کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

بخش یازدهم) شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد؛ قبرستان سوله‌های متروکه / آقای استاندار، شهرک‌های صنعتی را نجات دهید / مدیریت جهادی، حلقه مفقوده شهرک‌های صنعتی

5 شهريور 1401 ساعت 7:57

بی‌ارادگی در بدنه مدیریتی این مجموعه، باعث کندی در روند احیای واحدهای راکد شده، تا حدی که می‌توان از شهرک‌های صنعتی با عنوان قبرستان سوله‌های متروکه یاد کرد، به‌طوریکه با این شیوه مدیریتی، امید چندانی به احیای این واحدها وجود ندارند.


بی‌ارادگی در بدنه مدیریتی این مجموعه، باعث کندی در روند احیای واحدهای راکد شده، تا حدی که می‌توان از شهرک‌های صنعتی با عنوان قبرستان سوله‌های متروکه یاد کرد، به‌طوریکه با این شیوه مدیریتی، امید چندانی به احیای این واحدها وجود ندارند.
به گزارش کبنا، دولت و نظام اسلامی با ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به توسعه اقتصادی و صنعتی کمک می‌کند. در کهگیلویه و بویراحمد بستر برای صنعت از طریق دولت اسلامی فراهم شده است، اما چند سالی است تازیانه سوءمدیریت چنان بر تن نحیف شهرک‌های صنعتی می‌تازاند که وضع و حال آن را چنان ناخوش کرده که افق صنعتی سال‌های آینده  تیره و تار کرده است.
استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد و تنش‌های آبی موجود در برخی از مناطق استان، امید توسعه از طریق کشاورزی را تقریباً از بین برده است. شرایط برای اقتصاد مبتنی بر خدمات نیز چندان فراهم نیست. بنابراین تنها روزنه امید برای این استان، توسعه از طریق صنعت است. افزایش تنش‌های آبی در چند سال آینده نیز این گمانه را تقویت خواهد کرد. اما با این وجود، بستر اصلی توسعه صنعتی در استان، یعنی  شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که از سوءمدیریت به شدت رنج می‌برد.
علاوه بر مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی که بارها به آن پرداختیم، به دلیل عدم دوراندیشی، عافیت‌طلبی و جابجایی‌های غیرکارشناسی منابع تخصیصیِ خرید زمین، چند سال آینده با مشکل و چالش اساسی در تامین زمین صنعتی مواجه خواهیم بود. در سال‌های اخیر نه تنها زمین صنعتی چندانی اضافه نشده، بلکه معدود زمین‌های ناچیز اضافه شده، عمدتاً در مناطق غیربرخوردار بوده که متقاضیان سرمایه‌گذاری رغبتی برای رفتن به آنجا ندارند.
علاوه بر این، در مرکز استان و شهرستان‌های گچساران و باشت به عنوان دو قطب مورد رغبت سرمایه‌گذاران نه تنها زمینی اضافه نشده بلکه با واگذاری‌های سلیقه ای تقریباً زمینی برای واگذاری وجود ندارد که در صورت عدم چاره اندیشی سال‌های آتی با مشکلات جدی مواجه هستیم که این وضع  حاصل سوءمدیریت و عدم آینده‌نگری در بدنه مدیریتی شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است.
در موردی دیگر دولت سیزدهم به منظور ایجاد سازوکاری منعطف و پاسخگو ، اتخاذ تدابیر و تصمیمات به هنگام با هدف احیاء و نوسازی و بازسازی واحدهای اقتصادی غیر فعال و نیمه فعال و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دستگاه‌ها و بانک‌ها ، طرحی به نام نهضت احیا در دستور کار قرار داد که قرار هست در این طرح واحدهای اقتصادی به مسیر صحیح بازگردانده و موجبات فعال شدن آنها را فراهم سازند.
اما شواهد نشان می‌دهد اراده‌ای در شرکت شهرک‌های صنعتی جهت اجرای این طرح وجود ندارد چرا که در حالی که مدیرعامل این شرکت باید پیشگام در اجرای این طرح در تعامل با بانک‌ها و موسسات مالی باشد، در کمال تعجب مطابق آن چه در رسانه انعکاس داده شده می‌بینیم داستان وارونه شده و بانک عزم احیای آنها را برعهده گرفته اما پاسخی از دستگاه‌ها و شرکت شهرک‌های صنعتی دریافت نکرده است.
بی‌ارادگی در بدنه مدیریتی این مجموعه، باعث کندی در روند برنامه ها و سیاستها شده، تا حدی که می‌توان از شهرک‌های صنعتی با عنوان قبرستان سوله‌های متروکه یاد کرد، که با این شیوه مدیریتی، امید چندانی در احیا وجود ندارند.
گفتنی است سید هاشم موسوی جهان آباد مدیرعامل فعلی شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از آخرین مدیران دولت قبل و ناهمسو با سیاست‌های دولت جدید که در عملکردش موضوعات بسیار نگاشته شد و پاسخ ندادنش گواهی صدیق بر صحت آنها بود در مورد وضعیت بازنشستگی او نیز حرف‌ وحدیث‌های بسیاری وجود دارد. با وجود اینکه به شهریورماه و پایان کار سی‌ساله او به‌قول خودش رسیدیم، اما مطابق آنچه قبلاً هم حدس می‌زدیم گویی به نظر می‌رسد کماکان به ماندن تا ۳۵ سال امید دارد. در حالی که باید از او پرسید مدیرعاملی که قریب به یک دهه مدیریت این شرکت را بر عهده دارد چه دستاوردی از خود بر جای گذاشته که هم چنان امید ابقا در دولتی که با آن همسو نیست، دارد؟ به راستی مدیری که شهرک‌های صنعتی در دوره‌اش به قبرستان سوله‌های متروکه تبدیل شده، با چه امیدی باید ابقاء شود؟ چنین مدیریتی، طبیعتاً سیاست و برنامه‌های دولت را نمی‌تواند پیگیری و عملیاتی کند. نمونه بارز آن همین نهضت احیاء واحدهای اقتصادی است که علی‌رغم اینکه شرکت شهرک‌ها در کنار دیگر دستگاه‌های متولی باید بانک را تحت فشار قرار دهند، اما وضعیت برعکس شده و حتی پاسخ بانک را هم نمی‌دهد. این موضوع نشان از بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی مدیریت این مجموعه دارد که به نظر می‌رسد عمده‌ تلاشش برای ابقاء است. تا جایی که رسالت اصلی خود را فراموش کرده و حتی در برخی امور مهم و جلسات مهم تأثیرگذار همچون شورای برنامه‌ریزی، اختصاص منابع و سایر برنامه‌ها همراهی لازم را ندارند. موضوعی که نباید از نگاه استاندار و نمایندگان مجلس دور بماند.
با وجود سرمایه‌گذاری‌هایی که نظام جمهوری اسلامی برای  صنعت و توسعه آن در کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است، اما  شیوه مدیریتیِ فعلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، موجب شده بسیاری از این سرمایه‌ها حیف و میل شوند و در نتیجه سودی در جهت توسعه استان نداشته باشند. از این رو از استاندار انقلابیِ کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود به این موضوع به صورت جدی ورود کنند تا بیش از این بسترهای صنعتی و سرمایه‌گذاری این استان طعمه سوءمدیریت نشوند.

