کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنا از عملکرد آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد؛

بخش دوم) آموزش و پرورش به طرح و برنامه نیاز دارد نه دید و بازدید و پست اینستاگرامی / مدیرانی که در سال‌های آخر بازنشستگی طرح و برنامه‌ای جز حفظ صندلی ندارند / در آموزش و پرورش دنا چه می‌گذرد؟ / آقای استاندار ورود کنید تا از سیر تا پیاز آموش و پرورش استان مطلع شوید

1 تير 1401 ساعت 20:34

پس از انتشار مطلبی در نقد عملکرد حسنعلی عزت‌خواه مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، مخاطبان این پایگاه خبری به گفت‌وگو و نقد عملکرد عزتخواه در دوران مدیریتش پرداختند.


پس از انتشار مطلبی در نقد عملکرد حسنعلی عزتخواه مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در کبنانیوز، مخاطبان این پایگاه خبری به بحث و گفت‌وگو در مورد عملکرد عزت‌خواه در دوران مدیریتش پرداختند.  
یکی از مخاطبان در پیامی خطاب به عزتخواه نوشت: جناب عزت‌خواه شما که خواستید از جغرافیای خاصی استفاده کنید حداقل از نیروهایی خوبی که هم ما می‌شناسیم و هم خودتان به خوبی می‌شناسید استفاده می‌کردید نه از هر که با فشار اطرافیان نماینده و زد و بند و شب‌نشینی‌ها.
یکی دیگر از مخاطبان نوشت: کلیدی‌ترین معاونت در اداره کل آموزش و پرورش همان معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع است که این معاونت با تمام نیروهای زیرمجموعه که بیشترین نیرو در اداره کل را هم در زیر مجموعه دارد، در اختیار فامیل نماینده است. باید استاندار ورود کند و ریشه این فامیل‌گرایی و خویشاوندسالاری خشکانده شود؛ در غیر این صورت نیروهای نظارتی و مجموعه نهادهای امنیتی وارد شوند که این خطر خویشاوندسالاری برای استان و مخصوصا شهرستان بویراحمد، تهدیدات به دنبال خواهد داشت.
یکی از این مخاطبان با انتساب عزتخواه به روشنفکر، یکی از دلایل شکست روشنفکر را همین عزتخواه عنوان کرد و در پیامی نوشت: ازجمله دلایل اصلی شکست روشنفکر و این همه ریزش طرفدارانش، انتخاب فرمانداران ضعیف، مدیرکل آموزش و پرورش و از دست دادن دانشگاه‌های استان است.

بیشتر بخوانید:
بخش اول) از انتصابات طایفه‌ای و نبود گفتمان مدیریتی تا کارشکنی نیروهای سیاسی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

