کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا علل فراموشی نخبگان و برجستگان استانی را بررسی کرد؛

بهرام تاجگردون و حادثه 7 تیر / چرا گرایش سیاسی مانع از الگوسازی از سرآمدان در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود؟

8 تير 1401 ساعت 21:19

در حالی که بهرام تاجگردون یکی از مجروحین حادثه بمب‌گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر 1360 بود، اما کمتر کسی از مجروح شدن او اطلاع دارد. در واقع افکار عمومی در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری اوقات، نخبگان و سرآمدان خود را نمی‌شناسد. بنابراین یکی از پرسش‌های مهم این است که چرا در این استان از نخبگان و افراد برجسته تجلیل چندانی به عمل نمی‌آید؟


در حالی که بهرام تاجگردون یکی از مجروحین حادثه بمب‌گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر 1360 بود، اما کمتر کسی از مجروح شدن او اطلاع دارد. در واقع افکار عمومی در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری اوقات، نخبگان و سرآمدان خود را نمی‌شناسد. بنابراین یکی از پرسش‌های مهم این است که چرا در این استان از نخبگان و افراد برجسته تجلیل چندانی به عمل نمی‌آید؟ 
به گزارش کبنا، ۷ تیر 1360 در حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی، دکتر بهشتی و ۷۲ نفر از یارانش به شهادت رسیدند. بهرام تاج‌گردون سیاستمدار اصلاح‌طلب نیز که آنجا حضور داشت، مجروح شد. وی در دوره‌های اول و سوم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده گچساران و کهگیلویه از استان در مجلس حضور داشت. اما با این وجود کمتر در بین افکار عمومی از او یاد می‌شود و معدود افرادی می‌داند که تاجگردون آن روز در دفتر حزب جمهوری اسلامی بوده و مجروح شده است. اصولاً در کشور، گرایش‌های حزبی مانع تجلیل از برخی از افراد تأثیرگذار می‌شود. بهرام تاجگردون که گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی داشت، کمتر از سوی جریان اصلی و اصولگرایان مورد تجلیل قرار گرفته است. از سوی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد که این گرایش‌ها بسیار شدیدتر است، در پیوند با گرایشات و منافع قومی و طایفه‌ای تأثیر سوء بیشتری دارد. از این رو است که اغلب مردم از این بخش از شخصیت تاجگردون اطلاعی ندارند. در مورد بهرام تاجگردون آورده‌اند که: بهرام تاجگردون سیاستمداری بود که سیاست را آموخته بود؛ سیاستمداری که صداقت و وفای به عهد و التزام به تکالیف دینی و انسانی و قانونی او، از ویژگی‌های منحصربفردش بوده است. سیاستمداری که وجه دینی و اخلاقی و تعهد و پشتکارش در راه خدمت به مردم بر وجوه دیگرش برتری داشته است. سیاستمداری که هرگز آنچه که باور و اعتقاد نداشت، به آن ریا و تظاهر و توسل نمی‌جست. فردی بودکه متناسب با زمان خود، از آگاهی و دانش خاص برخوردار بود و بر همین اساس همواره در بیان مواضعش با صلابت برخورد می‌کرد. هرگز بدون تأمل و آگاهی، بدون شناخت و مطالعه به طرح و لایحه‌ای رأی نمی‌داد. ازصاحب نظران بنام در مجلس بود که عدم وجودش درجلسه‌ای تخصصی، بعنوان خلاء محسوب ومحسوس می‌شد. وکیلی بود که برای مردم حوزه انتخابیه‌اش همواره منبع و منشاء عزت و اعتبارمحسوب می‌شد.
با این حال یکی از پرسش‌های اصلی امروز در استان کهگیلویه و بویراحمد این است که چرا باید چنین مفاخری به فراموشی سپرده شوند؟ چرا با وجود اثرگذاری‌ای که بهرام تاجگردون در حوزه‌های مختلف در کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد داشته، امروزه کمتر از او یاد می‌شود و به طور کلی چرا باید چنین الگوهایی به فراموشی سپرده شده و برخی از سلبریتی‌ها به عنوان الگو مورد پذیرش قرار بگیرند؟
