تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۴۴۵۳۲۲
طی پیامی صورت گرفت؛
جوابیه دانشگاه علمی کاردبردی کهگیلویه و بویراحمد به مطلب کبنا
۱
کبنا ؛
پیرو انتشار مطلبی تحت عنوان «دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد؛ دانشگاه فراموششدهی واقعی استان» منتشره در سایت کبنا نیوز، روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد جوابیهای را به شرح زیر صادر کرد که عیناً منعکس میشود.
مدیر محترم سایت خبری «کبنا نیوز»
با سلام و احترام؛
عطف به مطلب مندرج در آن سایت در تاریخ یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ با عنوان «دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد؛ دانشگاه فراموششدهی واقعی استان / آقای دکتر بلندی ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور، دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد را دریابید» و مطلب مندرج در آن سایت در تاریخ دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ با عنوان «جای خالی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد در میدان علم»، ضمن سپاس از دست اندرکاران آن سایت و استقبال از طرح این گونه موضوعات مهم و نقدهایی که در این زمینه مطرح می شود و نقش به سزایی در آگاهی رسانی به مردم فهیم استان ایفا می نماید، به عرض می رساند، مطالب مطرح شده به صورت بی طرفانه تهیه نشده است، زیرا در برخی موارد با واقعیت فاصله دارد و در بعضی موارد دیگر نیز نشان دهنده بی اطلاعی نویسنده و عدم اشراف ایشان به موضوع است. لیکن دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد به جهت نقش و جایگاهی که برای مخاطبان و مردم فهیم استان قائل است، برای تنویر افکار عمومی پاسخی را تهیه نموده که به شرح زیر تقدیم می گردد:
در خبر مذکور، از دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مدرک محور یا مدرک فروش یاد شده است. همه ما میدانیم این ویژگی عموما (به درست یا به اشتباه)، از دیرباز در مورد دانشگاههای شهریه بگیر کشور مطرح بوده است. اما دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه دولتی، طی سالهای اخیر سعی نموده است با اتخاذ رویکرد های کیفی و اخذ کمترین شهریه از دانشجویان در بین دانشگاه ها، تا حد امکان این وضعیت را تغییر بدهد. برای مثال، فرآیند ارزیابی و پذیرش متقاضیان تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی و صدور مجوز تدریس، با شرایطی بسیار سختگیرانه و مشابه دانشگاه مادر انجام می شود. آزمونهای دروس نظری برای جلوگیری از امکان دخل و تصرف در آزمون ها، به صورت متمرکز و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود. برای جلوگیری از تداخل رشته ها در مراکز علمی کاربردی استان، مراکز آموزشی ماموریت محور شده اند و رشته های آنها مطابق مأمریت تعریف شده به آنها داده می شود تا رقابت منفی بین مراکز ایجاد نشود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی در چند سال اخیر فعالیت های مبنایی در راستای ارتقای کیفیت آموزش عالی مهارتی داشته است ازجمله، تدوین سند آمایش آموزش عالی مهارتی استان، اتخاذ احکام نظارتی و محدود کردن مراکزی که استاندارد های آموزشی را رعایت نمی کنند، برگزاری منظم ده ها رویداد شتاب و استارتاپی قبل از همه گیری کرونا و بعد از آن (به صورت مجازی) آن هم در حالی که چنین فعالیت هایی توسط دانشگاههای بزرگ استان و کشور در سطح بسیار محدود برگزار شده است، انجام بازدیدهای مستمر نظارتی به رغم همه گیری کرونا و مواردی از این قبیل
همچنین قابل ذکر است در تمامی مراکز آموزش علمی کاربردی استان، مراکز رشد و نوآوری فعال وجود دارد که در زمینه جذب ایده های برتر در رویدادهای برگزار شده، حمایت، سرمایه گذاری و تجاری سازی آنها فعال هستند. این یعنی همان دانشگاه نسل 3 و 4 در حالی که دانشگاههای مادر کشور هنوز عمدتا در مرحله نسل 2 هستند.
گفته شده است که دانشگاه در زمینه مهارت آموزی ضعیف بوده است. بخشی از این موضوع شاید برگردد به شرایط استان که مانند استانهای بزرگ کشور، صنایع چندانی در آن وجود ندارند. لیکن در دانشگاه علمی کاربردی، مهارت آموزی صرفا معطوف به این حیطه نمی باشد و تمام رشته ها به صورت مهارت محور و با شصت درصد دروس عملی و چهل درصد دروس نظری تعریف می شوند. برای مثال، رشته حقوق که در دانشگاههای سراسری یک عنوان کلی دارد، در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته با عنوان حقوق قضایی، حقوق ثبتی، حل اختلاف و غیره تعریف می شود که خاص این دانشگاه است و بر این اساس، مهارت محوری نه به آن مفهوم عامیانه بلکه به مفهوم هماهنگی دوره ها با فعالیت ها و مشاغل خاص، از ویژگیهای بارز رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی است و ارتباطی با این که در کدام استان باشد، ندارد.
