تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۷۶۶
جلسه شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد

جلسه غیرعلنی، علنی شد / انتقادهای شدید سید ناصر حسینی‌پور و گلایه‌ رسانه‌ها

۲
۰
جلسه غیرعلنی، علنی شد / انتقادهای شدید سید ناصر حسینی‌پور و گلایه‌ رسانه‌ها
کبنا ؛جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار بود که روز چهارشنبه 8 تیرماه 1401 بدون حضور رسانه‌ها و غیر علنی برگزار شود و آنگونه که روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرده بوده به دستور استاندار این  تصمیم گرفته شد. اما وقتی جلسه شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد، مشخص شد که این جلسه صرفاً بدون حضور رسانه‌های مستقل و آزاد برگزار شده و رسانه‌های وابسته به برخی نمایندگان و... حضور دارند.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه افزایش بودجه امسال را نتیجه همگرایی، وفاق و وحدت همه دستگاه اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست و با اشاره به اینکه از وحدت درون استانی متضرر نمی‌شویم به پیگیری‌های همه جانبه و بی‌امان برای افزایش و جذب اعتبارات استان خبر داد و گفت: افزایش بودجه امسال استان کهگیلویه و بویراحمد نتیجه همگرایی، وفاق و وحدت مدیران و مسئولان دستگاه اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که با پیگیری‌ها و مطالبه‌گری توانستند بودجه مناسب برای حوزه‌های مختلف کسب کنند.
 رفع مشکلات آب در استان با توجه به افزایش اعتبارات
احمدزاده به افزایش اعتبارات آبرسانی اشاره کرد و افزود: اعتبارات آبرسانی روستایی از محل محرومیت‌زدایی ۲۱۰ میلیارد تومان بود و این اعتبارات به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی همچنین بیان کرد: مدیران موظف هستند قانون بودجه ۱۴۰۱ را مطالعه و وظیفه قانونی خود را برای جذب اعتبارات ملی و استانی انجام دهند.
 استاندار؛ برای مبارزه با آفت جنگل‌های ها هیچ کوتاهی نشده
احمدزاده همچنین به اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت جنگل‌های بلوط اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ هکتار از جنگل‌های استان درگیر این آفت هستند و تاکنون برای مبارزه با آفات درختان بلوط هیچ کوتاهی صورت نگرفته است.
وی همچنین به مشکلات شهرداری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه‌ها مطالبات شهرداری‌ها را باید پرداخت کنند، زیرا شهرداری‌ها با کمبود شدید اعتبار روبرو هستند در غیر این صورت شهرداری‌ها حساب دستگاه‌های اجرایی را مسدود کنند.
 ایجاد ۱۳ هزار شغل در کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم‌چنین به ایجاد بیش از ۱۳ هزار شغل در سال جاری اشاره کرد و گفت: باید با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و خصوصاً همه مردم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ به این میزان شغل دست پیدا کنیم.
 با توجه به کاستی‌ها در استان باید اعتبارات جذب شود
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه به شرایط و وضعیت استان و همه کاستی‌ها و کمبودها صحیح نیست که یک ریال از بودجه استان برگشت بخورد.
 روشنفکر افزود: باید افرادی مأمور شوند که تا پایان فرصت باقی مانده این اعتبارات را جذب کنند.
 وی با اشاره به اجرای طرح‌ها در مناطق مختلف استان گفت: دستگاه‌ها باید برای اجرای طرح‌ها موقعیت جغرافیایی مناطق سردسیری و گرمسیری را مد نظر قرار دهند.

