کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر سیگنال‌های برجامی در بازار؛

پیام مذاکرات قطر برای بازار سکه و طلا / پرتاب دلار به مسیر نزولی / زمزمه دلار 28 تومانی در بازار ارز

7 تير 1401 ساعت 12:52

سکه تمام‌بهار آزادی در یک روز ۴۰۰ هزار ارزان شد و ارزش طلا ۱۸ عیار افت ۴۵ هزاری را تجربه کرد


سکه تمام‌بهار آزادی در یک روز ۴۰۰ هزار ارزان شد و ارزش طلا ۱۸ عیار افت ۴۵ هزاری را تجربه کرد
 قیمت سکه و طلا بعد اعلام خبر شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام کاهش پیدا کرد. دوشنبه ششم تیر مشخص شد دور جدید گفتگو‌ها بعد وقفه ۱۰۰ روزه در کشور قطر آغاز می‌شود و بعد از اعلام این خبر در بازار طلا قیمت سکه تمام‌بهار آزادی با ریزش ۴۰۰ هزار تومانی به نیمه کانال ۱۳ میلیون سقوط کرد. سکه امامی که به آن سکه طرح جدید هم گفته می‌شود، ۳۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شد. ارزش طلا ۱۸ عیار نیز با افت ۴۵ هزار تومانی به کمترین سطح خود در چهار هفته اخیر رسید.
قیمت طلا ۱۸ عیار؛ یک میلیون و ۳۵۴ هزار
به گزارش فرارو، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز سه‌شنبه هفتم تیر کار خود را از پله یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان آغاز کرد. این رقم آخرین قیمت طلا ۱۸ عیار در روز دوشنبه محسوب می‌شد و نسبت به یکشنبه شاهد ریزش ۴۴ هزار تومانی قیمت طلا ۱۸ عیار بودیم. افت قیمت طلا ۱۸ عیار در روز دوشنبه معادل سه درصد بود و باعث شد ارزش این فلز گران‌بها به‌کمترین میزان خود از روز دهم خرداد امسال برسد. در این مدت قیمت طلا ۱۸ عیار همزمان با رشد نرخ دلار آزاد، تا قله تاریخی یک میلیون و ۵۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد و حالا قیمت طلا ۱۸ عیار حدود ۱۰ درصد یعنی ۱۵۵ هزار تومان نسبت به آن روز پایین‌تر قرار دارد.
قیمت سکه امامی؛ ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار
قیمت سکه امامی که به آن سکه طرح جدید گفته می‌شود بعد اعلام زمان و مکان دور جدید مذاکرات هسته‌ای ۳۵۰ هزار تومان ریزش پیدا کرد. قیمت سکه امامی در آخرین معاملات روز دوشنبه ششم تیر ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود درحالی که برای خرید آن در روز یکشنبه باید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید.
به‌این ترتیب قیمت سکه امامی در یک روز ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد و درقیاس با بیشترین قیمت تاریخی خود یعنی رقم ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در روز ۲۲ خرداد امسال، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که ۱۳ درصد محاسبه می‌شود، تقلیل پیدا کرد. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی یا طرح قدیم دوشنبه ششم تیر از ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و ارزش آن ۴۰۰ هزار تومان – معادل سه درصد - کاهش پیدا کرد.
سکه نیم‌بهار آزادی و ربع‌بهار آزادی به‌ترتیب ۱۵۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان ارزان شدند. قیمت سکه نیم‌بهار آزادی از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و خریداران سکه ربع‌بهار آزادی به‌جای پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در روز یکشنبه، بابت این قطعه سکه دوشنبه پنج میلیون تومان پرداخت کردند. در روزی که شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بودیم، سکه گرمی سنگر سه میلیون تومان را از دست داد و ارزش آن با افت ۱۰۰ هزار تومانی از سه میلیون تومان به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد.
تاثیر سیگنال‌های برجامی در بازار سکه و طلا
انواع سکه و طلا قیمت یکشنبه قیمت دوشنبه تغییر
سکه امامی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ۳۵۰ هزار تومان کاهش
سکه تمام‌بهار آزادی ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان ۴۰۰ هزار تومان کاهش
نیم‌سکه بهار آزادی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان ۱۵۰ هزار تومان کاهش
ربع‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پنج میلیون تومان ۲۵۰ هزار تومان کاهش
سکه گرمی سه میلیون تومان دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان کاهش
طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۹۸ هزار تومان یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان ۴۴ هزار تومان کاهش

حرکات سکه به سوی حمایت های حساس
اکو ایران در این زمینه نوشت: ارزش ذاتی سکه امامی نیز دچار افت قابل ملاحظه ای شده و تا مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته است. حباب این فلز گران بها نیز تا محدوده ۹ درصد افت کرده است و در صورت ادامه افت قیمت دلار، احتمال می رود که فلز گران بهای داخلی نیز افت بیشتری را تجربه کند.
حرکات سکه به سوی حمایت های حساس سکه در مسیر نزولی قرار گرفته و تنها در نقاط حمایتی، توقف های کوتاهی را انجام داده است. این فلز گران بها که دو روز قبل تا حمایت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین رفته بود، روز دوشنبه به سوی حمایت بزرگتر ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کرد. 
تحلیل گران فنی باور دارند در صورت از دست دادن حمایت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه به صورت کوتاه مدت با خروج خریداران بزرگ مواجه خواهد شد. 
ارزش ذاتی سکه امامی  نیز دچار افت قابل ملاحظه ای شده و تا مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته است. حباب این فلز گران بها  نیز تا محدوده ۹ درصد افت کرده است و در صورت ادامه افت قیمت دلار، احتمال می رود که فلز گران بهای داخلی نیز افت بیشتری را تجربه کند. 
برخی فعالان باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد، سکه امامی ممکن است به سوی حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت کند. فلز گران بهای داخلی از سوی اونس طلا نیز چندان مورد حمایت واقع نشده است، چرا که طلای جهانی نتوانسته است به سوی مقاومت هزار و ۸۵۰ دلار حرکت کند و بیشتر در محدوده هزار و ۸۲۰ دلار نوسانات خود را صورت داده است. 
اگر دلار بالای محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان باقی بماند، سکه نیز به زیر کانال ۱۴ میلیون تومان نخواهد رفت.

