کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر نحوه استقبال از روشنفکر در لوداب؛

فراز و فرود این نماینده

1 خرداد 1401 ساعت 20:15

شواهد نشان می‌دهند در انتخابات پیش رو، بخشی از پایگاه رأی روشنفکر از سبد رأی او جدا شده و ممکن است به سبد رأی رقبای او ریخته شوند. اما پرسش مهم این است روشنفکری که در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با رأی قاطعی پیروز انتخابات شده بود، چرا حالا به چنین وضعیتی دچار شده است؟ مهمترین علت آن را می‌توان به عملکرد او در این دوره سه ساله مرتبط دانست. اما عملکرد او چه بوده است؟


چند روز پیش روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، به منطقه لوداب یکی از بخش‌های بویراحمد سفر کرد. به گفته افراد مطلع سیاسی در این بازدید، روشنفکر مورد استقبال چندانی از سوی مردم این منطقه قرار نگرفت؛ هر چند عده‌ای اسلحه به دست، در استقبال از او و استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اقدام به تیراندازی کردند، اما با این حرکت هم، این استقبال کمرنگ پوشانده نشد. البته این سفر یک سفر اداری بود و به طور قاطع نمی‌توان در مورد حواشی آن نظر داد. 
گفتنی است لوداب همیشه یکی از مناطق مهم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نقطه ثقلِ سیاسی این حوزه انتخاباتی بوده است. در حال حاضر این وضعیت تداعی می‌شود که گویی این مردم در حال عبور از روشنفکر هستند؛ اما با توجه به شرایط سفر روشنفکر به لوداب باز هم نمی‌توان نظر قاطعی در این زمینه ارائه کرد. اما به هر حال می‌توان گفت روشنفکر روزهای سختی در پیش دارد تا بتواند این زنجیر از هم گسسته را ترمیم کند.
اما پرسش مهمی که پیش می‌آید این است که چرا استقبال از روشنفکر اینگونه بود؟ روشنفکری که در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با رأی قاطعی پیروز انتخابات شده بود، حال چرا به چنین وضعیتی دچار شده است؟ مهمترین علت این استقبال کمرنگ را می‌توان به عملکرد او در این دوره سه ساله مرتبط دانست. اما عملکرد او چه بوده است؟
معمولاً در کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین اقدامات نماینده‌های مجلس را انتصاباتِ او در نظر می‌گیرند. در داستان پُرآب و تاب انتصابات در استان، روشنفکر نتوانست نوعی وحدت در بین افراد رأی‌دهنده به وجود بیاورد. انتظار پایگاه رأی او این بود که با پایبندی به عدالت، در داستان انتصابات عمل کند، اما زمانی که روشنفکر اغلب مدیران را از یک گروه خاص انتخاب می‌کند، نوعی احساس تبعیض در بین بدنه رأی دهنده به او به وجود می‌آید. برخی از انتصابات در درون یک گروه از یک طایفه خاص و حتی برخی از درون یک خانواده بودند. تا جایی که سه نفر از یک خانواده به عنوان معاون انتخاب شدند. چنین اقداماتی بخش زیادی از سبد آرای او را از بین برد. در پی چنین رفتارهایی، افراد متعددی از بویراحمد سفلی قد علم کردند و الأن بازی انتخابات متفاوت از دوره پیش شده و به نظر می‌رسد استقبال مردم به سمت خرامین، منتظریان و بهرامی بیشتر شده است.
اما روشنفکر در مجلس نیز نتوانسته است تصویری از خود به عنوان نماینده‌ای مقتدر نشان دهد. در موضوع اختصاص بودجه، سد تنگ سرخ و مسائلی دیگر هم گویی عملکرد او رضایتبخش نبوده است. حتی به عنوان نفر نخست کمیسیون آموزش در مجلس و نقش مهم او در کمیسیون آسیب‌های اجتماعی هم نتوانسته است اقدام قابل قبولی نشان دهد.
از سوی دیگر روشنفکر با استخدام و به‌کارگیری برخی از نزدیکان خود، به نظر می‌رسد نوعی بدبینی و بی‌اعتمادی را در بین پایگاه انتخاباتی خود به وجود آورده است و جمیع این عوامل با هم، فضایی را برای روشنفکر در آینده به وجود آورده است که نمود آن را در استقبال ناکافی از او در لوداب می‌توان دید. فضایی که روشنفکر را در وضعیت سختی قرار داده است. 
گفتنی است نیروهای انقلاب امروز نادر منتظریان را کاندیدای قطعی خود اعلام کردند. حال با این وضعیت، منتظریان، بهرامی و خرامین به عنوان رقبای روشنفکر در بویراحمد سفلی، وضعیت پیچیده و سختی را برای روشنفکر به وجود آورده‌اند. از سوی دیگر غلام محمد زارع که در بویراحمد علیا از پایگاه رأی مشخصی برخوردار است، بخشی از آرای روشنفکر در بویراحمد سفلی را نیز به خود اختصاص خواهد داد. در نهایت وضعیت موجود گویی میل به سوی زارع دارد. بازی پیچیده رقابت‌های انتخاباتی در آینده وضعیتی را برای روشنفکر رقم زده است که به نظر می‌رسد روزهای سختی برای او رقم خواهد خورد. حال باید نشست و دید روزهای پیش رو چه اتفاقی خواهد افتاد و در شطرنج انتخابی بویراحمد، دنا و مارگون، مهره‌های مهم چه حرکتی خواهند کرد.


کد مطلب: 448266

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448266/فراز-فرود-این-نماینده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1