 روشنفکر یادآور شد: طرح‌ها در فصل‌های گرم سال ابتدا باید در مناطق سردسیری به اتمام برسد و سپس در مناطق گرمسیری کار شود.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی به اولویت قرار دادن بعضی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: هرچند در سال گذشته اعتبارات ویژه مناطق محرومیت‌زدایی داشتیم، دستگاه‌ها باید با توجه به حذف این اعتبار به طرح‌های آبرسانی با وجود تنش‌های آبی که در استان وجود دارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.
روشنفکر با بیان اینکه برای شهرستان دنا ۳۰۰ میلیارد تومان در موضوع زلزله در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده بیان کرد: اگر همه این اعتبار جذب شود همه طرح‌ها تکمیل خواهد شد.
 وی همچنین به مشکلات شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج با ۱۸۵ هزار جمعیت نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده که بیشتر این جمعیت مهاجر هستند.
 روشنفکر یادآورشد: اعتبارات استانی جوابگوی معضلات شهر یاسوج نیست و باید اعتبارات ملی برای رفع مشکلات یاسوج جذب شود.
               
 افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهکیلویه و بویراحمد هم گفت: بودجه استان در سال جاری هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است که این بودجه در سال ۱۴۰۰، یک هزار و میلیارد تومان بود.
شهابی نسب افزود: اعتبارات استان در ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به ابتدای ۱۴۰۰ حدود ۲۸ درصد رشد داشته است و این اعتبارات در طول سال هم قابل افزایش است.
وی همچنین با بیان اینکه اعتبارات طبق قانون بین فصول مختلف تقسیم می‌شود ادامه داد: ۲۲ درصد این اعتبارات در فصل حمل و نقل جاده‌ها ۲۲ درصد در حوزه منابع آب و آبرسانی، ۲۸ درصد توسعه خدمات شهری و روستایی و بقیه بین حوزه‌های فرهنگ، هنر، دین و مذهب، رسانه‌ها، حوزه کشاورزی و حوزه آموزش و پرورش تقسیم می‌شود.
 توزیع ۹۵۶ میلیارد تومان اعتبار بین ۹ شهرستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به توزیع اعتبارات در بین شهرستان‌های استان اشاره کرد و افزود: ۹۵۶ میلیارد تومان بین ۹ شهرستان استان توزیع شده است.
 شهابی نسب بیان کرد: منابع شاخص خاصی دارند که ۲۹ درصد در شهرستان بویراحمد، ۱۹ و نیم درصد در شهرستان کهگیلویه، ۱۵ درصد در شهرستان گچساران، هفت و شش دهم درصد در شهرستان دنا و ۵ درصد در شهرستان مارگون و بقیه مناطق تقسیم شده است.

وی همچنین اضافه کرد: بر اساس ۴ هزار شاخص از جمله وسعت، سرانه ورزشی، آموزشی و تعداد روستاهای بدون آسفالت، اعتبارات توزیع می‌شود.
 توجه ویژه به آفت جنگل‌های بلوط
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: آفت جنگل‌های بلوط در مناطق گرمسیری استان را باید جدی گرفت و برای آن چاره اندیشی کرد.
 انتقاد نماینده مجلس به نامتوازن بودن اعتبارات
 حسینی همچنین به نامتوازن بودن بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرد و افزود: با توجه به افزایش رشد بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، در بعضی حوزه‌های شهرستان‌های گچساران و باشت اعتبارات تخصیص داده شده از میزان لازم کمتر بوده است. حسینی اضافه کرد: آیا کم شدن بودجه این شهرستان‌ها به موجب اعتبارات نفت است که مدیران برنامه ریزی از متوازن حرف می‌زنند؟ و این قابل پذیرش نیست.
وی همچنین اضافه کرد: در بعضی حوزه‌ها سهم اعتبارات گچساران بیشتر می‌شود که باید در تخصیص بودجه عدالت رعایت شود.
اعتبارات تخصیصی امسال با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: اعتبارات سال‌های گذشته با سال جاری مقایسه کنید؛ افزایش اعتبارات با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست و از تلاش استاندار و معاون آن تقدیر و تشکر می‌کنیم.
حجت الاسلام موحد افزود: امسال اعتبارات برخی از طرح‌ها مانند آبرسانی به چهار شهر، آبرسانی به حومه غربی دهدشت و آبرسانی به بهمئی افزایش چشمگیری داشته است.
 وی همچنین به طرح برداشت آب از ایدنک اشاره کرد و یادآورشد: این طرح با گذشت ۱۴ سال از زمان کلنگ زنی تنها ۲۳ درصد پیشرفت داشته که با اعتبار جدید پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون هیچ مدیری نمی‌تواند از نداشتن اعتبار صحبت کند و اعتبارات امسال با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.
 مدیران مطالبه گر باشند
 نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه بهمنی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: مدیران باید مطالبه گر باشند و هر مدیری در حوزه خود باید حقوق مردم را از وزارتخانه‌های مربوطه مطالبه کند.
حجت الاسلام موحد افزود: موضوع برگشت اعتبارات در رسانه‌ها قابل هضم نیست و مدیران باید به صورت جهادی کار کنند و در فرصت باقی مانده این اعتبارات را جذب کنند و اگر مدیران در این موضوع کوتاهی کردند باید برخورد شود.
 چالش بزرگ استان اشتغال است
وی همچنین به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های بزرگ در استان مشکل اشتغال است که باید بتوانیم با اجرای چند طرح بزرگ این مشکل را به حداقل برسانیم.
افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات تملک دارایی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش اعتبارات تملک دارایی استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

