کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

زمان کوچ عشایر در کهگیلویه و بویراحمد مشخص شد

22 فروردين 1401 ساعت 13:13

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، زمان آغاز کوچ عشایر استان را از ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ به بعد اعلام کرد.


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، زمان آغاز کوچ عشایر استان را از ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ به بعد اعلام کرد.
 به گزارش کبنا، سیدجواد هاشمی مهر در جلسه برنامه ریزی  کوچ و جابجائی عشایر استان، اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی به تدریج و با مدیریت امورعشایر از ۲۵ فروردین ماه جاری آغاز می‌شود.
 وی به رعایت زمان کوچ تاکید کرد و اظهار داشت: اگر زمان تعیین شده کوچ و چرای دام عشایر در عرصه‌های مرتعی و گذرگاه‌ها رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شوند، قطعاً مشکلاتی در پی خواهد داشت.
 وی در خصوص اقدامات برای کوچ به موقع عشایر به مراتع حوزه سردسیر گفت: اکنون زمان حرکت عشایر از مناطق قشلاقی در استان ما که معبر عشایر خوزستان، بوشهر بخشی از جنوب فارس به مناطق ییلاقی است، اکیپ‌های ثابت و سیار را در گلوگاه‌ها مستقر کرده‌ایم.
 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری تاکید کرد: مسئله حفاظت و امنیت عشایر و خدمات رسانی به آنها بسیار ضروری است و در این خصوص نیروی انتظامی با آمادگی کامل برای ایجاد امنیت عشایر کنترل و نظارت خوبی در گلوگاه‌ها و طول مسیر خواهند داشت.
 هاشمی مهر بیان کرد: همزمان با کوچ، اکیپ‌ها یا گروهایی از هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس به صورت ثابت و سیار در مسیرها، گذرگاه‌ها و ایل راه‌ها مستقر می‌شوند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

 وی از عشایر استان و دیگر عشایر استان‌های همجوار که معبر آنها استان کهگیلویه وبویراحمد است خواست تا برای داشتن یک کوچ امن و سالم به تاکیدات مسئولین توجه جدی داشته باشند.
مدیرکل امور عشایر استان هم گفت: ۹ اکیپ ثابت و ۱۳ اکیپ سیار در مناطق ایل راه‌ها کوچ عشایر را کنترل می‌کنند.
فضل الله آذرفر افزود: به دلیل کوچ زود هنگام در استان تاکنون ۳۰۲ خودرو با ۵۸ هزار رأس دام  و ۲۳۶ گله با ۵۹ هزار راسی در مسیرهای استان برگشت داده شده است.
وی اظهار داشت: ۸۳ درصد آنها از استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس می‌باشند بطوریکه ۷۰ درصد آنهاح مقصدشان استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری بوده است.
آذرفر، مشکل کمبود آب شرب عشایر و علوفه را جدی دانست و گفت: می‌طلبد از هم اکنون برای عشایر استان چاره اندیشی شود.




کد مطلب: 446813

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/446813/زمان-کوچ-عشایر-کهگیلویه-بویراحمد-مشخص

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1