تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب : ۴۴۹۸۴۹
جنگ بزرگ در بازار دلار؛

دلار افت کرد / دوحه شکست خورد / رفتار الاکلنگی بازار رسمی و آزاد

۰
دلار افت کرد / دوحه شکست خورد / رفتار الاکلنگی بازار رسمی و آزاد
کبنا ؛تحلیل گران فنی باور دارند در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، قدرت نمایی خریداران ادامه خواهد یافت و اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت خواهد کرد.
به گزارش کبنا، اسکناس آمریکایی به سوی مقاومت بزرگ در کانال 32 حرکت کرده است. با این حال، تعداد فروشندگان در روز گذشته در بازار کم نبود و همین موضوع می تواند نشان دهنده دشواری راه اسکناس آمریکایی برای ورود به کانال بالاتر باشد. در واقع علی رغم رشد سنگین دلار در ابتدای هفته می توان گفت که مبارزه سنگینی در بازار ارز در جریان بود و با رشد قیمت به سوی یک مقاومت حساس، ممکن است فشار فروش معامله گران فنی نیز بیشتر شود. 
تحلیل گران فنی باور دارند در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، قدرت نمایی خریداران ادامه خواهد یافت و اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت خواهد کرد. محدوده حمایتی دلار نیز در شرایط کنونی ابتدای کانال ۳۲ هزار تومانی است. بازیگران بلندمدت باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز ۳۲ هزار تومانی است، شانس افزایشی های بازار بیشتر خواهد بود. 
بخشی از معامله گران باور دارند که با پایان بی نتیجه مذاکرات هسته ای، دلیلی برای افت قیمت دلار وجود ندارد و این ارز به تدریج خرکت در مسیر افزایشی را ادامه خواهد داد. با این حال، گروه دیگری باور دارند که بازار هم چنان نسبت به احیای توافق هسته ای امید دارد و با توجه به احتمال شروع دوباره مذاکرات، بازیگران ارزی سعی خواهند کرد که با احتیاط رفتار کنند. به نظر می رسد حداقل در روزهای گذشته،‌قدرت گروه اول در بازار بیشتر بوده است و کاهش احیای امید برای ایجاد یک توافق هسته ای، زمینه ساز ورود قدرتمند خریداران شده است. 
علامت های احتیاطی از بازار سکه
یکی از نشانه های احتیاط بازیگران سکه، کاهش حباب این فلز گران بها بود. فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری فلز گران بهای داخلی در روز ابتدایی هفته به حدود ۱۱ درصد رسید. حال آنکه در انتهای هفته بالای محدوده ۱۳ درصدی قرار داشت.
علامت های احتیاطی از بازار سکه سکه امامی نتوانست از خط مقاومتی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کند. این موضوع موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار فلز گران بهای داخلی کم رنگ تر شود و نشانه های احتیاطی در بازار سکه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از نشانه های احتیاط بازیگران سکه، کاهش حباب این فلز گران بها بود. فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری فلز گران بهای داخلی در روز ابتدایی هفته به حدود ۱۱ درصد رسید. حال آنکه در انتهای هفته بالای محدوده ۱۳ درصدی قرار داشت. 
میزان رشد قیمت دلار و سکه
نیز در روز ابتدای هفته تناسب زیادی نداشت. سکه نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشت. در مقابل در بازار ارز، دلار توانست از مقاومت ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند و به سوی مقاومت بزرگ تر ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان حرکت کند. 
بخشی از معامله گران باور دارند که علت احتیاط سکه بازان، افزایش قیمت شدیدی بود که بازار در روز پنج شنبه از خود نشان داد. در آن مقطع، سکه به یکباره بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت را به ثبت رساند. در این شرایط انتظار می رود که با ایجاد تعادل در بازار در روز ابتدایی هفته جاری، در روز یک شنبه سمت و سوی انتظاری معامله گران مشخص تر شود. 