زمزمه دلار 28 تومانی در بازار ارز/نشانه احتیاط سکه
در بازار هرات کف حساس ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان از دست رفت، به محض از دست رفتن این سطح، کمر بازار ارز شکست و قیمت‌ها در تهران و سلیمانیه نیز ریزشی شد؛ در تهران ۹۰۰ تومان کم شد در سلیمانیه ۷۰۰ تومان. قیمت دلار هرات نه تنها یک کانال پایین افتاد بلکه حمایت ۲۹ هزار و 800 را هم از دست داد، تا پس از مدت‌ها در بازار ارز، شاهد صحبت از دلار ۲۸ تومانی باشیم.
کارگردان این ریزش، احیای برجام بود. عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، توییت سه روز پیش خودش را کوت کرد که در آن گفته بود امضای برجام در طرف ایرانی نهایی شده است. این توییت در بازار زیاد چرخید و باتوجه به ماهیت توییت‌کننده از سایر خبرها جدی‌تر گرفته شد. سخنگوی وزارت خارجه نیز در آخرین روز کاری خود در این سمت، گفته آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع اقتصادی ایران را تضمین کند.
خبر آخر نیز از طرف رویترز مخابره شد. رویترز خبر داد رابرت مالی در روز دوشنبه راهی قطر شد و علی باقری نیز روز بعد به این کشور می‌رود. معامله‌گران تصور می‌کنند در دور جدید چون روسیه واسطه مذاکره ایران و آمریکا نیست شانس توافق بالاتر است. دلیلی که برای این تحلیل می‌آوردند جالب بود.
کیهان در روز دوشنبه مطلبی داشت که نسبت به مذاکره در دوحه انتقاد کرده بود. این روزنامه هشدار داده بود که این مذاکره در دوحه می‌تواند این تلقی را به همراه داشته باشد که چین و روسیه‌ دور زده شدند. معامله‌گران می‌گفتند وقتی کیهان چنین مطلبی دارد به معنای این است که مذاکره بدون واسطه روسیه انجام می‌شود وگرنه کیهان این مطلب را نمی‌زد.
در بازار ارز پدیده جالبی وجود داشت. در بخش آزاد بازار عمدتا فروشنده بودند، اما در بخش سهمیه‌ای که دلار را با نرخ پایین‌تر می‌دادند صف خرید بود. این پدیده متضاد به بازار شکل جالبی داده بود. ظاهرا کسانی که با نرخ آزاد خریده بودند به واسطه خوشبینی در صف فروش بودند و کسانی که در بخش سهمیه‌ای بودند به امید انتفاع قصد خرید داشتند.
در مجموع اتفاقات دوشنبه در بازار ارز ریسک یک پدیده را بالا برد؛ فریز شدن نقدینگی. وضعیت فریز شدن نقدینگی مثل شرایط هولدری یا خرید و نگهداری درازمدت است ولی به صورت اجباری اتفاق می‌افتد و دارنده سودی نمی‌برد و در بهترین حالت حفظ ارزش پول می‌کند.
در بازار سکه نیز قیمت سکه رفاه با کاهش بیش از 500 هزار تومانی را داشت و سکه بازار نیز با کاهش 300 تومانی در 14 میلیون و 600 معامله می‌شد. با این نرخ حباب سکه 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد و دلیلش اوج و فرود نرخ اونس جهانی طلا بود. نکته بازار سکه، فاصله 400 هزار تومانی خرید و فروش بود که نشان می‌دهد احتیاط در بازار حکم‌فرماست.
پرتاب دلار به مسیر نزولی
 تحلیل گران فنی باور دارند واکنش دلار به این حمایت،‌ آینده بازار ارز در کوتاه مدت را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد. در صورتی که اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان برود، در مرحله اول احتمال نزول تا محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. با این حال، در صورت ماندن دلار بالای مرز ۳۰ هزار تومانی، این ارز به سرعت با قدرت در مسیر افزایشی قرار نخواهد گرفت. 
به نظر می رسد معامله گران منتظر انتشار اخبار جدید از مذاکرات هسته ای باقی بمانند. گفته می شود نماینده آمریکا به قطر رسیده است و به زودی،‌نماینده ایران نیز رهسپار این کشور عربی خواهد شد. در حال حاضر نفس شروع مذاکرات،‌ سیگنال مثبتی به بازار داده است و به روشنی نشان می دهد که آینده دلار تا چه اندازه به تنش های بین المللی گره خورده است. صبر تاکتیکی معامله گران به این دلیل است  که احساس می کنند مذاکرات جدید طولانی نخواهد بود و به زودی با انتشار نتایج مذاکرات، تکلیف شان مشخص خواهد شد. اخبار جدید از مذاکرات تعیین خواهد کرد که در موقعیت فروش باقی بمانند یا به صف خرید بازگردند. 


کد مطلب: 449668

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449668/پیام-مذاکرات-قطر-بازار-سکه-طلا-پرتاب-دلار-مسیر-نزولی-زمزمه-28-تومانی-ارز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1