کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

اعلام ضوابط ورود بانوان به ورزشگاه‌ها!

22 ارديبهشت 1401 ساعت 9:57

به‌رغم اصرار فدراسيون جهاني فوتبال، حضور بانوان کشورمان در ورزشگاه براي تماشاي رقابت‌هاي فوتبال با محدوديت‌هاي فراواني مواجه بوده؛ محدوديت‌هايي که طبق گفته معاون وزير ورزش‌وجوانان بر اساس اجراي ضوابط، لغو مي‌شود!


به‌رغم اصرار فدراسيون جهاني فوتبال، حضور بانوان کشورمان در ورزشگاه براي تماشاي رقابت‌هاي فوتبال با محدوديت‌هاي فراواني مواجه بوده؛ محدوديت‌هايي که طبق گفته معاون وزير ورزش‌وجوانان بر اساس اجراي ضوابط، لغو مي‌شود!
اولين حضور
پس از سال‌ها ممنوعيت، عصر روز پنجشنبه؛ 18 مهرماه 1398 براي نخستين‌بار زنان ايراني امکان حضور در ورزشگاه آزادي و تماشاي بازي فوتبال را در ديدار تيم‌هاي ملي ايران و کامبوج پيدا کردند. «ايرنا» در ادامه نوشت: زناني که تا آخرين دقيقه بازي دست از تشويق تيم‌ملي‌شان برنداشتند. اين بازي البته به لحاظ فني يک بازي مهم نبود و در نهايت 14 بر صفر به‌نفع ايران به پايان رسيد، اما حضور زنان در ورزشگاه آغازي بر به سرانجام‌رسيدن مطالبات اين دسته از جامعه ايران بود.
اتفاقات فروردين در مشهد
سال گذشته بانوان براي تماشاي ديدار تيم‌ملي در ورزشگاه آزادي حضور داشتند، اما در فروردين‌ماه سالجاري اتفاق نه چندان جالبي رخ داد. آخرين بازي مرحله مقدماتي جام‌جهاني 2022 ميان ايران و لبنان طبق اعلام رسمي فدراسيون فوتبال ايران در ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد برگزار شد. ديداري که تا 3 روز پيش از شروع مسابقه قرار بود بدون تماشاگر برگزار شود، اما با اعلام فدراسيون، اين مسابقه با حضور محدود تماشاگران برگزار شد. هنگام شروع بليت‌فروشي مسابقه ايران و لبنان حضور بانوان کشورمان نيز قطعي شده بود. اما روز مسابقه تماشاگران زن فوتبال در مشهد پشت‌درهاي بسته استاديوم ماندند. به‌طوري‌که هيچکدام از آنها اجازه ورود به ورزشگاه را نداشتند. در حالي‌که همه بانوان با در دست‌داشتن بليت مسابقه به ورزشگاه رفتند، اتفاقي ناگوار افتاد که موجب تألم عموم مردم و سبب شد رئيس‌جمهور وزارت کشور را موظف کند تا گزارش کاملي از وقايع پيش آمده ارائه دهد.
نظر معاون وزير
معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش‌وجوانان گفت: ممنوعيت و محدوديت ورود بانوان به اماکن ورزشي شهرهاي مذهبي مطرح نيست! سينا کلهر در گفت‌وگو با «ايسنا»، درباره نشست هم‌انديشي «نقاط استراتژيک حکمراني براي اجراي پيوست فرهنگي» که از سوي معاونت فرهنگي شهرداري مشهد برگزار شد و حواشي مختلفي در رابطه با ايجاد محدوديت و ممنوعيت عمومي ورود زنان به ورزشگاه‌هاي شهرهاي مذهبي از جمله مشهد را به‌دنبال داشت، اظهارکرد: به هيچ وجه مقوله ممنوعيت و محدوديت ورود بانوان به اماکن ورزشي شهرهاي مذهبي مطرح نبوده و به‌طورکلي مقوله‌اي که مدنظر قرار گرفته تعيين ضوابط براي تسهيل ورود بانوان به ورزشگاه‌هاي کشور از جمله شهرهاي مذهبي بوده است.

