کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

چرا طرح «منظومه روستایی» در دولت جدید استان کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته نشد؟

9 تير 1401 ساعت 12:52

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گچساران گفت: در بخش اشتغال زایی در کشور بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور تسهیلات اشتغال زایی هزینه می شود، ولی اشتغال واقعی ایحاد نمی شود.


امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار سال، علاوه بر تولید و اشتغال زایی بر دانش بنیان بودن تأکید داشته اند، در واقع اهمیت پیش زمینه علمی و دانش در تولید و ایجاد اشتغال را مورد تأکید قرار داده اند. اما به نظر می آید این موضوع چندان جدی گرفته نشده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسات مربوط به اشتغال زایی عموما به آمار اعطای تسهیلات به افراد اکتفا می شود.
به گزارش کبنا، در این جلسات همواره کمیت جای کیفیت را گرفته است، در واقع پیش نویس مهم اشتغال زایی، که تولید بر اساس یک سند راهبردی است نادیده گرفته می شود. رهبر معظم انقلاب چه بسا با این شعار بر اهمیت همان بخشی تأکید داشته اند که مسئولان در جلسات اشتغال زایی به آن نمی پردازند.

با وجود هزینه های میلیاردی، اشتغال واقعی ایجاد نمی شود
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گچساران در همین خصوص در کارگروه برنامه ریزی و اشتغال شهرستان گفت: در بخش اشتغال زایی در کشور بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور تسهیلات اشتغال زایی هزینه می شود، ولی اشتغال واقعی ایحاد نمی شود.
محمدمراد راغ پور اظهار کرد: در شهرستان گچساران نیز پرداخت تسهیلات اشتغال واقعی ایجاد نکرده است.
وی گفت: بنیاد مسکن در سالهای اخیر یک سند راهبردی تحت عنوان منظومه روستایی تدوین کرد که بعد از آمایش سرزمین، برای شهرستان گچساران به عنوان پایلوت کشوری مصوب شده است، به سازمان برنامه ریزی استان ابلاغ شد، ولی در شهرستان گچساران اقدامات جدی در راستای این سند انجام نگرفت.
راغ پور بیان کرد: مثلا در روستای لیشتر یا باباکلان و دیل نقشه راه مشخص است، اما می بینیم که دستگاه های اجرایی بصورت انفرادی افرادی را برای پرداخت تسهیلات معرفی می کنند، این اشتغال زایی پایداری ایجاد نمی کند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گچساران گفت: سال گذشته با کمک بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی حدود 15 طرح بالغ بر پرداخت دو میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد. امسال نیز با همکاری بسیج سازندگی 20 طرح آماده شده است و انجام خواهند گرفت.
هدف اصلی طرح توسعه پایدار منظومه روستایی ایجاد مسیرهایی با بازده بهتر است
طرح توسعه پایدار منظومه روستایی براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه و تدوین شده است.
این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی طراحی می شود. هدایت صحیح بهره برداران به مسیرهایی با بازده بهتر هدف اصلی این طرح است که بر اساس طرح مطالعات برنامه‌ریزی و آموزش به بهره برداران با همکاری دستگاه های اجرایی انجام می شود.
طرح توسعه پایدار منظومه روستایی که از سال ۱۳۹۹ در روستاهای گچساران با مشارکت بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی عملیاتی شد. این طرح به دلیل وجود زیرساخت های اولیه مطلوب روستایی از جمله طرح هادی در سال ۱۳۹۹ به صورت پایلوت در گچساران کلید خورد و موفقیت نسبی آن مسئولان را مصمم به گسترش در نقاط دیگر کشور کرده است.
رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص  این طرح گفته است: با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات کنونی تولید ناشی از عدم امکان سنجی و به نوعی بی‌برنامگی بوده است تاکید کرد: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گره گشای مشکل کمبود درامد و وضعیت معیشتی این مناطق است.
باقری مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص عنوان کرد: از سال 1395 طرح منظومه روستایی در  11 استان شروع شد و کهگیلویه و بویراحمد هم یکی از این استانها بود و در گچساران این کار انجام شد. از سال 1397 به صورت اجرایی با 6 نفر تسهیلگر این طرح انجام شد. 115 روستا مورد هدف بوده ولی تاکنون در 54 روستا این طرح انجام شده است؛ هم تسهیلات به آنها کمک شده است و هم راهنمایی‌های لازم به آنها داده شده است. از این 54 روستا که در آنها طرح انجام شده است، نزدیک 25 مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده است.
تاکنون بیش از ۴۱ پروژه در قالب این طرح در روستاهای گچساران اجرا  شده است. با این حال، این روزها هیچ حرف و سخنی از اجرای طرح منظومه روستایی زده نمی شود. با وجود اینکه مطالعات این طرح تا سال 1397 در بیش از 102 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت، اما به نتیجه رساندن و استفاده از مطالعات این طرح به عنوان یک سند راهبردی در دولت جدید چندان جدی گرفته نشد.
قطعا هزینه های زیادی در حیطه مطالعاتی این طرح انجام گرفته است، پس چرا مسئولان از دستاوردهای این طرح به عنوان یک سند راهبردی در اشتغال زایی استفاده نمی کنند؟

 


کد مطلب: 449732

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449732/چرا-طرح-منظومه-روستایی-دولت-جدید-استان-کهگیلویه-بویراحمد-جدی-گرفته-نشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1