کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

بازدید هوایی وزیر کشور از مناطق سیل زده کهگیلویه و بویراحمد / آقای وزیر حرف دل کشاورزان چیز دیگری است / مردم از نبود تخصص و مدیریت رنج می برند

11 مرداد 1401 ساعت 18:24

خسارتی که سیل ها به زمین های کشاورزی وارد می کنند جبران ناپذیر است. سیل ها با شستن زمین های کشاورزی خاک مناسب را از بین می برند و این خاک ها را به بستر رودخانه ها می ریزند و در نهایت وقتی زمین ها مورد هجوم چندین سیل قرار بگیرند دیگر خاک مناسبی برای کشاورزی باقی نمی ماند.


احمد وحیدی وزیر کشور به منظور برآورد خسارت های سیل در کهگیلویه و بویراحمد بازدید هوایی از استان کرد.
به گزارش کبنا، در این بازدید هوایی، بخش دیشموک، بخش‌هایی از شهرستان دنا و دیگر مناطق سیل شده به صورت هوایی بازدید شد.
این بازدید هوایی به منظور برآورد خسارت به بخش کشاورزی در مناطق سخت گذر استان و مشاهده طرح های آبخیزداری است که تخریب شده اند.
بیش از نیمی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را روستاها تشکیل می دهند و شغل اکثر این روستاییان دامداری، کشاورزی است که در سیل اخیر ضرر و زیان های زیادی به آنها وارد شد. کشاورزان که به نوعی یکی از بیشترین مشاغل استانی است اما در مظلومیت بسیاری به سر می برند و این افراد نسبت به مدیریت جهاد کشاورزی انتقاد زیادی دارند.
وزیر کشور در روزهای اخیر مدیریت بحران سیل را مطلوب خواند، با این حال کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از سیل های اخیر غافلگیر شدند.
از طرفی این اقشار نسبت به مدیریت بارندگی های تابستانی و زمستانی انتقاد دارند، و معتقدند که دولت هیچ برنامه ای برای حل مشکل کشاورزان ندارد. این کشاورزان در اکثر بارندگی ها خسارت های زیادی را متحمل می شوند.
بحث بر سر این نیست که این مدیر یا آن مدیر تغییر کند و وضعیت بهتر می شود، و انتقادات هم فقط به مدیر فعلی یا مدیران قبلی نبوده، بحث این است که این استان نیازمند افراد متخصص و قوی در جهاد کشاورزی و همچنین حوزه عشایری است.
بیشترین منابع طبیعی و بیشترین آب های روان در استان کهگیلویه و بویراحمد است، در این استان 84 درصد مردم روستا نشین بوده اند که به دلیل مدیریت ضعیف این میزان به نصف کاهش پیدا کرده، 12 درصد مردم این استان عشایر هستند، اما این اقشار نام برده از مدیریت ضعیف مربوط به حوزه خود گلایه و انتقادات زیادی دارند.
کشاورزان از بی برنامه بودن جهاد کشاورزی و عدم مدیریت بارندگی ها و سیلاب ها انتقاد دارند و انتظار دارند افرادی مدیریت کنند که تخصص داشته و افرادی قوی در حوزه خود باشند و بتوانند برای مشکلات کشاورزان راه حل داشته باشند.
یکی از بزرگترین مشکلات این استان، مدیریت های ضعیفی است که نتیجه اش از بین رفتن سرمایه های مردمی در سیل ها و بارندگی ها شده است. کشاورزان استان نه تنها از این بارندگی، بلکه در اکثر بارندگی ها دچار ضرر و خسران زیادی هستند.





 


کد مطلب: 451094

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451094/بازدید-هوایی-وزیر-کشور-مناطق-سیل-زده-کهگیلویه-بویراحمد-آقای-حرف-دل-کشاورزان-چیز-دیگری-مردم-نبود-تخصص-مدیریت-رنج-می-برند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1