمیسیون شوراها درباره پرونده «مهسا امینی» پرداخت.
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه کمیسیون شوراها برای بررسی پرونده «مهسا امینی» گفت: روز گذشته جلسه کمیسیون امور داخلی و شوراها با حضور جمعی از نمایندگان، مسئولانی از فراجا، پزشکی قانونی و اورژانس برای بررسی ابعاد پرونده خانم «مهسا امینی» تشکیل شد. در این جلسه سه ساعته تمام مستندات پرونده پزشکی «مهسا امینی» توسط تیم اورژانس، پزشکی قانونی و پزشکان متخصص ارائه شد.
وی با اشاره به پخش فیلمی از شاهدان در جلسه کیمسیون شوراها، گفت: طبق این مستندات همراه مرحوم امینی در ماشین پلیس امنیت اخلاقی ۵ نفر حضور داشتند که از بین آن‌ها دو نفر با مراجعه به پلیس و برای بیان واقعیات حاضر به مصاحبه شدند؛ در این فیلم یکی از خانم‌ها توضیح می‌دهد «هیچ برخورد بدی با آن‌ها نشده، آن‌ها را سوار ماشین کرده و گفته شده بعد از حضور در کلاس آموزشی و تهیه لباس مناسب برایشان، می‌توانند از محل پلیس امنیت اخلاقی خارج شوند.»
محمدبیگی ادامه داد: این خانم در مصاحبه‌اش می گوید که «مرحوم امینی در ماشین پلیس با دخترهای دیگر شوخی می‌کرده و می‌گوید ساکن شهرستان بوده و تهرانی نیست. بعد در کلاس آموزشی آرامش داشته و در کلاس نیز برخورد بد، دعوا و بحث و جدلی نمی‌شود.»
وی با اشاره به پخش فیلم از زمان بازداشت «مهسا امینی» توسط پلیس امنیت اخلاقی تا حضور او در محل برگزاری کلاس توجیهی افزود: با توجه به مصاحبه شاهدان و مستندات موجود، ضرب و شتمی صورت نگرفته است. علاوه بر این خانم دکتر متخصص پزشکی قانونی اقدام به معاینه کامل آن مرحوم کرده و مشاهدات و مستندات را به جزییات می‌نویسد که این‌ موارد هم در جلسه قرائت شد؛ در این جزییات هم هیچ موضوعی مبنی بر ضرب و جرح در ناحیه دست، سر و صورت و بدن وجود ندارد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق سی تی اسکن ارائه شده، شکستگی داخل جمجمه و خونریزی داخل مغز وجود ندارد لذا نتیجه جلسه دیروز با توجه به مستندات ارائه شده این بود که «هیچ ضرب و جرحی صورت نگرفته است و مرگ ایشان در اثر عوامل دیگری است». در این باره هم آزمایشات تکمیلی توکسیکولوژی (سم شناسی) و بافت شناسی انجام شده که نتایج آن آماده نشده است.
محمدبیگی با بیان اینکه امروز گزارش اولیه در کمیسیون شوراها درباره پرونده «مهسا امینی» تکمیل و ارائه می‌شود، گفت: در هر اتفاقی چند گزارش اعم از گزارش میدانی از شاهدان صحنه، متخصصان و بررسی های تکمیلی و حقوقی و قضایی تهیه می‌شود. در موضوع خانم امینی گزارش مربوط به قسمت‌های قضایی و حقوق  و نتایج آزمایشات در حال انجام است. گزارش مشاهدات میدانی، بررسی‌های سی تی اسکن و معاینات اولیه  پزشکی قانونی ارائه شده‌است. لذا گزارش تهیه شده اولیه بوده و در مراحل بعدی گزارش تکمیلی ارائه می‌شود. همچنین بررسی دقیق دوربین های شهری نیز در دست پیگیری است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: همچنین گفته شد که تعداد زیادی افراد بعد از آموزش و تعهد از مرکز خارج می‌شوند. خانم امینی هم قرار بوده به دلیل پوشش نامناسب بعد از طی آموزش به خانه برود که متاسفانه حال ایشان بد شده و به بیمارستان منتقل می شود.