یکی دیگر از مخاطبان کبنانیوز نوشت: با این طرز تفکر نمی‌شود مدیریت کرد؛ نگاه‌ها باید عوض شود، از دخالت‌های بی‌رویه سیاسیون که نمی‌توانند حداقل جهت رضای خدا از ورود افراد نااهل و ناپاک مسئله‌دار جلوگیری کن. آقای عزتخواه اگر قدرت نه گفتن نداری اختیار رفتن داری بهترین امر به معروف و نهی از منکر است. بیش از حد دخالت می‌کنند، نگاه کمیته امدادی به آموزش و پرورش دارند، زمان انتخابات قول کمیته امدادی داده‌اند.
یکی دیگر از مخاطبان نوشت: جناب استاندار لطفاً به نحوه انتصاب آموزش و پرورش ورود کنید خواهش می‌کنم آموزش و پرورش که باید آینده بچه‌هامون را بسازد، ملاک فقط تربیت و آموزس باشد، باور بفرمایید با این روند آینده خوبی نباید برای دانش‌آموزان استان متصور نمود. حتی مدیران و معلمین مدارس گزینشی بر اساس نسبت طایفه‌گری انتخاب می‌شود. در حوزه ستادی هم هر کس نسبتی ندارد فی‌الفور تغییر می‌ده. اما اگه نسبت فامیلی باهاشون داشته باشه ولو اینکه عملکرد ضعیفی داشته باشه تغییر نمی‌ده؛ خواهشاً تا دیر نشد و اوضاع از این بدتر نشد نظارت بیشتری بر عملکرد ایشان داشته باشید.
عاجزانه از استاندار محترم خواستاریم جلوی سیاسی بازی و ریاکاری و نشان دادن جلسات را بگیرید. آموزش و پرورش به طرح و برنامه اساسی نیاز دارد نه دید و بازدید و پست اینستاگرامی. آموزش و پرورش قربانی ارتباطات شما نیست، سو استفاده نکنید. بی‌ریا برای خدا و پیشرفت جامعه فرهنگیان کار کنید. در یک جمله اداره کل آموزش و پرورش صرفا محلی برای سیاست‌بازی بویراحمدی‌هاست.
یکی  دیگر از این مخاطبان خطاب به احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: استاندار محترم چطور می‌خواهید حامی محرومان باشید وقتی مهمترین نهاد آموزشی و فرهنگی استان درگیر جمع آوری رای برای نماینده‌ای خاص است. ورود کنید تا از سیر تا پیاز آموزش و پرورش مطلع شوید.
مخاطبی دیگر باز هم خطاب به احمدزاده نوشت: استانداری که دم از انتخاب جوانان انقلابی می‌زد و شعار استفاده از جوانان بومی و نخبه‌ها را می‌داد ادارات استان مارا از جمله همین آموزش و پرورش را در اختیار کسانی گذاشته که در سال‌های آخر بازنشستگی هیچ طرح و برنامه‌ای جز حفظ صندلی ندارند.
رحیم جهانبازی فعال اجتماعی و رسانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد نیز در یادداشتی با عنوان «آموزش و پرورش کیلویی چند» نوشت: براساس اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی، وزارت آموزش و پرورش باید شرایط و امکانات لازم برای آموزش و استفاده رایگان همه اقشار جامعه را به نحو مطلوب و شایسته فراهم کند.
در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش برای جبران و سرپوش گذاشتن بر کاستی‌ها و وظایفی که بر اساس قانون مکلف به انجام آن و باید به طور کیفی و رایگان در اختیار آحاد جامعه بگذارد، با صدور جواز تأسیس مدارس غیردولتی، عملاً نظام آموزشی کشور را به سمت آموزش در مقابل پول سوق داده است و همین موضوع به دلیل جذابیت‌های مالی باعث شده تا گرایش به سمت مدارس غیردولتی هر روز افزایش پیدا کند. مدارسی که حرف اول وآخر آنها پول است وآموزش در اولویت بعد قرار دارد .
این بنگاه‌های تجاری که از کمترین فضای آموزشی  برخور دار هستند نه تنها استانداردهای آموزشی را رعایت نمی‌کنند که برای کسب درآمد زیاد با ثبت نام تعداد بیشتر دانش آموزان در پایه‌های مختلف، سرانه استاندارد هر کلاس را نادیده گرفته و عملاً با این نگرش کارکرد‌ آموزش فدای درآمدزایی وکسب ثروت بیشتر شده است.
نکته تأمل‌برانگیز اینکه این مدارس پولکی با درخواست شهریه سالانه به صورت یکجا و قبل از شروع سال تحصیلی و دراولویت قراردادن ثبت نام افراد متنعم عملاً باعث تضییع حقوق شهروندان کم‌برخوردار در استفاده برابر از این مدارس شده و موجب محروم شدن آنها از این اماکن آموزشی می‌شوند.
