تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۴۵۰۰۰۷
از زبان رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد؛

جزئیاتی درباره سویه جدید کرونا / خطر شیوع دوباره کرونا جدی است

۱
جزئیاتی درباره سویه جدید کرونا / خطر شیوع دوباره کرونا جدی است
کبنا ؛
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه در سویه جدید کرونا درگیری سیستم تنفسی تحتانی بین مبتلایان رواج پیدا می‌کند، عنوان کرد: این سویه می‌تواند خاطرات تلخ پیک پنجم و سویه دلتا را برای مردم تکرار کند. سویه‌های BA۴ و BA۵ می‌تواند سیستم تنفسی تحتانی را درگیر کرده و آمار بستری و مرگ را در کشور افزایش دهد.
علیرضا صداقت در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیماری کرونا اگر فصلی هم باشد، باز هم بار کشندگی آن تغییری نمی‌کند. در حال حاضر کشور ما از تمام جهات و از طریق همسایه‌هایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه در شرایط تهدیدکننده شیوع مجدد این بیماری قرار دارد. همچنین تمام کشورهای هم‌مرز با ایران در شرایط افزایشی آمار مبتلا به کرونا قرار دارند.  
وی افزود: آمار فزاینده کرونا نشان‌ دهنده این است که پایانی برای بیماری کرونا متصور نیست و عادی‌انگاری و ساده‌انگاری مردم می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین پاندمی کرونا به آندمی تبدیل نشده است.  
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وضعیت افزایشی میزان مرگ‌ومیر و مثبت شدن تست PCR ناشی از کرونا در کشور تاکید کرد: باید توجه داشت بسیاری از مردم مبتلا به کرونا هستند اما تست PCR نداده‌اند؛ بنابراین آمار تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از تعداد موارد قطعی تست مثبت PCR است.  
صداقت عنوان کرد: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استقبال و استفاده مردم از ماسک در دنیا و شرایط اقلیمی، فرهنگی و درمانی متفاوت کشور موضوع تعداد موارد ابتلا به کرونا را حساس‌تر کرده است. همچنین آمار استفاده از ماسک نیز از آمار اعلام شده به مراتب کمتر است زیرا برخی از افراد از یک ماسک چندین بار استفاده می‌کنند یا استاندارد استفاده درست از ماسک را نمی‌دانند؛ به نحوی که ماسک به شکل درستی روی صورت ثابت نشده یا هنگام صحبت ماسک خود را پایین می‌آورند. این افراد در آمار افراد رعایت‌کننده ماسک محسوب می‌شوند؛ در حالی‌که ماسک زدن آن‌ها موثر نیست.  
وی با اشاره به اینکه علاوه بر بیماری کرونا بسیاری از بیماری‌های ویروسی یا حتی تب کریمه کنگو از راه تنفس سرایت پیدا می‌کند، تصریح کرد: توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط فعلی استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته است. همچنین توصیه‌های علمی دنیا نیز رعایت استفاده از ماسک در محیط‌های باز و بسته است زیرا امکان مبتلا شدن در تماس با بیمار که در نزدیکی دیگران عطسه یا سرفه کند نیز وجود دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: شست‌وشوی دست‌ها قبل از تناول مواد غذایی نیز الزامی است. همچنین پیشنهاد می‌شود در صورتی‌ که امکان شست‌وشوی دست‌ها وجود نداشت، از الکل استفاده شود؛ ضمن اینکه باید دانست تزریق ۲ دوز واکسن کرونا کارایی خود را از دست داده و هیچ ایمنی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
صداقت با اشاره به اینکه دریافت دوزهای یادآور الزامی است، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است کسانی که از زمان تزریق دوز سوم آن‌ها چهار الی ۶ ماه گذشته، ایمنی چندانی در برابر بیماری کرونا نداشته و باید حتما دوزهای یادآور چهارم و پنجم را دریافت کنند. این موضوع باید در افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای با شدت بیشتری رعایت شود زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد از ایمنی پایینی برخوردار است.  
وی تاکید کرد: در پژوهشی که بر اساس منابع روز دنیا صورت گرفته، تمام آمارهای افراد واکسینه شده نسبت به غیر واکسینه‌ها در میزان ابتلا، بستری و فوت به شکل معناداری پایین‌تر از کسانی است که واکسن دریافت نکرده‌اند. این موضوع در تمام پلتفرم‌های واکسن دیده شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار معتبر بین‌المللی مبنی بر اینکه واکسیناسیون کرونا باید هر چهار تا ۶ ماه تکرار شود، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز این واکسن تجویز شده و عوارض چندانی ندارد.  
صداقت افزود: دلیل شرایط آرامی که کشور در دوران شیوع امیکرون تجربه کرد، استفاده از ماسک باکیفیت و افزایش استقبال مردم از واکسیناسیون بود؛ در حالی‌ که در بسیاری از کشورها این سویه کرونا تلفات زیادی از خود برجای گذاشت.  
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره شروع پیک جدید کرونا خاطرنشان کرد: با توجه به پایین آمدن سطح ایمنی مردم به دلیل فاصله زیاد از دریافت آخرین دوز واکسن و ساده‌انگاری به‌ وجود آمده میان مردم و مسئولان پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها این است که در شرایط بدبینانه از اواخر مرداد ماه و در شرایط واقع‌بینانه در شهریور و مهر ماه شاهد شکل‌گیری پیک جدید کرونا خواهیم بود. اگر میزان ابتلا با توجه به شرایط واکسیناسیون، عدم رعایت پروتکل‌ها و سفر به کشورهای پرخطر ادامه یابد، شاهد پیک سنگین و خطرآفرینی در کشور خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه باید میزان تاب‌آوری مردم پس از تحمل چند سال بیماری کرونا بررسی شود و نهادهای متولی برای افزایش روحیه‌دهی به مردم تدابیری بیاندیشند، گفت: در شرایط فعلی مردم بسیار خسته هستند و شاید تهیه ماسک برای آن‌ها جزو ضروریات آخر زندگی محسوب شود.  
وی ادامه داد: باید رفتارهای اجتماعی مردم، سفر به کشورهای همجوار و رفتارهای ویروس و همچنین شرایط درمانی کشور مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم پیش‌بینی درستی از این بیماری داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: از عموم مردم خواهشمندیم برای دیدار زائران خانه خدا با فاصله زمانی هفت تا ۱۰ روز اقدام کنند زیرا احتمال ابتلا به بیماری کرونا در این افراد با توجه به شرایط بهداشتی کشورهای همسایه بیش از کشور خودمان است.
در ادامه ناصر امینی، سرپرست مدیریت پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عنوان کرد: تعداد بیماران سرپایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۰ تیر ماه ۱۱ برابر شده و از ۳۱ به ۲۳۱ نفر تا روز گذشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین در ۲۳ خرداد ماه چهار و در ۱۴ تیر ماه ۳۳ درصد تست‌های سرپایی مثبت شده است. ضمن اینکه باید توجه داشت ۲ تا سه هفته پس از افزایش تعداد تست‌های سرپایی موارد بستری نیز افزایش می‌یابد.
سرپرست مدیریت پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: هم‌اکنون همه شهرستان‌های استان درگیر این بیماری هستند و در همه جا شاهد افزایش بار مراجعه بیماران سرپایی هستیم. در حرم مطهر امام رضا(ع) هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1