تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۳
کد مطلب : ۴۴۳۸۶۴
آخرین تحولات بازار سهام؛

سقوط آزاد و سنگین شاخص بورس / صدرنشینی تجلی در معاملات بازار سهام / / پول مردم کجا رفته است؟

۰
سقوط آزاد و سنگین شاخص بورس / پول مردم کجا رفته است؟
کبنا ؛در پایان معاملات روز یکشنبه، 3 بهمن ماه، نماگرهای بورس و فرابورس قرمزپوش شدند و شاخص کل بورس سقوط کرد.
به گزارش کبنا، امروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و بیشترین میزان خروج پول حقیقی از بورس در 3 ماه اخیر ثبت شد.  


سقوط شاخص‌ها
اکوایران در این زمینه نوشت: امروز از ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص بورس نزولی شد و در 30 دقیقه ابتدایی حدود 7 هزار واحد سقوط کرد. پس از آن روند نزولی شاخص ادامه داشت و شدت گرفت. شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 25 هزار و 254 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 256 هزار و 546 واحد رسید.
شاخص هم وزن نیز با ریزش 5 هزار و 944 واحدی در سطح 328 هزار و 244 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 201 واحد افت کرد و در سطح 17 هزار و 354 واحد قرار گرفت.
در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 44 نماد رشد قیمت داشتند که 27 نماد بورسی و 17 نماد فرابورسی بودند. همچنین 439 نماد کاهش قیمت داشتند که 316 نماد بورسی و 123 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 لیدرهای بازار
امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «شتران»، «ومعادن» و «پاکشو» نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
در فرابورسنیز نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «تجلی»، «وهور» و «دتوزیع» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  
در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و شپنا و  خودرو  در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، کرمان و  سمگا  پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.
خروج سنگین نقدینگی حقیقی 
امروز برای بیست و دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 791 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 190 درصدی را نشان می‌دهد. این بیشترین خروج پول حقیقی در 3 ماه اخیر است. 
 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی باز هم به سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 96 میلیارد تومان بود. پس از تجلی، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و  شبندر  (شرکت  پالایش  نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افزایش  ارزش معاملات  خُرد 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 490 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 335 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 174 میلیارد تومان رسید که 37 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 
مازاد عرضه در پایان معاملات
در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 103 درصد افزایش یافت و 333 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 75 میلیارد تومان ایستاد. 
امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی برای دومین روز کاری متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و پدرخش (شرکت درخشان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. 
بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 23 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.
روز پُرمعامله تجلی
در معاملات امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 233 میلیارد تومان بود.
پس از تجلی، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و نوری در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
در جدول حجم معاملات امروز نیز تجلی با تعداد یک میلیارد و 231 میلیون و 538 هزار و 262 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از تجلی، شتران در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. کرمان و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


