تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۴۷۸۹۳
کبنا گزارش می دهد؛

ابلاغ آزادسازی یارانه ای / قیمت جدید 4 قلم کالای اساسی امروز به اصناف اعلام می شود

۲
۰
ابلاغ آزادسازی یارانه ای / قیمت جدید 4 قلم کالای اساسی امروز به اصناف اعلام می شود
کبنا ؛با گذشت دو روز از سخنان رئیس جمهور درخصوص یارانه جدید و واریز مبالغ دو ماه یارانه به حساب سرپرستان خانوار 9 دهک، یک ماه از مبلغ یارانه قابل برداشت و قیمت های جدید محصولات مشمول ارز 4200 نیز ابلاغ شد تا در عمل افزایش قیمت کالاها و همزمان توزیع یارانه آن وارد فاز اجرا شود.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فارس، ستاد تنظیم بازار در اطلاعیه شماره 2 خود، در خصوص مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها اعلام کرد: «با توجه به اقدامات انجام شده و اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بررسی های کارشناسی درخصوص اصلاح و متناسب سازی قیمت کالاهای مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات) بدین وسیله اعلام می کند: براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر شد از طریق اتحادیه ها و تشکل های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنج شنبه مورخ 22 اردیبهشت 1401 به تدریج مجاز به اعمال قیمت های جدید باشند.
استانداران نسبت به متناسب سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمت ها، اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد. بار دیگر اعلام می گردد یارانه نان و دارو همانند گذشته برای تمامی دهک ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.
با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب قابل برداشت خواهد بود.»
این اطلاعیه می افزاید: « کلیه افرادی که در این طرح به هر دلیل مشمول دریافت یارانه نشده‌اند، می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد وضعیت خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی (https://hemayat.mcls.ir) ثبت نمایند. افرادی که پس از بررسی، درخواست‌هایشان مورد تأیید قرار گیرد، یارانه کمک معیشتی آن ها به‌طور کامل و از ابتدای اجرای طرح محاسبه و پرداخت خواهد شد.

افزایش قیمت سایر کالاها بدون طی فرایند قانونی ممنوع است و همچنان که در اطلاعیه شماره یک تأکید شد سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف می‌باشند. هموطنان در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های 124 و 135) به نهادهای مذکور اطلاع دهند.» انتشار لیست غیر قطعی قیمت ها در فضای مجازی این اطلاعیه در حالی است که دیروز خبرگزاری فارس از دست به دست شدن نامه ای در فضای مجازی خبر داد که نشان می داد حدود 23 قلم کالا و مشتقاتشان مربوط به چهار گروه کالای کشاورزی افزایش قیمت خواهند داشت. با این حال یک منبع آگاه در این باره به این خبرگزاری گفت: قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی 19 اردیبهشت با انجمن‌ها و اتحادیه های تولید، درباره قیمت کالاها مذاکره کرده و درباره این قیمت ها به توافق رسیده است اما این قیمت‌ها نهایی نیست و باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.
این منبع آگاه افزود: قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد در حقیقت پیشنهاد وزارت جهاد طی هماهنگی با انجمن‌ها خواهد بود و قیمت نهایی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می شود.
وی‌ تاکید کرد: احتمال این که در قیمت هایی که در فضای مجازی می چرخد، تغییراتی ایجاد شود بسیار است، ضمن این که دولت قرار است قبل از اعمال قیمت های جدید، امکان برداشت یارانه را برای مردم فراهم کند.
گزارش فارس افزوده است: بر اساس این فهرست که هنوز تایید نشده، قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی 98 هزار تومان، مرغ کیلویی 64 هزار تومان، روغن سویا یک لیتر 52 هزار تومان و شیر پاستوریزه 1.5 درصد چربی 19 هزار تومان پیشنهاد شده است.
یارانه دوم از ماه دوم قابل برداشت است از سوی دیگر مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دو شب قبل در گفت وگوی ویژه خبری بیان کرده بود: از ماه اول اجرای طرح بخش اول اجازه برداشت داده می‌شود و از ماه دوم بخش دوم قابل برداشت خواهد بود.
وی در ادامه این گفت وگو درخصوص تعداد دفعات واریز یارانه در هر ماه اظهار کرد: در اردیبهشت امسال یارانه معیشتی هم پرداخت شد، اما از ماه‌های بعد فقط یک بار یارانه کمک معیشتی به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اکنون یارانه کمک معیشتی اگر آزاد شود مردم می‌توانند کالاهای دیگر هم خرید کنند، اما وقتی یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی اختصاص یابد و سامانه مربوط به آن راه اندازی شود، هزینه کرد یارانه محدود به خرید اقلام مشخص مانند مرغ، تخم مرغ یا روغن خواهد بود. در این زمینه دستگاه‌های کارتخوان ویژه در فروشگاه‌ها نصب می‌شود که مردم هنگام خرید کالاهای اساسی و با همان کارت بانکی که در اختیار دارند، بتوانند از یارانه اختصاص یافته استفاده کنند.

