تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۴۴۸۱۳۶
مذاکره کنندگان ایرانی به میز مذاکره بازمی گردند؛

امید دوباره به احیای برجام

۰
امید دوباره به احیای برجام
کبنا ؛پاریس مصمم به احیای برجام و واشنگتن درپی رضایت تهران برای عبور از شرایط فرابرجامی است.
به گزارش کبنا نیوز روزنامه ابتکار نوشت: برجام در پله‌ آخر با سفر انریکه مورا و امیر قطر به ایران صحبت‌ها حاکی از گشایش در مذاکرات پیش روی ایران و ۴+۱ دارد و این در حالی است که مذاکرات در دو ماه اخیر متوقف شده است.
در این خصوص محمود عباس زاده گفته است که : ما تا آخرین روز مذاکره در ۷۰،۸۰ درصد موارد شفا‌ها با طرف مقابل چه در مورد تحریم‌ها چه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای یا نحوه نظارت به توافق رسیدیم. هر چند به آن مرحله که به پیش نویس تبدیل شود نرسیدیم، ولی روی هم رفته از مجموع ثبت مذاکرات طرفین این برداشت می‌شود که در ۷۰،۸۰ موارد به توافق رسیده‌ایم. وی افزود: در ۵،۶ مورد ما معتقدیم که باید تکلیف این‌ها مشخص شود. اعتقاد داشتیم حریف نباید کاری کند که ساختار تحریم حفظ شود. این مستلزم آن بود که تکلیف چند موضوع مشخص و اصرار داشتیم این موضوع اتفاق بیفتد. در مراحل آخر، غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها متاسفانه حسن نیت و جدیتی که از آن‌ها انتظار داشتیم را نداشتند و، چون آن‌ها برای مذاکره و توافق پیش قدم شده بودند، جمع بندی ما این بود که این‌ها عمدا این کار را می‌کنند. یعنی ژست یا پوزیشن بازی بهم‌زنی می‌گیرند تا از ما امتیاز بیشتری بگیرند. از سویی مجلس نظرش این بود که دولت بایستد و به هیچ وجه از خطوط قرمزی که تعیین شده و آن خطوط قرمزی که منطبق بر منافع ملی ما است کوچکترین تخطی صورت نگیرد. حتی اگر توافق ایجاب کند که از خط قرمز عبور کنیم، ما از از توافق صرف نظر می‌کنیم؛ اما از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم.
نمی‌خواهیم بیانیه الجزایر تکرار شود
وی ادامه داد: ما با جدیت و حسن نیت توافق را دست یافتنی می‌دانیم و در آن راستا حرکت می‌کنیم، اما از خطوط قرمز که منافع ملی ماست به هیچ وجه عبور نمی‌کنیم و مجلس اصرار دارد که کاری نشود که در دهه‌های آتی برای نسل‌های آینده مستندی وجود داشته باشد که به استناد آن حق ملت ایران را ضایع کند؛ بدین معنا که خدای ناکرده یک بیانیه الجزایر دیگر تکرار نشود که حقوق ملت ایران ضایع شود. مجلس کاملا این قضیه را رصد میکند. ما به دنبال نتیجه خوب هستیم.به گزارش جماران ،محمود عباس‌زاده در خصوص سفر انریکه مورا و امیر قطر به ایران گفت: این سفر‌ها قابل پیش‌بینی بود. آن‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش میکشند. اینکه تهران کانون رایزنی‌های سیاسی شده را به فال نیک می‌گیرم. وی افزود: اگر حریف حسن نیت و جدیت داشته باشد، هیئت ایرانی به وین برمی‌گردد.
امروز دو راه وجود دارد تثبیت برجام یا اصلاح برجام
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از استراتژی ایران نیز گفت: من شخصا معتقدم در این دور مذاکرات ۳ استراتژی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم؛ به سمت لغو برجام یا تثبیت برجام یا اصلاح برجام می‌رویم. برای لغو برجام بهترین زمان همان موقع بود که آمریکایی‌ها خارج شدند ما می‌توانستیم از لحاظ حقوقی آن تفاهم را ملغا کنیم تا درگیر تبعاتش در دهه‌های آینده نشویم؛ تبعاتی که قابل تشبیه به بیانیه الجزایر باشد.
وی افزود: بهترین زمانش این بود که دولت روحانی این کار را نکرد. مجلس هم آن زمان یا سکوت و یا همراهی کرد، به نظرم این خطای راهبردی آن دوره بود. امروز هم دو راه وجود دارد؛ تثبیت برجام یا اصلاح برجام. من اعتقاد دارم در این مرحله با توجه به اینکه دسته بالا را داریم. یعنی پس از اجرای قانون مصوب مجلس ما بخشی از دستاورد‌های از بین رفته‌ی دوران اجرای یک طرفه برجام را خوشبختانه جبران کردیم و برگه‌های خوبی برای بازی داشتیم.