محمدبیگی درباره اینکه آیا کمیسیون شوراها در تهیه گزارش صحبتی با خانواده امینی کرده است، گفت: خانواده امینی سه روز کامل در زمان بستری با اورژانس، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی همراه بودند و گفته‌های شفاهی آن‌ها صورت جلسه شده است با این حال این موضوع نیز مورد پیگیری قرار می گیرد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره طرح موضوعاتی درباره سابقه بیماری مهسا امینی گفت: طبق مستنداتی که دیروز توسط کارشناسان پزشکی قانونی و سایر عوامل ارائه شد خانم مهسا امینی سابقه جراحی در مغز داشته که شکاف موجود در مغز او به دلیل جراحی‌ در کودکی بوده به طوری که مستندات و پرونده پزشکی جراحی او از بایگانی بیمارستان محل جراحی قبلی استخراج شده است.
وی توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته از پرونده پزشکی جراحی مهسا امینی در کودکی، او جراحی هیپوفیز داشته و بعد از آن قرص لووتیروکسین و گاهی کورتون مصرف می‌کرده که در حال بررسی لیست داروهای مصرفی او هستند. گویا سالهای گذشته نیز بین چندین بار به نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) مراجعه داشته اند.
محمدبیگی ادامه داد: معمولا کسی که جراحی هیپوفیز می‌کند، دچار مشکل عوارض از ناحیه غدد مترشحه داخلی می‌شود و مجبور می‌شوند به عنوان دارو از داروهای هورمونی مثل لووتیروکسین استفاده کنند، برخی از آن‌ها هم دچار عوارض بعد از عمل همچون دیابت بی‌مزه می‌شوند که احتمال داده می شود خانم امینی دچار دیابت بی‌مزه بوده اما باید نتایج آزمایشات او مشخص شود. قطعا مجلس پیگیر نتایج کامل و دقیق دیگر در این خصوص است تا ابعاد موضوع بررسی و به اطلاع مردم عزیز برسد.
بازبینی همه تصاویر دوربین‌های شهری مسیر تردد خانم امینی
معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور تاکید کرد: تلاش شده تمامی دوربین‌های شهری که در روز حادثه در مسیر تردد ایشان بوده بازبینی شود.
میراحمدی معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور در گفتگوی تلفنی با بخش خبری ۲۱؛ از آخرین خبر‌ها و بررسی‌های پرونده مرحوم امینی خبر داد که در ادامه متن این گفتگو آمده است:
آخرین خبر‌ها و نتایج بررسی‌ها درباره موضوع فوت خانم امینی تا این لحظه چه بوده؟
میراحمدی: از زمانی که وزیر کشور دستوری را به حقیر ابلاغ کردند بلافاصله اقدامات مختلف و متعددی را آغاز کردیم از جمله این که از کلیه دستگاه‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم در این پرونده مسئولیت دارند یا می‌توانند به ما کمک کنند به کشف ماهیت واقعی فوت ایشان درخواست شد گزارشات، اسناد، مدارک و فیلم برای ما ارسال شود و این کار مجدانه دنبال می‌شود، ثانیاً تلاش شده کلیه دوربین‌های شهری که در روز حادثه در مسیر تردد ایشان بوده بازبینی شود که این از دستگاه‌های مسئول خواسته شده منتظر ارسال آن هستیم. به طور مستقل هم تحقیقات خود را مجزای از دستگاه‌هایی که مسئول هستند آغاز کردیم، به مکان حادثه مراجعه کردیم، صحنه را بازسازی و همه مراحل طی شده را یک به یک کنترل کردیم. مهمترین مسأله‌ای که الان صورت گرفت، یک کمیته تخصصی پزشکی متشکل از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ریاست سازمان نظام پزشکی کشور و نماینده سه انجمن علمی جراحی، رادیولوژی و قلب ایران که همه مراکز بخش خصوصی اند، بخش دولتی نیستند و بالاترین مراجع علمی و معتبر کشور هستند در این کمیته حضور دارند، کمیته بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و بنا به هر شرایطی که پیش می‌آید و به یک مراحل مطمئنی می‌رسند اطلاع رسانی لازم هم توسط اعضای این کمیته ان شاء الله صورت خواهد گرفت. بعضی از عزیزان هم قرار شد در تماس‌هایی که گرفته می‌شود آن برداشت‌های قطعی خود را مبتنی بر اسناد و مدارک آن‌ها را اعلام و اطلاع رسانی کنند.