اشاره شده است که دانشگاه برنامه توسعه مشخصی ندارد. این در حالی است که علیرغم بسیار سخت بودن راه اندازی مراکز آموزش عالی جدید طی سالهای اخیر، دو مرکز جدید طی دو سال گذشته به مراکز علمی کاربردی استان اضافه شده و در حال حاضر با شناسایی پتانسیل ها و انجام مراحل مقدماتی، پیگیر راه اندازی حداقل دو مرکز خاص مهارت محور دیگر نیز هستیم که به خواست خدا در آینده اخبار آن منعکس خواهد شد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که دانشگاه جامع علمی کاربردی هم در سطح ستاد مرکزی و هم در سطح استانی، خود را ملزم به رعایت بخشنامه "ساماندهی آموزش عالی" وزارت عتف می داند و به دنبال توسعه بی رویه نمی باشد.
یکی دیگر از اقداماتی که برنامه توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی را از یک جهت و فعالیت دو سال اخیر را از طرف دیگر نمایان می سازد، پروژه احداث ساختمان واحد استانی دانشگاه است که با پیگیری و حمایت مستمر و دقیق رییس و کارکنان، بالاخره به نتیجه رسید و اکنون ساختمان جدید این دانشگاه در محل مربوطه در حال احداث است. جذب حدود 210 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت دانشگاه که تماما از درآمدهای اختصاصی دانشگاه بوده و هیچگونه بودجه ملی یا استانی را صرف ننموده است و آن هم در زمان همه گیری کرونا و مشکلات اقتصادی کشور، قطعا قابل چشم پوشی نمی باشد.
در مورد تشکلهای دانشجویی، ذکر این نکته لازم هست که طی دو سال اخیر و همزمان با همه گیری کرونا که عمده فعالیتها و برنامه ها به صورت غیر حضوری برگزار می شده است، تشکلها نیز نه تنها در این دانشگاهها، بلکه در دانشگاههای مختلف چندان فعال نبوده اند. ضمن این که علی رغم وجود تشکل های مختلف در مراکز علمی کاربردی، به خاطر بالاتر بودن میانگین سنی دانشجویان نسبت به دیگر دانشگاه ها و همچنین با توجه به کوتاه بودن طول مقاطع تحصیلی (دو سال) و توقف کمتر دانشجو در دانشگاه و همچنین با توجه به شاغل بودن اکثر دانشجویان دانشگاه، فرصت کمتری برای فعالیت در تشکل های دانشجویی فراهم می گردد.
در بخشی از مطلب منتشر شده، به روابط فامیلی کارمندان و طایفه گرایی و مواردی از این قبیل اشاره شده است که در این زمینه باید اشاره شود استخدام بخش عمده کارمندان ستاد استانی دانشگاه به بیش از یک دهه قبل بر میگردد که در آن زمان هیچ کدام از سه شخصی که نام برده شده اند، در این دانشگاه مسئولیت نداشته اند. بر همین اساس، به فرضی که چنین موضوعی صحت داشته باشد، هیچ ارتباطی با تحولات دو، سه یا حتی ده سال اخیر ندارد.
در مورد موضوع تغییر ریاست دانشگاه نیز ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با توجه به ماهیت، رویکردها و شرایطی از جمله عدم وابستگی به بودجه استانی، طی سالهای اخیر معمولا کمتر متاثر از تغییر و تحولات سیاسی بوده است و شاید به همین دلیل حواشی و مسایلی که پیرامون بسیار از دانشگاهها و نهادها وجود دارد، در این دانشگاه کمتر دیده شده و سایت شما از این رویکرد دانشگاهی و مستقل، به فراموش شدن دانشگاه یاد کرده است. البته ریاست دانشگاه نیز همواره در تمامی مسئولیتهای خود طی بیش از یک دهه گذشته، سعی نموده است با دوری نمودن از حواشی و مسایل سیاسی و اتخاذ ی رویکرد علمی و آکادمیک طی طریق نماید.
در زمینه تغییر ریاست فعلی دانشگاه نیز ریاست محترم دانشگاه علمی کاربردی کشور که اخیرا (و البته مجددا) در دانشگاه مشغول فعالیت شده اند، در حال تغییر رؤسای استانهایی که صلاح می دانند هستند و اگر برای استان ما نیز نظری داشته باشند، ریاست استانی دانشگاه آمادگی کامل برای پذیرش هر گونه تغییر و تحول را دارد.
در نهایت، ذکر این نکته ضروری است که تهیه این جوابیه به معنی انکار ضعفها و ایرادها نیست، بلکه فقط به این منظور بوده است که اشاره شود بر خلاف مطالب مندرج در سایت، اتفاقا رویکردها و برنامه های مشخصی در جهت توسعه و بهبود کیفیت دانشگاه در حال پیگیری و اقدام می باشد.
