تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۴۴۹۹۶۰
عسکری در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکل آب دارند / 100 گونه گیاه دارویی در حال انقراض است/ 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است / اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت پروانه سفید بلوط خوار/ لزوم پیگیری و رفع مشکلات تأمین آب آشامیدنی عشایر

۰
عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکل آب دارند / 100 گونه گیاه دارویی در حال انقراض است/ 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است
کبنا ؛رئیس کمیسیون کشاورزی از پیگیری مجلس برای اختصاص ۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت پروانه سفید بلوط خوار خبر داد و گفت: در دیداری که با عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، این عزیزان نگرانی‌هایی را در مورد آب آشامیدنی داشتند و مقرر شد هماهنگی‌ها و نشست‌هایی را برای رفع این مشکل داشته باشیم و ۱۵ تا ۲۰ تانکر آبرسانی در اختیار عشایر قرار دهیم.
به گزارش کبنا، محمدجواد عسکری در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشاورزی در این استان از لحاظ اقلیم، خاک و منابع طبیعی منحصر به فرد است، گفت: متاسفانه در حوزه منابع طبیعی شاهد اتفاقاتی هستیم که اگر در اسرع وقت به آنها رسیدگی نشود، با آسیب‌های جدی مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم ادامه داد: حدود 850 هزار هکتار جنگل منحصر به فرد و بانک ژنی بی نظیر با آفت پروانه سفید بلوط خوار زاگرس مواجه شده‌اند که 25 هزار هکتار دستخوش تغییر قرار گرفته و آفت اپیدمی شده و نیاز است هر چه سریعتر درخصوص آن چاره اندیشی شود؛ از دکتر قالیباف تشکر می‌کنیم که به وزارت نفت تاکید کردند و 15 میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در نظر گرفته شد و امروز هم نشستی با رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع داشتیم و مسئولان سازمان حفاظت از نباتات را مأمور کردیم که در این راستای مبارزه با این آفت هر چه سریعتر اقدامات جدی را انجام دهند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از لحاظ اهمیت موضوع و ظرفیت و قابلیت منحصر به فردی که در حوزه جنگل‌های بلوط زاگرس وجود دارد، تاکید ما بر این بود که ایستگاه تحقیقاتی بلوط در منطقه احداث شود و امروز نیز با وزارت جهاد کشاورزی مذاکراتی در این رابطه داشتیم تا حرکتی جدی را دنبال کنیم که خروجی آن احیا و بازسازی جنگل‌های بلوط باشد.
وی با اشاره به اطفای حریق جنگل‌های بلوط زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه هر ساله با مشکل آتش سوزی این جنگل‌ها مواجهیم؛ طی دو هفته گذشته نشستی را با دستگاه‌های متولی این موضوع در کمیسیون بهداشت داشتیم و حوزه ماموریتی هر دستگاه را مشخص کردیم که به استان‌ها به طور ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای بحث مقابله با حریق و لزوم حفظ بانک ژنی منطقه ورود و اقدامات مناسب را انجام دهند.
عسکری تصریح کرد: همچنین در موضوع حوزه شیلات به دلیل وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد این استان، خوشبختانه مسئولان مربوطه در گذشته در 5 محور مطالعاتی را در قالب تولید ماهیان زینتی، خاویاری و سردآبی که ظرفیت و قابلیت آن وجود دارد، انجام دادند و در این رابطه مقرر شد حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص داده شود و به طور قطع این موضوع عملیاتی و اجرایی خواهد شد و این مهم را در نشست هفته آینده کمیسیون با حضور نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری و عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درخصوص موضوع آب و خاک به دلیل روان آب‌هایی که در منطقه وجود دارد، برآورد کردیم که برای کنترل سیلاب حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار لازم است که بتوان از این ظرفیت و قابلیت استفاده کرد.