فکر می‌کنید چه زمانی نتیجه بررسی‌ها مشخص می‌شود؟
میراحمدی: ما الآن بیشتر منتظر این هستیم که فارغ از این هیاهوها، غوغا‌ها و جنگ روانی رسانه‌ای که می‌خواهد فضا را یک فضای احساسی کند و نگذارد آن واقعیت ها، هر آن چه که هست، پیش داوری نداریم این را فهم شود، سازمان نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی تمام مراحل خود را با طمأنینه و با دقت تمام و به صورت حرفه‌ای انجام دهد و نظر نهایی خود را اعلام کند لذا ما منتظر نظر عزیزان هستیم، فکر می‌کنم دوستان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که این کار را با سرعت انجام دهند، ولی دقت را نمی‌خواهند فدای سرعت کنند، بستگی دارد دوستان می‌گویند از ۱۰ روز تا دو هفته زمان می‌برد، ولی تلاش می‌کنند این زمان را کوتاه‌تر کنند.
واکنش‌های مجازی به بی‌غیرتی آشوبگران/بهای جسارت به چادر سنگین است
واکنش‌های مجازی به بی‌غیرتی آشوبگران/بهای جسارت به چادر سنگین است
خبرگزاری مهر نوشت: مهسا امینی، دختر جوانی که پنج شنبه هفته گذشته توسط پلیس امنیت اخلاقی به مرکز پلیس منتقل‌شده بود در اثر سکته قلبی به کما رفت و به بیمارستان کسری تهران منتقل شد. روز جمعه خبر فوت او اعلام و باعث بهت بسیاری از مردم شد.
پرده اول: تلاش برای ایجاد آشوب در تهران با اسم رمز «مهسا امینی»
رسانه‌های ضدانقلاب از فرصت فراهم‌شده به بهانه فوت مهسا امینی نهایت استفاده را کرده و با ایجاد روایت‌های مخدوش از ماجرا سعی کردند فضا را برای تحرک خیابانی و تحریک مردم آماده کنند. همزمان با فراخوان گسترده رسانه‌های معاند خارجی برای سوءاستفاده از موضوع درگذشت مرحومه مهسا امینی به جهت ایجاد آشوب، تجمعات محدودی در سطح تهران شکل گرفت.
عصر روز دوشنبه محل تجمع، بلوار کشاورز در مرکز تهران با حضور حدود ۲۰۰ نفر بود و برخی از فرصت طلبان با شعارهای هنجار شکنانه و همچنین تخریب اموال عمومی به دنبال ایجاد آشوب در سطح شهر بودند.
رسانه‌های معاند و ضدانقلاب از این تجمع محدود به شدت استقبال کرده و با انتشار ویدئوهای متعدد و دعوت دیگران به حضور در آن سعی در دمیدن در آتش داشتند. نکته قابل تأمل آنکه شعارهای سر داده شده در این تجمع از جمله؛ «این آخرین پیامه؛ هدف خود نظامه» به روشنی گویای آن بود که ماجرای مرحومه مهسا امینی، صرفاً برای این افراد بهانه بوده و ایجاد آشوب و اغتشاش هدف اصلی آن‌ها است.
پرده دوم: عملیات علیه حجاب
در این تجمعات غیرقانونی یکی از معدود حاضران در تجمع خیابانی روسری از سرخود برداشت. ساعتی بعد همین فرد بی‌حجاب بالای یک خودرو عبوری رفت و با بالا و پایین پریدن روی آن دیگران را برای پیوستن به شورش دعوت می‌کند؛ همان تعداد افراد همراه با این زن این بار نقش محافظ را برای او بازی کرده و اجازه نزدیک شدن مردم به او را نمی‌دهند.
در این بین مُهره‌های آشوبگران به یک بانوی محجبه تعرض کردند و در خیابان چادر و روسری او از سرش در خیابان کشیدند؛ انتشار این تصویر با بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی روبه رو شد.
واکنش‌ها در فضای مجازی
زهرا بهرامی در واکنش به این اقدام در صفحه شخصی خود نوشت: گردنت را می‌شکست آنجا اگر عباس بود!