  علی شهابی‌نسب از افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: اعتبارات استان یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است که میان ۹ شهرستان تقسیم شد.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به اولویت اعتبارات تملک دارایی اشاره و عنوان کرد: فصل حمل و نقل ۲۲ درصد، آب و آب و فاضلاب ۲۰، فصل توسعه خدمات شهری و روستایی ۱۸، حوزه‌های امنیت امور قضایی، دفاعی ۱۶، فرهنگ و هنر ۱۲، کشاوزی ۷، آموزش و پرورش ۴ و ورزش یک درصد اعتبارات را به خود اختصاص داده است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه اعتبارات هزینه‌ای بین ۲۳ دستگاه‌ها اجرایی که مشمول نظام بودجه استانی هستند، به میزان ۵۶۳ هزار میلیارد بر اساس شاخص‌هایی که در ضوابط بودجه دیده شده است، توزیع شد.
 وی عنوان کرد: عمده این اعتبارات به تأمین حقوق نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی و همچنین هزینه‌های جاری اجتناب‌ناپذیر دستگاه‌های اجرایی با اولویت اختصاص داده شد.
 این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها در اسرع وقت تشکیل و پروژه‌ها و برنامه‌های هر فصل را مشخص کنند.
پایگاه خبری تابناک نیز به جلسه شورای برنامه‌ریزی و عدم دعوت از رسانه‌های آزاد و مستقل واکنش نشان داد و خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: «موحد گفت، کجا گفت؟ به کی گفت؟ / آقای استاندار جمع کن این بساط را!»
ماجرا از این قرار است که ابتدا اعلام شد، نشست شورای برنامه ریزی استان ساعت 18 در سالن شماره 1 استانداری برگزار می‌شود اما دقایقی بعد اعلام شد که این نشست به صورت غیر علنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود! و اخبار و تصاویر به وسیله خود استانداری ارسال می‌شود!