به نظر می رسد که در صورت رشد قیمت دلار به بالای کانال ۳۳ هزار تومان بتوان انتظار شکست مقاومت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را داشت. 
photo_۲۰۲۲-۰۷-۰۳_۰۹-۱۱-۱۷

رفتار الاکلنگی بازار رسمی و آزاد
اکوایران نوشت: پس از بی نتیجه ماندن دور اول مذاکرات دوحه قیمت دلار افزایش یافت ولی با قرارگرفتن در کانال جدید قیمتی احتیاط به بازار ارز برگشت. گفته شده مذاکرات دوحه بعد از سفر بایدن به خاورمیانه از سر گرفته خواهد شد. امکان مذاکره مجدد و احتمال  افزایش سخت گیری بازار ساز در محدوده  قیمتی جدید معاملات را به عقب راند.
معامله گران درهم که عمدتا واردکنندگان بازار هستند امروز از موقعیت خرید عقب نشینی کردند. کاهش قیمت درهم باعث شد نرخ برابری درهم به دلار با نرخ دلار آزاد به تعادل برسند و انتظارات افزایشی در بازار ارز را متوقف کند.رفتار الاکلنگی بازار رسمی و آزاد
دلار سلیمانیه هم در معاملات امروز کمتر از تهران معامله شد که منعکس کننده سیگنال کاهشی به بازار ارز است.  بر خلاف عقب نشینی قیمتی در بازار آزاد، قیمت دلار رسمی امروز افزایش یافت. 
دلار بازار متشکل که  تمام این هفته را در پله ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تومان نوسان کرده امروز پشت مرز قیمتی جدید متوقف شد. دلار متشکل امروز  در قیمت ۲۷۸۹۱ تومان روی تابلوی صرافی ثبت شد.
دلار صرافی ملی هم امروز ۲۷ هزار و ۷۵۳ تومان برای فروش درج شد.
بررسی رفتار طلا
قیمت اونس طلا بعد از جلسه مقامات بانک مرکزی اروپا در سینترای پرتغال افزایش یافت. مقامات بانک مرکزی در این جلسه تاکید کردند که افزایش نرخ بهره و تشدید سیاستهای انقباضی را برای کنترل تورم ادامه خواهند داد. با این اظهار نظر، احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال رزرو تقویت شد و شاخص دلار افزایش یافت. با تقویت دلار، ارزش اونس طلا که رابطه معکوس با شاخص دلار دارد کاهش یافت و پایان هفته در محدوده ۱۸۱۰ دلار بسته شد.
با کاهش قیمت اونس حباب سکه امامی در معاملات پنج شنبه و شنبه بیشتر
شد.
 قیمت سکه امامی امروز با عقب نشینی ۳۰۰ هزار تومانی در محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت.
اصلاح در بازار ارز و طلا
بعد از اعلام شکست مذاکرات دو روزه دوحه در روز چهارشنبه گذشته، قیمت دلار  و سکه به پرواز درآمد و هرکدام یک کانال بالا رفت اما امروز شاهد اصلاح قیمت‌ها بودیم. 
ریزش قیمت دلار اصلاح در بازار ارز و طلا / دلار افت کرد
قیمت دلار امروز یکشنبه 12 تیرماه ریزش کرد. نرخ دلار امروز 600 تومان پایین تر از روز گذشته معامله شد . معامله گران معتقدند که با توجه به رشد  هیجانی اسکناس آمریکایی در روز پنجشنبه هفته گذشته و دیروز این کاهش قیمت دور از انتظار نبود. قیمت دلار در هرات هم نسبت به دیروز رنج شد. 
نوسان محدود دلار رسمی
در بازار رسمی هم قیمت دلار افت و خیز چشمگیری پیدا نکرد. نرخ  دلار صرافی ملی امروز در محدوده 27 هزار و 750 تومان مبادله شد که نسبت به دیروز 16 تومان نوسان به سمت  بالا را نشان می دهد. قیمت دلار متشکل هم در محدوده 27 هزار و 613 تومان به فروش رسید که نسبت به عصر دیروز 12 تومان رشد کرده بود. 
قیمت طلا و سکه اصلاح شد 
بازار جهانی طلا امروز یکشنبه تعطیل بود. قیمت اونس طلا دیروز 10 دلار رشد کرد و در محدوده 1813 دلار ایستاد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار در زمان نوشتن این گزارش 10 هزار و 400 تومان از دیروز ارزان تر بود . این فلز زرد رنگ داخلی امروز به قیمت 1 میلیون و 442 هزار و 700 تومان به فروش رسید. 