انصاری نیز در حساب کاربری خود در توئیتر آورد: امیر سرتیپ سیاری معاون ارتش عنوان می‌کرد در ابتدای جنگ برای آوردن جنازه یک دختر ایرانی از دست عراقی‌ها چهار شهید دادیم. غیرت مان اجازه نمی‌داد جنازه ناموس ایرانی به دست دشمن و نامحرم بیفتد.
این فعال مجازی در پایان مطلب خود آورده است: در ایران، روز روشن چادر از سر ناموس مان می کشند؛ کجاست غیرت مردان ایرانی. «وای بر ما.»
واکنش‌های مجازی به بی‌غیرتی آشوبگران/بهای جسارت به چادر سنگین است
زهرا صومی کاربری دیگری بود که طی توئیتی نوشت: آنهایی که چادر از سر زن مسلمان کشیدن، یا رفتار مدافعان حرم و مردان با غیرت را ندیدن یا یادشان رفته وگرنه هرگز این خبط بزرگ را نمی‌کردند!
امیررضا غلامی هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: جمهوری اسلامی، غیرتت کجا رفته که این بی ناموس‌ها چادر از سر مردم بر می‌دارند و در روز روشن تعرض می‌کنند و در خیابان‌ها جولان می‌دهند!
وی تاکید کرد: کلام آخر: مردم صف شأن را از حرام زاده‌ها جدا کنند.
کاربری به نام «انقلابی جهادگر» هم در توئیتر نوشت: این حرام‌ها هنوز هیچی نشده چادر از سر ناموس مردم می کشند و پلیس را زنده آتش می‌زنند. وای به آن روزی که به قدرت برسند که البته در خواب هم به قدرت نخواهند رسید.
کاربری دیگر به نام «سرباز گمنام» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سرباز وطن مان را کشتید، مأمور امنیت کشورمان را سوزاندید، آمبولانس چپ کردید و سوزاندید، چادر از سر هم وطن مان کشیدید، خسارت به بیت المال زدید، قرآن سوزاندید و قاری آن را چاقو زدید. لابد دین شما هم انسانیه!
وی تاکید کرد: بی خود نبود مخالف جمع آوری سگ‌های ولگرد بودید، اما به زودی با خاک انداز جمع‌ تون می‌کنیم.
واکنش‌های مجازی به بی‌غیرتی آشوبگران/بهای جسارت به چادر سنگین است
سیدعلیرضا آل داود در صفحه شخصی خود نوشت: هزاران شهید دادیم تا کسی به ناموس ایران تعرض نکند، هزاران شهید دادیم تا داعش هم به نوامیس کُرد، به اهل سنت و مسیحی در عراق و سوریه تعرض نکند. اما مطمئن باشند خودفروخته های حرامی، کشیدن چادر از سر ناموس ما بهایش بسیار سنگین خواهد بود.
کاربر دیگری نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: شیوه‌ای که این اغتشاشگران به راه انداخته اند ما را به یاد داعش می‌اندازد به آتش کشیدن مأمور پلیس، کتک زدن نیروی بسیجی و کشیدن چادر از سر خانم محجبه.
ملیحه مسعودی هم در صفحه شخصی خود نوشت: کشتن سرباز وطن، زنده زنده سوزاندن مأمور امنیت، چپ کردن و آتش زدن آمبولانس و کشیدن چادر از سر هموطن، سوزاندن قرآن، چاقو زدن به قاری قرآن و به آتش کشیدن پرچم کلیدواژه‌هایی هستند که این روزها برای پیدا کردن راه حق از باطل لحظه‌ای تفکر روی آنها کافی هست.
واکنش‌های مجازی به بی‌غیرتی آشوبگران/بهای جسارت به چادر سنگین است
کاربر دیگر هم در این باره نوشت: دست روی بد چیزی گذاشتید؛ چادر از سر کشیدن؟ کتک زدید؟ این مملکت آنقدر بچه هیئتی ناموس پرست داره که حاضرند جونشونو پای خاکی نشدن این چادر بدن!
وی در پایان مطلب خود آورده است: دست روی بد چیزی گذاشتید، این آرزو را با خودتون به گور می‌برید، ما پای روضه کوچه و روضه بازار بزرگ شدیم!