بیشتر بخوانید: 

بخش اول) در شهرک‌های صنعتی استان چه می‌گذرد؟ / از استخدام‌های بی‌رویه تا تعاملات سیاسی نامتعارف

بخش دوم) هدررفت بیت‌المال در شرکت‌ شهرک‌های صنعتی / کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز فلاکت اقتصادی / فرصت‌های سرمایه‌گذاری که به سهولت از بین می‌روند
 
بخش سوم) سوء مدیریت در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند / آقای استاندار فکری به حال شهرک‌‌های صنعتی کنید
 
بخش چهارم) مدیریت خاله خرزویی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان / علت انحلال شرکت‌های خدماتی چیست؟ / در واگذاری انشعابات آب این شرکت شفافیتی نیست
 
بخش پنجم) میلیاردها تومان اعتبار که بر باد رفت / بانیان وضع موجود پاسخگوی وضعیت حاکم بر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد باشند
 
بخش ششم) آخرین تلاش‌های یک مدیر برای ابقاء / قراردادهایی که بدون نتیجه می‌مانند / شهرک‌های صنعتی با این وضعیت، بهره‌وری نخواهند داشت / ضرورت تغییر بانیان وضع موجود
 
بخش هفتم) آقای معاون اقتصادی شهرک‌های صنعتی بیمار هستند، به فکر درمان باش / این وضعیت دستپخت مدیران فعلی است / استفاده از متخصصین تنها راه درمان است

بخش هشتم) ذبح تولید در قربانگاه شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد / مدیری که تولید را پس می‌زند تا خود بماند؟

بخش نهم) تازیانه سوءمدیریت بر تن نحیف تولید در کهگیلویه و بویراحمد / شهرک‌های صنعتی همچنان بدون فریادرس
 
بخش دهم) زنگار بر تولید در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد / آیا استاندار کهگیلویه و بویراحمد از حال و روز شهرک‌ها خبر دارد؟ / عافیت‌طلبی نان و آب برای تولید نمی‌شود؟


کد مطلب: 451829

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451829/بخش-یازدهم-شهرک-های-صنعتی-کهگیلویه-بویراحمد-قبرستان-سوله-های-متروکه-آقای-استاندار-نجات-دهید-مدیریت-جهادی-حلقه-مفقوده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1