کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

آقای مسوول، اگر رفیقِ شفیقی درست پیمان باش! / یک سال گذشت؛ گلایه مردم سیلاب و کلوار از مسوولان استانی / فقر فرهنگی و تحصیلی؛ فقط دیپلم سیب‌چینی داریم / ترک تحصیل بیشتر از ثبت نام ها است

18 مرداد 1401 ساعت 17:49

سفر مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد به مناطق محروم کار ارزنده ای است و اگر این سفرها برای مردم نتیجه ای داشته باشد و مشکل آنها را حل کند بسیار ارزشمند است. اما صرف سفر مسوولان و فراموش شدن وعده ها هیچ دردی از مردم دوا نمی کند و این برای مردم ناخوشایند است. مردم تصور می کنند که مسوولان حرف آنها را نمی شنوند.


تصاویر آرشیوی مربوط به سفر سال گذشته مسئولان به سیلاب و کلوار است.
سفر مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد به مناطق محروم کار ارزنده ای است و اگر این سفرها برای مردم نتیجه ای داشته باشد و مشکل آنها را حل کند بسیار ارزشمند است. اما صرف سفر مسوولان و فراموش شدن وعده ها هیچ دردی از مردم دوا نمی کند و این برای مردم ناخوشایند است. مردم تصور می کنند که مسئولان حرف آنها را نمی شنوند. آقای استاندار قولی که چند روز پیش به مردم پهنوک دادید مثل قول ها به مردم سیلاب و کلوار نشود.
به گزارش خبرنگار کبنا، در سفر به مناطق محروم و سیل زده، مردم روستای سیلاب و کلوار در انتهایی ترین نقطه مارگون، چسپیده به استان چهارمحال و بختیاری از سفرهای بی نتیجه مسئولان طی سال های گذشته گلایه مندند و انتظار دارند که حرف هایشان شنیده شود و مشکلات شان حل شود.
علی مراد حسین مرام دهیار روستای بورک سفلی در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: مردم ما محتاج بسته غذایی نیستند. مشکل اساسی ما جاده های صعب العبور است. زیرساخت اصلی جاده است و جاده مشکل دارد. مشکل ما این است مسوولان می آیند، می بینند، وعده می دهند و می روند و بعد ماجرای نه خانی آمد و نه خانی رفت... !
حسین مرام اظهار کرد: می گویند جاده درست می کنیم، کو؟ استاندار در همین گردنه کنار قبر شهید گفت جاده را درست می کنیم، ولی چشم امیدمان بس که به جاده ماند خشک شد.
وی افزود: 13 ماه پیش آمدند کارگاهی اینجا برپا کردند و رفتند فقط یک نگهبان اینجاست و هیچ.
حسین مرام بیان کرد: سال۸۳ دوره خاتمی، یک پیمانکاری از یاسوج آمد به صورت مانوری شن و ماسه ریخت و رفت که رفت.
وی گفت: مسوولان ما انتقادپذیر نیستند و از دید خودشان به مسائل نگاه می کنند. می گویند «عشایر بیاید به روستا بپیوندد» این اصلا منطقی نیست، عشایر نمی تواند، عشایر است، در روستا جا ندارد.

اینجا فقر فرهنگی بیداد می کند!
حسین مرام بیان کرد: ورود به دانشگاه از این منطقه صفر است، دقیقاً صفر‌. سال۸۸ دبیرستانی راه اندازی شد، ولی از سال 88 تاکنون ورود به دانشگاه نداریم. ترک تحصیل بیشتر از ثبت نام تحصیل است.
وی گفت: فقط یک مدرک سیکل و دیپلم می گیرند و می روند پادنا، سیب چینی و فلکه سپاهان شهر اصفهان کارگری. ما به این مدرک ها می گوییم؛ مدرک سیب چینی.
وعده های استاندار هیچ کدام محقق نشد. ما حتی وقتی استاندار آمد در یک پلاکارد با خط درشت نوشتیم: قبل از شما هر که آمد دروغ گفت، اگر آمدی دروغ بگویی نیا! نوشتیم: مسوولین بی کفایت را از سیستم اداری خارج کن.
اما هنوز خبری نشد.
دهیار روستای بورک سفلی گفت: من نمی خواهم کارهای نظام را زیر سوال ببرم؛ اما حق ما هم این نیست. ما دو شهید در راه این نظام دادیم. یکی از شهدا کلاس اول راهنمایی بود، رفت جبهه و شهید شد. لااقل جواب خون شهدا را بدهند. لااقل مزار شهدا را تعمیر کنند.
وی افزود: عامل بدبختی ما شهرستان شدن مارگون است. این قضیه ضربه مهلکی به ما زد.
دهیار روستای بورک سفلی گفت: یکی از مسوولان درباره اختلاف مرز بین ما و بهمئی گفته عشایر حق استفاده مشترک از آب و علف این منطقه دارد، در حالیکه ما برای عشایر خودمان آب نداریم. این مردم در روز روشن با ما رفتارهای زورگویاانه ای دارند، اگر بین مردم اینجا و بهمئی یک نفر کشته شد چه کسی جوابگو خواهد بود؟ مشکلات مرزی ما بسیار است، مشکلات ما بسیار است، صدای ما به هیچ جا نمی رسد، مشکلات بهداشتی داریم و رسیدگی نمی شود. پزشک جوکال واقعا پای کار است هم در بحث بیماری و هم در بحث کمک های جانبی اما خب یک دست صدا ندارد‌.
 