از نکات قابل توجه اعتراضات صورت گرفته در کشور شعاری است که تحت عنوان «زن، زندگی، آزادی» انتخاب و مطرح می‌شود اما در اقدام صورت گرفته در خصوص کشیده شدن چادر و حجاب از سر این خانم محجبه توسط معترضان، حتی ثانیه‌ای به شعار طراحی شده از سوی خودشان هم فکر و عمل نکردند و حالا برخورد با اقدام شنیع و دور از اخلاقی که به بهانه فوت یک هم میهن حالا در بستر توحش و عصیانگری خودنمایی کرده در فضای مجازی به یک مطالبه گسترده، جدی و مهم از سوی جمعیت قابل توجهی از کاربران مجازی شده است.
حوادث جاری کشور یک بار دیگر با انواعی از هتک حرمت‌ها در سال ۸۸ اتفاق افتاده بود و در همان دوران هم راه به جایی نبرد اما آنچه از آن روزها و این روزها در تاریخ باقی خواهد ماند، خسارات ناشی از بروز هیجانات کاذب در قالب تهییج جماعتی است که جز بهره برداری از مقاصد مخرب خود در خاک کشور ما هیچ نیت دیگری ندارند و هیچ کجای این ماجرا اثری از دلسوزی و خیرخواهی آنها دیده نمی‌شود و در نهایت محصولی جز نابود شدن زندگی تعدادی از جوانان و آثار منفی این روزها روی روان مردم این کشور به دست نخواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما

...
Iran, Islamic Republic of
من عاشق رهبرم وطنم پرچم کشورم هستم وتحت هیچ شرایطی با رفتارآشوبگران موافق نیستم چون مرگ خانم مهساامینی را بهانه کرده اندبخاطرفوت خانم امینی همه ناراحت هستیم ولی بلاخره همه به نوبت از این دنیامیرویم اینجامسافریم خودمم دهه هفتادیم هم سن مهساخانم ممکنه منی ک درحال حاضردارم نظرمومینویسم یک ساعت دیگه زنده نباشم من ب خانواده مهساتسلیت میگم ولی بازم میگم باوجوداینکه یه دخترم ولی اجازه نمیدم آشوبگران به نیروی امنیت کشورم توهین کنن نیروی های امنیتی بیدارن که ما راحت می خوابیم
Iran, Islamic Republic of
مردم بدبخت. به صفر رسیدن. منی که. 7ملیون. حقوقمه. ماهی 3ملیون تو شهرستان. دارم. پول. اجاره خونه میدم تو. محله پایین. شهر که کسی زندگی نمیکنه مرغ کیلویی 70تومن. شده. دوتا بچه کوچیکه دارم. شکم. اون ها. چجوری پر کنم. چرا. بالا. نشستن به. درد. مردم. بد بخت. گوش نمی‌دم. چرا یکی. سون نیومد. بگه. مردم. چه دردطونه. بچه ها. خودشون. تو. بهترین. کشور. هستن. تو نازو نعمت دارن زندگی. میکنن. ...
