کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پس از حدود دو ماه در بیمارستان؛

خالق موسیقی «یار یار» در گذشت

7 فروردين 1401 ساعت 23:48

 «جانمحمد بزرگیان»، خواننده اهل چرام استان کهگیلویه و بویراحمد درگذشت.


 «جانمحمد بزرگیان»، خواننده اهل چرام استان کهگیلویه و بویراحمد درگذشت.
 این خواننده کهگیلویه و بویراحمدی با خوانش به سبک خاص و پرطرفدار شیخ علی مراد تنهایی (دایی مرحومش) راه دایی و استادش را با هنرمندی تداوم بخشید.
 این خواننده و حماسه سرای کهگیلویه و بویراحمد عصر روز یکشنبه هفتم فروردین ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت دار فانی را وداع گفت. 
تقوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چرام ضمن تأیید فوت این خواننده کهگیلویه و بویراحمدی گفت: مرحوم بزرگ ایران است به دلیل شرایط بیماری و ضربه مغزی و جراحات وارده پس از حدود دو ماه در بیمارستان تخت درمان بوده که عصر امروز درگذشت.
 محمدجان بزرگیان اصل سال ۱۳۴۲ در روستای «شیخ حسین» شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمده بود، در دوران کودکی هنگامی که دایی خویش مرحوم شیخ علیمراد تنهایی، خواننده معروف استان مشغول سرودن جنگ‌های تنگ تامرادی و گجستان به سبک حماسی بود با نحوه خوانندگی وی آشنا شد.
 این خواننده دارای آلبوم می‌باشد که در سال ۸۴ به همت واحد موسیقی حوزه هنری استان تهیه و عرضه شد.
 مرحوم بزرگ اصل «یار یار»، «دی بلال»، «جنگ نامه» و دیگر سبک‌های محلی را از دایی خویش مرحوم شیخ علیمراد تنهایی آموخت.
 گفتنی است مراسم تشییع و خاکسپاری این هنرمند هم استانی پس فردا سه شنبه نهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در آرامستان زادگاهش و در جوار بقعه متبرکه شیخ حسین به خاک سپرده می‌شود.

در پی درگذشت هنرمند پیشکسوت و خوش صدای استان و شهرستان چرام، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیام تسلیت داد.
به گزارش کبنا در پیام امین درخشان آمده است:
موسیقی محلی در استان ما همواره معجونی  از رنج‌ها، شادی‌ها، باهم و بی هم بودن‌ها و روایت بی کم کاست زندگی  مردمان سخت‌کوش این دیار است؛  به همین جهت در زمانه‌ای که غالبِ لذتها زودگذر است شندیدن تک بیتی  با آواز خواننده‌ای محلی چنان بر جان و دل می‌نشیند که گویا برای لحظه‌ای چشمه و کوه و درخت  با همان شکوه جاودانه خودنمایی می‌کند.  
در کمال تأسف و تأثر با خبر شدیم هنرمند خوش صدا، محجوب و حماسی استان  زنده یاد "محمدجان بزرگیان" دارفانی را وداع گفت.
این پیشکوست عرصه موسیقی دلنشین محلی، عمر پرکار وپربار خود را  برای حفظ و اشاعه‌ی اصالت موسیقی اصیل استان که برگرفته از زیست فرهنگی مردم این دیار بود  همواره اوقات شورانگیر را در قطعاتی به یادماندنی خود به ارث گذاشته‌اند.
با اندوه فروان درگذشت آن هنرمند مردمی  را به دوستدارانش،  جامعه‌ی هنری، اهالی موسیقی و خانواده‌ی محترم تسلیت  و از حضرت حق  برای آن عزیز رحیل  رحمت و رضوان الهی  و صبر و شکیبایی برای بازماندگان مسئلت می‌نمایم.

امین درخشان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی
استان کهگیلویه و بویراحمد


کد مطلب: 446268

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/446268/خالق-موسیقی-یار-گذشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1