حجت الاسلام رضایی معتمد مردم سیلاب کلوار در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: اگر سیل اخیر در شهرستان های دیگر استان می آمد، جاهایی که رسانه دارند و کسی هست که آنها را پشتیبانی کند، رسیدگی می کردند.
وی گفت: ولی این روستا رسانه و زبان گویایی ندارد که به مسوولین انتقال بدهند، در سیل اخیر آنچنان که باید و شاید به انها رسیدگی نکردند. این روستا در مسیر گسل ها و سیلاب قرار دارد، چرا مسوولان به این روستا امکانات نمی دهد، اینها از خیلی از امکانات بی بهره هستند، حتی جاده ای که به این روستا متصل شود وجود ندارد.
رضایی اظهار کرد: انتظار ما این است که هیچ فرقی بین این روستا و شهرهای استان نباشد. این روستاییان نیز از نوع انسان هستند، این روستاییان مردم همین استان هستند، نه استان چهارمحال و بختیاری. اینها اگر از  مسئولان چهارمحال و بختیاری کمک می خواستند بیشتر کمک می کردند و رسیدگی می کردند.
این مردم نه رسانه ای دارند و نه زبانی دارند که مشکلات خودشان را به مسئولان برسانند، خواهش می کنم به داد این مردم برسید.
رضایی گفت: استاندار سال گذشته با مسوولان استانی به روستای سیلاب کلوار آمدند، و قول ها و وعده هایی به مردم دادند. مسوول آب و فاضلاب استان در همان جلسه قول دادند که در 60 روز مسئله آب شرب روستا را حل کنند، ولی متأسفانه هنوز که هنوز است نه آب شرب حل شده، نه جاده، نه جداول کشاورزی. همه مشکلات پا بر جا است.
 
سید عزیزاله حسینی نیکو
یکی از اهالی روستای بورک سفلی گفت: در سال۱۳۸۳  منطقه ما به طور کامل از حوزه کهگیلویه جدا و به حوزه بویراحمد پیوست و در سال ۱۳۹۵ رسما زیرمجموعه شهرستان مارگون اعلام شد. این منطقه با خوزستان و چهارمحال مرز مشترک دارد و همین مشکل اساسی ماست. ما اسمی زیرمجموعه بویراحمدیم اما در نقشه جزء چهارمحالیم. یعنی از خط امامزاده به بعد در نقشه جزء چهارمحال است. ما خدمات را از کهگیلویه بویراحمد دریافت می کنیم، اما برای طرح گیاهان دارویی، نقشه، مسکن و پروانه جز چهارمحالیم. مشکلات ما اینهاست. به این مشکلات رسیدگی کنید. سیل و طوفان که بلایای طبیعی است، از دست مسوولان خارج است، مسوولان در این زمینه کمک رسانی و همراهی کردند اما مشکلات ما این بسته های غذایی نیست، بسته های غذایی در واقع ما را گدا می کند. مشکل ما جاده است، مرز است، عشایر است، نقشه است، دشمنی هاست و این شرایط در شان مردم ما نیست، بعد از ۴۰سال از انقلاب ما هنوز جاده نداریم، راه ارتباطی نداریم، رسیدگی نداریم.
وی گفت: 150 هزار راس دام در این منطقه داریم اما دامپزشکی شاید سالی یکبار واکسیناسیونی انجام بدهد یا ندهد، شاید.
حسینی نیکو بیان کرد: ما جزئیات این شرایط را برای مسوولان، فرماندار، منابع طبیعی، شما و هر که آمد اینجا گفتیم، اما دریغ از یک درصد بهبودی.
وی گفت: ما از لحاظ فرهنگی حتی دانشگاهی نداریم از منطقه ما کسی استخدام دولت نمی شود.
حسینی نیکو گفت: درد ما اینهاست و با ۴بسته حمایتی و غذایی درمان نمی شود. با وعده وعید هیچ چیز درست نمی شود.

 


 


کد مطلب: 451237

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451237/آقای-مسوول-اگر-رفیق-شفیقی-درست-پیمان-باش-یک-سال-گذشت-گلایه-مردم-سیلاب-کلوار-مسوولان-استانی-فقر-فرهنگی-تحصیلی-فقط-دیپلم-سیب-چینی-داریم-ترک-تحصیل-بیشتر-ثبت-نام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1