خلیل حسنی سیدالمهدی
Iran, Islamic Republic of
آنها می‌خواهند لخت بگردند / سوال آیا آتش زدن جوان دردناک تر است یا کشتن شما آیا قرآن کتاب آسمانی پاره میکنید بعد میگید انسانیم شما شیطانید که کمتر از یک ماه دیگر سربنیست خواهید شد ما از اسلام دفاع می‌کنیم از جوانان انقلابی از شهیدان اسلام از رقیه و نه از چند تا بز انشالله همه چیز درست می‌شود
Iran, Islamic Republic of
اظهار ات شماحساب نیست. نظرمردم مهمه
Iran, Islamic Republic of
والا بیچاره کردین مردمو دیگه نظری نمیمونه
Iran, Islamic Republic of
با سلام تمام کسانیکه در سوزاندن مامو انتظامی کشتن نیروهای ضد اغتشاش آتش زدن ماشینهای پلیس و آمبولانس نقشی داشتن مطمئن باشم تو هر سوراخی قایم شده باشند سربازان گمنام تنها و رصد میکنم وظرف مدت کوتاهی دستگیر میشن فقط خواهش من بعنوان یک ایرانی این هست آنهاییکه چادر از سر زن بیگناه کشیدن بیا نشون تو ملا عالم که هر ایرانی ناموس پرست آب دهان به صورت اونها بیاندازند این کمترین مجازاتشان باید باشه
اسما
Iran, Islamic Republic of
انشاالله خدا خودش همیشه پشت این ملت بوده واونایی که از شبکه های مخالف نشستسته اند وبرای خودشون پارس میکنن بدونن که این ملت خونهای زیادی داده وخدا خون شهید سلیمانی درقلب همه ما جوشانده وبه این روسری چادر افتخار میکنم که خدا بهمون داده ومن به عنوان یک زن ایرانی میگم که متاسفم برای اونایی که گوش به شبکه های مخالف میدن وهنوز اینقد بدبخت بیچاره اند ‌که نمیداند اینا برای خون ماتشنه اند ونمیدانند چطور از ایران انتقام بگیرن ما محکم هستیم برای اینده فرزانمان بی بند باری نمیخواهیم
اسما
Iran, Islamic Republic of
انشاالله خدا خودش همیشه پشت این ملت بوده واونایی که از شبکه های مخالف نشستسته اند وبرای خودشون پارس میکنن بدونن که این ملت خونهای زیادی داده وخدا خون شهید سلیمانی درقلب همه ما جوشانده وبه این روسری چادر افتخار میکنم که خدا بهمون داده ومن به عنوان یک زن ایرانی میگم که متاسفم برای اونایی که گوش به شبکه های مخالف میدن وهنوز اینقد بدبخت بیچاره اند ‌که نمیداند اینا برای خون ماتشنه اند ونمیدانند چطور از ایران انتقام بگیرن ما محکم هستیم برای اینده فرزانمان بی بند باری نمیخواهیم
Iran, Islamic Republic of
بله. جنگ ایرانو عراق. چقدر جوان کشته شد. حرفت. درست. من امسال رفتم. کربلا. پراید ایرانی. اون جا بود 8ملیون کسی هم سوار نمیشود نگاهش نمی‌کرد ولی. به یه. ایرانی خودش. 250ملیون هست چقدر جوان ها ما هم کشتن. ولی. خوب به. عراقی ها میرسه. منی که تو شهرستان. ماهی 3ملیون. دارم اجاره خونه. میدم. ماهی 7ملیون. شاید. با مسافر کشی. در بیاد اونم شاید نیاد. تو. پایان شهر. که کسی زندگی نمیکنه 3ملیون دارم. اجاره میدم. مرغ. که. کیلو 80تومن شده گوشتی که. سال ها گیرمون نمیاد. مردم. بلند شدن. یه. دردی دارن. یکیشون بلند نشود بیاد. بگه. مردم. شما. چه دردطونه. چرا. بلند شدیم. وقت. اون ها. به. فکر. جیب خودشون هستن. با بچه ها. خودشون. تو بهترین کشور هستن. کاش. همه چیز. یه. روسری و چادر بود وقت. مردم درد دارن. والا. اگه یکیشون اومده. بود. گفته بود. چه دردطونه. این. جور نمیشود. ....
Iran, Islamic Republic of
خدا ببین یه روسری برداشتن یه زن چه آشوبی به پا می کنه ولی کلاه برداشتن یه ملت همه را خواب می کنه 🧕🕵‍♀️🤣
امیر حسن
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر شورش گرا درود بر خامه نه ای ای مردم شورش نکنین داعش حمله مکنه مگه سربازا بد بخت چه گناه کردن
فرزاد عالیوند
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا متاسفام برای کشور جمهوری اسلامی ایران چقدر بز غیرت هستین شما ایرانیها الان امروز اگر برخورد نکنید با این جور حیوانات که ناموستان را تو خیابان چادر از سرش برمیدارند فردا پررو میشن ناموستان را تو خیابان لخت میکنند پلیس ایران هم فقط بلده به بی حجابیگیربده اگر راست میگن قمه کشی اسلحه کشی توحرم را پیگیری کنید
بی غم
Iran, Islamic Republic of
خداخودش عالمه بوقتش مقصر رانابودمیکنه قانون دنیاست
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1