مدیر محترم سایت خبری «کبنا نیوز»
با سلام و احترام؛
عطف به مطلب مندرج در آن سایت در تاریخ یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ با عنوان «دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد؛ دانشگاه فراموششدهی واقعی استان / آقای دکتر بلندی ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور، دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد را دریابید» و مطلب مندرج در آن سایت در تاریخ دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ با عنوان «جای خالی دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد در میدان علم»، ضمن سپاس از دست اندرکاران آن سایت و استقبال از طرح این گونه موضوعات مهم و نقدهایی که در این زمینه مطرح می شود و نقش به سزایی در آگاهی رسانی به مردم فهیم استان ایفا می نماید، به عرض می رساند، مطالب مطرح شده به صورت بی طرفانه تهیه نشده است، زیرا در برخی موارد با واقعیت فاصله دارد و در بعضی موارد دیگر نیز نشان دهنده بی اطلاعی نویسنده و عدم اشراف ایشان به موضوع است. لیکن دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد به جهت نقش و جایگاهی که برای مخاطبان و مردم فهیم استان قائل است، برای تنویر افکار عمومی پاسخی را تهیه نموده که به شرح زیر تقدیم می گردد:
در خبر مذکور، از دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مدرک محور یا مدرک فروش یاد شده است. همه ما میدانیم این ویژگی عموما (به درست یا به اشتباه)، از دیرباز در مورد دانشگاههای شهریه بگیر کشور مطرح بوده است. اما دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه دولتی، طی سالهای اخیر سعی نموده است با اتخاذ رویکرد های کیفی و اخذ کمترین شهریه از دانشجویان در بین دانشگاه ها، تا حد امکان این وضعیت را تغییر بدهد. برای مثال، فرآیند ارزیابی و پذیرش متقاضیان تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی و صدور مجوز تدریس، با شرایطی بسیار سختگیرانه و مشابه دانشگاه مادر انجام می شود. آزمونهای دروس نظری برای جلوگیری از امکان دخل و تصرف در آزمون ها، به صورت متمرکز و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود. برای جلوگیری از تداخل رشته ها در مراکز علمی کاربردی استان، مراکز آموزشی ماموریت محور شده اند و رشته های آنها مطابق مأمریت تعریف شده به آنها داده می شود تا رقابت منفی بین مراکز ایجاد نشود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی در چند سال اخیر فعالیت های مبنایی در راستای ارتقای کیفیت آموزش عالی مهارتی داشته است ازجمله، تدوین سند آمایش آموزش عالی مهارتی استان، اتخاذ احکام نظارتی و محدود کردن مراکزی که استاندارد های آموزشی را رعایت نمی کنند، برگزاری منظم ده ها رویداد شتاب و استارتاپی قبل از همه گیری کرونا و بعد از آن (به صورت مجازی) آن هم در حالی که چنین فعالیت هایی توسط دانشگاههای بزرگ استان و کشور در سطح بسیار محدود برگزار شده است، انجام بازدیدهای مستمر نظارتی به رغم همه گیری کرونا و مواردی از این قبیل
همچنین قابل ذکر است در تمامی مراکز آموزش علمی کاربردی استان، مراکز رشد و نوآوری فعال وجود دارد که در زمینه جذب ایده های برتر در رویدادهای برگزار شده، حمایت، سرمایه گذاری و تجاری سازی آنها فعال هستند. این یعنی همان دانشگاه نسل 3 و 4 در حالی که دانشگاههای مادر کشور هنوز عمدتا در مرحله نسل 2 هستند.
گفته شده است که دانشگاه در زمینه مهارت آموزی ضعیف بوده است. بخشی از این موضوع شاید برگردد به شرایط استان که مانند استانهای بزرگ کشور، صنایع چندانی در آن وجود ندارند. لیکن در دانشگاه علمی کاربردی، مهارت آموزی صرفا معطوف به این حیطه نمی باشد و تمام رشته ها به صورت مهارت محور و با شصت درصد دروس عملی و چهل درصد دروس نظری تعریف می شوند. برای مثال، رشته حقوق که در دانشگاههای سراسری یک عنوان کلی دارد، در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته با عنوان حقوق قضایی، حقوق ثبتی، حل اختلاف و غیره تعریف می شود که خاص این دانشگاه است و بر این اساس، مهارت محوری نه به آن مفهوم عامیانه بلکه به مفهوم هماهنگی دوره ها با فعالیت ها و مشاغل خاص، از ویژگیهای بارز رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی است و ارتباطی با این که در کدام استان باشد، ندارد.