 پیرامون اعتبارات و احتمال برگشت آنها است چرا که آنگونه که اعلام شده است، اعتبارات بی سابقه‌ای به سمت استان کهگیلویه و بویراحمد سرازیر شده است اما احتمال عدم جذب وجود دارد که همین موضوع هم به شدت فضای استان را بر سر مدیران، استاندار و همچنین نمایندگانی که با همه گونه لابی گری و اصرار پیدا و پنهان همین مدیران را منصوب کرده‌اند، سنگین کرده است.
در پی هشدارهای جدی برخی مسئولین از جمله خود استاندار، رسانه‌ها هم تلاش زیادی برای تحرک بخشی به مدیران را آغاز کردند و ضمن آن هشدارهایی هم دادند و البته مترصد و گوش به زنگ اقدامات صورت گرفته برای تهیه گزارش و انتشار عمومی بوده و هستند که یکی از مراجع رسمی این خبرها، شورای برنامه ریزی است. جلسه‌ای که امروز هم برگزار شد اما این جلسه برای خبرنگاران، غیر علنی شد!
ماجرا از این قرار است که صبح روز هشتم تیرماه ابتدا اعلام شد، نشست شورای برنامه ریزی استان ساعت 18 در سالن شماره 1 استانداری برگزار می‌شود اما دقایقی بعد اعلام شد که این نشست به صورت غیر علنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود! و اخبار و تصاویر به وسیله خود استانداری ارسال می‌شود!
اکنون که این مطلب نوشته می‌شود ساعت 1 بامداد روز بعد از برگزاری شورای برنامه ریزی است و هنوز خبری یا تصویری از استانداری ارسال نشده است اما در چند رسانه محلی اخباری منتشر که از زبان موحد و روشنفکر، جزئیاتی از برگزاری نشست بیان شده است!
یکی از موضوعات مهم برای رسانه‌ها این است که دلیل غیر علنی بودن این نشست چه بوده؟
آیا استاندار از طرف نمایندگان مجلس مجبور شده بود که خبرنگاران حضور نداشته باشند چرا که متهم اصلی بی برنامگی و ضعف مدیران همین نمایندگان هستند که مدیران را بر سیستم تحمیل کرده‌اند؟
آیا وضعیت وخیم جذب اعتبارات مطرح بوده و قرار گذاشته شد که این موضوع فعلاً مخفی از دید مردم و رسانه‌ها باشد؟
یا شاید هم فرجه زمانی برای جذب اعتبارات مطرح بوده و باز هم از نظر استاندار مردم و رسانه‌ها نامحرم بوده‌اند!
به هر جهت این سیستم اطلاع رسانی در حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد بسیار عجیب است چرا که مشخص نیست در نبود روابط عمومی، مسئولیت سرو سامان دادن اخبار کیست؟

امشب در حالی که فضای رسانه کاملاً موضوع شورای برنامه ریزی را فراموش کرده بود، به یکباره ابتدا در چند رسانه محلی نزدیک به موحد، تیترهایی پی در پی منتشر شد که نوشته بود «موحد در شورای برنامه ریزی گفت» تازه خبرنگاران متوجه شدند و از همدیگه می‌پرسیدند، کی گفت؟ کجا گفت؟ موضوع چی بود؟ مگه رسانه‌ای در جلسه بود؟ و خلاصه همه از این وضعیت و شیوه اطلاع رسانی استانداری عصبانی!
اینگونه برنامه ریزی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد به یکی از طنزهای تلخ مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است! متاسفانه در حوزه اطلاع رسانی استانداری اصلاً مشخص نیست چه کسی مسئولیت دارد و در واقع یک سیستم بی نظم و غیر حرفه‌ای بر این حوزه سایه انداخته است.
اینجا لازم است که از استاندار پرسیده شود. «آقای احمدزاده این چه بساطی است که در حوزه اطلاع رسانی استانداری راه انداخته‌اید؟» اگر جلسه غیر علنی است خوب غیر علنی برای همه باشد! اینکه شما خبرنگاران مستقل را به جلسه راه ندهید تا رسانه‌های وابسته به نمایندگان، کل جلسه را به نفع نمایندگان مصادره کنند و اجازه ندهید واقعیات و دستپخت نمایندگان که همین مدیران ضعیف هستند برای مردم روشن شود، آیا در آینده خروجی خوبی خواهد داشت؟
ضمناً آقای استاندار اگر فرصت کردید سری به گروه‌های فضای مجازی خبرنگاران بزنید تا ببینید که آن‌ها چگونه از دست شما ناراحت و از این وضعیت شاکی هستند!
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این خود زنی و خود انتقادی سید ناصر از مکافات اعمال پرونده سازان است
Iran, Islamic Republic of
این خود زنی و خود انتقادی سید ناصر از مکافات اعمال پرونده سازان است
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1