عسکری افزود: در مورد موضوع احداث سدها نیز، آب 3 سد ساخته شده در استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر هدایت می‌شود که سد آبریز عمدتاً درون حوضه‌ای است و نزدیک به 5 هزار هکتار اراضی را سیراب می‌کند و در واقع هم اشتغال خوبی ایجاد کرده و تولید خوبی را در پی دارد، مطالعات این سد انجام شده و در بحث اجرایی و عملیاتی شدن آن در مرحله نخست، به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امروز نیز با وزیر نیرو صحبت کردیم و قرار شد در نشست کمیسیون کشاورزی این مهم را پیگیری کنیم و گزارش آن را به رئیس مجلس ارائه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در حوزه آبخیزداری نیز در بودجه 1401 طرحی را تصویب کردیم که براساس آن تمامی درآمد سازمان جنگل‌ها و مراتع به جای اینکه به خزانه واریز شود، در اختیار خودشان قرار می‌گیرد و ظرفیت و قابلیت خوبی است و درآمد استانی نیز در همین حوزه عملیاتی و اجرایی خواهد شد و امیدواریم رئیس مجلس دستور ویژه‌ای دهند تا در این حوزه بتوان اعتبارات را در این بخش قرار دهیم و اقدامات خوبی انجام شود.
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم یادآور شد: در مورد موضوع فضای گلخانه‌ای و باغبانی نیز در مورد موضوع باغبانی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار منحصر به فردی به ویژه در حوزه تولید سیب وجود دارد که می‌طلبد آن را توسعه و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد کنیم و پیش بینی‌ها بر این اساس است که اگر در این حوزه فضاسازی کنیم، سرمایه گذاران به طور حتم به این موضوع ورود خواهند کرد و اتفاقات خوبی خواهد افتاد و اشتغال خوبی را در پی دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه گلخانه نیز به دلیل اقلیم موجود به طور خاص در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد برآورد کردیم که یک هزار میلیارد تومان باید برای احداث گلخانه اعتبار اختصاص داده شود و این موضوع را با وزارت جهاد کشاورزی درمیان گذاشتیم و وارد مذاکره شدیم که در مجلس با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان استان موضوع را دنبال خواهیم کرد.
عسکری بیان کرد: در مورد موضوع امور عشایر نیز امروز دیداری با آنها داشتیم و نگرانی‌هایی را در مورد آب آشامیدنی داشتند و مقرر شد هماهنگی‌ها و نشست‌هایی را برای رفع این مشکل داشته باشیم و 15 تا 20 تانکر آبرسانی در اختیار عشایر قرار دهیم و همچنین در رابطه با جاده دسترسی مشکل داشتند و تاکید داشتند که محیط زیست سخت گیری‌هایی را انجام می‌دهد و مقرر شد این موضوع را در نشستی در کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه پیگیری کنیم.
وی یادآور شد: در مورد موضوع گیاهان دارویی نیز ظرفیت‌های بسیار خوب و منحصر به فردی در استان وجود دارد و در واقع استان دارای 40 تا 50 گونه گیاهان دارویی است که در استان‌های دیگر کمتر دیده می‌شود و ظرفیت خوب و به روزی است که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم افزود: در حوزه محیط زیست استان نیز ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی مشاهده می‌شود که می‌توان از این ظرفیت‌ها نیز به خوبی بهره گرفت؛ در بحث اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه تمام در حوزه بخش کشاورزی به طور تقریبی به یک هزار و 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و می‌طلبد دکتر قالیباف به این مهم توجه داشته باشند. همچنین تأمین اعتبار پروژه‌های دارای مطالعه به مبلغ 832 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای موضوع تکمیل پایلوت حفظ بانک ژنی که حدود 100 گونه گیاهان دارویی در حال انقراض است به 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که آن را پیگیری خواهیم کرد.
عسکری یادآور شد: آنچه که مهم است موضوع اشتغال و درآمد مردم از حوزه‌های بخش کشاورزی است که به طور قطع در قالب برنامه زمان بندی شده و نقشه راه تقدیم خواهیم کرد که دستگاه‌ها پای کار بیایند و آن را انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1