اعتقاد داشتیم ما در این دور مذاکرات فرصت اصلاح و امضای برجام کم نقص و منطبق‌تر با منافع ملی بود و امروز هم است، زیرا چیزی امضا نشده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس باید در این مورد پیش قدم شود و منفعل عمل نکند کاری که آذر ۱۳۹۹ کرد و همان قانون باعث شد غربی‌ها پای میز مذاکره بیایند. من اعتقاد دارم آن فرایند فعالیت کنش و واکنش پارلمانی را مجلس ادامه بدهد، زیرا مجلس خانه ملت و در راس امور است و در راس امور بودنش را در پرونده‌های خاص نشان بدهد.
عباس‌زاده مشکینی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست تکلیف برجام زودتر مشخص شود، زیرا زندگی مردم به آن گره خورده، گفت: خیر، ذاتا گره نخورده بلکه عمل، برخورد‌ها و تحلیل‌های بد گره زده است و ما تلاش می‌کنیم گره نخورد. به همین خاطر من ۶ ماه قبل از سال زمانی که دولت پیش نویس بودجه سال ۱۴۰۱ را طرح میکرد، گفتم دولت و مجلس عزم بودجه سال ۱۴۰۱ و بدون توجه به نتیجه مذاکرات ببندند. به نظرم کشور مسائل زیادی دارد که یکی هم برجام است، اما نباید در صدر مسائل قرار می‌گرفت. این خطای راهبردی دولت حسن روحانی بود که آب مردم هم را به برجام گره زد. اصولا نباید این گره زدن‌ها وجود داشته باشد.
فرانسه از توافق خبر می‌دهد
در همین حال و به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند اما موضوعی خارج از برجام میان تهران و واشنگتن مطرح است. سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا به ازسرگیری سریع مذاکرات هسته ای ایران در وین امیدوار هستید؟ ایران چه راهکارهایی ارائه کرده است؟»، پاسخ داد: پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده است و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند چون متقاعد شده بودند این توافق در اسرع وقت منعقد می‌شود.وی افزود: موضوعی خارج از برجام که میان ایران و آمریکا مطرح است تاکنون این امکان را نداده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: ما از طرفین می خواهیم که رویکردی مسئولانه در پیش گرفته و فورا تصمیمات لازم برای انعقاد این توافقنامه را اتخاذ کنند.  این یک خطای جدی و خطرناک است اگر فکر کنیم که این مساله می تواند در زمان نامحدودی روی میز بماند. این در حالی است که ادامه برنامه (هسته‌ای) با سرعت فعلی در حالی که پیشرفت برنامه، که با همان سرعت ادامه دارد، خطر محرومیت آن از مزایای عدم اشاعه را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند. دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.
اولتیماتوم مکرون خطاب به بنت: مصمم به احیای برجام هستیم
رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد کشورش برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هاآرتص، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری ‌فرانسه و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک‌ گفت‌وگوی تلفنی درباره توسعه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نیروهای رژیم صهیونیستی و همچنین ایران رایزنی کردند.در این بیانیه آمده است که مکرون در صحبت‌های خود به بنت گفته است که فرانسه مصمم به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری فرانسه، دو طرف همچنین درباره تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه با محوریت ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند.کاخ الیزه همچنین اعلام کرد که مکرون در این گفت‌وگو نسبت به افزایش شهرک‌سازی ‌ها در کرانه باختری ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام تحقیقات درباره کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی که هفته گذشته در جریان حمله نیروهای صهیونیستی به کرانه باختری به شهادت رسید، شده است.این سخنان اما از سوی دولت فرانسه در حالی بیان می شود که دیروز ندپرایس از طرف‌های ایرانی حاضر در برجام خواست که مسایل خارج از برجام را به ان گره نزنند.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم چنین در مورد دوتابعیتی‌‌های آمریکایی-ایرانی زندانی در ایران گفت: «تمام تلاش خود را کرده ایم که آزادی آنها را به بازگشت متقابل به برجام گره نزنیم، چون تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.»
ند پرایس در نشست خبری خود افزود: «خیلی روشن به آنها گفته‌ایم که آزادی آنها اولویت ماست و به مذاکره در این زمینه جدای از برجام ادامه خواهیم داد».وی با با طرح ادعایی در خصوص «سابقه طولانی ایران در زندانی کردن خارجیان برای استفاده به عنوان اهرم فشار» گفت: «ما با متحدین در این خصوص صحبت کرده ایم.»سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص دستگیری و زندانی شدن دو تبعه فرانسوی در ایران گفت: «مانند همتایان فرانسوی آن را محکوم میکنیم و از ایران می‌خواهیم این دو تبعه فرانسه را آزاد کند».ند پرایس در مورد نتیجه گفتگوی انریکه مورا با مقامات ایران در تهران گفت: «ما و شرکایمان، آماده‌ایم، مدتی ‌است که آماده بوده‌ایم.»پرایس گفت: «این ایران است که باید از خود جدیت نشان دهد». او تایید کرد که «چند موضوع باقی مانده که اگر ایران تصمیم بگیرد، می‌توان سریع در مورد آنها به توافق رسید.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اظهارات همتای ایرانی خود که گفته بود ایران چند پیشنهاد از طریق مورا ارسال کرده، اظهارنظر نکرد و گفت: «در انتطار گفتگوهای بیشتر با مورا هستیم.»او مجدداً ادعا کرد که اگر ایران اصرار داشته باشد، مسائل خارج از چارچوب برجام را مطرح کند تضمینی نیست که توافق صورت بگیرد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

به مناسبت دهمين هفته فيلم و عكس، نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان استان کهگیلویه و ...
1