تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۳۹
کد مطلب : ۴۴۳۸۷۱
کبنا از گران‌فروشی در گل‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌های یاسوج گزارش می‌دهد

سرکیسه کردن مردم یاسوج در روز مادر زیر سایه سنگین غفلت دستگاه‌های نظارتی / فرهنگ «گران خری» در بین مردم یاسوج تبدیل به ارزش شده / تفاوت قیمت‌ها از کجا تا کجا! ناظران دولت کجا هستند؟

۸
۰
سرکیسه کردن مردم یاسوج در روز مادر  زیر سایه سنگین غفلت دستگاه‌های نظارتی / فرهنگ «گران خری» در بین مردم یاسوج تبدیل به ارزش شده / تفاوت قیمت‌ها از کجا تا کجا! ناظران دولت کجا هستند؟
کبنا ؛3 بهمن ماه 1400 مصادف بود با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر، احترام مقام مادر از فرهنگ غنی اسلام بر گرفته شده و بسیار کار حسنه‌ای است.  در دو شب گذشته گل فروشی‌ها و شیرینی فروشی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مملو از جمعیتی بود که برای خرید گل و شیرینی به این دو صنف هجوم آورده بودند، شیرینی خامه‌ای به قیمت‌های متفاوتِ 48، 60، 65 و 70 هزار تومان به فروش می‌رسید، تفاوت قیمت‌ها در این دو شب بسیار عجیب بود و خبری از مأموران صنعت، معدن و تجارت، اصناف و تعزیرات هم در این دو روز نبود و به نظر می‌رسید زیر سایه عدم نظارت هر کس هر طوری که دلش می‌خواست، فروش می‌کرد، این در حالی بود که نرخنامه مصوب صنف شیرینی فروشان قیمت‌ها را برای سال 1400 به گونه دیگری اعلام کرده بود. در گل فروشی‌ها وضعیت بدتر از شیرینی فروشی‌ها بود، در گل فروشی‌ها اصلاً خبری از نرخنامه نبود و شاخه گل در این دو شب با مبلغ 20، 25، 30 و 35 هزار تومان به فروش می‌رسید و بعضی‌ها هم دسته گلی که در روزهای گذشته با قیمت کمتری خریداری می‌شد، با دو برابر قیمت خریداری می‌کردند. مثلاً دسته گل ساده‌ای در یک گل فروشی 110 هزار تومان ولی همین دسته گل در جایی دیگر با قیمت 180 هزار تومان به فروش می‌رسیدبر اساس گزارش میدانی خبرنگار کبنا در دو شب گذشته مأموران صمت و تعزیرات حکومتی حضور کمرنگی داشتند و یا اصلاً نبودند. البته نباید حضور پررنگ تعزیرات حکومتی را در بازار در طول ایام فراموش کرد. نکته قابل توجه عدم برچسب قیمت روی شیرینی‌ها بود، موضوعی که خود مسئله و جای مفسده است.

نرخنامه انواع شیرینی در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کبنا، گرانی دو سویه دارد، یک سوی گرانی‌ها در دست بازار است و سوی دیگر گرانی‌ها مردم قرار دارند. مردم می‌توانند با رفتار خود نقش اساسی در تعادل قیمت‌ها بازی کنند. وقتی مردم در بازار با فکر و عقل اقتصادی خود دست به خرید بزنند، قطعاً قیمت اجناس نیز، بر اساس یک تعقل و رفتار اقتصادی تغییر می‌کند. اما زمانی که مردم بدون فکر اقتصادی و بر اساس ابعاد اجتماعی دست به خرید بزنند، شکاف مصرف نیز ایجاد می‌شود و شاهد قیمت‌های افسارگسیخته و سرمایه داری خواهیم بود.
این اتفاق، به ویژه در کالاهای غیرضروری و لوکس اتفاق می افتد. کالاهای لوکس، کالاهایی هستند که اجباری در خریدن آنها وجود ندارد و جزو ضروریات زندگی نیستند.
بنا براین گزارش، خرید گل و شیرینی در روزهایی که موسوم به روز مادر و جشن ولادت دختر مکرم پیامبر اسلام است، بیش از روزهای دیگر داغ است. مردم در گیر و دار خرید گل و شیرینی و هدایا هستند، تفاوت‌های قیمتی از این گل فروشی تا آن یکی، از شیرینی فروشی لوکس تا شیرینی فروشی دیگر زیاد و خیره کننده است. اینکه قیمت‌ها یکباره در این دو شب گذشته بالا کشیده شده خود جای تأمل دارد، و اینکه نوسان قیمتی از این سر شهر یاسوج تا سر دیگر تفاوت‌ها دارد، نیز تأمل برانگیز است.