قیمت سکه  امروز اصلاح شد. قیمت هر قطعه سکه امامی ظهر امروز با 15 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد که در مقایسه با دیروز 100 هزار تومان پایین رفته بود.
با قیمت مذکور حباب سکه در محدوده 13 درصد بود و ارزش واقعی سکه 13 میلیون و 786 تومان بود که در مقایسه با قیمت نقدی سکه در بازار بیش از 1 میلیون و 800 هزار تومان بدست آمد. 
دوحه شکست خورد؛ دلار رشد کرد
دوحه شکست خورد؛ دلار رشد کردبازار ارز تهران در شروع معاملات روز شنبه 11 تیر ماه به مسیر افزایشی روز پنجشنبه گذشته ادامه داد. نرخ دلار امروز  به نیمه کانال جدید رسید. 
چالش مذاکرات در بازار دلار 
معامله گران دلار می گویند پرونده هسته ای که از زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی باز شده در دولت رئیسی با چالش های جدید همراه شده است. این دسته از معامله گران معتقدند در این 20 سال دولت های خاتمی، احمدی نژاد، روحانی و رئیسی مهمترین شعارشان به سرانجام رساندن این پرونده بوده است اما این پرونده همچنان حل نشده است. 
در این  20 سال دیپلمات های ایرانی برای مذاکرات هسته ای به بسیاری از شهرهای
جهان سفر کرده اند و از نیویورک و پاریس تا بروکسل، ژنو ،استانبول، مسکو، آلماتی، وین و حال به دوحه رسیده اند.
 مذاکرات دو روزه دوحه هم هفته گذشته با شکست همراه شد. بنابراین  با افزایش قیمت دلار امروز می توان حدس زد  که معامله گران نسبت به این مذاکرات خوشبین نیستند. 
 سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: مذاکره کنندگان ما در این دور از مذاکرات، درباره تضمین ها، راستی آزمایی و برچیده شدن تحریم ها مذاکره کردند و امتیازات خوبی را به دست آوردند که این باعث استعفای دو تن از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا شد. ولی همچنان یکسری مسائل باقی مانده که اگر حل نشوند، می توانند اجرای برجام را برای ایران با چالش های جدی مواجه کنند. 
سیگنال بازار هرات
البته عده ای از  معامله گران به شوک دلار هرات به دلار تهران اشاره می کردند. قیمت دلار هرات امروز  نزدیک به 900 تومان بالا رفت و وارد کانال جدید شد. نرخ دلار هرات ظهر امروز به سمت محدوده مقاومتی جدید خیز برداشت . 
نوسان کم قیمت دلار  رسمی
امروز هم مانند روزهای گذشته اگرچه در بازار آزاد نرخ ها به پرواز در آمده بود اما در بازار رسمی قیمت دلار کم نوسان بود. قیمت دلار صرافی ملی امروز با 27 هزار و 739 تومان روانه بازار شد و قبل از ظهر بر روی 27 هزار و 723  تومان قرار گرفت. دلار صرافی در نیمه ظهر امروز با 27 هزار و 727 تومان معامله شد که نسبت به دو روز قبل ثابت بود. 
در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار در ابتدای معاملات امروز 27 هزار و 600 تومان بود  و در نیمه روز به قیمت به 27 هزار و 590 تومان به فروش رسید.
رشد قیمت سکه 
قیمت اونس طلا روز گذشته  تقریبا 8 دلار پایین آمد و بر روی 1804 دلار ایستاد. این فلز گران بهای جهانی در بازار امروز به 1813 دلار رسید. 
در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار ظهر امروز اصلاح شد. این فلز زرد رنگ داخلی امروز 11 هزار و 100 تومان پایین تر از  دو روز پیش معامله شد و به قیمت 1 میلیون و 428 هزار و 800 تومان به فروش رسید. 
روند افزایشی قیمت سکه هم که روز پنجشنبه آغاز شده در بازار امروز هم ادامه پیدا کرد. سکه بازان که  در انتظار افزایش قیمت دلار بودند، امروز با رشد دلار در موقعیت خرید قرار گرفتند. سکه امروز به مقاومت جدید ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نفوذ کرد. 
حباب سکه با قیمت یاد شده در محدوده 13 درصد بود و فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن در بازار بیش از 1 میلیون و 900 هزار تومان بود. 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1