تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۵۱۱۱۸
پس از ازسرگیری مذاکرات در وین؛

یک مقام اروپایی: پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است

۰
یک مقام اروپایی: پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است
کبنا ؛یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق درصورت خروج احتمالی آمریکا از آن حاصل کرده‌اند و می‌گویند که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که پس از ازسرگیری مذاکرات در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا عنوان کرد که این پیشرفت‌ها شامل تضمین‌هایی است که در آن آمریکا با زیرپا گذاشتن قول‌هایش در آینده نتواند توافق را مختل کند.
وی ادعا کرد: ما حال تضمین‌هایی اساسی در اختیار داریم. آن جایی که من دریافته‌ام ایران خوشحال است و در رابطه با آنچه که در متن توافق است، احساس خرسندی می‌کند.
این مقام اروپایی همچنین مدعی شد که درخواست ایران مبنی بر خروج نام سپاه از لیست گروهک‌های ترویستی آمریکا رها شده است.
به گفته این مقام، به این مسئله «در آینده» و پس از حصول توافق پرداخته خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد که همچنان «مسائلی در رابطه با رفع تحریم‌ها وجود دارد و چندین سوال هسته‌ای عنوان شده که در ماه مارس مطرح نشده بود؛ چراکه از آن زمان برنامه (هسته‌ای) ایرانیان پیشرفت کرده است».
این منبع اتحادیه اروپا در ادامه گفت: ما کمی خسته هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که چهار هفته در اینجا بمانم. این دیگر مذاکرات نیست. ما برای نهایی کردن متن توافق اینجا هستیم. به نظر من احتمالی واقعی (برای حصول توافق) وجود دارد، اما قرار نیست آسان باشد.
مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفتگو‌های مستقیم از سر گرفته شد.
آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند، اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.
رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انحام شده است و گفته می‌شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از نماینده اتحادیه اروپا به ویژه روی میز قرار دارد.
بر خلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، اما در ماه‌های گذشته، چه در مکاتبات و تماس‌های غیرحضوری با هماهنگ‌کننده و چه در سفر‌های وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیأت ایرانی در مورد موضوعات باقی‌مانده با رویکردی سازنده و رو به جلو حاضر بوده است.
در واقع حل‌نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم‌گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته‌های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تأمین نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1