شیرینی خامه‌ای بدون درج قیمت؛ بستری مناسب برای هر گونه تخلف و کلاهبرداری

فرهنگ خرید و مصرف مردم یاسوج
در استان‌های دیگر را نمی‌دانم، ولی با نگاه جامعه شناختی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد رفتارهایی دیده می‌شود که جای بحث دارد. مردم خیلی ساده از کنار قیمت‌ها می‌گذرند، و عموماً سکوت می‌کنند. عده‌ای «گران‌تر خریدن» را «ارزش» می‌دانند، و بهتر است بگویم که گران خریدن برای مردم تبدیل به ارزش شده و محلی برای فخرفروشی است، در عوض کسانی که خریدهای ارزانی دارند کم ارزش محسوب می‌شوند و گاها مورد مضحکه اطرافیان و مردم می‌شوند!
برای برخی از مردم سکوت کردن در مقابل گرانی اجناس مایه افتخار است، گران خرید کردن در سکوت و حتی با میل و رغبت، مایه افتخار مردم شده است، در حالی که همین مردم می‌توانند چشم بینای جامعه باشند و در مقابل گرانفروشی بجای مأمور سازمان‌های دولتی، تذکر بدهند. در استان‌های دیگر شاید به این شکل، گران خریدن مایه مباهات نباشد و مردم مصرف کمتری هم دارند. لذا استان کهگیلویه و بویراحمد در فقر فرهنگی به سر می‌برد که مسئولان فرهنگی متأسفانه هیچ نگاهی به این سمت و سوها نداشته و هیچ برنامه‌ای برای تغییر نگاه مردم ندارند.


شیرینی خامه‌ای در شیرینی فروشی معروف یاسوج کیلویی 65 هزار تومان در روز میلاد حضرت زهرا (س) فروخته می‌شد.


 
تفاوت قیمت گل و شیرینی در یاسوج!
در یکی از شیرینی فروشی‌های لوکس و معروف یاسوج که نسبتاً تنوع بالاتری هم دارد، شیرینی خامه‌ای کیلویی 65 هزار تومان فروخته می‌شود، در شیرینی فروشی دیگری که فروشنده کارکشته‌ای دارد، شیرینی خامه‌ای کیلویی 47 هزار تومان فروش می‌رود. شیرینی‌ تر هم قیمت‌های متفاوتی دارد. هر چند که باید نرخ نامه شیرینی فروشی‌ها در معرض دید مردم باشد و مردم بدانند که چه شیرینی را با چه قیمتی باید بخرند، اما این موضوع در این صنف غالباً رعایت نمی‌شود و مردم هم یا توجهی به این موضوع ندارند یا نمی‌دانند که باید به نرخ نامه رجوع کنند. یک کیک کوچک خامه‌ای به قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شود.
در شیرینی فروشی‌ها، به ویژه شیرینی فروشی معروف یاسوج نرخنامه در جلوی دید عموم نصب نشده بود، روی شیرینی‌ها برچسب قیمت قرار نگرفته بود که این خود، بستر مناسبی برای هر تخلف و یا گرانفروشی احتمالی هست. از آن طرف وقتی از مردم سئوال می‌شد که قیمت هر کیلو شیرینی که خرید کرده‌اید، چقدر است؟ اکثراً بی اطلاع بودند و از نرخنامه هم اطلاعی نداشتند. از خریداران سئوال می‌کردم که رسید پرداختتان را بدهید، می‌خواهم عکس بگیرم، معمولاً رسید دریافت نمی‌کردند و اصلاً توجهی به قیمت‌ها نمی‌کردند.



یکی از خریداران به کبنا گفت: هر روز شاهد تورم و بالا رفتن قیمت‌ها هستیم، لذا خرید شیرینی با هر قیمتی قابل پذیرش است و کسی هم فکر نمی‌کند که گران فروخته می‌شود یا خیر. آنچه مسلم بود این بود که شیرینی فروشی از نرخنامه مصوب صنف شیرینی فروشان پیروی نمی‌کردند و هر کس ساز خودش را می‌زد. در شهرک امام حسین (ع) شیرینی خامه‌ای کیلوی 70 هزار تومان به فروش می‌رسید.
یکی از شیرینی فروشی‌های قدیمی این شهر می‌گوید: «مردم این استان، توجهی به جیب خود نمی‌کنند، و به خودشان خیانت می‌کنند، حتی اگر پول نداشته باشند، پول قرض می‌کنند برای اینکه چیز گرانی بخرند.»
گل فروشی‌ها نرخ نامه ندارند!
گل فروشی‌ها وضعیت بدتری نسبت به شیرینی فروشی‌ها دارند. گل بطور کلی، خرید گرانی است، اما نبود نرخ مشخصی برای خرید گل موجب شده در هر گل فروشی، شاخه گل یا دسته گل به قیمت‌های متفاوتی فروخته شود. گل‌های رُز یک جا 25، یک جا شاخه‌ای 35 هزار تومان است. یک دسته گل خیلی معمولی و کوچک به قیمت بالای 100 هزارتومان فروخته می‌شود.
دیگر اجناس غیرضروری هم به همین شکل، قیمت‌های متفاوتی دارند و تفاوت‌های زیادی را در بین افراد جامعه شکل می‌دهند.
رسول خدا فرموده است: هرکس یک شب در آرزوی گرانی برای امت من باشد خداوند اعمال چهل ساله او را تباه خواهد کرد.
تعزیزات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد حق مردمی که در دو شب گذشته مورد بی مهری فروشندگان گل و شیرینی و حتی ظلم قرار گرفته‌اند، را بستانند.

