کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگوی اختصاصی کبنانیوز با مطالبه‌گران سد آبریز کهگیلویه؛

اعتراض کشاورزان از عدم شفافیت مسئولان استانی در پیگیری سد آبریز / راز ۲۴ سال بهر‌ برداری یک‌جانبه خوزستان از مارون / حق کهگیلویه کجاست؟ 

15 مرداد 1401 ساعت 1:00

در حالی که طی ماه‌های اخیر کمپین مطالبه احداث سد آبریز در شهرستان کهگیلویه راه اندازی شده و  کشاورزان این منطقه تحت عنوان یک مطالبه عمومی و جمعی آنرا دنبال می کنند به گونه ای که این مطالبات نیز به گوش مسولان رسیده و آنها حداقل در ظاهر نشان می‌دهند با این مطالبات همراه هستند اما خود مطالبه گران چنین دیدگاهی ندارد و معتقدند مسولان استانی در این زمینه شفافیت و صداقت کافی را ندارند.


در حالی که طی ماه‌های اخیر کمپین مطالبه احداث سد آبریز در شهرستان کهگیلویه راه اندازی شده و  کشاورزان این منطقه تحت عنوان یک مطالبه عمومی و جمعی آنرا دنبال می کنند به گونه ای که این مطالبات نیز به گوش مسولان رسیده و آنها حداقل در ظاهر نشان می‌دهند با این مطالبات همراه هستند اما خود مطالبه گران چنین دیدگاهی ندارد و معتقدند مسولان استانی در این زمینه شفافیت و صداقت کافی را ندارند.
به گزارش کبنا، سیما وحدتیان مهندسی کشاورزی،  کارشناسی باغبانی، کارشناسی ارشد فضای سبز و نماینده مطالبه گران سد آبریز در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا گفت:
اولین اقدام جدّی و مؤثّرمان، هماهنگی با امام‌جمعه‌ی شهرستان، حاج‌آقا "وحدانی" و حضور در جلسه‌ی ایشان، به همراه بیست نفر از کشاورزانِ پیشروِ حوزه کلاچو بود.
سپس گروه‌های واتس‌آپی را تشکیل داده و عضوگیری با عنوان کشاورزان مطالبه‌گر سد آبریز، انجام گرفت و این مطالبه روز‌به‌روز پُررنگ‌تر شد.
اعضای هسته‌ی مرکزیِ تیم مطالبه، به‌نمایندگی از مطالبه‌گران، جلسات متعدّدی در سطح شهرستان و استان، با حضور مسئولین بومی و استانی انجام دادند.
به‌همّت  اعضای  شورای شهر چرام‌ گفت و گو را آغاز کردیم  و این مطالبه برایشان جدّی شد و قاطعانه از آن حمایت کردند.
معترضینی نیز در سطح شهرستان لنده داشتیم که بایستی حرف‌هایشان را می‌شنیدیم. لذا چند جلسه با امام‌جمعه‌ی لنده و معتمدین، شورای شهر و مجموعه‌ی فرمانداری لنده، برگزار کردیم و خواسته‌های به‌حقّ آنان را شنیدیم و از آن‌پس، در تمامی جلسات و مکاتباتی که انجام دادیم، مطالبات مردم لنده را صراحتاً اعلام کردیم.
به‌مرور، نماینده‌ی ولی فقیه، ائمه‌ی جمعه، مجموعه دانشگاه آزاد و اساتید دانشگاهی، شورای شهر و جمعی از فرهنگیان، طلّاب و برخی مسئولین شهرستان از این مطالبه حمایت کردند.
سختی‌های مسیر مطالبه، کم نبوده و مجالی نیز برای توضیح نیست. اما از این بابت که کشاورزان و مردمِ شهرستان، به سطحی از آگاهی رسیدند که در مسیر قانونی، مطالبه‌گر واقعی باشند و حقّ خود را از مسئولین مطالبه کنند؛ برای ما جای بسی خوشحالی‌ست.
این مهندس کشاورزی در ادامه افزود، حقّابه، حقّ مسلّم و قطعیِ مردم کهگیلویه‌ی بزرگ از مارون است و به هر طریقی بایستی داده شود. طی ۲۴ سال بهره‌برداری خوزستان از "سد مارون" که شهرستان ما، هیچ حقّابه‌ای دریافت نکرده‌است؛ اگر برآورد و محاسبه شود، می‌تواند در جهت عمران و آبادی کهگیلویه‌ی بزرگ از آن استفاده گردد. اما چرا نقد را نباید با نسیه عوض کرد؟
این حقّابه که حقّ واقعی مردم کهگیلویه‌ی بزرگ است؛ چه از طریق کانال‌کشی از سد مارون، چه از طریق پمپاژ از سد مارون و چه با احداث سد آبریز، بایستی به حقیقت مبدّل شود.
همه‌ی مردم را دعوت می‌کنم پای این مطالبه باشند و برای این مطالبه، گامی هرچند کوچک بردارند، تا شهرستان‌‌های محروممان از هزارتوی بُن‌بست، فقر و بیکاری خارج شود.
این فعال محیط زیستی به کبنا گفت، اگر امروزه همه‌ی مردمِ این مرز و بوم، اعم از پیر و جوان و مرد و زن، در هر کوی و برزن، نام "سد آبریز" را بر زبان دارند؛ بی‌شک حاصل تلاش وافری‌ست که گروه مطالبه‌گران سد، خالصانه و بی‌ریا انجام داده‌اند و هر کس به‌سهم خود بار سنگینی از خواسته‌ی به‌حقّ مردم ـ‌تحقّقِ حقابه‌ی کهگیلویه بزرگ‌ـ را به دوش می‌کشند.
