تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۴۹۸۸۸
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد:

ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات بلوط زاگرس وجود دارد

۰
ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات بلوط زاگرس وجود دارد
کبنا ؛مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ایجاد مرکز تحقیقات بلوط زاگرس برای مبارزه با آفت برگ‌خوار سفید در استان ضروری است.
به گزارش کبنا، سعید جاویدبخت عصر یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات منابع طبیعی این استان که با حضور محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و چند تن از مدیران کل استان در تهران برگزار شد، اظهار داشت: آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط‌های زاگرس مهمترین مشکل مدیریت عرصه  های طبیعی استان است.
وی بیان کرد: حل این مشکل امروز به یک مطالبه مردمی تبدیل شده  و نیاز است هرچه سریع‌تر برای حل آن فکر اساسی و علمی صورت گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است.
جاوید بخت اظهار داشت: ۲۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده اند.
او تاکید کرد: خشکسالی، نوع سم پاشی و آلودگی‌های مرکبات و باغات گونه‌های ضد این آفت را از بین برده اند و کاهش بارندگی‌ها از جمله علت‌های ایجاد آفت برگ خوار هستند.
جاوید بخت با اشاره به توپوگرافی مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: پاسداری و حفاظت منابع طبیعی استان  به دلیل کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلات این اداره کل است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تامین اعتبار برای ایجاد پایگاه اطفای حریق، تامین اعتبار برای ایجاد پروژه‌های آبخیزداری و جنگل، تجهیز امکانات مورد نیاز نیروی یگان حفاظت و تبدیل وضعیت نیروی های انسانی که به طریق مختلف در این اداره کل مشغول به خدمت هستند، دیگر مطالبه حوزه منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
در این نشست همچنین علی معتمدی‌پور رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ضمن بیان مشکلات حوزه کشاورزی استان  توجه به ضرورت مبارزه با آفات برگخوار سفید بلوط را لازم دانست و بر رفع مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان تاکید کرد.
محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست ضمن توجه به وضعیت آفت بلوط و دیگر موارد مطرح شده منابع طبیعی  کهگیلویه و بویراحمد  گفت: مشکلات این حوزه بررسی و مهمترین آنان در برنامه‌های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به این استان در اولویت قرار می‌گیرند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1