جلسه با مجلس هم بورس را برنمی‌گرداند/ وقت عمل در بازار سهام

پنجشنبه ۳۰ دی ماه جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در ساختمان مجلس و به منظور بررسی تحلیلی و فنی بازار سرمایه و همچنین بررسی پیشنهادهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد. اما آیا این جلسه بورس را نجات می‌دهد؟
پنجشنبه ۳۰ دی ماه جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در ساختمان مجلس برگزار شد. جلسه با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و برخی از فعالان بازار سهام به منظور بررسی تحلیلی و فنی بازار سرمایه و همچنین بررسی پیشنهادهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد.
 اگر چه این اولین بار نبود که جلسه‌ای با حضور فعالان بازار سهام و مسئولان اقتصادی تشکیل می‌شد اما با توجه به حساسیت جلسه، لیست مدعوین حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد. عده‌ای از فعالان و کارشناسان بازار سهام که دعوت نشده بودند از حضور برخی افراد در این جلسه انتقاد کردند و در واقع حاشیه بر متن لااقل در فضای مجازی پیشی گرفت. اما در جلسه بورسی‌ها با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلسی چه گذشت؟ آیا از دید کارشناسان حاضر در جلسه امیدی به بهبود اضاع وجود دارد؟
 برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: محورهایی که در جلسه مطرح شد شامل موارد متعددی بود. گفتیم که بدنه سازمان مشکل دارد باید تغییر ایجاد شود. این تغییر قطعاً فراتر از تغییر رئیس سازمان است که اگر قرار بود با تعویض رئیس سازمان مشکل حل شود بعد از تغییر چهار رئیس اوضاع بدتر نمی‌شد.
  وی ادامه داد: موضوع بعدی بازارگردانی بود. گفتم که قانون بازارگردانی مشکل دارد و اینکه صرفاً از بازارگردان انتظار نقدشوندگی دارید او را نوسان‌گیر می‌کند و قانون بازارگردانی باید حتماً عوض شود. موضوع بعدی این بود که باید به صندوق‌های دارایی و پالایش یکم بازارگردان اختصاص دهند. اینکه این صندوق‌ها به دلیل اینکه در دولت قبل ایجاد شدند اکنون به حال خود رها شوند اصلاً درست نیست. پیشنهاد دادم صندوق تثبیت بازار را بازارگردان این صندوق‌ها کنند.
 بورس در کوتاه‌مدت با این جلسات برنمی‌گردد
حق‌شناس عنوان کرد: چندصدایی در تیم اقتصادی آقای رئیسی به بازار آسیب زده است. مباحث ضد و نقیض و تصمیماتی که با یکدیگر تداخل دارند به بازار و مخصوصاً اعتماد سهامداران آسیب می‌زند.
 لزوم دوطرفه شدن بازار، برداشته شدن دامنه نوسان، لزوم افزایش ساعت معاملات و … نیز از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه بود. تأسیس یک پژوهشکده نیز پیشنهاد آقای پورابراهیمی بود.
 همچنین رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بورس در سازمان برنامه و بودجه گیر کرده و هنوز به دست مجلس نرسیده است. که خب موضوع خوبی بود. چون باعث می‌شود ما فشار بیاوریم بلکه دوستان در سازمان برنامه و بودجه زودتر مصوبه را ابلاغ کنند.
حق‌شناس تصریح کرد: در کوتاه‌مدت نه این جلسه و نه سایر جلسات بازار را برنمی‌گرداند. بازار یک روزه به این وضعیت نیفتاده که یک روزه درست شود. اما در مجموع اینکه نمایندگان یک صنف در مجلس حضور پیدا کنند و برای وضعیت خودشان رایزنی و لابی کنند خیلی خوب است وگرنه این جلسات در این دو ساله راهگشا نبوده و اتفاقی برای بازار نیفتاده است.
 زمان عمل به خواسته‌هاست
نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام نیز گفت: جلسه با حضور اکثریت مدعوین برگزار شد و حدوداً ۴ ساعت طول کشید. تقریباً تمام کارشناسان موارد مد نظر خود را مطرح کردند.
 وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین موارد کاهش منطقی نرخ بهره بدون ریسک، تشکیل کانون سهامداران خرد، لزوم اصلاح دامنه نوسان، بودجه سال آینده و پیگیری لحاظ شدن ۱۰ بند پیش نویس قانون بازار سرمایه را می‌توان نام برد.
 میرزایی گفت: عمده این موارد پیشتر از این هم مکرراً در جلسات مطرح و شنیده شده است و به نظر می‌رسد که اکنون زمان اولویت‌بندی و عمل به خواسته‌های اصولی جامعه بزرگ بازار سرمایه است.
 خودی‌های بازار سهام به جان هم افتادند
پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام که یکی دیگر از مدعوین به جلسه بود، گفت: از زمانی که لیست مدعوین منتشر شد حمله‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دیدیم. وقتی نگاه را فراتر و در حد کانون سهامداران حقیقی می‌بینیم باید توجه داشته باشیم هر جا تفرقه وجود داشته باشد صداهایی که قرار است شنیده شود کمرنگ می‌شود. در مورد جلسه مجلس متاسفانه خودی‌ها به جان خودی‌ها افتادند.
 وی ادامه داد: اما همه ما در یک بازار فعالیت می‌کنیم و همه حق دارند حرفشان شنیده شود. ایجاد دودستگی چیزی جز آسیب زدن به فضا ندارد. اگر چیزی به نام کانون سهامداران حقیقی می‌خواهیم به این صورت محقق نمی‌شود.
 الیاس‌کردی اظهار کرد: زمانی که به لیستی حمله کنیم به تک تک افراد آن لیست حمله می‌کنیم. ما به خوبی می‌دانیم این جلسات زیاد برگزار شده و صحبت‌ها دو سال است که مطرح می‌شود و مسائل زیرساختی گذشته نیز همچنان پابرجاست. جلسه مجلس با سایر جلسات فرقی نداشت. فعالان اعتراض خود را مطرح کردند و اگر همین نکاتی که در جلسه مطرح شد توسط مجلس اجرایی شود و مسئولان پای کار بایستند حل می‌شود.
  مقایسه پراید با بورس و طلا

