کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاسوعا در بین شیعیان به نام روز علمدار کربلا، حضرت عباس (ع) شهرت دارد

اعمال شب و روز تاسوعای حسینی

15 مرداد 1401 ساعت 15:54

تاسوعا نهمین روز از ماه محرم است که در بین شیعیان به نام روز علمدار کربلا، حضرت عباس (ع) شهرت دارد. برای این روز اعمال و آداب مستحبی آورده شده است که در این مطلب به شرح آن پرداخته‌ایم.


تاسوعا نهمین روز از ماه محرم است که در بین شیعیان به نام روز علمدار کربلا، حضرت عباس (ع) شهرت دارد. برای این روز اعمال و آداب مستحبی آورده شده است که در این مطلب به شرح آن پرداخته‌ایم.
طلوع هلال ماه محرم یادآور اندوه و حزن اهل بیت علیه السلام و دوست‌داران ایشان است. در این ماه خصوصا در ده روز نخست آن هر شیعه و انسان آزاده‌ای وظیفه خویش می‌داند تا حزن و اندوه خود را در عزای فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با برپایی مجالس عزا، کمک مادی و معنوی به این مجالس و شرکت در دسته‌جات عزادارای و سینه‌زنی سید و سرور شهیدان نشان بدهد.
برای روز نهم ماه محرم اعمال مستحبی‌ در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
۲- خواندن ۱۰۰ رکعت نماز: در شب عاشورا خواندن نماز ۱۰۰ رکعتی توصیه شده خواندن این نماز به این صورت است که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید خوانده شود و بعد از نماز ۷۰ بار سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ گفته شود در روایت دیگری آمده که در ادامه ذکر بالا استغفار هم گفته شود.
 ۳- احیای شب عاشورا فضیلت زیادی دارد و بسیار توصیه شده است. در میزان ثواب آن آمده که اندازه عبادت همه ملائکه و برابر با هفتاد سال است.
 ۴- خواندن ۴ رکعت نماز: این نماز ۴ رکعت است و توصیه شده که در نیمه‌های شب تاسوعا خوانده شود. در هر رکعت از این نماز بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه آیه الکرسی و ۱۰ مرتبه هم هر یک از سوره‌های توحید، فلق و ناس خوانده شود. بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار سوره توحید را بخوانید.
کراهت روزه گرفتن در روز تاسوعا
علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده‌اند: بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه نگیرید؛ زیرا که بنى امیه این دو روز را براى برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى‏‌داشتند و احادیث بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آن‌ها بر حضرت رسول صلى الله علیه و آله بسته‏‌اند و از طریق اهل بیت علیهم السلام احادیث بسیار در مذمت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است‏.


کد مطلب: 451145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451145/اعمال-شب-روز-تاسوعای-حسینی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1