هر شاخه گل در یکی از گل‌فروشی‌ها به قیمت 20 هزار تومان خریداری شد.


این دسته گل بالا 110 هزار تومان فروخته رفته و در گل فروشی دیگری همین دسته گل 150 هزار تومان فروخته شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
دست همشون تو یه کاسه ست برادر.ناظر که میره دو کیلو شیرینی میزارن تو ماشینش اونم شتر دیدی ندیدی.هفته پیش یک ونیم کیلو شیرینی خریدم ۱۱۰ هزارتومن.مملکت ول شده به امان خدا
Romania
هیچ نظارتی بر گل فروشی ها نیست
ی
Iran, Islamic Republic of
درود برسایت کبنا/واقعا دزدی ازجیب مردم بیداد میکند/تعزیرات وبازرگانی /فقط کارمنداشون حقوق میگیرندوبس/امام جمعه ها هم تذکر/مسئولان هم دنبال قدرتند
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
بابا دلتون خوشه...کجای امورات وکارها درست شد که شیرینی فروشی درست بشه؟فقط یک خبرنگاری میادومانوری ازتلویزیون میدن وتمام...مسوولینی میخواد که شبانه روز پای کارباشندوشرافتمند...اگه اینها راهربارجریمه های سنگین کمرشکن کننددیگه دوربرنمیدارند....حالا مگه شیرینی چیزخوبیه؟دیابت دیگه بلای جان مردم شده وفرهنگ تغذیه ای مردم بایدبه سمت تنقلات سالم سوق داده بشه...
امید
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم واقعا ای چه مقاله ای هست نوشتی یعنی واقعا خودت نمیدونی مسولین ما کجا هستن و.
مسولیت ما در خواب تشریف دارند هر گاه خبری در مملکت هست
امید
Iran, Islamic Republic of
وقتی دارا بودن و گران خری و مهمتر از آن به رخ کشیدن آن یک ارزش باشد ببین به کجا رسیده ایم خدا شاهد است من آدم میشناسم آنقدر پول دارد و آنقدر کمبود که در فامیل شایعه و حرف و حدیث راه می اندازد که من جارو برقی را سفارش دادم از دبی برام بیارن!!!! کمبود شخصیت و خود بزرگ بینی تا کجا!!! وقتی به فخر فروشی خود افتخار کنیم و در کنار آن دم از خدا و پیغمبر هم بزنیم ببین دیگه چه خبر است و از طرف مقابل فقر را هم چیز خوبی برای دیگران بدانیم!!!!!!!! خداوند مردم ما را نخواهد بخشید خشک و تر باهم خواهیم سوخت...
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
همه این مقاله کاملا درسته و متاسفانه نظارتی بر بازار یاسوج نیست و تعزیرات و صنعت معدن باید فعال تر و قانونمندتر برخوورد کنند
ولی اینم نباید نادیده گرفت که مردم هم قیمت براشون مهم نیست و تازه هرچقد گرونتر خریدار بیشتر برا پز دادن.
یه مشکلی هست ما مردم عادت کردیم همه چیز رو به سیاسیون ربط میدیم ولی خخودمون رو که نمیتونیم گول بزنیم واقعیات رفتارهای نامناسب خودمون رو از جمله ددر بحث خریدها نباید نادیده بگیریم
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعاکبنادستت دردنکنه بااین گزارشت
ولله قسم همون شیرینی فروشی معروف یاسوج به اندازه صدتاچاه نفت ازمردم این استان درآمددرآورده
مردم یاسوج هم غریب پرستن اینم راهش رویادگرفته به اندازه صدپشتش بارخودش بسته حتی یه رقیب هم میخواست قدعلم کنه آنچنان ریشش زدن که رفت پشت سرش هم نگاه کرد
بهرحال خودکرده راتدبیرنیست
آنقدرکلفتش کردیم که دیگه حریفش نمیشیم
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
1