   انتشار آمار جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه یا همان ۱۲ ماهه همچنان رقمی بیشتر از ۴۰ درصد است. در ۱۰ ماهه نخست امسال نیز میانگین تورم چندان تفاوتی با وضعیت تورم سالانه نداشته است.
 اما دقیقاً در همین دوره ۱۰ بازدهی بازارها چقدر بوده است؟
طبق محاسبات منتشر شده در این دوره قیمت دلار ۱۲ درصد، قیمت سکه ۱۱ درصد و قیمت مسکن هشت درصد رشد و شاخص کل بورس دو درصد افت داشته است. البته شاخص هم‌وزن که شاید نشانگر بهتری برای وضعیت سبد سهامداران باشد بیشتر از این میزان و حداقل بیشتر از ۲۰ درصد افت داشته است.
 اما در همین مدت قیمت پراید با ۵۰ درصد افزایش از ۱۲۳ میلیون تومان تا ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است. این رشد قیمت درحالیست که وزیر صمت وعده کاهش قیمت را داده بود و خودروسازان نیز قرار بود با افزایش تولید به تنظیم بازار کمک کنند. با این حال مقایسه این میزان افزایش با بازدهی بازارهای مالی نشان می‌دهد متوسط سود بازارهای مالی در ۱۰ ماهه نخست امسال یک هفتم افزایش قیمت پراید هم نبوده است.
با این روند نگرانی‌ها نسبت به قبل بیشتر هم شده که احتمالاً پول‌های سرگردان به سمت بازارهایی مثل خودرو سوق پیدا کرده است. پیش از این، بانک مرکزی درباره روند سرمایه‌گذاری در دو بخش صنعت و ساخت‌وساز گزارش داده بود که در هر دو بخش رشد آنها منفی شده که این گزارش نیز تأیید می‌کرد سرمایه‌ها در حال حرکت به سمت صنعت و ساخت‌وساز نیست.
 طی نیمه نخست امسال شش میلیارد دلار نیز از کشور خارج شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌داد که در نیمه نخست امسال معادل کل پارسال سرمایه از کشور خارج شده است.
 این آمار هشدار رئیس اتاق بازرگانی تهران را هم به همراه داشته است. مسعود خوانساری اخیراً گفته است: خروج سرمایه از کشور طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد بیشتر شده. در این شرایط به نظر می‌رسد اجرای مالیات بر سرمایه و عایدی که از سوی دولت در پیش گرفته شده، به سود اقتصاد کشور نباشد.
 با این روند به نظر می‌رسد در دوره شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور، کمتر بودن بازدهی بازارهای مالی نسبت به تورم دو بازار خودرو و خروج سرمایه از کشور وضعیت متفاوت و عجیبی را پشت سر گذاشته‌اند. در همین حال طی ۱۰ ماهه نخست امسال بخشی از پول‌ها نیز در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده‌اند که البته علت آن می‌تواند افزایش غیررسمی نرخ سود بانکی باشد.
 تجارت‌نیوز اخیراً گزارش داده بود که برخی بانک‌ها حتی وعده پرداخت سود ۲۴ درصدی یکساله را می‌دهند اما بانک مرکزی پیش از گذشته اصرار و تاکید دارد که نهایت سود سالانه ۱۵ درصد است و مردم باید مراقب وعده‌های بانک‌ها باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
جاي خالي استاد

جاي خالي استاد

عصر روز جمعه در نخستين روز بهمن ماه و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان تحت‌الشعاع حاشيه‌هاي ...
حراج جان

حراج جان

روزنامه شهروند در گزارشی آورد: ١٠ نفس، ١٠ زندگی تسلیم مرگ شدند. دوباره برف و کولاک قربانی ...
1