شهرهاي مذهبي؟
معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش‌وجوانان با تاکيد بر اينکه با توجه به حساسيت‌هاي موجود در شهرهاي مذهبي بايد شکل، قاعده و ضوابط ورود زنان به ورزشگاه نيز متفاوت باشد تا در نهايت شاهد کاهش حساسيت‌ها و تسهيل ورود زنان به امکان ورزشي باشيم، ‌عنوان کرد: انتخاب 3 شهر مذهبي مشهد، قم و شهرري با توجه به بافت اجتماعي آنها مدنظر قرار گرفته است و اين انتخاب صرفا بحث وجود اماکن مذهبي مطرح نيست و با توجه به بافت اجتماعي، نظام عرفي و جريان‌هاي ديني و مذهبي حاکم تصميم‌گيري شده است؛ در اين راستا بين انتخاب شهرهاي شيراز و شهرري مسائل مختلفي مطرح شد، اما در نهايت شهرري به‌عنوان شهر سوم انتخاب و به‌صورت کلي در مورد اين 3 شهر، هويت اجتماعي - فرهنگي مدنظر قرار گرفته است.
ضوابط
وي با بيان اينکه يکي ضوابط تعيين شده، تعيين جايگاه مناسب براي حضور بانوان در امکان ورزشي است، توضيح داد: نوع جايگاه از نظر مختصات ورزشگاه، ميزان اشراف به زمين بازي، جنس صندلي از باب رعايت کرامت بانوان و تعبيه صندلي‌هايي در سطح جايگاه‌هاي وي‌آي‌پي و سي‌آي‌پي در اين 3 شهر مذهبي مدنظر قرار گرفته است. معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش‌وجوانان با اشاره به اينکه مقوله ارائه خدمات بهداشتي، ديگر مساله‌اي است که مورد توجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: سرويس‌هاي بهداشتي در برخي ورزشگاه‌هاي کشور در «‌شأن» هيچ‌کس نيست و در اين رابطه بايد فضاي مناسبي به منظور ارائه خدمات بهداشتي مطلوب مدنظر قرار گيرد. وي با اشاره به اينکه مقوله ورود و خروج ديگر مساله موردتوجه در بحث تعيين ضوابط ورود قانونمند بانوان به ورزشگاه‌ها است، گفت: در برخي ورزشگاه‌ها اصلا ورودي و خروجي اضطراري وجود ندارد و در گذشته شاهد اتفاقات تلخي بوده‌ايم که حتي منجر به فوت تماشاگران شده است، بنابراين اين مساله از باب پدافند غيرعامل و حفظ امنيت جاني تماشاگران مدنظر قرار دارد و بايد شرايط به‌گونه‌اي فراهم شود که شاهد کوچک‌ترين تنش و آسيب در محيط ورزشگاه‌ها نباشيم. معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش‌وجوانان ادامه داد: مقوله اياب و ذهاب ديگر مساله‌ مهم ديگري است و بايد حمل‌ونقل عمومي براي تسهيل تردد بانوان به ورزشگاه‌ها فراهم شود و ايمن‌سازي در دستور کار قرار گيرد، مساله ديگري نيز که در اين رابطه وجود دارد امکانات پارکينگ است که بايد اختصاص داده شود. کلهر با اشاره به اينکه يکي از ديگر موارد مورد توجه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌هاست، بيان کرد: در مقوله تعيين ضوابط، اين مساله مورد بررسي قرار گرفته که تا چه حدامکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد؛ چرا که بسياري از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند در محيط ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند و بايد در اين راستا چاره‌انديشي کنيم و بتوانيم با تعبيه قسمتي مناسب امکان حضور خانوادگي در اماکن ورزشي به‌ويژه ورزشگاه‌ها را فراهم کرده و شرايط را به‌گونه‌اي پيش ببريم که خانواده‌هاي ايراني بتوانند با حضور در محيط ورزشگاه، چند ساعتي از تماشاي فوتبال لذت ببرند؛ اين مورد مجزا از تعيين جايگاه براي حضور بانوان است و قرار بر اين شده تا قسمتي تعبيه شود که خانواده‌ها نيز امکان حضور در ورزشگاه‌هاي کشور را داشته باشند. وي با اشاره به اينکه يکي ديگر از موارد بسيار مهم بحث ارائه خدمات مطلوب اورژانسي به تماشاگران است، ادامه داد: بايد در حوزه ارائه خدمات اورژانسي به تماشاگران تدارک لازم ديده شود که در اين رابطه هلال‌احمر و وزارت بهداشت مي‌توانند به بهترين شکل ممکن کمک کنند. معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش‌وجوانان ادامه داد: مورد بعدي تامين امنيت افراد حاضر در ورزشگاه است و يگان ويژه در اين زمينه بايد به بهترين شکل عمل کند و اگر بنا باشد که شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشيم بايد يگان ويژه با نيروي آموزش‌ديده شرايط را به‌خوبي فراهم کند و به‌صورت کلي شاهد رفتار متناسب يگان ويژه با افراد مختلف اعم از زن و مرد باشيم.


کد مطلب: 447892

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/447892/اعلام-ضوابط-ورود-بانوان-ورزشگاه-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1