اشاره شده است که دانشگاه برنامه توسعه مشخصی ندارد. این در حالی است که علیرغم بسیار سخت بودن راه اندازی مراکز آموزش عالی جدید طی سالهای اخیر، دو مرکز جدید طی دو سال گذشته به مراکز علمی کاربردی استان اضافه شده و در حال حاضر با شناسایی پتانسیل ها و انجام مراحل مقدماتی، پیگیر راه اندازی حداقل دو مرکز خاص مهارت محور دیگر نیز هستیم که به خواست خدا در آینده اخبار آن منعکس خواهد شد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که دانشگاه جامع علمی کاربردی هم در سطح ستاد مرکزی و هم در سطح استانی، خود را ملزم به رعایت بخشنامه "ساماندهی آموزش عالی" وزارت عتف می داند و به دنبال توسعه بی رویه نمی باشد.
یکی دیگر از اقداماتی که برنامه توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی را از یک جهت و فعالیت دو سال اخیر را از طرف دیگر نمایان می سازد، پروژه احداث ساختمان واحد استانی دانشگاه است که با پیگیری و حمایت مستمر و دقیق رییس و کارکنان، بالاخره به نتیجه رسید و اکنون ساختمان جدید این دانشگاه در محل مربوطه در حال احداث است. جذب حدود 210 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت دانشگاه که تماما از درآمدهای اختصاصی دانشگاه بوده و هیچگونه بودجه ملی یا استانی را صرف ننموده است و آن هم در زمان همه گیری کرونا و مشکلات اقتصادی کشور، قطعا قابل چشم پوشی نمی باشد.
در مورد تشکلهای دانشجویی، ذکر این نکته لازم هست که طی دو سال اخیر و همزمان با همه گیری کرونا که عمده فعالیتها و برنامه ها به صورت غیر حضوری برگزار می شده است، تشکلها نیز نه تنها در این دانشگاهها، بلکه در دانشگاههای مختلف چندان فعال نبوده اند. ضمن این که علی رغم وجود تشکل های مختلف در مراکز علمی کاربردی، به خاطر بالاتر بودن میانگین سنی دانشجویان نسبت به دیگر دانشگاه ها و همچنین با توجه به کوتاه بودن طول مقاطع تحصیلی (دو سال) و توقف کمتر دانشجو در دانشگاه و همچنین با توجه به شاغل بودن اکثر دانشجویان دانشگاه، فرصت کمتری برای فعالیت در تشکل های دانشجویی فراهم می گردد.
در بخشی از مطلب منتشر شده، به روابط فامیلی کارمندان و طایفه گرایی و مواردی از این قبیل اشاره شده است که در این زمینه باید اشاره شود استخدام بخش عمده کارمندان ستاد استانی دانشگاه به بیش از یک دهه قبل بر میگردد که در آن زمان هیچ کدام از سه شخصی که نام برده شده اند، در این دانشگاه مسئولیت نداشته اند. بر همین اساس، به فرضی که چنین موضوعی صحت داشته باشد، هیچ ارتباطی با تحولات دو، سه یا حتی ده سال اخیر ندارد.
در مورد موضوع تغییر ریاست دانشگاه نیز ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با توجه به ماهیت، رویکردها و شرایطی از جمله عدم وابستگی به بودجه استانی، طی سالهای اخیر معمولا کمتر متاثر از تغییر و تحولات سیاسی بوده است و شاید به همین دلیل حواشی و مسایلی که پیرامون بسیار از دانشگاهها و نهادها وجود دارد، در این دانشگاه کمتر دیده شده و سایت شما از این رویکرد دانشگاهی و مستقل، به فراموش شدن دانشگاه یاد کرده است. البته ریاست دانشگاه نیز همواره در تمامی مسئولیتهای خود طی بیش از یک دهه گذشته، سعی نموده است با دوری نمودن از حواشی و مسایل سیاسی و اتخاذ ی رویکرد علمی و آکادمیک طی طریق نماید.
در زمینه تغییر ریاست فعلی دانشگاه نیز ریاست محترم دانشگاه علمی کاربردی کشور که اخیرا (و البته مجددا) در دانشگاه مشغول فعالیت شده اند، در حال تغییر رؤسای استانهایی که صلاح می دانند هستند و اگر برای استان ما نیز نظری داشته باشند، ریاست استانی دانشگاه آمادگی کامل برای پذیرش هر گونه تغییر و تحول را دارد.
در نهایت، ذکر این نکته ضروری است که تهیه این جوابیه به معنی انکار ضعفها و ایرادها نیست، بلکه فقط به این منظور بوده است که اشاره شود بر خلاف مطالب مندرج در سایت، اتفاقا رویکردها و برنامه های مشخصی در جهت توسعه و بهبود کیفیت دانشگاه در حال پیگیری و اقدام می باشد.
با مراجعه به آن دانشگاه؛ حقایق را میتوان به چشم خودتان ببینید