امکان رویت دهک افراد فراهم می شود رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه برنامه مذکور گفت: براساس قانون بودجه باید طبق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان پالایش کامل افراد انجام شود که این کار انجام شده و اطلاعات در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ستاد هدفمندی برای پرداخت یارانه معیشتی قرار گرفته است و مردم می‌توانند با ورود به این پایگاه دهک‌ خود را ببینند.
به گزارش خراسان، با این حال، بررسی سایت سازمان هدفمندی یارانه ها تا لحظه تنظیم این گزارش نشان داد که چنین امکانی هنوز برای مراجعان به این سایت ایجاد نشده است.  تفاوت خرید با یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک میرکاظمی در ادامه درخصوص تعداد دفعات واریز یارانه در هر ماه اظهار کرد: در اردیبهشت امسال یارانه معیشتی هم پرداخت شد، اما از ماه‌های بعد فقط یک بار یارانه کمک معیشتی به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اکنون یارانه کمک معیشتی اگر آزاد شود مردم می‌توانند کالاهای دیگر هم خرید کنند، اما وقتی یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی اختصاص یابد و سامانه مربوط به آن راه اندازی شود، هزینه کرد یارانه محدود به خرید اقلام مشخص مانند مرغ، تخم مرغ یا روغن خواهد بود.
در این زمینه دستگاه‌های کارتخوان ویژه در فروشگاه‌ها نصب می‌شود که مردم هنگام خرید کالاهای اساسی و با همان کارت بانکی که در اختیار دارند، بتوانند از یارانه اختصاص یافته استفاده کنند. اجرای طرح اصلاح یارانه به نفع 6 دهک درآمدی میرکاظمی با اشاره به ضرورت اجرای طرح یارانه ای دولت، با اشاره به رشد فاصله طبقاتی در سال های اخیر بیان کرد: درخصوص مواد غذایی دهک‌های بالای درآمدی 2-3 برابر دهک‌های پایین مصرف می‌کنند. درباره گوشت، روغن، مرغ و تخم‌مرغ نیز این گونه است، درزمینه انرژی وضعیت شدیدتر بوده و فاصله مصرف دهک‌های پردرآمد ده‌ها برابر دهک‌های کم درآمد است.
وی افزود: اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی برای 6 دهک به نفع مردم است. ممکن است یکی دو دهک پردرآمد پرداخت بیشتری از جیب خود داشته باشند چون سرانه مصرف آن ها بالاست البته  درخصوص انرژی هنوز بی‌عدالتی وجود دارد و دهک‌های بالا چندین برابر دهک‌های کم درآمد مصرف می‌کنند.
به گفته میرکاظمی، در هشت سال گذشته با این که ارز ترجیحی و یارانه مستقیم به مردم داده شده، اما ضریب جینی به 4 دهم واحد رسید و اضافه شد یعنی فاصله طبقاتی بیشتر شد. وی تصریح کرد: باید این ضریب را به 35 صدم واحد برسانیم و با این اقدام فقر کامل از بین خواهد رفت.
رئیس کل بانک مرکزی: برآورد تورم کمتر از 10 درصدی طرح دولت و پوشش آن با یارانه در این حال، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه ها موجب تورم می شود یا خیر، گفت: مبالغی که برای یارانه معیشتی تامین می‌شود این گونه است که ارزی که دولت در اختیار دارد به نرخ نیمایی فروخته می‌شود. این ارز قبلاً از محل صادرات نفت، فراورده‌ها، میعانات و گاز به دست آمده است. بنابراین ارز تک‌نرخی شده و دیگر ارز 4200 تومانی نداریم. سپس ریال حاصل از فروش این ارز در حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دولت قرار می‌گیرد و سازمان هدفمندی هم این مبالغ را‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب مردم و یارانه‌بگیران واریز می‌کند.
بنابراین شائبه تورم از محل خلق نقدینگی وجود ندارد. صالح آبادی با برشمردن ریشه دیگر تورم یعنی تورم قیمت از ناحیه عرضه کالاها (خراسان: افزایش هزینه های تولید از محل افزایش بهای مواد اولیه) گفت: میزان تورم عرضه هم مشخص شده، اما دولت با یارانه معیشتی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران می‌کند. طبق محاسبات تورم ناشی از عرضه کمتر از 10 درصد توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز آمار محاسبه شده و یارانه معیشتی برای جبران اصلاح قیمت از جانب عرضه است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بیچاره مردم که قربانی ندانم کاریهای دولت بسیار ضعیف ابراهیم رئیسی می شوند .
حسن
Iran, Islamic Republic of
سلام .لطف کنید خود شما یبار .البته اگه باز بشه وارد این سایت بشید .یا لطف کنید به شماره تلفن ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ که وزیر رفاه اعلام کردن تماس بگیرید ببینید چی جواب میده .در ضمن من تحت پوشش کمیته هستم و یه فرزندم تحت پوشش بهزیستی هست .یه پراید غراضه دارم و یه خونه روستایی .هیچگونه پول یا بیمه یا سرمایه غیره نقدی هم ندارم چطور جزو دهکهای از سه بالا حساب شده ام و در عوض یه میلیاردر جزو ۴۰۰ تومنی حساب شده .
دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

در روزهای اخیر «فریدون گودرزی»  معلم البرزی توسط یکی از همسایگان مدرسه شیخ فضل الله نوری ...
اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
شکر تلخ

شکر تلخ

دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها ...
1