کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

آقای رئیس جمهور انتصابات در کهگیلویه و بویراحمد با مفاهیم عدالت و انقلاب سازگار است؟ / انتصاب غیرمرتبط‌ها در فرماندار‌ی‌های استان

31 خرداد 1401 ساعت 21:31

به‌کارگیری غیرمرتبط‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در حال تبدیل شدن به رویه‌ای معمول است؛ در برخی از فرمانداری‌های استان، کسانی به عنوان معاون انتخاب شده‌اند که حتی یک روز سابقه کار در بدنه وزارت کشور را ندارند. 


به‌کارگیری غیرمرتبط‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در حال تبدیل شدن به رویه‌ای معمول است؛ در برخی از فرمانداری‌های استان، کسانی به عنوان معاون انتخاب شده‌اند که حتی یک روز سابقه کار در بدنه وزارت کشور را ندارند. 
به گزارش کبنا، یکی از مهمترین معیارها در انتصابات سیاسی، توجه به شایسته‌سالاری و پایبندی به عدالت اجتماعی و سیاسی است. در صورت وجود توجه به چنین مؤلفه‌هایی است که علاوه بر فراهم کردن بستر برای رشد یک منطقه، شور و نشاط و انگیزه در بین نیروهای سیاسی نیز افزایش می‌یابد.
اما در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بافت قومی و طایفه‌ای که بر آن حاکم است، گاهی اوقات برخی از انتصابات رنگ و بوی طایفه‌ای به خود می‌گیرند. این بافت سنتی در برخی موارد بستر را برای دخالت‌های نمایندگان در انتصابات فراهم می‌کند.
گاهاً دیده شده است که نماینده‌ای برخی از مهمترین پست‌های سیاسی را به افرادی از یک قوم می‌دهد. در صورت وجود چنین اتفاقی انگیزه پیشرفت از نیروهای آن سازمان گرفته می‌شود. انقلاب اسلامی نیز با توجهی که به چنین پدیده‌ای داشت، مطرح شد. در واقع یکی از شعارهای انقلاب اسلامی توجه به شایسته‌سالاری و مبارزه با تبعیض بود. اما همانطور که گفته شد گاهی اوقات در کهگیلویه و بویراحمد با بی‌توجهی به شعارهای انقلاب، پست‌های سیاسی طعمه سهم‌خواهی‌های برخی از نیروهای سیاسی می‌شوند. این در حالی است که یکی از برنامه‌هایی که احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسات مختلف بر آن تأکید داشت، جلوگیری از احساس تبعیض و پای‌بندی به شایسته‌سالاری بود.
فرمانداری که از زیرمجموعه‌های وزارت کشور است، نیازمند نیروی تخصصی‌ای است که از بدنه همین وزارت کشور آمده باشد. وزارت کشور سالانه میلیاردها تومان اعتبار صرف آموزش نیروهای متخصص می‌کند که در پست‌های مهمی همچون فرماندار، استاندار و معاونین فرمانداری و استانداری مشغول به فعالیت شوند. اما برخی اوقات نیروهایی از سایر ادارت که به غیرمرتبط‌ها معروف هستند، بدون حتی یک روز سابقه کاری در بدنه وزارت کشور، پست‌های سیاسی مهم مربوط به وزارت کشور را اشغال می‌کنند.
البته این انتصابات تبعیض‌آمیز تنها به وزارت کشور محدود نمی‌شود؛ در همین مورد، از یک خانواده سه معاون در ادارات کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار شده‌اند. مشکل آنجا خودنمایی می‌کند که ببینیم یکی از این برادارن که معلم است و سابقه حتی یک روز کار در بدنه وزارت کشور را ندارد به عنوان معاون سیاسی فرمانداری بویراحمد مشغول به کار شده است. حتی اگر این شخص یکی از بهترین معلمان این استان و حتی بالاتر از آن معلم نمونه کشوری باشد، نباید او را در وزارت کشور به کار گرفت؛ حتی اگر بتوان او را به عنوان رئیس آموزش و پرورش مارگون و یا بویراحمد و حتی بالاتر از آن مدیرکل آموزش و پرورش استان منصوب کرد، انتصاب او در بدنه وزارت کشور آن هم در سطح معاون سیاسی، عملی غیرقابل توجیه است. پیش از هر چیز این اقدام باعث می‌شود که در بدنه فرمانداری، افرادی که شایستگی و تخصص لازم را دارند، از ارتقاء خود ناامید شده و رضایت شغلی خود را از دست دهند. در صورت وقوع چنین پدیده‌ای، احساس تبعیض در بین این کارکنان شکل می‌گیرد و پیامد آن نیز چیزی جز پایین آمدن بهره‌وری و راندمان کاری در فرمانداری نیست.
گفتنی است نه تنها در فرمانداری بویراحمد چنین اتفاقی افتاده است، در فرمانداری گچساران نیز یکی از معلمان به عنوان معاون انتخاب شده است. اگر هر چه سریعتر به این موضوع ورود نشود، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، به‌کارگیری غیرمرتبط‌ها به رویه‌ای معمول در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود.
برای جلوگیری از وقوع چنین پیامدهای ناگواری بهتر است که در چنین انتصابات بازاندیشی صورت گرفته تا بیش از این به احساس تبعیض در بین کارکنان باسابقه وزارت کشور دامن زده نشود. فردی که حتی یک روز سابقه فعالیت در این حوزه را ندارد، نمی‌تواند کارهایی همچون برگزاری انتخابات را به درستی به ثمر برساند. چرا که واضح است افرادی با سابقه و دارای تخصص مربوط به این حوزه در بدنه فرمانداری وجود دارند که به راحتی می‌توانند چنین اقداماتی را انجام دهند. معاونت سیاسی که مهمترین معاونت در فرمانداری است باید توسط کسی اداره شود که از خانواده وزارت کشور باشد. ورود غیرمرتبط‌ها به این حوزه ممکن است در انتخابات آینده، پیامدهایی در پی داشته باشد که به این راحتی قابل جبران نباشند.
از احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود که به چنین انتصاباتی ورود کرده و نگذارد خدایی ناکرده احساس تبعیض ناشی از عدم توجه به شایسته‌سالاری در چنین پست‌های مهمی به وجود بیاید.


کد مطلب: 449389

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449389/آقای-رئیس-جمهور-انتصابات-کهگیلویه-بویراحمد-مفاهیم-عدالت-انقلاب-سازگار-انتصاب-غیرمرتبط-ها-فرماندار-ی-های-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1