گفتنی است بزرگان نیز بارها از چنین وضعیتی انتقاد کرده که چرا اسلحه‌به‌دستان را الگوی نامناسبی برای جوانان این استان معرفی کرده است. بارها در تریبون‌های مختلف از آنها شنیده‌ایم که استفاده از اسلحه توسط بزرگان و سرآمدان می‌تواند موجب الگوسازی‌های غلط شود و در مقابل تجلیل از نخبگان و سرآمدان می‌تواند در جامعه‌پذیری نسل جدید، الگوی مناسب و مطلوبی باشد.
در همین مورد حمدالله اکوانی رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد نیز به پرسش‌های کبنانیوز پاسخ داد. وی گفت: ما در بنیاد نخبگان استان، از مفاخر استانی یک بانک اطلاعاتی 400 نفری تهیه کرده‌ایم و برنامه بنیاد این است که از آنها تجلیل شود؛ اتفاقاً یکی از برنامه‌های ما که چند وقت پیش برگزار شد، تجلیل از مفاخر استان در حوزه سلامت بود. یک نسخه دیگر هم دادیم که کار تولید رسانه‌ای در مورد آنها انجام دهیم. بر همین اساس، در مورد هفت نفر از این مفاخر و سرآمدان هفت نمایش رادیویی را با همکاری صدا و سیما تهیه کردیم.
وی اظهار داشت: در حوزه‌های دیگر هم مثل حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نخبگان و سرآمدان زیادی در استان داریم. اما در این حوزه صف‌آرایی‌ها زیاد است و ما تا الأن وارد این حوزه نشده‌ایم، چون فضای استان تا حدی سیاست‌زده است.
رئیس بنیاد نخبگان گفت: بین ماندن در این استان و وجود سند و مدرک و تولید متن و کتاب در مورد آن فرد یک رابطه معکوس وجود دارد. ما بارها دیده‌ایم افراد برجسته‌ای که از این استان رفته‌اند، متون و تولیدات چاپی و رسانه‌ای بیشتری در مورد آنها منتشر شده است. اما همان افراد اگر در داخل استان بمانند، گمنام می‌مانند. چرا که اگر در استان از آنها تجلیل شود، فضا هم برای آن فرد و هم دستگاه تجلیل کننده سنگین می‌شود.
اکوانی در مورد اهمیت تجلیل از نخبگان گفت: در استان محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد وقتی از فردی تجلیل می‌شود انگیزه پیدا می‌کند که در داخل استان بماند؛ در واقع وقتی جامعه و نهادهای رسمی و غیررسمی قدردان زحمات او باشند، انگیزه او برای خدمت دوچندان می‌شود. در کهگیلویه و بویراحمد چنین برنامه‌هایی باید بیشتر از استانهای دیگر برگزار شود تا انگیزه آنها را تقویت کنیم که در استان بمانند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل اهمیت تجلیل از نخبگان را می‌توان از زاویه فرهنگی تشریح کرد. در فرهنگ‌های پیشرو، نخبگان تبدیل به نماد و نشانه شده‌اند. این افراد در چنین فرهنگ‌هایی، نوعی سرمایه فرهنگی هستند. انباشت شخصیت‌هایی که تبدیل به نشانه شده‌اند را به راحتی می‌توان در استان‌های توسعه‌یافته کشور دید. نمونه آن هم استان فارس است. کهگیلویه و بویراحمد هم چنین ظرفیتی را دارد. با چنین کاری بخشی از فرهنگ برای آینده ثبت و ضبط می‌شود. یکی از روش‌های حفظ نخبگان، برگزاری مراسم و تولید آثار رسانه‌ای در مورد آنها است. وقتی الگو داشته باشیم و آنها را معرفی کنیم، جوانان از آنها الگو می‌گیرند.
وی تأکید کرد: بند ث ماده 64 قانون برنامه گفته که وظیفه همه نهادها این است که مفاخر را با همکاری بنیاد نخبگان شناسایی و از آنها تجلیل کنند. اما در این میان دو مانع وجود دارد؛ یکی عدم همکاری دستگاه‌ها برای معرفی نخبگان و سرآمدان حوزه خود است و دومی وجود تنگ‌نظری‌ها و رقابت‌های شخصی، گروهی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی است.  
همان‌طور که رئیس بنیاد نخبگان استان می‌گوید وجود چنین موانعی باعث می‌شوند که شخصیت‌هایی مثل بهرام تاجگردون در بین جوانان معرفی نشوند و در نهایت الگوی مرجع جوانان کهگیلویه و بویراحمدی سلبریتی‌هایی شوند که سنخیتی با فرهنگ بومی و ملی ما ندارند.


کد مطلب: 449722

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449722/بهرام-تاجگردون-حادثه-7-تیر-چرا-گرایش-سیاسی-مانع-الگوسازی-سرآمدان-کهگیلویه-بویراحمد-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1