این فعال محیط زیستی ضمن گلایه از عدم پیگیری مناسب مسولان گفت، تا  به امروز نه تنها شخص استاندار، معاون استاندار جناب حاجی زاده، شفافیتی پیرامون پروژه آبریز نداشتند
تنها جمله‌ی آشنایی که در جواب درخواست دیدار تیم مطالبه با ایشان از استاندار به گوش ما رسیده، اینه که ما پیگیر هستیم ولی با نهایت تاسف شواهدی این موضوع رو تایید کند روئیت نکرده ایم.
اگر پروژه آبریز به نتیجه رسید تمام رسانه‌های استاندار و نماینده محترم، جنگ بر سر اینکه فلانی باعث موفقیت شد اما در این مقطع بنظر میرسد خیلی برایشان موضوعیت ندارد اما اگر پروژه با سرعت کم پیش بره یا خدای نکرده موفق به اخذ ماده ۲۳ نشویم  مقصر دیگری خواهد بود.
نماینده مطالبه گران در ادامه اشاره کرد یکدستی بین مسئولین رده بالای استانی استاندار تا نمایندگان همه شهرستانهای استان وجود ندارد و حتی مطالبه آبریز که باید استانی باشه هنوز نه آقای حسینی نماینده گچساران و نه نماینده بویراحمد آقای روشنفکر کوچکترین دفاعی نکردند.
یکی دیگر از دغدغه های نماینده مطالبه گران سهم پتروشیمی دشت مازه از احداث سد آبریز بود وی در این زمینه گفت،  از 135 میلیون مترمکعب سد آبریز،40 میلیون مترمکعب برای شرب و صنعت می باشد و اگر زمانی به هر دلیلی مسولان زیربط قصد داشته باشند  سهم بیشتری برای صنعت، در نظر بگیرد  همین تیم مطالبه‌ی کشاورزان، مطالبه‌ی سهم کشاورزی را خواهند داشت و قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
مهدی افروغی از کشاورزان کهگیلویه و مطالبه گران آبریز در گفت و گو با کبنا گفت،   دارای کمتر از سه هکتار زمین دیم در روستای طولیان که هر ساله کشت و کار میکنم  و گاهی اوقات  برای امرار معاش، مجبورم زمین اجاره کنم، چرا که عملکرد زمین دیم، درآمد زیادی نمیدهد و اگر آب به دشت کلاچو برسد  قطعا تحولی در تولید خواهیم داشت.
وی در ادامه اضافه کرد : امروز نیازمند وفاق میان مردم، مسولان برای تحقق و احداث سد آبریز هستیم.
کهگیلویه پتانسیل کشاورزی دارد و در برنامه ریزی های کشوری این منطقه بعنوان مرکز کشاورزی شناخته شده است اما زیر بنای تاکنون احداث نشده و سد آبریز اولین قدم در این راستا می باشد.
نوروزعلی تیمار روستای کوشک برافتاب، از دیگر کشاورزان مطالبه گر آبریز در گفت و گوی کوتاهی با کبنانیوز اشاره کرد : ما کشاورزان کهگیلویه خواستار احداث سد آبریز هستیم و ذره ای از مطالبات خود کوتاه نمی آیم و تاکنون مسولان محترم در این زمینه نه شفافیت و صداقت خود را به ما نشان نداده اند. وی در ادامه اشاره کرد : مطالبه گران آبریز خواهان احقاق حق مردم کهگیلویه اند
احداث این سو سرنوشت هزاران انسان و صدها خانوار را تغییر می‌دهد و انتظار است اهمیت موضوع توسط مسولان زیربط درک شود.
محمد علیزاده کشاورز از اهالی  شهرستان چرام نیز در گفت و گو با کبنا گفت : من و دوتا از برادرانم نزدیک به ده هکتار زمین کشاورزی داریم.
انتقاد و اعتراض ما نسبت به مسولان است که مطالبه مردمی را جدی نمی‌گیرند واگر به روند موجود و عدم شفافیت ادامه دهند قطعا با برخورد جدی تر مطالبه گران روبه روخواهند شد.
ما خواستار احقاق حق خود هستیم و قدمی از خواسته هایمان عقب نخواهیم نشست.
وی در ادامه اضافه کرد: تنها راه نجات کهگیلویه سد آبریز است و این موضوع را مردم متوجه شده اند اما مسولان از این امر غافل اند.
دشت های تشنه و دستان خالی این مردم رنج دیده مطالبه آبریز را دارند و انتظار اهتمام بیشتر مسولان اند.
حواشی اخیر سد آبریز به توئیتر نیز رسید و صیاد خردمند فعال اجتماعی در یک رشته توئیت در صفحه توئیتر خود نوشت:


کد مطلب: 451134

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451134/اعتراض-کشاورزان-عدم-شفافیت-مسئولان-استانی-پیگیری-سد-آبریز-راز-۲۴-سال-بهر-برداری-یک-جانبه-خوزستان-مارون-حق-کهگیلویه-کجاست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1