این مدارس که حق امتیاز آنها از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان صادر می‌شود به حال خود رها شده و با رفتارهای‌های دون‌پایه و نادیده گرفتن منشور حقوق شهروندی موجب سرخوردگی و نارضایتی اقشار کم‌برخوردار جامعه شده است.
این مدارس با اخذ شهریه‌های بالا و جذب دانش‌آموزان بیش از حد مجاز و به‌کارگیری نیروهای بی‌تجربه و بدون تخصص و حق تدریسی با پرداخت مبالغ ناچیز در پی کسب سود بیشتر و به دنبال سوداگری هستند تا آموزش. این نگرش آموزشی مرا به یاد دوران دبستان انداخت؛ وقتی که یکی از دانش‌آموزان انشای خود را با موضوع «علم بهتر است یا ثروت» می‌خواند.
دانش آموز در دفتر انشا نوشته بود: ثروت بهتر از علم است.
معلم پرسید: چرا؟!
دانش‌آموز گفت: چون با ثروت به هر چیزی می‌توانی‌ برسی حتی علم. اما با علم به هر چیزی نمی‌توانی برسی!
اکنون این سخن مصداق وضعیت مدارس امروز ما است. مدارسی که حرف اول و آخر آنها پول است و علم و ارزش‌ها و کرامت انسانی با پول و ثروت قیاس می‌شود.
یکی دیگر از مخاطبان این پایگاه خبری در یادداشتی با عنوان «ماراتن انتخاب وانتصاب مدیرآموزش و پرورش شهرستان دنا» به نقد رویه انتصاب این مدیر پرداخت و نوشت: انتخاب مدیر آموزش و پرورش شهرستان دنا وارد فازجدیدی شده است که می‌توان از آن مثنوی هفتاد من نوشت تا درس عبرتی برای آیندگان باشد. بعد از تشکیل مجلس یازدهم ابراهیم ریاضی به دلیل بازنشستگی، رمقی برای رتق و فتق امور آموزش و پرورش شهرستان دنا نداشت و خود را برای رفتن و واگذاری جایگاه به یکی از نیروهای جریان موسوم به ندای وحدت آماده کرده بود. اما نبود قدرت تصمیم‌گیری مسئولان و متولیان امر بازنشستگی ابراهیم ریاضی را برای یک سال و نیم به تعویق انداخت. پس از آن که قانون اجازه ماندن به ایشان را نداد، قدرتمندانه با آموزش و پرورش دنا خداحافظی کرد تا انتخاب مدیر جدید وارد فاز تازه‌ای شود.
به گواه شنیده‌های موثق بعد از طرح و سوزاندن برخی گزینه‌های مطرح در محافل عمومی، قرعه فال به نام یکی از مدیران دولت قبل افتاد.
برخی گمانه‌ها حاکیست واسطه این انتخاب یکی از پیمانکاران مطرح استان و از بستگان نسبی گزینه مورد نظر و زد و بند احتمالی با یکی از مسئولین شهرستان است.
گویا این پیمانکار مبالغ هنگفتی را در قالب کمک به دانش‌آموزان محروم به افراد مورد اشاره هدیه داده است. آنچه امروز افکار و اذهان عمومی را مغشوش و آشفته کرده این است که:
چرا باید بر خلاف اعلام چندباره رئیس جمهور مبنی بر کنار گذاشتن عاملین وضع موجود موجبات ارتقای ایشان فراهم آید و چرا باید یک پیمانکار برای آینده فرزندان این خطه فرهنگی و دانشمندپرور تصمیم گیری کند؟ خداوند عاقبت ما و دانش‌آموزان مظلوم دنا و دولت مظلوم آیت الله رئیسی را ختم به خیر بگرداند.
به گزارش کبنا، از آن رو که آموزش و پرورش یکی از کلیدی‌ترین نهادها در ساخت و شکل‌دهی به فرهنگ، اقتصاد و سیاست یک جامعه است، بروز کوچکترین خللی در آن می‌تواند، موجبات خسران‌های زیادی را پدید آورد. از این رو از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود همان‌طور که مخاطبان کبنانیوز نیز اذغان داشته‌اند، به آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ورود کند تا هر چه زودتر رویه‌های نادرست شناسایی و اصلاح شوند.


کد مطلب: 449429

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449429/بخش-دوم-آموزش-پرورش-طرح-برنامه-نیاز-نه-دید-بازدید-پست-اینستاگرامی-مدیرانی-سال-های-آخر-بازنشستگی-برنامه-ای-جز-حفظ-صندلی-ندارند-دنا-می-گذرد-آقای-استاندار-ورود-کنید-سیر-پیاز-آموش-استان-مطلع-شوید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1